Plocka isär dator, hjälp med MSI Trident A 10TG.

Permalänk
Medlem

Plocka isär dator, hjälp med MSI Trident A 10TG.

Som rubriken lyder har jag funderingar på att plocka isär min dator då stock kylaren låter som ett Airbus vid take off.

Men min fråga är då att hur gör man med en sådan? Kan man även plocka isär alla delar i datorn utan att det blir några konstigheter om jag sätter in allt i ett nytt chassi?

Då själva chassit på en Trident är väldigt litet så antar jag att psun borde vara extremt liten och kanske andra delar också.

Här finns länk till produkten: https://www.inet.se/produkt/2219362/msi-trident-a-10tg-i7-16g...

Datorn fungerar bra som det är men som sagt lite väl högljudd vid tunga spel eller redigering.

Och vad skulle ni rekommendera för typ av chassi och även kylare, går bra med både vatten eller luft.

Permalänk
Medlem

Vattenkylning är bara att glömma - det finns inget utrymme invändigt att fästa en radiator på - om du inte är beredd att modda chassit och fästa radiatorn på utsidan då.
Om du då inte vill modda så är en luftkylare att rekommendera, och här är det lite klurigt att hitta en exakt höjd att utgå från. Min google-fu kanske inte är akekvat, det jag hittar är att ett liknande chassi på en MSI-prebuilt har en maxhöjd på 70mm.

I det fallet utgår vi från denna lista (specat luftkylare samt max 70mm höjd): https://www.inet.se/kategori/1078/luftkylning?filters=%7B%224...
Kan du få en Noctua L12S att passa så kommer du ha en good time ljudmässigt jämfört med innan. Dock så kommer alla andra kylare här ge dig en bättre ljudupplevelse.

Ta och mät höjden på ett ungefär och chansa om det diffar en eller två millimeter.

Visa signatur
Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av comkri:

Men min fråga är då att hur gör man med en sådan? Kan man även plocka isär alla delar i datorn utan att det blir några konstigheter om jag sätter in allt i ett nytt chassi?

Troligtvis inte, av det jag hittar på Google nu under lunchen ser det inte ut att vara standardformat på delarna och det är inte heller så förvånande med tanke på hur slimmad datorn är.

Permalänk
Medlem

Har nu skruvat isär och satt ihop de delar jag behövde i ett nytt chassi. Mycket tystare och även plats för ett avermedia 4k live.

Köpte nytt moderkort, cpu kylare och psu. Resten fick plats så det var riktigt bra.

Tog en liten chansing men alla delar i en trident kan man tydligen byta ut och ta isär.
Tack för alla svar.