Behålla Creative Sound Blaster X-fi fatal1ty vs integrerat ljudkort

Permalänk
Medlem

Behålla Creative Sound Blaster X-fi fatal1ty vs integrerat ljudkort

Jag har köpt nya datordelar och funderar på om jag ska behålla mitt gamla ljudkort som jag köpte för länge sedan, eller om tekniken med integrerade ljudkort i moderkortet kommit så långt att de nu är bättre.

Moderkortet är ett Gigabyte Z690 Aorus Master som har ett chipset som heter Realtek ALC1220-VB. Det har stöd för 8 kanaler, HD-ljud och DTS:X Ultra enligt de tekniska specifikationerna.

Ljudkortet är som titeln lyder ett Creative Sound Blaster X-fi fatal1ty. Jag verkar inte riktigt hitta rätt online, det är internt med jack av guld men utan någon fjärrkontroll eller annat tillbehör.

Har erfarenhet av ett gammalt moderkorts integrerade ljud och upplevde det som platt och lite "slamrigt" men det var många år sedan.

Jag har tänkt att använda datorn till spel, video och musik.

Vad tror ni skulle låta bäst?

Visa signatur

Intel Core i9-12900k | Asus ROG Strix Geforce RTX 3070 OC | G.Skill Trident DDR5-6000 CL36 BK RGB | Seagate Firecuda 530 | NZXT H510 Elite white, 4x Lian Li SL120/140 fans | NZXT Kraken X63 – all RGB set to static white

Permalänk
Rekordmedlem

Skaffa ett vettigt ljudsystem, dvs ett som ansluts digitalt så slipper du problemen med internt ljud oavsett om det är integrerat eller via expansionskort.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Skaffa ett vettigt ljudsystem, dvs ett som ansluts digitalt så slipper du problemen med internt ljud oavsett om det är integrerat eller via expansionskort.

Tack för svaret. Det är ett bra tips för framtiden då jag tänkt investera lite i ett ljudsystem värt namnet. Men vilket skulle du välja idag, om det bara fanns dessa två alternativ?

Visa signatur

Intel Core i9-12900k | Asus ROG Strix Geforce RTX 3070 OC | G.Skill Trident DDR5-6000 CL36 BK RGB | Seagate Firecuda 530 | NZXT H510 Elite white, 4x Lian Li SL120/140 fans | NZXT Kraken X63 – all RGB set to static white

Permalänk
Medlem

Jag rekommenderar detta som helgläsning

https://www.tomshardware.com/reviews/high-end-pc-audio,3733.h...

mvh Lazze

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av ErwinHun:

Tack för svaret. Det är ett bra tips för framtiden då jag tänkt investera lite i ett ljudsystem värt namnet. Men vilket skulle du välja idag, om det bara fanns dessa två alternativ?

Jag vet inte så jag hade provlyssnat på båda, om nått av dem har störningar hade jag valt bort det.
Det är ofta pga att ljuddelar som är placerade inuti datorlådsan alltid låter som är varför man väljer en extern lösning, brus eller sandra störningar tex när man flyttar musen, pga grafik eller lagringsaktiviteter är ganska vanligt.
Se till att inga ljud spelas upp och dra volymen i bott och lyssna om det är tyst eller inte, det ska vara helt tyst om det är bra, hörs brus eller knatter och tjut så är det inte bra nog.
Jag gjorde en gång en video som illustrerar hur brusgolet kan låta och skillnaden mellan 2 olika "brusmattor" det är inte exakt ditt problem videon handlar om men ljuden i börjjan öär det som datorer ofta avger i stället för att vara tysta när de borde vara tysta.
Knattret/pipen före 30 sekunder är pga aktivitet i datorn.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Tack för svaren. Det visade sig att jag inte hade något val ändå då Sound Blaster-kortet var PCI och nya moderkort kommer ju med PCI-E.

Jag provlyssnade och kan dock inte höra några störningar eller brus varken vid tystnad, enskild ton eller musik. Har inte testat högre ljudnivåer eller frekvensbredd mm men är ändå nöjd.

Visa signatur