Täcker maskinskadeförsäkring kamremsbyte?

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av sesese:

Välj en original verkstad till er bil så slipper ni alla problem.

Service hos auktoriserad Volkswagen verkstad. Hördes nåt missljud från kamkedja vid start av sketen passat "ingen fara det är normalt".

2 veckor senare, kamkedjesträckare går sönder och hela skiten behöver bytas. De ville ej ta ansvar, för servicen var gjord 2 dagar för sent enl intervallet.

17 000:-

Permalänk
Medlem

En tunn kamkedja kan fungera bra så länge den smörjs och är gjord av bra metall.
Tyvärr så är det ett stort problem idag och då främst metallen som det ofta sparas in på.

Några exempel inom veteranbilshobbyn och då främst gamla jänkare.
Kamlyftare som man behöver byta varje gång man byter kam det är idag svårt att lyckas med ett kam byte för kamlyftarna och ibland även kammen har för dåligt material.
Dvs dom slits ned innan dom hinner bli inkörda (som görs med ca 2000-2500RPM i 20min med zink rik olja).

Hydrauliska lyftare har förutom det övre problemet väldigt ofta dålig kvalitet så att dom läcker från början och tappar tryck på sekunder som normalt ska ta dagar heller till och med månader.
Så icke hydrauliska lyftare är säkrare då det bara finns ett problem.

Rulllyftare och rullkam ännu bättre för där är det en rulle så materialet spelar mycket mindre roll.
Men då blir det 3-6 gånger priset istället.

Brytare till tändningen.
För 15 år sedan så började dom bli sämre och då främst att ytan som bryter kontakten blev sämre och tålde mindre ström/värme/el gnistor för att brännas.
Sen för 5-10 år sedan så började klacken som går mot fördelarens axel och är den som lyfter brytaren att försämras i kvalitet och bränns/slits väldigt lätt/fort även om smörjer med olja/fett.
Är oftas bättre att man filar till 40år gamla brytare med 10000+ mil och får dom att fungera hyggligt än att köpa nya brytare som inte kommer hålla lika länge.

Och detta gäller väldigt många andra saker med tillverkarna har under lång tid försämrat o försämrat material/tjocklek/osv men kunderna har knappt sagt nåt men nu börjar vi vara nära botten.
Många produkter som tex lyftare och brytare är nu så dåliga att det börjar bli 50/50 om den nya prylen går att använda alls heller om den här hemma i sophinken.

I USA så är det många reservdels firmor som numera har en 50% retur inom nån/några få dagar på ganska många produkter som tex lyftare/brytare.
Men dom fortsätter sälja skiten då dom helt enkelt inte kan få tag i nåt annat och utan så skulle USA stanna och det skulle troligen bli betydligt värre känningar än vad covid orkade med.
Och ja detta började långt innan kina labbet ens hade börjat pilla med covid viruset.

Det är ju en sak om tex brytare (typ 50:- och byts på 10min) slits ut på 100mil, men en av 16st lyftare (runt 100-200:- styck) i en V-8 som slits ned och samtidigt förstör kammen (2-5000:- + styck).
Och ännu värre om man har lejt ut arbetet till en verkstad att byta kam/lyftare vilket tar ett par timmar minst som då måste ta betalt för ett nytt byte för det var ju inte deras fel att metallen helt enkelt var för dåligt.
Kanske behövs det göras flera gånger innan man lyckas hitta 16st lyftare som funkar.

Och jag gissar att biltillverkarna gör samma sak med vissa utvalda delar som tex en kamedja/rem med lite sämre material så den behövs byta mycket tidigare.

Visa signatur

Nu när vi betalar för det!
Glöm inte bort att slänga alla plastpåsar i vattnet!

Skit nätagg (som inte alltid=med billigt) är enbart till för dom rika som har råd att byta ut allt när (inte OM utan NÄR) det dör!

Permalänk
Medlem

Hade du inte besvarat detta i din andra tråd?

Materialkostnaden är ca 2000 kr, så jag vet inte riktigt hur verkstaden kom fram till 23 000 kr. Vad är tiden för jobbet? 4 timmar? 6 timmar?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

Materialkostnaden är ca 2000 kr, så jag vet inte riktigt hur verkstaden kom fram till 23 000 kr. Vad är tiden för jobbet? 4 timmar? 6 timmar?

Låter helt sjukt. Har bytat kamrem själv två gånger på en Volvo 850 och en S70. Kamrems kit från tyskland kostade 900kr, fick hemkört till dörren två dagar efter beställning. Själva bytet tog 2-3h och jag hade nog kunnat göra det fortare då jag var extra försiktig. En mekaniker som gjort den några hundra gånger klarar det väl på 1 timme max tänker jag. Sen kan det givetvis vara svårare och mer komplicerat på vissa bilar.

Så man kan ju undra varför det kostar så mycket, remmen och spännarna kostar ju inte många kronor för märkesverkstäderna direkt.

Visa signatur

Citera för svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon134512:

Service hos auktoriserad Volkswagen verkstad. Hördes nåt missljud från kamkedja vid start av sketen passat "ingen fara det är normalt".

2 veckor senare, kamkedjesträckare går sönder och hela skiten behöver bytas. De ville ej ta ansvar, för servicen var gjord 2 dagar för sent enl intervallet.

17 000:-

VW är stenhårda med tiden men om du kan påvisa att det var lång tid för bokning på verkstan så vinner du. (min granne råkade ut för samma sak)

Visa signatur

Ryzen 5800X ROG STRIX X570-f GAMING FlareX DDR43600 cl 14-14-14-34 EVGA FTW3 Ultra RTX 3090

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av sesese:

VW är stenhårda med tiden men om du kan påvisa att det var lång tid för bokning på verkstan så vinner du. (min granne råkade ut för samma sak)

Det var inte lång tid för bokning utan en långsam sambo. Oavsett tycker jag de såklart borde upptäckt det direkt när vi påpeka det, blev rent av larvigt när de började hänvisa till att det var 2 dagar sen service. De sa ju att det var normalt oavsett. Det blev några vändor med verkstaden osv men tillslut så gav vi upp. Det borde man kanske inte men man kände sig maktlös. Så aldrig VW igen.

Men det är 2 år sen nu, passaten är på skroten (där den hörde hemma från början) sedan länge då den frontalkrocka med en älg nån månad efter den blev lagad..

Permalänk
Medlem
Skrivet av Baxtex:

Låter helt sjukt. Har bytat kamrem själv två gånger på en Volvo 850 och en S70. Kamrems kit från tyskland kostade 900kr, fick hemkört till dörren två dagar efter beställning. Själva bytet tog 2-3h och jag hade nog kunnat göra det fortare då jag var extra försiktig. En mekaniker som gjort den några hundra gånger klarar det väl på 1 timme max tänker jag. Sen kan det givetvis vara svårare och mer komplicerat på vissa bilar.

Så man kan ju undra varför det kostar så mycket, remmen och spännarna kostar ju inte många kronor för märkesverkstäderna direkt.

Oftast brukar man byta vattenpumpen samtidigt.
Men visst, arbetskostnaden på märkesverkstad är 4-5-6-7-8> tusen beroende på bilmärke.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Baxtex:

Om den är oljedränkt behövs väl lite Hondabond. Bältet kostar ca 500 kr och spännaren ca 1000 kr om du kör Honda-original på den motorn? Vattenpump typ 1000 kr till?

Tycker låter mycket även om de skulle droppa motorn ur bilen. Märkesverkstad får ju äta kostnaden om de inte kan göra det på boktiden.

Permalänk
Medlem

Men ja, köp inte motor med kamremmen i olja om du är orolig över servicekostnaden

Permalänk
Medlem
Skrivet av SUMITOMO:

Oftast brukar man byta vattenpumpen samtidigt.
Men visst, arbetskostnaden på märkesverkstad är 4-5-6-7-8> tusen beroende på bilmärke.

Ja men den kostat inte många hundralappar heller. 🤣

Visa signatur

Citera för svar

Permalänk
Medlem

Bäst vore förstås om de tillverkade motorer med synkronisering via kugghjul och axel. Bombsäkert och håller längre än bilen. Nackdelarna är att det väger lite mer och låter lite mer.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

Jodå, jag har fått svar.

För att svara på kamremskostnad på en Honda Civic 1.0:

"Hej
Det är ett omfattande arbete. Kostnaden är ca 22.000:-

Om vattenpumpen byts tillkommer ca 5.000:-"

Svar från Honda. Andra verkstäder skulle ha runt 25k också. Så jag går upp till 1.5, lite dyrare men kamkedja och tydligen en väldigt hållbar motor.

Visa signatur

MSI B450 | Ryzen 7 5800X3D, Hyper 212 EVO | 32GB 3600MHz | GTX 1070 | Seasonic 750w | LG Ultragear 27GP850 | Sony MDR-1A

Permalänk
Medlem
Skrivet av lossah:

Svar från Honda. Andra verkstäder skulle ha runt 25k också. Så jag går upp till 1.5, lite dyrare men kamkedja och tydligen en väldigt hållbar motor.

Se bara till att den underhålls på rätt sätt. Frekventa oljebyten och rätt olja. Missköts detta så är ett kamkedjehaveri inte långt bort.

Visa signatur

Phanteks P400A RGB : Asus Prime X570-P : Ryzen 9 5900X : Corsair H100X : 32GB G.Skill Trident Z Neo 3600CL14 : Sapphire Nitro+ 6800 XT : Xiaomi 34" Curved 3440x1440 : Playseat Evolution Alcantara : Thrustmaster T300RS GT / Ferrari SF1000 Edition Add-on : HP Reverb G2