Permalänk

Placering av accesspunkt (AP)?

Hej. Har köpt en accesspunkt, UniFi 6 Lite Access Point (AP), som jag vill montera på väggen i mitt hus. Många säger att man ska montera de i taket högst upp i huset men jag har färdig TP-kabel i högra hörnet i huset på entréplan och undrar vad ni tror om följande upplägg att montera den på väggen istället i mellanhöjd? Då AP bara är en lite version är antennen inte så stark att det skulle gå att få täckning från övervåningen ner till källaren.

Idag har den högra delen av huset dålig wifi-täckning. Speciellt källaren och övervåningen. Tjocka betonglager mellan entréplan och källarplan. Tänker att om jag monterar den på väggen så som på bilden så täcker jag in högra delen av huset och lyckas få bra wifi-täckning på högra delen av övervåningen och källarens högra del. För visst är det så att baksidan och bakåt från AP så strålar den inte ut wifi på samma sätt som den är riktad, eller tänker jag fel?

Permalänk
Medlem

Kollade databladet, den har 2.8/3dB antenner.
Det betyder att den är nästan helt rundstrålande.
Viss dämpning om du är precis ovanför antennen, men beror på hur antennerna ligger i plastlådan, så upp behöver inte vara den sidan du tror det är.
Så en placering i mitten av huset skulle troligen vara bäst.

Fanns lite förklaring här, eller titta bara på bilderna...
https://simplewifi.com/pages/antenna-basics

Du får alltid välja på avstånd eller vinkel den kan sända.
Sen beror det även på hur känslig/riktad mot ägaren är.

Permalänk
Medlem

Du testar täckningen på den tänkta positionen först utan att skruva fast den, tex skruva den på en lång trälist som du tejpar på en stol eller annan påhittig tillfällig lösning.

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen

Taket på övervåning i mitten ungefär, riktat nedåt. testa dig fram därefter.

Permalänk
Medlem

Har en Ubiquiti UniFi N300 i ett liknande hus som du, men den sitter mitt i huset på mellanvåningen. Fungerar bra överallt förutom på övervåningen, där mottagningen kan droppas ibland.
Så som @tcntad skriver sätt den i taket på övervåningen nära mitten av huset så bör det fungera bra.

Permalänk

Testade i taket på övervåningen med en tillfällig upphängning och fick dålig täckning i källaren, precis som jag trodde. Ska testa på den positionen på entréplan som jag skrev om på bilden imorgon istället och hoppas på att det fungerar bättre då.