Sony släpper sidopaneler till Playstation 5

Permalänk
Medlem
Skrivet av nu1mlock:

Jag hör vad du säger, men det är inte mindre dumt för det (av Sony och i längden patenten i dessa fall). Sonys plastkåpor är inget innovativt i sig utan är bara just det - plastkåpor.

Du har helt rätt, men det är inte mindre dumt för det.

Nej det är en väldigt enkel uppfinning. Förstår vad du menar. Paneler finns på massor andra produkter redan, så på det sättet är det inte unikt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Elakekocken:

Ja sen finns det dom som inte tycker det är åt helsike dyrt med 600:- för en plastbit heller.

Jag köpte ett skärmbreddningskit och kjolpaket till min Audi för 32000:- (mestadels plast) och då är inte monteringen inkluderad.
Dock är inte skärmbreddningskit och kjolpaket bara kosmetiskt, som i Sonys fall. (Det minskar luftmotstånd = minskad bränsleförbrukning och ökar kurvtagningsförmåga och grepp vilket är mer vad jag är ute efter).

Vroom vroom

Man kunde ju hoppas på att PS5:an skulle stå lite stadigare då kanske

De e bara olika nivåer av nördighet, ju djupare in man kommer ju mer är man redo för att betala för mindre.

Visa signatur

CPU : AMD Ryzen 5 5600X Moderkort : ASUS ROG Strix B550-F GAMING Grafikkort :EVGA GeForce GTX 1080 Ti FTW3 iCX Gaming HDMI 3xDP 11GBMinne : Corsair 16GB Chassi :Fractal Design Define 7 Compact Nätdel : Corsair RM750x Skärm #1 : Asus VG349Q Ultrawide Skärm #2 : Acer X34 Ultrawide

Permalänk
Medlem

Nödvändigt..

Visa signatur

Ryzen 5900X | 32GB G.Skill CL14 3866MT/s | 7900 XTX | Asus Strix X470-F

Permalänk
Medlem
Skrivet av Itsnotme:

Hade DBrand gjort ett skal som fästes utanpå Sonys "Sidopaneler" så hade det varit en annan historia. Det hade varit en ny innovativ produkt på marknaden och det skulle gå bra att sälja så länge de inte använde trademarkade namn så som "PS5", "Sony", "Playstation 5" o.s.v. Men nu handlar det om en kopia av en produkt och inte om ett nytillskott.

Jag har inte läst Sonys Design Patent, jag tror inte det är publicerat än. Men patent skrivs så brett som möjligt. Påhittat exempel: Sonys Sidopaneler skulle kunna beskrivas som "Doubled curved surface with multiple attachment pins fastened to said doubled curved surface. o.s.v". Så att göra ventilationshål på sidopanelen bryter fortfarande mot design patentet eftersom att det i så fall fortfarande har "Doubled curved surface with multiple attachment pins fastened to said doubled curved surface. o.s.v".
För att gå runt patentet måste någon av grundelementen tas bort. Så om DBrand hade tillverkat en produkt utan "multiple attachment pins" så hade det gått bra. Tillexempel en design likt en strumpa som träs över hela konsollen (inga "attachment pins"). Vi får se vad som händer med DBrands uppdaterade version, jag tror dessvärre att det är för likt.

Du kan ändra färgen på din iphone utan skins och skal, Apple stämmer inte de tillverkarna.
Sony förlorar intäkter här med att de inte kan sälja en massa special editions av konsolerna som de gjorde med tidigare konsoler, som exempelvis spiderman varianten, därför är de på tårna

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jimmy:

De e bara olika nivåer av nördighet, ju djupare in man kommer ju mer är man redo för att betala för mindre.

Exakt så.

Ska man köra på Nürnburgring eller Mantorp, kan man inte köra med originaldelar, de går sönder när man pressar.

Vill man ha en PS5 som matchar inredningen så pyntar man 600 pix - jag ser inte problemet heller.

RGB till datorn fyller inte heller någon funktion, undrar varför en del köper det? Eller varför en del kan med och köpa VIRTUELLA cosmetics i spel - typ Fortnite? Man gör väl som man vill med de pengar man har tänker jag.

Visa signatur

If nobody hates you, you’re doing something wrong.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Elakekocken:

Ja sen finns det dom som inte tycker det är åt helsike dyrt med 600:- för en plastbit heller.

Jag köpte ett skärmbreddningskit och kjolpaket till min Audi för 32000:- (mestadels plast) och då är inte monteringen inkluderad.
Dock är inte skärmbreddningskit och kjolpaket bara kosmetiskt, som i Sonys fall. (Det minskar luftmotstånd = minskad bränsleförbrukning och ökar kurvtagningsförmåga och grepp vilket är mer vad jag är ute efter).

Vroom vroom

Man kunde ju hoppas på att PS5:an skulle stå lite stadigare då kanske

Sony är som en biltillverkare när de gör basmodellen fulare än vad den behövde bli. Säljaren på Elgiganten kan sen lägga på lite snygga paneler med 50% marginal.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ryssfemma:

Du kan ändra färgen på din iphone utan skins och skal, Apple stämmer inte de tillverkarna.
Sony förlorar intäkter här med att de inte kan sälja en massa special editions av konsolerna som de gjorde med tidigare konsoler, som exempelvis spiderman varianten, därför är de på tårna

Jag vet inte riktigt vad det är för produkt du menar. Men jag antar att det är ett företag som köper iphones och sedan justerar färgen, en "customizer"-tjänst. De har köpt och modifierat en produkt som de sedan säljer vidare till ett högre pris. Jag tror inte de tillverkar kopior av Iphones och säljer dem med nya färger.

Vad man också kan göra är att man hör av sig till uppfinnaren och frågar om man får tillverka deras produkt under en licens.

Nu tillverkar DBrand kopior. Utan tillstånd. Nu behöver Sony ingen hjälp med tillverkningen. De har kapaciteten, de kan göra det bättre och till ett lägre pris än DBrand.

Permalänk
Medlem

Bra med plaskåpor medan man väntar på att få köpa en PS5.

Visa signatur

⚙️ Asus ROG Strix Maximus 13 Hero; Core i9, (11900K); ASUS ROG Ryujin 360mm; RTX 3090 ROG Strix; G.Skill Trident Z Royal DDR4-4600 CL20 DC - 64GB ; Samsung 980 Pro 2TB M.2; PSU: ASUS ROG Thor 1200W. CASE: ASUS ROG Strix Helios GX601. 🖥️Asus ROG PG279Q 2560x1440 🖥️, 🖥️🖥️HTC Vive Cosmos Elite, Vive Wireless. ⌨️Steelseries Apex Pro 🖱️Steelseries Rival 600

Permalänk
Medlem

*Thanos Purple

Visa signatur

Akashiro 0.9: Ryzen 5 7600, Radeon RX 7800XT Pure: 64/2000
https://podcasters.spotify.com/pod/show/thomaseron

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jimmy:

Att vissa märken tar hutlöst betalat är inget nytt nej men det är vårt jobb som konsumenter att förtydliga och jobba emot.

fast detta är nog ganska standard, just kosmetiska saker har alltid kostat och kommer alltid att kosta otroligt mycket mer än vad det är värt. liksom kolla på Dbrands sidopaneler, kostar lika mycket för mer eller mindre samma sak.

Saken är just den att man behöver inte köpa kosmetiska tillägg, men om du vill så kommer det kosta extra, och i säkert 99% av fallen så kommer det kosta betydligt mer än vad själva materialet eller vad det nu är faktiskt kostar att tillverka. Har mer eller mindre alltid varit så och kommer nog alltid att vara så. Själv tycker jag det är bra att dom även släpper det direkt från Sony så dom som faktiskt vill köpa får lite alternativ från dbrand

Visa signatur

here we go!

Permalänk
Medlem
Skrivet av norrby89:

fast detta är nog ganska standard, just kosmetiska saker har alltid kostat och kommer alltid att kosta otroligt mycket mer än vad det är värt. liksom kolla på Dbrands sidopaneler, kostar lika mycket för mer eller mindre samma sak.

Saken är just den att man behöver inte köpa kosmetiska tillägg, men om du vill så kommer det kosta extra, och i säkert 99% av fallen så kommer det kosta betydligt mer än vad själva materialet eller vad det nu är faktiskt kostar att tillverka. Har mer eller mindre alltid varit så och kommer nog alltid att vara så. Själv tycker jag det är bra att dom även släpper det direkt från Sony så dom som faktiskt vill köpa får lite alternativ från dbrand

Kosmetiska prylar handlar till stor del till att förmedla en identitet, en svart bil kan uppfattas som busigare än en röd bil. I vissa fall är det så pass viktigt att man är redo att göra avkall på andra saker eller kanske till och med ta extra lån. Detta är såklart något tillverkare/säljare känner till så det är inte alls onvanligt att vissa färger är dyrare än andra trotts att tillverkningskostnaden är mer ller mindre den samma.

Vad jag syftar till är att känner man som konsument att det inte är nödvändigt samtidigt som man kan se att priset är saltat just på grund av kosmetik så bör man avstå för att sända en signal.

Visa signatur

CPU : AMD Ryzen 5 5600X Moderkort : ASUS ROG Strix B550-F GAMING Grafikkort :EVGA GeForce GTX 1080 Ti FTW3 iCX Gaming HDMI 3xDP 11GBMinne : Corsair 16GB Chassi :Fractal Design Define 7 Compact Nätdel : Corsair RM750x Skärm #1 : Asus VG349Q Ultrawide Skärm #2 : Acer X34 Ultrawide

Permalänk
Medlem
Skrivet av Vangen:

Känns konstigt att Microsoft inte har detta och kunna byta ut sidopaneler.

Även fast Series X är svart och jag är 100% nöjd med färgen

Man hade ju faceplates på Xbox 360, floppade ganska grovt om jag inte minns fel

Visa signatur

| CPU: Intel 11900K | GPU: ASUS RTX 3080 OC | Moderkort: Asus Prime Z590-A | RAM: Corsair LPX 32GB@3600MHz | CPU-Kylare: Noctua NH-U12A | Primär SSD: Samsung 970 Evo Plus 2TB | Sekundär SSD: Samsung 860 EVO 1TB | Ljudkort: Asus Xonar Essence STX | Nätaggregat: Corsair RM850x v2 Chassi: Fractal Design Define 7 Compact | Kringutrustning: LG UltraGear 27GL850, Dell U2412M, Ducky One 2 Mini, Filco Majestouch 2 TKL, Filco Majestouch 2, Logitech G Pro X Superlight, Sennheiser HD650

Permalänk
Medlem

Röstade förvisso på Svart, men gillade verkligen den lila också! Storleken på PS5 är det som gör mig osäker på andra färger den svart. Det blir så markant stor färg klick som verkligen sticker ut bredvid Tv:n.

Visa signatur

Odämpat Master chassi med 200Perforeringar || Moderkort med Pegasus vingar, B550 klassade || En 120 snurr i snurr av beigebrunt utförande || Grafikkort med dubbla insug som sussar runt i 4060ti RPM || Processor i rött utförande, GHz norr om 5600 || Spänningsbox certifierad i guldtext att klara 600w

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jeddan:

Man hade ju faceplates på Xbox 360, floppade ganska grovt om jag inte minns fel

Gjorde det verkligen det? Givetvis blev det inte lika självklart som att ha ett personligt skal på en telefon men tycker mig ändå ha sett ganska många annonser på 360 med olika fronter.

Permalänk
Medlem

Det hadde varit rätt coolt om de sålde spelkonsoller som man kunde använda de här panelerna på.

Visa signatur

CPU: Ryzen 5 1600 GPU: Asus GeForce GTX 1060 6GB DUAL Moderkort: MSI B350M Mortar
RAM: 16GB Corsair Vengeance DDR4 3200MHz PSU: Corsair RM750X
Laptop: ThinkPad T480s, Core i7 8550U, 16GB RAM Mobil: Samsung Galaxy S10

Permalänk
Medlem
Skrivet av noobs:

Sony är som en biltillverkare när de gör basmodellen fulare än vad den behövde bli. Säljaren på Elgiganten kan sen lägga på lite snygga paneler med 50% marginal.

Håller jag inte med om alls

Visa signatur

If nobody hates you, you’re doing something wrong.

Permalänk

Design patent, ja
Det är mönsterskydd på svenska

Permalänk

Jag gillar Dbrand's Darkplates 2.0 mer. Riktigt snygg, slimmad design men deras marknadsföring är sjukt omogen. Undrar om den extra ventilationen hjälper till att flytta varmluften bättre. https://dbrand.com/shop/special-edition/ps5

Visa signatur

OS: Win 10 Home | Chassi: NZXT H440 | PSU: Corsair HX850i plat | Moderkort: ASUS Maximus Hero VIII | CPU: i7 6700k @ 4.5Ghz @ 1.29v | RAM: HyperX Fury 16Gb @ 3000Mhz | GPU: ASUS 1080ti Strix Gaming | Kylning: NZXT Kraken X62 | Fläktar: Fractal Design Venturi x1 AF140, x2 sp140, x3 sp120 | Ljud: ASUS Xonar Xense med Sennheiser PC350Se | Lagring: Crucial M4 64gb, Samsung 850evo 500gb, Seagate Barracuda 1tb | M/K: Corsair M65 Pro gaming rgb & Corsair Strafe RGB | Bildskärm: acer XB270HU

Permalänk
Medlem
Skrivet av toboraton:

Jag gillar Dbrand's Darkplates 2.0 mer. Riktigt snygg, slimmad design men deras marknadsföring är sjukt omogen. Undrar om den extra ventilationen hjälper till att flytta varmluften bättre. https://dbrand.com/shop/special-edition/ps5

Kallast är ju PS5 utan sidopaneler, så det stämmer bra att deras Darkplates 2.0 kyler bättre. Det i sig är dock irrelevant för prestanda och högst troligt minst lika irrelevant för livslängd.

Deras marknadsföring är helt klart "omogen", vilket jag tycker är både roligt och helt okej. Vore bättre om fler företag kunde agera lite mindre "företag".

Visa signatur

press nu1mlock

Permalänk
Medlem

Helt sjukt att inte Sony erbjudit detta från dag 1, mer eller mindre. Det är ju pengar som bara väntar på att hämtas.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Itsnotme:

Jag vet inte riktigt vad det är för produkt du menar. Men jag antar att det är ett företag som köper iphones och sedan justerar färgen, en "customizer"-tjänst. De har köpt och modifierat en produkt som de sedan säljer vidare till ett högre pris. Jag tror inte de tillverkar kopior av Iphones och säljer dem med nya färger.

Vad man också kan göra är att man hör av sig till uppfinnaren och frågar om man får tillverka deras produkt under en licens.

Nu tillverkar DBrand kopior. Utan tillstånd. Nu behöver Sony ingen hjälp med tillverkningen. De har kapaciteten, de kan göra det bättre och till ett lägre pris än DBrand.

Jag skulle snarare se sidopanelerna som reservdelar. De är ju oanvändbara utan att först köpa en PS5a av Sony. Innom många andra områden är ju 3e-partsreservdelar det vanliga att köpa, trotts att orginal finns att köpa. Förstår faktiskt inte varför Sony ska få särbehandling här.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DevilsDad:

Jag skulle snarare se sidopanelerna som reservdelar. De är ju oanvändbara utan att först köpa en PS5a av Sony. Innom många andra områden är ju 3e-partsreservdelar det vanliga att köpa, trotts att orginal finns att köpa. Förstår faktiskt inte varför Sony ska få särbehandling här.

Inom dessa andra områden, tillverkas 3e-partsreservdelar som skyddas av ett mönsterskydd (design patent) utan ett licens från ägaren av mönsterskyddet? jag tror det är väldigt sällsynt, alltså inte särbehandling.

Vill du sälja en produkt som är skyddat av en annan ägare. Då får du kontakta ägaren av produkten och fråga "Hej, får jag lov att tillverka och sälja er produkt för en bestämt avgift?"
DBrand säljer piratkopior utan licens med texten "Go ahead, sue us". Utöver det så använder DBrand Sony Playstation logon på sina produkter, förpackningar och hemsidan. Samtidigt som de försöker göra reklam genom 'memes'.

Här är brevet där Sony förklarar vilka lagar som brutits.
darkplates-cease-and-desist

Permalänk
Medlem
Skrivet av Itsnotme:

Inom dessa andra områden, tillverkas 3e-partsreservdelar som skyddas av ett mönsterskydd (design patent) utan ett licens från ägaren av mönsterskyddet? jag tror det är väldigt sällsynt, alltså inte särbehandling.

Vill du sälja en produkt som är skyddat av en annan ägare. Då får du kontakta ägaren av produkten och fråga "Hej, får jag lov att tillverka och sälja er produkt för en bestämt avgift?"
DBrand säljer piratkopior utan licens med texten "Go ahead, sue us". Utöver det så använder DBrand Sony Playstation logon på sina produkter, förpackningar och hemsidan. Samtidigt som de försöker göra reklam genom 'memes'.

Här är brevet där Sony förklarar vilka lagar som brutits.
darkplates-cease-and-desist

En cease and disist kan ju knappast ses som bevis, snarare argumentation från ena parten. Vilka lagar som brutits får vi vara reda på först om det går till domstol.

Har faktiskt ingen aning om hur vanligt det är att ta patent på reservdelar. Oavsett är dessa generella patent ett vansinne som aldrig borde tillåtits. Att Sony ansöker om sådanna tycker jag inte är en bra anledning att ge dem särbehandling. Däremot kanske lagen appliceras på det viset, tyvärr.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Itsnotme:

Utöver det så använder DBrand Sony Playstation logon på sina produkter, förpackningar och hemsidan.

Var syns loggan?

EDIT: Jaha tror jag förstår nu. Du menar att Sony skrev det i sin cease and decist, inte att du själv såg det? Verkar isåfall som att de har åtgärdat det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DevilsDad:

En cease and disist kan ju knappast ses som bevis, snarare argumentation från ena parten. Vilka lagar som brutits får vi vara reda på först om det går till domstol.

Har faktiskt ingen aning om hur vanligt det är att ta patent på reservdelar. Oavsett är dessa generella patent ett vansinne som aldrig borde tillåtits. Att Sony ansöker om sådanna tycker jag inte är en bra anledning att ge dem särbehandling. Däremot kanske lagen appliceras på det viset, tyvärr.

Brevet är en informativ varning att om DBrand inte tar bort de trademarkade symbolerna och upphör med försäljning så kommer Sony med lagliga konsekvenser. Sedan får domaren avgöra målet. Svaret från DBrand var rätt så omoget, inklusive 2.0 vilket jag inte tror är tillräckligt unikt.

Om du tänker på Coca-Cola flaskan som ett exempel. Den fick ett mönsterskydd 1915 (design patent på engelska). Men det är ju inte så att Coca-Cola uppfann glasflaskan, det fanns hur många glasflaskor som helst både innan och efter deras mönsterskydd. Mönsterskyddet gäller för den unika formen på flaskan, hur enkel den än är.

Sonys mönsterskydd hindrar inte Microsoft, Nintendo eller Steam att skaffa mönsterskydd för sina egna utbytbara paneler på sina egna konsoler.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Saddl3r:

Var syns loggan?

EDIT: Jaha tror jag förstår nu. Du menar att Sony skrev det i sin cease and decist, inte att du själv såg det? Verkar isåfall som att de har åtgärdat det.

Precis det är information från brevet. Det är fyra punkter det handlar om:
1. DBrand säljer "Faceplate", vilket är en produkt som är "Design Patend Pending" (Design Patent i väntan på att bli godkänt).
2. DBrand säljer produkter med Sony logon, kopia rakt av. Denna logon har de på hemsidan, på produkter och på förpackningar.
3. DBrand använde en modifierad Playstation logo (triangel, kryss, cirkel, fyrkant). Vilket DBrand även erkänner i sin egna produktbeskrivning... (det är denna som de använder på sina "face plates").
4. DBrand säljer produkter under namnen PS5 och PS4.
DBrand har åtgärdat punkt 2-4. Punkt 1 är dock tveksamt.

Jag tror inte det är tillräckligt att ändra radien på ena hörnet och borra hål för ventilation. Man skriver inte dimensioner i Patent. Endast förhållandet mellan olika ytor. Så om hörnet har 5mm radie (Sony Original) eller 70mm radie (DBrand 2.0) spelar ingen roll.

Permalänk
Testpilot

Ärligt talat fungerar alla de där panelerna. Konsolens form är riktigt slick oavsett. Däremot hade nog svart fungerat som alternativ till de vita också.

Skulle jag inte ha ett fruntimmer hemma som tyckte saker hade jag beställt den lila plåten bara för att den var så jäkla snygg i nyansen 😁

Visa signatur

R < ROG G17 | R9 5900HX | 32GB 3200 MHz | RTX 3070 >

G < R9 5900X | 32GB 2666MHz | ROG RTX 3090 Ti >

B < RK96 | Leobog Hi75 | Deathadder V2 Pro >

Permalänk
Skrivet av nu1mlock:

Kallast är ju PS5 utan sidopaneler, så det stämmer bra att deras Darkplates 2.0 kyler bättre. Det i sig är dock irrelevant för prestanda och högst troligt minst lika irrelevant för livslängd.

Deras marknadsföring är helt klart "omogen", vilket jag tycker är både roligt och helt okej. Vore bättre om fler företag kunde agera lite mindre "företag".

Nä det tror jag inte heller. Möjligtvis behöver inte fläkten arbeta lika hårt och på så vis inte producera lika mycket ljud, om ens en PS5:a låter särskilt mycket till att börja med. Jag har ingen. En välkommen och snygg lösning i vilket fall.

Smaken är som baken. Personligen tycker jag det är helt ok med lite "wink wink, nudge nudge" i sin marknadsföring men Dbrand var lite väl "on the nose" i detta fallet.

Visa signatur

OS: Win 10 Home | Chassi: NZXT H440 | PSU: Corsair HX850i plat | Moderkort: ASUS Maximus Hero VIII | CPU: i7 6700k @ 4.5Ghz @ 1.29v | RAM: HyperX Fury 16Gb @ 3000Mhz | GPU: ASUS 1080ti Strix Gaming | Kylning: NZXT Kraken X62 | Fläktar: Fractal Design Venturi x1 AF140, x2 sp140, x3 sp120 | Ljud: ASUS Xonar Xense med Sennheiser PC350Se | Lagring: Crucial M4 64gb, Samsung 850evo 500gb, Seagate Barracuda 1tb | M/K: Corsair M65 Pro gaming rgb & Corsair Strafe RGB | Bildskärm: acer XB270HU

Permalänk
Redaktion
Praktikant ✨

Kamouflage-plattor på g, som vi har längtat!

Permalänk
Medlem
Skrivet av JonasT:

https://www.youtube.com/watch?v=n0qDTET_tvY

Kamouflage-plattor på g, som vi har längtat!

Riktigt häftigt, smälter in bra i ett vardagsrum tänker jag framförallt