På frågan om det skulle kunna vara nätagget så är svaret ja.
Om det är rimligt att det är nätagget, tveksamt, du borde haft problem med fler USB-enheter.
Det finns dock en liten möjlighet här, men jag vet inte hur realistiskt troligt det är.
Tanken är om det är så att det finns någon form av defekt i nätagget om skapar en störsignal som på något sätt stör elektroniken i musen.
Problemet är bara, du uppger att det bara händer när du flyttar musen snabbt.
Kan det vara CPU?
Ja, tveksamt, du borde haft problem med fler USB-enheter.
Kan det vara datorlådan?
Ibland är det problem med komponenterna i datorlådan, tex kretskortet där usb-portar, ljudkontakter, on-knapp sitter, men återigen, du borde haft problem med fler USB-enheter så vida det inte är så att du endast haft denna mus kopplad till dessa portar men ingen annan.
Du borde ha problem oftare än bara när du flyttar musen snabbt över musmattan.
Om vi ska ta ett lite mer udda och lite mer långsökt exempel, inte helt otroligt, bara mycket mindre troligt.
Låt säga att du på något sätt är i kontakt med datorlådan, tex.
-Du sitter med foten mot datorlådan.
-Du vilar benen på datorlådan.
-Du vilar fötterna på en metallyta på datorbordet som på något sätt är i kontakt med datorlådan.
Du sveper sedan hastigt med musen över musmattan, det bildas statisk elektricitet som du sedan laddar ur mot datorlådan/musen enligt något av sätten ovan och detta i sin tur leder till att din dator tappar kontakt med musen.
Det borde dock i sådant fall drabba även andra USB-enheter samtidigt.
Något som definitivt är värt att undersöka är drivrutinerna.
Har du någon mjukvara för musen installerad?
Installerade ni allt detta när ni testade musen i din kompis dator?
Jag har själv haft problem med mjukvaran till en av mina möss.
Musen i fråga har dock programmerbart internt minne vilket betyder att knapparna är programmerade snarare än att mjukvaran "översätter knapptryckning till önskad effekt".
I de fall jag haft mjukvaran installerad så har musen tappat konfiguration flera gånger vilket lösts genom att programmera musen och sedan ta bort mjukvaran.
Som en sista kommentar till inlägget.
Det kan givetvis vara så att din mus är mycket känsligare för störningar än dina övriga USB-komponenter och det kan vara av den orsaken endast musen tappar kontakt. Det är något som jag skulle klassa som urusel elektronisk design, men vi vet att stora företag gör detta för att spara tiondels ören på komponenter som tillverkas i stor skala.