Permalänk
Medlem

Problem med att USB disconnectar

Hej har haft problem med att min zowie/vaxee mus disconnectar gäller exakt alla zowie möss, endast när jag drar musen fort åt något håll (flickar) både i Windows och i spel, så disconnectar musen och ljudet som uppstår då man drar ut USB låter och sedan reconnectar musen och reconnectljudet låter, har testat alla möss i min kompis dator och dom fungerar felfritt, endast med zowie/vaxee jag haft dessa problem min xtryfy fungerar felfritt av någon anledning, jag har trott att det varit moderkortet det varit fel på men är nu inne på mitt 3e moderkort på 2veckor, och samma fel hela tiden, provat massa olika ströminställnigar på datorn, jag själv upplever att det blir elektriskt med mus och matta och det är då som det disconnectar men känns väldigt långsökt, tycker även mina 2 USB uttag som sitter direkt på chassit fungerar bättre en dom som sitter direkt på moderkortet, kan det vara någon Windows uppdatering? snälla sweclockers jag behöver eran hjälp att lösa detta, resten av mina specs>>>>

FRACTAL DESIGN CORE 2300
MSI MAG B550 TOMAHAWK
AMD RYZEN 7 5800x
EVGA GQ 650W
Corsair Vengeance LPX Black 16GB (2x8GB) 3200MHZ
ASUS GEFORCE GYX 1070 8GB expedition OC

WINDOWS 10 PRO

Permalänk
Medlem
Skrivet av kevkevva:

Hej har haft problem med att min zowie/vaxee mus disconnectar gäller exakt alla zowie möss, endast när jag drar musen fort åt något håll (flickar) både i Windows och i spel, så disconnectar musen och ljudet som uppstår då man drar ut USB låter och sedan reconnectar musen och reconnectljudet låter, har testat alla möss i min kompis dator och dom fungerar felfritt, endast med zowie/vaxee jag haft dessa problem min xtryfy fungerar felfritt av någon anledning, jag har trott att det varit moderkortet det varit fel på men är nu inne på mitt 3e moderkort på 2veckor, och samma fel hela tiden snälla sweclockers jag behöver eran hjälp att lösa detta, resten av mina specs>>>>

FRACTAL DESIGN CORE 2300
MAG B550 TOMAHAWK
AMD RYZEN 7 5800x
EVGA GQ 650W
Corsair Vengeance LPX Black 16GB (2x8GB) 3200MHZ
ASUS GEFORCE GYX 1070 8GB expedition OC

du använder inte någon form av förlängare? kör du musen i usb3 port? testa usb2 port i stället Jag har märkt att usb3 är väldigt känsliga jämfört med usb2 portar särskilt om det är längre eller tunnare kabel

Visa signatur

Om du lär dig älska din smärta kommer du känna dig älskad var dag.

Permalänk

har du uppdaterat uefi/bios?

om inte gör det ock återkom var väl en del problem med usbportarna i tidiga versioner bios/uefi för b550 dock borde du ha så pass ny att fixen är med iom att du har stöd för 5xxx serien men man vet ju aldrig kanske 5xxx serien stöddes från versioner utan den också.

ett sätt att gå runt problemet har väl varit att låsa pci-e till gen3 om det är detta du är drabbad av.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem
Skrivet av aragon:

du använder inte någon form av förlängare? kör du musen i usb3 port? testa usb2 port i stället Jag har märkt att usb3 är väldigt känsliga jämfört med usb2 portar särskilt om det är längre eller tunnare kabel

Ingen förlängare, också märkt att USB2 fungerar något bättre men inget som löser problemet tyvärr.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rouge of Darkness:

har du uppdaterat uefi/bios?

om inte gör det ock återkom var väl en del problem med usbportarna i tidiga versioner bios/uefi för b550 dock borde du ha så pass ny att fixen är med iom att du har stöd för 5xxx serien men man vet ju aldrig kanske 5xxx serien stöddes från versioner utan den också.

ett sätt att gå runt problemet har väl varit att låsa pci-e till gen3 om det är detta du är drabbad av.

Uppdaterade bios med mina 2 tidigare moderkort (asus) fortfarande samma problem, ser dock inte att det ska vara felet längre då det tex fungerar med min xtryfy-mus, och fungerar ju för min polare med exakt likadant moderkort och min zowiemus

Permalänk
Medlem
Skrivet av kevkevva:

Hej har haft problem med att min zowie/vaxee mus disconnectar gäller exakt alla zowie möss, endast när jag drar musen fort åt något håll (flickar) både i Windows och i spel, så disconnectar musen och ljudet som uppstår då man drar ut USB låter och sedan reconnectar musen och reconnectljudet låter, har testat alla möss i min kompis dator och dom fungerar felfritt, endast med zowie/vaxee jag haft dessa problem min xtryfy fungerar felfritt av någon anledning, jag har trott att det varit moderkortet det varit fel på men är nu inne på mitt 3e moderkort på 2veckor, och samma fel hela tiden, provat massa olika ströminställnigar på datorn, jag själv upplever att det blir elektriskt med mus och matta och det är då som det disconnectar men känns väldigt långsökt, tycker även mina 2 USB uttag i chassit fungerar bättre en dom i moderkortet, kan det vara någon Windows uppdatering? snälla sweclockers jag behöver eran hjälp att lösa detta, resten av mina specs>>>>

Om du upplever att det bildas "statisk elektricitet" när du för musen snabbt över musmattan, så börja med att prova om samma sker på ett annat underlag.

Det är inte alls orimligt att det faktiskt är statisk elektricitet som slår ut musen. Hade du med dig musmattan till din kompis när du testade musen?

Förövrigt beskriver din första mening problemet väldigt bra när det är frågan om kabelbrott i själva sladden, oftast där sladden går in i musen, men i detta fall så anger du att det inte händer när musen är ansluten till din kompis dator...
Det är förövrigt svårt att få uppfattning om i inlägget är om musen/mössen som är problematiska är gamla eller nya.

Permalänk
Medlem

Känt fel på B550/X570 att vissa moderkort disconnectar USB till och från.
Det är nog RMA eller byte av moderkort som gäller.

Jag hade samma problem, men löstes av en uppdatering av BIOS. Många andra hade kvar problemen och då var det RMA som gällde.

Visa signatur

Ryzen 9950X3D | 128 GB Ram | RTX 5090 | Samsung 990 Pro 4 TB * 3 | Corsair 1500W
Macbook Pro M4 Pro | 48 GB Ram | 512 GB SSD
Laptop: Core 9 Ultra 185H | 24GB Ram | RTX 4060 | 3 TB NVME

Permalänk
Medlem
Skrivet av Viita:

Om du upplever att det bildas "statisk elektricitet" när du för musen snabbt över musmattan, så börja med att prova om samma sker på ett annat underlag.

Det är inte alls orimligt att det faktiskt är statisk elektricitet som slår ut musen. Hade du med dig musmattan till din kompis när du testade musen?

Förövrigt beskriver din första mening problemet väldigt bra när det är frågan om kabelbrott i själva sladden, oftast där sladden går in i musen, men i detta fall så anger du att det inte händer när musen är ansluten till din kompis dator...
Det är förövrigt svårt att få uppfattning om i inlägget är om musen/mössen som är problematiska är gamla eller nya.

Ja jag hade med mig min mus och min kompis har likadan musmatta, ena musen zowie EC2-A har ju något år på nacken, men funkar ju fint i andras datorer, VAXEE musen vi testade i båda datorerna som är ny funkade felfritt i hans dator men problematiskt med min då den dcar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lodisen:

Känt fel på B550/X570 att vissa moderkort disconnectar USB till och från.
Det är nog RMA eller byte av moderkort som gäller.

Jag hade samma problem, men löstes av en uppdatering av BIOS. Många andra hade kvar problemen och då var det RMA som gällde.

Ja jag har förstått det, dock så uppstår ju inte detta problem med tex min xtryfy-mus men jag vill ju kunna använda vilken mus jag vill, jag har reklamerat 2 andra moderkort och blir ju endå samma fel hela tiden, känns ju som man testat allt, och min polare som det fungerade för direkt har ju exakt samma moderkort som jag har i dagsläget.

Permalänk
Medlem
Skrivet av kevkevva:

Ja jag har förstått det, dock så uppstår ju inte detta problem med tex min xtryfy-mus men jag vill ju kunna använda vilken mus jag vill, jag har reklamerat 2 andra moderkort och blir ju endå samma fel hela tiden, känns ju som man testat allt, och min polare som det fungerade för direkt har ju exakt samma moderkort som jag har i dagsläget.

har du kollat i bios om du har någon ström spar funktion ingång för usb? eller har ladd läge i klickat?
båda dessa ställde till det som sjutton med mina usb saker.

ansluter du bak eller fram på datorn? anslut bak så du ansluter direkt på moderkortet.

Visa signatur

Om du lär dig älska din smärta kommer du känna dig älskad var dag.

Permalänk
Medlem

Vet inte om det här är en potentiell lösning som bör rekommenderas, men om inget annat så kan du ju alltid prova att koppla in en usb-hub med egen strömförsörjning för att se om det gör någon skillnad.

Permalänk
Medlem
Skrivet av aragon:

har du kollat i bios om du har någon ström spar funktion ingång för usb? eller har ladd läge i klickat?
båda dessa ställde till det som sjutton med mina usb saker.

ansluter du bak eller fram på datorn? anslut bak så du ansluter direkt på moderkortet.

Kollar det imorgon och återkommer!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Viita:

Vet inte om det här är en potentiell lösning som bör rekommenderas, men om inget annat så kan du ju alltid prova att koppla in en usb-hub med egen strömförsörjning för att se om det gör någon skillnad.

Ja man skulle ju kunna testa iaf, men är ju lite som du säger också ingen lösning, man vill ju att det ska fungera direkt från moderkortet.

Permalänk
Medlem

Skulle det kunna ha med nätagg att göra? Fick som tips att prova byta nätagg och om inte det fungerar, byta processor.

Permalänk
Medlem

På frågan om det skulle kunna vara nätagget så är svaret ja.
Om det är rimligt att det är nätagget, tveksamt, du borde haft problem med fler USB-enheter.
Det finns dock en liten möjlighet här, men jag vet inte hur realistiskt troligt det är.
Tanken är om det är så att det finns någon form av defekt i nätagget om skapar en störsignal som på något sätt stör elektroniken i musen.
Problemet är bara, du uppger att det bara händer när du flyttar musen snabbt.

Kan det vara CPU?
Ja, tveksamt, du borde haft problem med fler USB-enheter.
Kan det vara datorlådan?
Ibland är det problem med komponenterna i datorlådan, tex kretskortet där usb-portar, ljudkontakter, on-knapp sitter, men återigen, du borde haft problem med fler USB-enheter så vida det inte är så att du endast haft denna mus kopplad till dessa portar men ingen annan.

Du borde ha problem oftare än bara när du flyttar musen snabbt över musmattan.

Om vi ska ta ett lite mer udda och lite mer långsökt exempel, inte helt otroligt, bara mycket mindre troligt.
Låt säga att du på något sätt är i kontakt med datorlådan, tex.
-Du sitter med foten mot datorlådan.
-Du vilar benen på datorlådan.
-Du vilar fötterna på en metallyta på datorbordet som på något sätt är i kontakt med datorlådan.
Du sveper sedan hastigt med musen över musmattan, det bildas statisk elektricitet som du sedan laddar ur mot datorlådan/musen enligt något av sätten ovan och detta i sin tur leder till att din dator tappar kontakt med musen.
Det borde dock i sådant fall drabba även andra USB-enheter samtidigt.

Något som definitivt är värt att undersöka är drivrutinerna.
Har du någon mjukvara för musen installerad?
Installerade ni allt detta när ni testade musen i din kompis dator?

Jag har själv haft problem med mjukvaran till en av mina möss.
Musen i fråga har dock programmerbart internt minne vilket betyder att knapparna är programmerade snarare än att mjukvaran "översätter knapptryckning till önskad effekt".
I de fall jag haft mjukvaran installerad så har musen tappat konfiguration flera gånger vilket lösts genom att programmera musen och sedan ta bort mjukvaran.

Som en sista kommentar till inlägget.
Det kan givetvis vara så att din mus är mycket känsligare för störningar än dina övriga USB-komponenter och det kan vara av den orsaken endast musen tappar kontakt. Det är något som jag skulle klassa som urusel elektronisk design, men vi vet att stora företag gör detta för att spara tiondels ören på komponenter som tillverkas i stor skala.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Viita:

På frågan om det skulle kunna vara nätagget så är svaret ja.
Om det är rimligt att det är nätagget, tveksamt, du borde haft problem med fler USB-enheter.
Det finns dock en liten möjlighet här, men jag vet inte hur realistiskt troligt det är.
Tanken är om det är så att det finns någon form av defekt i nätagget om skapar en störsignal som på något sätt stör elektroniken i musen.
Problemet är bara, du uppger att det bara händer när du flyttar musen snabbt.

Kan det vara CPU?
Ja, tveksamt, du borde haft problem med fler USB-enheter.
Kan det vara datorlådan?
Ibland är det problem med komponenterna i datorlådan, tex kretskortet där usb-portar, ljudkontakter, on-knapp sitter, men återigen, du borde haft problem med fler USB-enheter så vida det inte är så att du endast haft denna mus kopplad till dessa portar men ingen annan.

Du borde ha problem oftare än bara när du flyttar musen snabbt över musmattan.

Om vi ska ta ett lite mer udda och lite mer långsökt exempel, inte helt otroligt, bara mycket mindre troligt.
Låt säga att du på något sätt är i kontakt med datorlådan, tex.
-Du sitter med foten mot datorlådan.
-Du vilar benen på datorlådan.
-Du vilar fötterna på en metallyta på datorbordet som på något sätt är i kontakt med datorlådan.
Du sveper sedan hastigt med musen över musmattan, det bildas statisk elektricitet som du sedan laddar ur mot datorlådan/musen enligt något av sätten ovan och detta i sin tur leder till att din dator tappar kontakt med musen.
Det borde dock i sådant fall drabba även andra USB-enheter samtidigt.

Något som definitivt är värt att undersöka är drivrutinerna.
Har du någon mjukvara för musen installerad?
Installerade ni allt detta när ni testade musen i din kompis dator?

Jag har själv haft problem med mjukvaran till en av mina möss.
Musen i fråga har dock programmerbart internt minne vilket betyder att knapparna är programmerade snarare än att mjukvaran "översätter knapptryckning till önskad effekt".
I de fall jag haft mjukvaran installerad så har musen tappat konfiguration flera gånger vilket lösts genom att programmera musen och sedan ta bort mjukvaran.

Som en sista kommentar till inlägget.
Det kan givetvis vara så att din mus är mycket känsligare för störningar än dina övriga USB-komponenter och det kan vara av den orsaken endast musen tappar kontakt. Det är något som jag skulle klassa som urusel elektronisk design, men vi vet att stora företag gör detta för att spara tiondels ören på komponenter som tillverkas i stor skala.

På detta moderkort jag har nu så hade jag först bara lite/samma strul som innan, nu fungerar knappt min G pro wireless i 1 av uttagen och detta är inget jag hade problem med på tidigare moderkort, men är ju uppenbart nu att något är väldigt felande med USB återigen, innan var det endast zowie, nu fungerar inte ens en trådlös mus liksom.