SweClockers spanar på tekniken som driver Musikhjälpen 2021

Permalänk
Skrivmaskin

SweClockers spanar på tekniken som driver Musikhjälpen 2021

Musikhjälpen är den långlivade traditionen där välkända profiler under 144 timmar lever i en glasbur, sida vid sida med artister och musik, med syfte att samla in pengar för en god sak. I år är temat att bidra till en värld utan barnarbete. I samma anda arbetar den mer nördiga tillställningen Streamhjälpen, som SweClockers besöker och medverkar i under morgondagen.

På onsdag eftermiddag kommer SweClockers även att besöka Musikhjälpen, som i år äger rum i Norrköping – ett längre stenkast från där undertecknad bor. För att direktsända under 144 timmar krävs stora mängder teknik och det är just den aspekten som ska undersökas närmare. Besöket kommer att sammanfattas i video- och artikelformat och publiceras lite senare i veckan.

För att få med mesta möjliga undrar vi därför nu om det är någon särskild aspekt som du är extra nyfiken på? Ställ dina frågor i tråden!

Permalänk
Medlem

Jag vill gärna se och höra mer om hur själva uppkopplingen är löst - från bur till www!

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Jag är nyfiken på hur ljudutrustning väljs. Finns ju hur mycket som helst! Flyttar de studion? Har de mobila grejer redo? Hur tar de bort bakgrundsbrus och behandlar rummet?

Permalänk
Medlem

Hur luktar det där inne?

Skulle va kul att veta vad de har för hårdvara som driver runt allt och hur många mil kabel de går åt.

Visa signatur

Desktop|Intel i5 12600|Asus Prime B760 Plus|Nvidia RTX 3070|Corsair DDR5 2x16GB|1TB M.2/1TB SSD
Mouse|Sensei Ten|Keyboard|Xtrfy K4|Monitor|Asus PG279QZ|Dell u2415
Laptop|HP ProBook 4320s I3|525GB SSD|4GB DDR3|NAS|Synology 412+ 30TB
Phone|iPhone 13 128GB|Tab|Mi Pad 4 64GB|HTPC|Google TV|Server|Intel Nuc

Permalänk

Vilket styrsystem använder dem för digitala ytor?
Bildmixers?
Körs det på plats eller remote?

Permalänk
Medlem

Nja, den här pk-sörjan klarar jag mig utan.

Permalänk
Medlem

Hur varmt har dom inne i buren?
tänkte på glaset som isolering

Visa signatur

ASUS PRIME Z390-A. Intel Core i9 9900K Överklockad 5,65 GHz 16MB.
Corsair 64GB (4x16GB) DDR4 4133MHz CL16 Överklockad.
1x MSI GT 1010 Stream acrd, 1x MSI GTX 1080 TI Överklockad.
1x SSD Samsung 500 GB Win 11, 2TB MVMSSD Spel. 850 Watt PSU Gold.

Permalänk
Medlem
Skrivet av myra:

Nja, den här pk-sörjan klarar jag mig utan.

Du verkar vara en trevlig medmänniska

Permalänk
Medlem
Skrivet av myra:

Nja, den här pk-sörjan klarar jag mig utan.

Jag kollar inte på Musikhjälpen, trodde de spelade musik och samlade in pengar. Vad är PK?

Visa signatur

Ryzen 5600x (Noctua NH-D15) || Kingston Fury 32GB 3600MHz
ASUS Prime X470 PRO || ASUS GeForce RTX 3080 Tuf OC
Fractal Design Define S (6x chassifläktar) || Corsair RM750X v2
FURY Renegade 2TB || WD Blue 1TB M.2 || LG C2 42" + XB271HUA

Permalänk
Medlem
Skrivet av myra:

Nja, den här pk-sörjan klarar jag mig utan.

De samlar in pengar till en god ändamål, men intresseklubben har antecknat att du personligen klarar dig utan "pk-sörjan"

Visa signatur

LG OLED77CX • Intel i9 10900K @ 5.0GHz • Noctua NH-D15 • ASUS Strix Z490-H • Corsair 32GB DDR4 3200MHz • GIGABYTE RTX 4080 • Phanteks Evolv X • Corsair RM 850W V2

Permalänk
Inofficiell ambassadör

Intressant idé för ett reportage! Jag skulle vilja veta mer om vilka datamängder det handlar om att sända något sånt här, hur de säkerställer bandbredd och stabil uppkoppling? Använder de vanligt stadsnät, svartfiber eller "4G via USB-dosa"? 😄 Hur hårda krav är det på Uptime?

Visa signatur

Mobo Aorus B550 Pro V2 CPU Ryzen 5600X RAM Corsair Vengance 16GB @ 36000 MHZ
GPU MSI GTX 1080 ti Gaming X Skärm Acer X34A

Permalänk
Medlem

Vad har de för contingency plans om någon snubblat och ryker ut sladden? Hur många redundanta uppkopplingar sitter de på?

Permalänk
Geeks Gaming

Ser ut som det finns mycket utrustning för att styra allt inne i kuben, är det bara de tre i studion som styr allt eller finns det folk utanför som kan mixa/klippa etc?

Permalänk
Medlem
Skrivet av myra:

Nja, den här pk-sörjan klarar jag mig utan.

Ibland när någon frågar efter vänner, någon för deras barn att spela med osv och vårt community sluter upp och på ett icke dömande sätt stöttar så blir man både glad och fyllt med tro på sina medmänniskor.
Sedan ibland så kliar man sig i huvudet och undrar var denna medmänsklighet tog vägen när någon anser att en insamling för att hjälpa i arbetet mot att barn inte skall tvingas till/behöva arbeta utan kunna gå i skolan och vara just barn är PK och smörja.

Visa signatur

Huvudriggen är en Gigabyte Aorus Xtreme | 128gb DDR5 6000 | Ryzen 7950X | 3080Ti
Utöver det är det för många datorer, boxar och servar för att lista :P

Permalänk
Testpilot
Skrivet av TheMadPanda:

Ser ut som det finns mycket utrustning för att styra allt inne i kuben, är det bara de tre i studion som styr allt eller finns det folk utanför som kan mixa/klippa etc?

Nu får man kanske svar på det senare i veckan när reportaget kommer men jag gick förbi buren förra veckan när dom byggde upp allt och kan säga att det är väldigt mycket extra baracker bakom själva buren. Man kunde se in genom fönstren till något form av kontrollrum där dom hade stora skärmar med alla kameraströmmar bland annat. Jag blev förvånad att det gick åt så pass mycket extrabyggnader bakom själva buren, det är ju i princip bara buren som syns i TV.

Visa signatur

Kolla gärna in min RGB-LED-ljusstake i galleriet
[Gigabyte GA-Z97MX-Gaming 5][Intel Core i5 4690K][Corsair XMS3 16GB][Asus GeForce RTX 2060 Super Dual Evo OC]

Permalänk
Medlem
Skrivet av inquam:

Ibland när någon frågar efter vänner, någon för deras barn att spela med osv och vårt community sluter upp och på ett icke dömande sätt stöttar så blir man både glad och fyllt med tro på sina medmänniskor.
Sedan ibland så kliar man sig i huvudet och undrar var denna medmänsklighet tog vägen när någon anser att en insamling för att hjälpa i arbetet mot att barn inte skall tvingas till/behöva arbeta utan kunna gå i skolan och vara just barn är PK och smörja.

Tur att folk som tänker så trots allt är minoritet så att resten av oss kan försöka ta lite ansvar här i världen istället för att vara hatare från ett sofflock..

Visa signatur

Dator:
CPU: Intel Core i5 13600K @5,3GHz(P-core) @4.0Ghz (E-core) | Kylning: Corsair Hydro H100x | Minne: G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL40 | GPU: Gainward GeForce RTX 3080 Phoenix | Lagring: 2x Kingston KC3000 M.2 NVMe SSD Gen 4 1024GB (Read: 7000MB/s - Write: 6000MB/s) | Chassi: Corsair 4000D Airflow | Nätagg: Corsair RM850e 850W (Gold)

Tillbehör: Acer 27" Predator XB271HU G-Sync IPS (@ 1440p 165hz) | Microsoft intellimouse 3.0 | Tangentbord: Zon Keyboard1 | Headset: HyperX Cloud II