Katten slår igång datorn på nätterna!!

Permalänk
Medlem

Katten slår igång datorn på nätterna!!

TJA !

Jag har ett jvla märkligt problem med att KF skall upp och ligga på datorn på nätterna. Dessutom har hon förmågan att sätta tassen EXAKT på powerknappen och datorn står då på tills någon upptäcker det, så min fråga lyder:

Kan man på något sätt ställa in så man måste hålla in powerknappen i typ 4 sekunder för att starta, eller nått??
Jag har för mig att det har funnits någon liknande i BIOS på ett äldre MB jag haft..?

Kom med nått smart nu

Visa signatur

CHASSIE: Fractal Design R6, OS: Windows 10, CPU: AMD Ryzen 7 3700X, MB: MSI MAG B550 TOMAHAWK,
RAM: HyperX Fury Black DDR4 3600MHz 2x8GB, GPU: ASUS GTX 770 DirectCU II OC, SSD: Samsung 980 NVMe 1TB, CPU-KYLARE: Noctua NH-U14S

Permalänk
Medlem

Onekligen märkligt bekymmer!
Kan du inte slå av nätaggregatet på baksidan och använda den strömbrytaren som power-knapp för datorn?

I BIOS kan du ställa in vad som ska hända när strömbrytaren sätts på, ställ in på att datorn ska starta, så har du löst problemet!

Visa signatur

Project: Perfection 2.0
OS: Microsoft Windows 11 Home | CPU: Intel Core i9 11900 | GPU: EVGA 3080 XC3 Ultra Hybrid
MB: ASUS ROG STRIX B560-I | RAM: Corsair Dominator Platinum 32GB | PSU: Corsair SF750
Chassi: Louqe Ghost S1 MK3 | SSD: Samsung 980 Pro | CPU-Kylare: Fractal Design Celsius+ S24
Bildskärm: Sony 65AG9 | Mus: Logitech G603 | Tangentbord: Corsair K63 Wireless

Permalänk
Medlem

Ställ nåt på datorn så att katten inte kan ligga där.

Permalänk
Rekordmedlem

Ha datorn i gång hela tiden?
Du kan byta knapp, ofta är reset mer skyddad men du kan ju även skaffa en annan knapp och montera på lådan eller så har du den helt enkelt på en kabel och drar den nånstans där katten inte kan påverka den.
Du behöver bara ge en puls för manövern så om du manuellt drar tillbaka brytaren kan du tex ha en

https://www.biltema.se/bil---mc/elsystem/strombrytare/vippstr...

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av YamahaDGX630:

Onekligen märkligt bekymmer!
Kan du inte slå av nätaggregatet på baksidan och använda den strömbrytaren som power-knapp för datorn?

I BIOS kan du ställa in vad som ska hända när strömbrytaren sätts på, ställ in på att datorn ska starta, så har du löst problemet!

Jag kan för mitt liv inte se att det finns i BIOS, jag har en B550 Tomahawk-bräda

Visa signatur

CHASSIE: Fractal Design R6, OS: Windows 10, CPU: AMD Ryzen 7 3700X, MB: MSI MAG B550 TOMAHAWK,
RAM: HyperX Fury Black DDR4 3600MHz 2x8GB, GPU: ASUS GTX 770 DirectCU II OC, SSD: Samsung 980 NVMe 1TB, CPU-KYLARE: Noctua NH-U14S

Permalänk
Medlem

lägg en kartongbit eller något annat över strömknappen

Visa signatur

MSI Leopard GP66 liquid metal | 11800H @4.5GHz all-c | 3070m @1470MHz/0.7v | 32GB DDR4 3200MHz cl19
Bild: LG C2 42"
Ljud: Beyerdynamic DT1990 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zhendo:

Jag kan för mitt liv inte se att det finns i BIOS, jag har en B550 Tomahawk-bräda

Någonting med "AC Power Loss" brukar det hete tror jag!

Visa signatur

Project: Perfection 2.0
OS: Microsoft Windows 11 Home | CPU: Intel Core i9 11900 | GPU: EVGA 3080 XC3 Ultra Hybrid
MB: ASUS ROG STRIX B560-I | RAM: Corsair Dominator Platinum 32GB | PSU: Corsair SF750
Chassi: Louqe Ghost S1 MK3 | SSD: Samsung 980 Pro | CPU-Kylare: Fractal Design Celsius+ S24
Bildskärm: Sony 65AG9 | Mus: Logitech G603 | Tangentbord: Corsair K63 Wireless

Permalänk

Låt katten gejma .

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zhendo:

TJA !

Jag har ett jvla märkligt problem med att KF skall upp och ligga på datorn på nätterna. Dessutom har hon förmågan att sätta tassen EXAKT på powerknappen och datorn står då på tills någon upptäcker det, så min fråga lyder:

Kan man på något sätt ställa in så man måste hålla in powerknappen i typ 4 sekunder för att starta, eller nått??
Jag har för mig att det har funnits någon liknande i BIOS på ett äldre MB jag haft..?

Kom med nått smart nu

Stäng rummet så katten inte kan komma in?
Det gör jag så hon inte klöser på stolen när jag inte ser.

Visa signatur

Stationär: RTX 4090 OC ASUS | Ryzen 9 5950X | G.Skill Trident Z NEO 3600mhz 32GB | Arctic Liquid Freezer III 360 | Corsair HX1000i | Asus Rog Strix X570-F Gaming | Samsung 990 PRO 2TB | Samsung 980 PRO 2TB | Fractal Design North XL

Jobbdator: MacBook Pro 16" i7 6C, 16GB ram DDR4, AMD Radeon Pro 5300M 4GB

Permalänk
Medlem

Kanske ploppa i en sådan här istället och koppla ur knappen helt?
Silverstone ES02 fjärrströmbrytare

Permalänk
Medlem

Ähh, katten tycker bara att det är för kallt där hemma. Så sätter bara på värmen....

Jag skaffade en ny låda, med knapparna på framsidan istället för ovansidan, då jag hade liknande problem.

Visa signatur

Hemma hos mig är det en Microsoft-fri miljö..
Dator 1: iMac 27" 5K - i7 4,2GHz - 32GB 2400MHz CL14 - 512GB SSD - Radeon PRO 580 8GB - 2xDell P2715Q 4K - 4TB Lacie D2 Thunderbolt
HTPC: ASUS X99-M WS - i7 5960X - H100i GTX - 16GB 3000Mhz - Samsung SM951 512GB - ASUS GTX 780 DCU II OC - AX860 Platinum - Corsair 350D - Linux
Bärbar 1: MacBook PRO 15" 2018 / i7 / 512GB SSD NAS: Synology DS918+ 32TB+2x512GB SSD

Permalänk
Medlem

Använd en förgreningskabel med på/avknapp och slå av på natten med foten

Visa signatur

Har jag uppgivit felaktig information? Rätta mig gärna, jag vet inte allt och kan ha fel.

Permalänk
Lego Master

Att kattfan startar datorn är väl ett mindre problem i det stora hela, men när vårt minsta monster klättrade upp på chassit mitt i en match och ställde sig på power-knappen så Windows bara "jaha, nehej, men det var visst dags att stänga av datorn då ja, tjenamoss!"

Power-knappen är numer inaktiverad i Windows, så den inte gör nånting.

Visa signatur

* Vänsterhänt högerskytt med tummen mitt i handen.
* A franchises worst enemies are its biggest fans.
* 🖥️ i5 12600K | Z690 | 32GB | RTX 3070 | Define R6 | 48" 4K OLED | Win11 | 💻 Surface Go 3
* ⌨️ G915 Tactile | ⌨️ G13 | 🖱️ G502 X | 🎧 Pro X | 🎙️ QuadCast | 📹 EOS 550D | 🕹️ X52 Pro | 🎮 Xbox Elite 2
* 📱 Galaxy Fold4 | 🎧 Galaxy Buds Pro | ⌚ Galaxy Watch5 Pro | 📺 65" LG OLED | 🎞️ Nvidia Shield

Permalänk
Medlem

Skaffa ett grenuttag med masteruttag (styruttag) som du sätter skärmen i, så att datorn inte kan starta utan att du först startar skärmen.

Alternativt får du slå av vanliga grendosan datorn sitter i, eller sträcka dig till baksidan av datorn och slå av på nätagget som redan nämnts.

Permalänk
Medlem

Om resetknappen är mer skyddad, koppla om och använd den som powerknapp.

Visa signatur

Spela Swemantle! Du vet att du vill.

Ibland har jag fel, men då är det någon annans fel.

Permalänk
99:e percentilen

Passa på att byta till ett chassi av rimligare storlek såsom Ghost S1 eller NR200P. Båda har startknappen på framsidan och är nog därtill för små för katten att ligga på.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk

Mindre knapp alla dagar i veckan. De håller dessutom klåfingriga barn borta

Visa signatur

Wasserkühlung::5900X::ASSrock X570 TB3::2x8 Ballistix 3000@3800::6800Nitro+

Vilken leksak>> CH341-biosprogrammerare

Permalänk
Medlem

Nej, men jag håller med den som föreslog förgreningsdosa med strömbrytare. Ska datorn ändå vara avstängd på natten kan du ju lika bra samtidigt stänga av alla tillbehör som ändå stått i ett överflödigt standby-läge; Dator, skärm, högtalare, skrivare, USB-hubb et.c.