Få gammal bildskärm att funka med ny dator

Permalänk
Medlem

Få gammal bildskärm att funka med ny dator

Hej Sweclockers,

Uppgraderade nyligen min 9,5 år gamla stationära dator till ett nyköp. Gjorde dock inte samma med min lika gamla bildskärm (https://www.komplett.se/product/477710) och upptäckte att det inte fanns något uttag på min nya dator.

Fick tips av Kjell & Co om att köpa denna för att kunna konvertera bild och ljud:
https://www.kjell.com/se/produkter/ljud-bild/kablar-adaptrar/...

Är det enda sättet som jag fortfarande kan min gamla bildskärm att funka med nya datorn? Sitter och funderar nämligen på insatsen 500 kr och nätadaptern som suger åt sig ström kontra köp av en helt ny skärm.

Tack på förhand om någon vill hjälpa mig med inspel.

Redigerat: Ja ja, okej - det är inte SCART jag har. Håna en teknikokunnig ni! Får jag skylla på att jag är trött eller något eller är det för sent för det nu?

Permalänk
Medlem

Vad har SCART med G2420HD att göra? Förstår inte sambandet.

Visa signatur

🏬: B550M DS3H 🔲: Ryzen 5 5600X ❄️: Freezer 34 eSports 🏴: RTX 3060 Ti Ventus 2X OC
🗄️: Stronghold 🔌: RM650 (2019) 🎞️: 32 GB DDR4 3200 MHz CL16 💾: CS3030 1 TB
⌨️: E9270P/MK730 (MX Red)/G80-3000N (MX Silent Red) 🖱️: Xlite V2 Mini/G603/MX Vertical
🎧: Edition XS/Astro A50/GSP 370/ATH-SR30BT/TAT2206 📶: Archer C6 📱: Pixel 6a
🖥️: OLED55BX/276E8VJSB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hung_Gar:

Hej Sweclockers,

Uppgraderade nyligen min 9,5 år gamla stationära dator till ett nyköp. Gjorde dock inte samma med min lika gamla bildskärm (https://www.komplett.se/product/477710) och upptäckte att det inte fanns något SCART-uttag på min nya dator.

Det är mycket få datorer som har SCART-uttag, men eftersom din gamla bildskärm inte heller har SCART är det högst oklart vad problemet är.

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av Hung_Gar:

Är det enda sättet som jag fortfarande kan min gamla bildskärm att funka med nya datorn? Sitter och funderar nämligen på insatsen 500 kr och nätadaptern som suger åt sig ström kontra köp av en helt ny skärm.

Ja, den var lite rolig med SCART. Något för VHS:en och riktigt gammal DVD-spelare från 2005 kanske.

Jag tror du tänkte att du körde VGA-kabel från din gamla dator? Även om det också är lite väl märkligt ålderdomligt även för något från 2011-2012.

Din gamla Benq-skärm är en enkel skärm som kör 1920x1080 och 60 Hz. Men den är inte lastgammal, utan den har vanlig HDMI. Du löser detta alltså med helt vanlig HDMI-kabel för hundralappen. Om du inte redan har en sådan liggandes.

Permalänk
Medlem

Kanske han menar VGA, dock kör på hdmi istället 😊

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 7x Noctua A14x25

Permalänk
Medlem

Haha, betvivlar att du har SCART på skärmen. Möjligtvis VGA, DVI och HDMI.
Edit: kollade specsen på skärmen och du har VGA, DVI-D och HDMI

I ditt fall ska du nog ta HDMI

Visa signatur

14700k @ Stock . 32GB @ 4000MHz . 3070 @ +100/+800MHz
240+360 rad custom loop

Permalänk
Medlem

Enligt din länk till Komplett har din skärm dessa ingångar:

Anslutning Gränssnitt:
VGA
DVI-D
HDMI
Hörlurar

Visa signatur

"The following statement is false: The previous statement is true! Welcome to our corner of the universe"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

Din gamla Benq-skärm är en enkel skärm som kör 1920x1080 och 60 Hz. Men den är inte lastgammal, utan den har vanlig HDMI. Du löser detta alltså med helt vanlig HDMI-kabel för hundralappen. Om du inte redan har en sådan liggandes.

Det har jag! Men när jag pluggade HDMI-kabeln mellan bildskärmen och nya datorn fick jag bara "No cable connected"?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hung_Gar:

Det har jag! Men när jag pluggade HDMI-kabeln mellan bildskärmen och nya datorn fick jag bara "No cable connected"?

Och du satte kabeln i grafikkortet, och inte i moderkortet?
Annars kolla på skärmen vad den är inställd på, Analog eller Digital (med knapparna på skärmen dvs)

Visa signatur

14700k @ Stock . 32GB @ 4000MHz . 3070 @ +100/+800MHz
240+360 rad custom loop

Permalänk
Medlem
Skrivet av solomon:

Och du satte kabeln i grafikkortet, och inte i moderkortet?
Annars kolla på skärmen vad den är inställd på, Analog eller Digital (med knapparna på skärmen dvs)

Åh herregud, jag borde inte ens få komma i närheten av elektronisk utrustning. >< Tack. Jag ska testa.

Permalänk
Medlem

Hdmi till dvi -kabel löser ditt problem, dock måste ljudet sändas på annat sätt. Använde det från min första Raspberry till en föråldrad tv.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Irre:

Hdmi till dvi -kabel löser ditt problem, dock måste ljudet sändas på annat sätt. Använde det från min första Raspberry till en föråldrad tv.

Varför en hdmi till dvi kabel, när skärmen har en hdmi ingång, och den nya datorn antagligen har hdmi utgång men inte dvi?