Enklare speldator med utvecklingspotential

Permalänk
Medlem

Enklare speldator med utvecklingspotential

Har plockat ihop en julklappsdator till dottern efter bästa förmåga. Fram till idag har hon använt min dator med ett GTX 1060 och det har räckt bra. Har uppenbarligen legat av mig en hel del och har begränsat med kunskap om AMD.

Har tänkt ungefär så här:

• Dottern spelar, i alla fall i dagsläget, inga tunga spel. Genshin Impact är det mest spelade idag.

• Ser gärna att det ska gå att komplettera med separat, inte alltför avancerad, GPU vid behov längre fram. Låda, PSU, etc bör dimensioneras därefter.

• Helst trådlöst och Bluetooth på moderkortet. Vi börjar med trådlöst i hennes rum och vi har haft stora problem med Bluetooth-dongels på min dator.

• Hon vill gärna ha vitt chassi (men kniper det funkar annat också)

• Överklockning är inte intressant

• LED och annat bling-bling är inte intressant

Så lite frågor:

• Lirar detta ihop? Har jag missat något av typen "Det funkar men det är bättre med..."? Får väl ändå tro att Inets Datorbyggare inte låter mig sätta ihop helt inkompatibla prylar...(?)

• Systemrekommendationen (inte minimikravet) för Genshin Impact inkluderar ett GTX1060 - räcker mitt val av CPU/APU eller måste jag ha en separat GPU?

Visa signatur

Antec P183, Asus Z170 Pro Gaming, Intel Core i7 6700K, Antec Signature 650, Intel X25-M 80 Gb SSD, Samsung F1 1 Tb HD, Asus GTX 1070 Strix, Win10 64

Permalänk
Medlem
Skrivet av jberling:

Har plockat ihop en julklappsdator till dottern efter bästa förmåga. Fram till idag har hon använt min dator med ett GTX 1060 och det har räckt bra. Har uppenbarligen legat av mig en hel del och har begränsat med kunskap om AMD.
https://www.inet.se/datorbygge/bild/b1278030/datorbygge

• Dottern spelar, i alla fall i dagsläget, inga tunga spel. Genshin Impact är det mest spelade idag.

• Ser gärna att det ska gå att komplettera med separat, inte alltför avancerad, GPU vid behov längre fram. Låda, PSU, etc bör dimensioneras därefter.

• Helst trådlöst och Bluetooth på moderkortet. Vi börjar med trådlöst i hennes rum och vi har haft stora problem med Bluetooth-dongels på min dator.

Så lite frågor:

• Lirar detta ihop? Har jag missat något av typen "Det funkar men det är bättre med..."? Får väl ändå tro att Inets Datorbyggare inte låter mig sätta ihop helt inkompatibla prylar...(?)

• Systemrekommendationen (inte minimikravet) för Genshin Impact inkluderar ett GTX1060 - räcker mitt val av CPU/APU eller måste jag ha en separat GPU?

Jag kollade lite på 5600g och tydligen är prestandan ganska dålig i skillnad mot 1060.
Windows kan du köpa för 200-300 på någon annan sida än inet.
Kanske denna skulle funka, gpu är självklart en produkt du måste ändra beroende på tillgång, där kan du gå ner mot en 2000 series eller hitta billigare/dyrare 3000 i lager
kanske detta

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 4x Noctua A14x25 2xT30, 1x Noctua A12x25, 3x ek loop

Permalänk
Medlem
Skrivet av jberling:

https://www.inet.se/datorbygge/bild/b1278030/datorbygge

Så lite frågor:

Det går bra att spela Genshin Impact på en 5600G, den inbyggda grafiken motsvarar ett GT1030 i prestanda vilket är minimikravet.
Delarna fungerar ihop, men inte optimalt och kanske lite obalanserat.
8TB HDD känns lite overkill, bättre lägga krutet på en större SSD, gärna en NVMe Gen3.
8GB RAM räcker inte långt idag och med endast 1 sticka så funkar det inte optimalt, 32GB(2x16) är sötpunkten att köpa just nu och RAM kan man inte ha för mycket av, då både den inbyggda grafiken använder det som grafikminne och det som inte används för tillfället använder Windows för att förladda program som körs ofta så att dem startar snabbare än att läsas in från disk.

Jag hade nog gjort såhär:
https://www.inet.se/datorbygge/b1278115/datorbygge

5600G var slut i lager, så blev storebror 5700G istället.

Visa signatur

*5800X|B550M|64GB|RX7800XT|GX750W|Core V21|280AIO|2TB+2TB|1440p 240Hz

AMD Ryzen 7 @4,95GHz|Gigabyte Aorus Elite(rev1.3)|Corsair 2x32 LPX Vengeance 2666C16 @3600C20|Asus DUAL OC @990mV, 3,2/2,6GHz|Seasonic Focus| Thermaltake mATX kub|Arctic freezer II| NVMe SSD PCIE 4.0x4 Samsung 980 Pro 7000/5100 + 2,5" HDD Toshiba 1TB & Seagate 1TB i RAID 0|Acer Nitro XV272Uz 27" IPS 270Hz @240Hz.

Permalänk
Medlem

Ett lika bra moderkort till bättre peng: Gigabyte B550 AORUS ELITE AX 1753kr
4 TB fysisk HDD räcker Skyhawk 4TB, 1149 kr
Billigt och bra att ha spelen på 1TB NVMe Kingston 749kr
System/Program disk 500 GB NVMe Kingston 490kr
5600G på NetonNet 5600G 2490kr
16 GB ram räcker till att börja med 16 GB 3600mhz 689kr
Med råge tillräcklig kylare Be quiet Pure Rock 2 349kr
Samma chassifläkt chassifläkt 79kr
Tillräckligt bra nät agg för detta bygget och även en extra GPU om ni har råd Cooler Master MWE 650, 524kr
Samma burk mindre peng Pure Base 500 vit 772kr ink frakt
Windows ska inte kosta mer än såhär Win 10 pro 64-bit mot Klarna betalning 169kr

9213kr totalt

En besparing på 3361kr jämfört med det du plockade ihop och inte sämre egentligen.

Om du inte är Intel främmande så skulle det kunna gå att snickra ihop en 11400f med B560 moderkort för ännu mindre peng tror jag och om runt 12600kr då är budgeten skulle du nästan kunna få tag i ett begat. GTX 2060 att sätta i för pengen som blir över upp till 12600kr.

Permalänk
Medlem

Skulle nog köra på itx då det kan vara smidigt med en liten dator, skulle använda metallpanelen på sidan för bättre luftflöde då. Det blir inte så mycket dyrare att bygga i ett nr200p (+400kr nätaggregat, +200kr ish moderkort). Antar du tänkt att de bygger datorn åt dig? Skulle även rekommendera som tidigare nämnt att installera windows själv då det är markant mycket billigare.

Permalänk
Medlem

https://www.komplett.se/product/1175812/dator-surfplatta/komp...

Kanske är ett alternativ med tanke på GPU bristen. Ändra i3 till i5 och lägg till lagring efter behov.
+ välj bort windows

Edit: Om GPUn som Swegatron inkludera ovan går att få tag på så är det klart bättre. Dock endast 1(!) i lager.
https://www.webhallen.com/se/product/300518-ASUS-GeForce-GTX-...

Permalänk
Medlem

Tack för input. Jag ville handla allt på Inet och har beställt nu. Blev några mindre justeringar (annat nätagg, 16 GB RAM) på deras inrådan. Dessutom insåg jag att vi inte vill ha någon HDD i datorn då vi har problem med sonens dator, som står i rummet intill dotterns, där ett par HDD ger upphov till vibrationer som letar sig ner i köket direkt under.

Visa signatur

Antec P183, Asus Z170 Pro Gaming, Intel Core i7 6700K, Antec Signature 650, Intel X25-M 80 Gb SSD, Samsung F1 1 Tb HD, Asus GTX 1070 Strix, Win10 64