Permalänk

Lite hjälp med att komma åt skrivare

Hej!

Jag är lite ringrostig vad det gäller nätverk och har kört fast på hur jag ska komma åt en skrivare i mina föräldrars nätverk. Just nu har jag satt upp det på följande vis hos dem:

Problemet är att jag inte kan komma åt skrivaren så att jag kan lägga till den och använda den via WiFi (alltså precis i början av kedjan).

För många år sedan gick jag en kurs i lokala nätverk och har ett svagt minne om att switchar bara kan prata på lager 2, alltså mac-adresser. Är det detta som ställer till det? Sedan vet jag inte om det har att göra med att DHCP ibland kan ändra ip-adresser. Som sagt, stapplar lite i mörkret här. Tyvärr kommer jag inte åt inställningarna i fiberroutern vad jag vet.

Jag kommer åt skrivaren via sista switchen i kedjan, innan skrivaren, då det är där min stationära dator är inkopplad.

Visa signatur

Nuvarande rigg: CPU: AMD R7 3700X, RAM: G.Skill Flare X, GPU: EVGA 1080Ti FTW3, Moderkort: Gigabyte GA-AX370-Gaming K7 (F51g), HDD: Samsung 840 SSD Pro Basic, WD Black Caviar 1TB SATA II, CPU-kylare: Corsair H115i (Noctua NF-A14), Chassi: Fractal Design R5, PSU: Seasonic Prime GX 1000

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen

Du kommer inte åt skrivaren pga separata nät. och du har inte talat om var skrivaren är i nätverket.

Du ska koppla antingen allt till routerns LAN-sida och inget till "fiberroutern" (Vad det nu än må vara vet vi inte, är det en konverterare eller faktiskt router?) ELLER allt till "fiberroutern" och konfa trådlösa routern som AP.

Permalänk
Medlem

I din skiss sitter ”trådlös router” fel och måste flyttas mellan ”fiber router” och switchen. Får du felet som kallas ”dubbel NAT” betyder det att både din fiber router och din trådlösa router agerar DHCP (server som tilldelar IP-adresser), om detta händer behöver du sätta din ”trådlösa router” i bryggläge, eller ta bort din fiber router. Om du inte får ovanstående NAT problem är din ”fiber router” troligtvis ingen router utan en mediakonverterare, i detta fallet behöver du inte göra något mer än att flytta ”trådlösa routern”, dvs

Koppla fiber router (troligtvis mediakonverterare) —> trådlös router —> switch —> switch —> skrivare

Jag har även en misstanke att du har kopplat routern enligt bilden för att du ska få bättre wifi-täckning. I detta fallet behöver du i sådana fall dra tillbaka ytterligare en sladd till switcharna för att gömma skrivaren i en skrubb. Det viktiga är att du följer kopplingen som jag skrev.

Om du inte vill dra tillbaka en sladd kan ni köpa en AP och placera där nuvarande ”trådlösa routern” sitter och därefter stänga av wifi funktionen på befintlig ”trådlös router”, kopplingen blir då:

fiber router (troligtvis mediakonverterare) —> trådlös router (avstängt wifi) —> switch —> switch —> skrivare+AP