Datorn startar till windows automatiskt (Bootcamp), hur komma till Mac OS igen?

Permalänk
Medlem

Datorn startar till windows automatiskt (Bootcamp), hur komma till Mac OS igen?

Jag lade för några månader sedan in Windows 10 på min macbook. Via Bootcamp, vill säga. Av någon outgrundlig anledning ändrade jag också så att datorn ska boota till Windows 10 per detfault (hur minns jag inte).

Nu har jag emellertid ett problem - jag kommer inte in på Mac OS. Windows startas liksom upp innan jag får möjlighet att göra något annat val.

Någon som kan tipsa om vad jag ska göra för att komma in på Mac-delen igen?

Edit: Hittade boot camp-appen i Windows. När jag väljer "Starta om i OS X" får jag felmeddelandet "Kunde inte hitta OS-X-startvolymen". När jag öppnar Bootcam kontrollpanelen hittar jag också bara ett system att starta från Windows 10. Har jag råkat skriva över OS X? Finns det något sätt att installera om alltsammans? xD

(Om någon undrar använder jag bara datorn högst sporadiskt för att felsöka webbappar, när du buggar specifikt på Mac. Därför har jag inte upptäckt felet förrän nu. Att jag alls lade in Windows 10 var för att jävlas med en kollega som avskyr Windows ... #stupid)

Visa signatur

Modermodem från ONOFF och bildskärmsutrustning från Electrolux. US Robotics 28.8K telefonuppringd internetförbindelse. Har en förkärlek för tysk tjejpop.

Permalänk
Medlem

Lyckades lösa problemet på egen hand. Skriver lösningen nedan om någon annan råkar låsa ute sig själv på samma sätt.

a) Boot Camp-appen ligger nere i system tray (bredvid klockan). Klickar man på den finns alternativet "Starta om i OS X".
b) Om Boot Camp-appen inte är uppdaterad kan man få ett meddelande om att OS-X Startvolymen inte kunde hittas. Om så är fallet behöver man köra Apple Update först och ladda ner den senaste Boot Camp-versionen. (Öppna Start, skriver "Apple Update" och kör)

Visa signatur

Modermodem från ONOFF och bildskärmsutrustning från Electrolux. US Robotics 28.8K telefonuppringd internetförbindelse. Har en förkärlek för tysk tjejpop.

Permalänk
Medlem

Du har autostart på Windows, starta om datorn och håll inne CMD eller Alt (kommer inte ihåg) sen väljer du Macintosh HD istället för Bootcamp

Permalänk
Medlem
Skrivet av tearzyo:

Du har autostart på Windows, starta om datorn och håll inne CMD eller Alt (kommer inte ihåg) sen väljer du Macintosh HD istället för Bootcamp

Det är ALT

Visa signatur

---