Tråden om PlayStation 5 | Slim | PRO

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sweex:

Awesome! Har inga spel som har 120hz mode vad jag vet, jag är nöjd med 4k/60hz också så!

Provisoriskt kopplat in PS5an nu, var ju "tvungen" att ha både PS4an och PS5an inkopplade samtidigt pga föra över spel och sparad data. Samt får inte PS5an plats där 4an låg.. Sicken best den är!

Är lite sen på gröten
Men om du tänkt att inte behålla ps4an så ska det gå att flytta allt från 4an till 5an med en internätsladd mellan de, då raderas det som fins på 4an dock. Men det kanske du redan sett för har för mig att det kom upp i uppstarts delen.

Angående om TV eller Reciver först:
Så kör jag på Reciver först!
Av den andledningen att jag får stöd för Dolby true hd samt DTS HD och Atmos/X då med när jag kollar på Blu-ray. Och det får jag inte om jag kör TVin först. Har hdmi 2.0b på både recivern (marantz 6013) och tv (lg oled c7) som bäst nämligen så i mitt fall är tvin då flaskhalsen.

Och JA man kan få Atmos/X från blu-ray på PS5. Bara att det är väldigt gömt och inte satt som standard tyvärr samma hjäller även 4an.
Lycka till

Visa signatur

Dator: HP Pavilion och Lenovo Legion. Konsol: Playstation
Tv: LG Oled. Ljud: Marantz surroundförstärkare, Klipsch Reference högtalare och basskickers.

Permalänk
Medlem
Skrivet av eFoppa:

Personligen hade jag gärna sett ett performance-läge med 1440p och 120fps. Men Sony verkar ovilliga att låsa upp 1440p....

Edit: I dagsläget är ju hdmi 2.1 rätt pointless för PS5 när det är en handfull spel som kör 120 fps och samtliga skalar ner till 1080.
Förhoppningsvis blir det bättring kommande åren

ja! Vill med ha ett 1440p läge! vad fasen, har ju gamingmonitor tillpcn i den uppl... är väldigt vanlig uppl idag!
Xbox har ju stöd för det för tusan!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mega-Dark:

Är lite sen på gröten
Men om du tänkt att inte behålla ps4an så ska det gå att flytta allt från 4an till 5an med en internätsladd mellan de, då raderas det som fins på 4an dock. Men det kanske du redan sett för har för mig att det kom upp i uppstarts delen.

Angående om TV eller Reciver först:
Så kör jag på Reciver först!
Av den andledningen att jag får stöd för Dolby true hd samt DTS HD och Atmos/X då med när jag kollar på Blu-ray. Och det får jag inte om jag kör TVin först. Har hdmi 2.0b på både recivern (marantz 6013) och tv (lg oled c7) som bäst nämligen så i mitt fall är tvin då flaskhalsen.

Och JA man kan få Atmos/X från blu-ray på PS5. Bara att det är väldigt gömt och inte satt som standard tyvärr samma hjäller även 4an.
Lycka till

Ja jag förde över allt från 4an till 5an och nollade sen den, den är såld till en kompis.

När jag får tid i julstöket ska jag koppla den via förstärkaren och programmera om Harmoney fjärren och allt.

Lika dan TV som mig! Har du något tips på att ställa om den till game mode snabbt och enkelt? Det gör ju stor skillnad för input lag men ser sådär ut, så jag kör inte det i vanliga fall till min media box, tv-kanaler osv.

Visa signatur

Hemmabio - LG C7 55", nVidia Shield TV 2017, Onkyo TX-NR656, Dynavoice DF-5, Dynavoice DX-5, Dynavoice DC-5
Server - Dell T20 /w E3-1225v3, 1050 TI 4GB, 24GB RAM, 30TB HDD /w parity + 628GB SSD
Bärbart Retina Macbook Pro 13" Early 2015 [i5, 512GB],Sony Xperia 5 II , MediaPad 5 10,8"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sweex:

Ja jag förde över allt från 4an till 5an och nollade sen den, den är såld till en kompis.

När jag får tid i julstöket ska jag koppla den via förstärkaren och programmera om Harmoney fjärren och allt.

Lika dan TV som mig! Har du något tips på att ställa om den till game mode snabbt och enkelt? Det gör ju stor skillnad för input lag men ser sådär ut, så jag kör inte det i vanliga fall till min media box, tv-kanaler osv.

Tyvärr inte just nu. Skälv skippar jag att köra game mode bara även om det är bättre.
Jag leter skälv efter ett sätt att snabbt/automatisk stänga av energisparlägge när tvin får en hdr signal och sätta på igen när det är sdr. Men det värkar inte finnas häller.

Visa signatur

Dator: HP Pavilion och Lenovo Legion. Konsol: Playstation
Tv: LG Oled. Ljud: Marantz surroundförstärkare, Klipsch Reference högtalare och basskickers.

Permalänk

Fick hem min igår och är supernöjd so far. Men en fråga har jag:

Är det normalt att fläkten låter lite i någon sekund vid uppstart? Den är knäpp tyst annars men låter lite när man startar konsolen. Men bara i någon sekund.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Krigarvarg:

Fick hem min igår och är supernöjd so far. Men en fråga har jag:

Är det normalt att fläkten låter lite i någon sekund vid uppstart? Den är knäpp tyst annars men låter lite när man startar konsolen. Men bara i någon sekund.

japp, och ännu mer när du startar ett spel från skiva, låter rejält ett tag fram till spelet kommit igång ordentligt.

Permalänk
Medlem

Rykte: DIRT 5, Deep Rock Galactic och Persona 5 Strikers är Januari 2022 PS Plus spel.

Från dealabs, grym källa. Har iallafall haft rätt om varje PS plus spel senaste månaderna.

https://www.dealabs.com/bons-plans/ps-deep-rock-galactic-pers...

Permalänk
Medlem

Behövs heatsink på din M.2 SSD?
Jag håller med personen i videon. Dumt att chansa när en heatsink knappt kostar något.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Entash:

Rykte: DIRT 5, Deep Rock Galactic och Persona 5 Strikers är Januari 2022 PS Plus spel.

https://pbs.twimg.com/media/FHOBq7mWUAc8LJG?format=jpg&name=small

Från dealabs, grym källa. Har iallafall haft rätt om varje PS plus spel senaste månaderna.

https://www.dealabs.com/bons-plans/ps-deep-rock-galactic-pers...

Måste säga att det ju faktiskt vänder den negativa trenden som varit senaste tiden

Permalänk
Medlem
Skrivet av ktd:

Behövs heatsink på din M.2 SSD?
Jag håller med personen i videon. Dumt att chansa när en heatsink knappt kostar något.

Den där snubben är så tjatig... så du ska klicka på hans länkar.
Nu är det flera som gjort tester och till och med strypt hastigheten på SSDn till extremt låga hastigheter och det uppstår inga problem.
Det behövs ingen heatsink.

Permalänk
Medlem

DF gjorde väl ett test tidigt och såg en aningens (om än liten) bättre prestanda med heatsink på samma M.2?
Men det bästa är att det är upp till var och en om man vill ha heatsink eller inte. Vore kasst om Sony inte lämnat utrymme för en heatsink. Nu finns ju valet för alla att kör med eller utan.

Permalänk
Medlem

Funderar på att köpa the witcher 3 på PS store men läste att ps5 uppgradering kommer till våren. Kommer man få ta del av den uppgraderingen gratis tro?

Visa signatur

if young metro don't trust you

Permalänk
Medlem
Skrivet av underwatch:

Funderar på att köpa the witcher 3 på PS store men läste att ps5 uppgradering kommer till våren. Kommer man få ta del av den uppgraderingen gratis tro?

Jepp. Ska även vara gratis för Cyberpunk.

Visa signatur

Desktop/Spel 9800X3D, RTX 5090 FE, Asrock A620I, 32 GB RAM, SG GGX 1.2, SF1000, Win 10 IoT LTSC
Laptop/Jobb MacBook Pro 16", M3 Max (16C CPU, 40C GPU), 48 GB RAM
Skärm PG32UCDP OLED Mus G305 Tangentbord Keychron V4 60% (Kailh Box Whites)

Permalänk
Avstängd

Halloj på er!

Jag har märkt att man kan höra fläkten på min PS5 när man drar igång ett spel. Inte jättehögt men är det helt tyst i rummet så kan man höra den. Är detta normalt? Har hört att en del personer har en helt ljudlös upplevelse med sina PS5or.

Har absolut ingen lust med att skicka in konsolen. Vill bara veta om min är defekt eller om det bara är att tuta och köra och inte oroa sig om ljudet.

Tack!

EDIT: Verkar som jag har något som kallas Nidec-fläkt och den ska tydligen låta mer än den andra fläktarna en PS5 kan ha...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Vargarktisk:

Halloj på er!

Jag har märkt att man kan höra fläkten på min PS5 när man drar igång ett spel. Inte jättehögt men är det helt tyst i rummet så kan man höra den. Är detta normalt? Har hört att en del personer har en helt ljudlös upplevelse med sina PS5or.

Har absolut ingen lust med att skicka in konsolen. Vill bara veta om min är defekt eller om det bara är att tuta och köra och inte oroa sig om ljudet.

Tack!

Jadå hör min lite med, ingen alls fara. Fläktar är egentligen sällan ljudlösa, särskilt om du startar ett spel som är grafiskt intensivt. Det är också olika hur man hör fläkten på grund av vilka ljudfrekvenser ens öron tar upp o.s.v. Dessutom finns det ett par olika fläktar som låter lite annorlunda, kolla länken nedan. Så nej, lämna in ska du inte behöva göra.

https://www.youtube.com/watch?v=UDl6oZoYdp8&ab_channel=JakeHo

Permalänk
Medlem

Missade tyvärr COD Cold War på Ps5 för 179 på EG.. Finns iaf kvar i 3 butiker om nån bor nära. Hade gärna kört igenom storyn. EG har för övrigt börjat rulla ut sin mellandagsrea och även Cdon. Finns en del klipp där

Edit: EGs rea deals visas först ikväll för förtydligandet. Cdon går o köpa nu.

Visa signatur

CPU: i9 12900K Corsair H170i Elite Capellix Push/Pull 140x6 MODERKORT: Gigabyte Z690 Aorus Master
GPU: MSI GeForce RTX 4090 SUPRIM LIQUID X RAM: 32Gb DDR5 Corsair Dominator RGB @6200Mhz CL36
MONITOR 1: Samsung 32" Odyssey Neo G8 4K 240Hz "MONITOR 2": 4K 55” LG G4 OLED TV
PSU: Asus ROG Strix 1000W HDD: 2st WD Black SN850 M.2 1tb

Permalänk
Konsolgrävare

God jul alla på Sweclockers! 🎄

Hoppas ni fick erat Playstation, spel eller tillbehör 🎅

Visa signatur

Vardagsrum📺: Rotel RC-1590 | Rotel RB-1590 | Dynaudio Contour S 3.4 LE | LG OLED65CX | PlayStation 5 PRO | PlayStation Portal | Nintendo Switch 2 | Xbox Series X | MiSTER Pi - Retro Gaming FPGA Board | Nvidia Shield TV Pro | Panasonic DP-UB820 |

Laptop💻: Lenovo Legion 7 | RTX 3080 | Ryzen 7 5800H | 32GB | 1TB | 27GR95QE-B OLED 240Hz | Sennheiser PC38X | Steam Deck |

Permalänk
Medlem

God jul alla PS5-fans!

Visa signatur

Laptop: Lenovo Legion 5 (Ryzen 5 5600H, 16GB, RTX 3060) OS: Windows 11 Pro
TV: LG C1 65" ✪ Konsol: PS5 Pro (+4TB SSD), PS3 Slim (500GB SSD), PS Vita, Xbox One X (1TB SSD)
A/V Reciever: Marantz Cinema 60 ✪ 4K UHD Blu-ray: Panasonic DP-UB820 ✪ CD-spelare: Onkyo C-7030
Högtalare: Triangle Esprit Antal EZ, Triangle Esprit Voce EZ, Triangle Borea BRA1, XTZ 10.16
Hörlurar: beyerdynamic DT 700 PRO X ✪ DAC/AMP: Fosi Audio Q4

Permalänk

Jag tänkte koppla in mina Bose-lurar som har 2,5 mm-kontakt till min handkontroll. Antar att det fungerar med en vanlig högtalarkabel med en 3,5mm-hane och en 2,5mm-hane?

Typ denna?
https://www.kjell.com/se/produkter/ljud-bild/kablar-adaptrar/...

Edit: Mina Bose har 2,5mm.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Henrik1891:

Jag tänkte koppla in mina Bose-lurar som har 3,5 mm-kontakt i min handkontroll. Antar att det fungerar med en vanlig högtalarkabel med en 3,5mm-hane och en 2,5mm-hane?

Typ denna?
https://www.kjell.com/se/produkter/ljud-bild/kablar-adaptrar/...

Ingången på kontrollen är 3,5 mm, så om Boselurarna också har 3,5 mm behöver du en 3,5 mm hane till 3,5 mm hane.

Visa signatur

Citera mig när du skriver till mig, tack!

Permalänk
Skrivet av JoBBi:

Ingången på kontrollen är 3,5 mm, så om Boselurarna också har 3,5 mm behöver du en 3,5 mm hane till 3,5 mm hane.

Tack! Mina Bose har 2,5mm av någon anledning. Råkade skriva fel i mitt ursprungliga inlägg 🤦🏻‍♂️

Permalänk
Medlem
Skrivet av Henrik1891:

Tack! Mina Bose har 2,5mm av någon anledning. Råkade skriva fel i mitt ursprungliga inlägg 🤦🏻‍♂️

Förstår! I så fall bör den sladden fungera bra.

Visa signatur

Citera mig när du skriver till mig, tack!

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

Funderar lite på ny 65"TV till ps5/film. Budget isf runt 10k , vad rekommenderar ni?

Visa signatur

MSI GeForce RTX 5090 32G VENTUS 3X OC
AMD Ryzen 7 9800X3D
Kingston BEAST 32GB DDR5 6000Mhz
@4K/138Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av gurkburk92:

Funderar lite på ny 65"TV till ps5/film. Budget isf runt 10k , vad rekommenderar ni?

100% hellre gått ner till 55” och kört med en LG Oled. Bör finnas för runt 11000 på rean

Visa signatur

CPU: i9 12900K Corsair H170i Elite Capellix Push/Pull 140x6 MODERKORT: Gigabyte Z690 Aorus Master
GPU: MSI GeForce RTX 4090 SUPRIM LIQUID X RAM: 32Gb DDR5 Corsair Dominator RGB @6200Mhz CL36
MONITOR 1: Samsung 32" Odyssey Neo G8 4K 240Hz "MONITOR 2": 4K 55” LG G4 OLED TV

Permalänk
Medlem
Skrivet av megaman01:

100% hellre gått ner till 55” och kört med en LG Oled. Bör finnas för runt 11000 på rean

Funderade på den typen med. Men känns inte 55" litet idag?

Visa signatur

MSI GeForce RTX 5090 32G VENTUS 3X OC
AMD Ryzen 7 9800X3D
Kingston BEAST 32GB DDR5 6000Mhz
@4K/138Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av gurkburk92:

Beror väl på hur nära man sitter. Finns en del "optimal TV size for your viewing distance"-tabeller online man kan kolla på.

Visa signatur

Ryzen 5 5700X3D, 32GB RAM, Asus TUF RTX 3080 OC, Cooler Master NR200P, LG OLED55C1
i7-9700K, 32GB RAM, MSI RTX 2080 Gaming X Trio, Fractal Design Meshify 2 Compact, Xiaomi Curved Gaming Monitor 34

Permalänk
Medlem
Skrivet av gurkburk92:

Helt klart är väl att 65” är ”tvrumsstandard” idag men har svårt att föreslå nån annan tv till spel just nu än just Lgs oled. Jag har en 4 år gammal samsung uppe och Oledn ner och det är sån sjuk skillnad på svärtan så man blir galen på Samsungen. I övrigt är dom lika.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av megaman01:

Helt klart är väl att 65” är ”tvrumsstandard” idag men har svårt att föreslå nån annan tv till spel just nu än just Lgs oled. Jag har en 4 år gammal samsung uppe och Oledn ner och det är sån sjuk skillnad på svärtan så man blir galen på Samsungen. I övrigt är dom lika.

Eftersom frågan ställs i ps5-tråden skulle jag rekommendera att se om någon av samsung eller sonys lcd:er i premium-skicktet går att finna för 10k. Jag håller med om oled om prio ör film men att hitta en 65" för 10k som samtidigt har alla bells and whistles för spel kan bli svårt.
Jag var i samma sits som dig i höstas och hade turen att finna en Samsung 65qt90t för strax över 9k, det är nog det mest prisvärda med dina krav/önskemål.

Permalänk
Avstängd

Det blir aldrig att jag spelar på min PS5. Så sjukt dyra spel så det känns aldrig värt att köpa investera i spel och spelen på Switchen är både intressantare och billigare. Det enda jag gör med min PS5 är att kolla på anime med Chrunchyroll appen. Jag ser dock fram emot att skaffa PSVR2 när det kommer.

Jag köpte båda konsollerna samtidigt och trodde väl egentligen att det skulle bli tvärtom, för när jag hade PS3 och Wii så var det Wiiet som aldrig användes.

Visa signatur

LG OLED65CX6LA | Samsung 840 EVO 1TB SSD | Samsung 840 Pro 256GB SSD | Eizo Foris FS2333 | Cougar 200K DE