WD2500JB byte av kretskort.

Permalänk

WD2500JB byte av kretskort.

Har 3st likadana och den enas kretskort fungerar ej så disken startar ej, den startar dock med ett kretskort från disk nr2 så disken måste vara hel men den kommer enbart upp som 0mb men den snurrar. Båda korten har nummer 94v-0. 2060-701292-002 och den andra hela 2060-701292-002 men de står 0mb ändå. Testade med kort nr3 som har samma nummer men de blir samma.

Permalänk
Medlem
Visa signatur

Ryzen 7 1700 || EVGA GTX 1080 Ti FTW3 || ASUS Crosshair VI Hero || 4x8GB G.Skill TridentZ @3200MHz CL14 || EKWB Hardline Loop || EVGA Supernova G3 650W || Samsung 980 1TB - Samsung 850 EVO 500GB
Phanteks Evolv X Tempered Glass
|| Acer Predator X34A

Permalänk

Alla nummer stämmer men chippen ser olika ut, de ena Pegasus 800mhz. Disken snurrar men 0mb framgår. Antar att de är U12 chippet? Man måste alltså ta de från de gamla? Har ingen liknande värme pistol med litet huvud, har enbart en stor men antar att värmen då går ut över andra komponenter. https://www.youtube.com/watch?v=1zAdVfOE9M8

Permalänk

Chippet ser lite bränt ut på de ofungerande kortet.

Permalänk

Behöver man ha en mindre varmlufts pistol med litet munstycke? Har enbart en större.

Permalänk
Medlem

beror på vilken lödskill man har sedan tidigare, det går med lödfläta- spincett som spänner etc att bit för bit få loss den utan varmluftstpistol, dock underlättar varmluftspistol avsett för just ytm. väldigt mycket med olika munstycken anpassat för olika kretsstorlekar och exakt lufttemperatur-kontroll samt steglöst ställbar blås-hastighet (vilket nästan är det viktigaste), det det behövs mindre fart än många tror för att blåsa loss (oönskat) komponenter...

Permalänk

Har enbart 75w och 100w löd. Antar att dessa inte räcker. Har en varmluftspistol men den är ca 5cm bred. För stor?

Permalänk

Testade med en värmepistol som var lite större, runt 2,5cm i omkrets. Fick loss båda U12 smidigt. Men kortet verkar nu inte starta eller ge någon start på disken. De ser helt ut. Antar att U12 kan ha passat in fel? Disken borde starta ändå?

Permalänk

Pcb U12

Testade med en värmepistol som var lite större, runt 2,5cm i omkrets. Fick loss båda U12 smidigt. Men kortet verkar nu inte starta eller ge någon start alls på disken. De ser helt ut förutom lite brännt vid kontakt plasten. Antar att man bör ha en mindre då sannerligen omkring liggande komponenter är känsliga för värme? Testade ett annat kort och de blev samma. Men utan något brännt. Antar att disken ska starta upp utan pcb? Men inte hitta data. Kan man använda lite limm för att få pcb helt på plats innan användning av värmepistol?

https://www.imagebam.com/view/MEAKAKB

Permalänk

Det ska tydligen vara en pin 1 på U12 som ska sitta på pin 1 på pcb? Hittar inga markeringar på pcb.

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo

@OldSchool297: Ett ämne, en tråd.
Trådar sammanfogade (den nya trådstarten var dessutom i princip obegriplig utan bakomliggande information).

/Moderator

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk

Det ska enbart finnas 2 olika sätt att placera U12?

Permalänk

Värmepistol passande U12 lödd.

Hur många W behövs på en sådan?

Permalänk
Rekordmedlem

Du får nog förklara lite bättre vad det är du söker om du ska få ett vettigt svar.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk

Behöver en värmepistol som klarar av att ta bort och sätta dit U12 på pcb. Har förstått att de ska vara en model med mindre huvud.

Permalänk
Rekordmedlem

Och vad är u12 för nått och vad är det för kretskort du tänkte löda på ? förklara vad du vill göra.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

U är en vanlig kretskortskod för ICs, så antar att du ska byta någon dylik.

Det du är ute efter är en hetluftstation.

Atten AT585D är nog så billigt det blir om man ska ha en någorlunda vettig dito. Brukar rekommenderas som instegsmodell på diverse elektronikforum.

Utöver en sådan behöver du också flussmedel för återmonteringen av den nya ICn. Föredrar kolofoniumbaserat av typen "no wash tacky flux" som är ganska trögflytande, och som inte kräver efterföljande rengöring av kretskortet efter användande, till handlödning av ytmonterat. Svårt att få riktigt rent efteråt under fastlödda ICs. Kör med Amtech NC559-V2-TF hemma, funkar mycket bra.

En annan lösning på problemet är Chipquik eller annan ekvivalent Cerrolow-baserad produkt. Betydligt billigare än att köpa en heltluftstation om det är en engångsgrej. Det ingår en mindre tub tacky flux i kitet också, som även kan användas vid återmonteringen.

Visa signatur

Nu lurade jag dig att slösa bort ett par värdefulla sekunder av ditt liv på att läsa denna fullständigt poänglösa signatur!

Permalänk

Det är ett bios till WD2500JB. Hur många W krävs för att de ska lossna. Har en större på 1600w men den är egentligen för stor. De fanns en på tradera. https://www.tradera.com/item/302429/542025448/varmepistol-220...

Jag antar att man ska undvika för mycket värme direkt på U12 chippet?

Permalänk
Medlem
Skrivet av OldSchool297:

Det är ett bios till WD2500JB. Hur många W krävs för att de ska lossna. Har en större på 1600w men den är egentligen för stor. De fanns en på tradera. https://www.tradera.com/item/302429/542025448/varmepistol-220...

Jag antar att man ska undvika för mycket värme direkt på U12 chippet?

Ok, en hårddisk ser det ut som? Ytmonterat med andra ord. Blir svårt att löda loss utan att värma själva chippet. I chippets datablad (som du med största sannolikhet kan googla rätt på) står det specat vilka temperaturer det tål, och under hur lång tid. Du har hursomhelst helt rätt i att man ska försöka applicera så lite värme som bara möjligt på själva chippet oavsett vad.

Det finns inget spikat si och så många watt krävs. Du behöver få upp lödningarna över 218 grader för att de ska smälta, givet att den vanligaste sortens blyfritt lödtenn använts. Hur många watt som krävs för att åstadkomma det beror av en massa olika ingångsparametrar.

Varmluftspistolen du länkar är inget precisionsinstrument precis, den är typ avsedd för att värma loss färg, krympa krympslang, etc. Arbetstemperaturen verkar vara specad till 200 grader, vilket är för lite. Även om den skulle orka mer blir det svårt att värma loss ett enskilt ytmonterat chip med den. Du behöver något med munstycke som är några millimeter i diameter.

Chipquik eller motsvarande är nog i slutändan det enklaste och billigaste alternativet, och ger dig bäst chans att ro detta iland utan att förstöra något.

Visa signatur

Nu lurade jag dig att slösa bort ett par värdefulla sekunder av ditt liv på att läsa denna fullständigt poänglösa signatur!

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av OldSchool297:

Hur många W behövs på en sådan?

Jag har sammanfogat ytterligare en tråd in i huvudtråden om dina hårddiskar.
Vänligen håll dig till en tråd om det är samma ämne.

Som du märker är det absolut ingen som förstår dig när du skapar nya trådar och bara slänger med delar av informationen.

/Moderator

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo

För att svara på din fråga så har jag svårt att tro att en SOT-8 SPI-minne skulle ha någon jordpad som gör att en värmepicka behövs.

Jag hade kört en lödkolv och gått på ordentligt med flussmedel och nytt fräsht lod. Spetsen på lödkolven ska vara av mejseltyp och självklart måste du ha tillgång till lödfläta och en pincett.

Att skaffa en värmepicka är lite som att skruva in en skruv med en slägga. Fel verktyg, för fel uppgift. Vidare, du är ute efter precisionsverktyg, inte maxeffekter och dylikt.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem
Skrivet av DavidtheDoom:

För att svara på din fråga så har jag svårt att tro att en SOT-8 SPI-minne skulle ha någon jordpad som gör att en värmepicka behövs.

Jag hade kört en lödkolv och gått på ordentligt med flussmedel och nytt fräsht lod. Spetsen på lödkolven ska vara av mejseltyp och självklart måste du ha tillgång till lödfläta och en pincett.

Att skaffa en värmepicka är lite som att skruva in en skruv med en slägga. Fel verktyg, för fel uppgift. Vidare, du är ute efter precisionsverktyg, inte maxeffekter och dylikt.

Haha, bra summering

Är det en liten SOT-8 kan den som är rutinerad med lödkolven fuska loss den med vanligt lödtenn som du beskriver, särskilt så om det nuvarande chippet ändå ska kasseras. Till nybörjaren skulle jag dock återigen rekommendera Chipquik istället för tenn, det gör det hela så mycket enklare att lyckas med utan att få med sig lödöar och sådant

Visa signatur

Nu lurade jag dig att slösa bort ett par värdefulla sekunder av ditt liv på att läsa denna fullständigt poänglösa signatur!

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av kaput:

Haha, bra summering

Är det en liten SOT-8 kan den som är rutinerad med lödkolven fuska loss den med vanligt lödtenn som du beskriver, särskilt så om det nuvarande chippet ändå ska kasseras. Till nybörjaren skulle jag dock återigen rekommendera Chipquik istället för tenn, det gör det hela så mycket enklare att lyckas med utan att få med sig lödöar och sådant

Vi har fluss från Chipquik eller snarlikt derivat på jobbet. Mycket trevlig produkt.
Iom nu tråden är sammanfogad med en tidigare tråd så borde det nog framgå att U12 ska transplanteras från ett kort till ett annat kort för att få igång en hårddisk.

HDD1: Lagrad data, misstänkt trasigt PCB
HDD2: Ingen data, ok PCB (Fel data på SPI-minnet).

Att löda av en SOP-8 ska nog inte vara några bekymmer ens för en amatör och billig lödkolv från Kjell. Även om jag kanske själv hellre spenderar min fredagskväll på något roligare genom att köpa bättre verktyg. Med det sagt så borde det gå även om man inte tänker återanvända dyr lödkolv till annat efteråt utan vill köpa något billigare verktyg.

Edit:
Insåg att jag slarvade och skrev SOT8 istället för det korrekta SOP8.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem
Skrivet av DavidtheDoom:

Vi har fluss från Chipquik eller snarlikt derivat på jobbet. Mycket trevlig produkt.
Iom nu tråden är sammanfogad med en tidigare tråd så borde det nog framgå att U12 ska transplanteras från ett kort till ett annat kort för att få igång en hårddisk.

HDD1: Lagrad data, misstänkt trasigt PCB
HDD2: Ingen data, ok PCB (Fel data på SPI-minnet).

Att löda av en SOP-8 ska nog inte vara några bekymmer ens för en amatör och billig lödkolv från Kjell. Även om jag kanske själv hellre spenderar min fredagskväll på något roligare genom att köpa bättre verktyg. Med det sagt så borde det gå även om man inte tänker återanvända dyr lödkolv till annat efteråt utan vill köpa något billigare verktyg.

Edit:
Insåg att jag slarvade och skrev SOT8 istället för det korrekta SOP8.

Hehe, jo, de har bra grejor. Cerrolow-lodet jag syftade på är också rätt awesome.

Det framgår även att det redan kluddats med varmluftspistoler på de där korten tidigare. Det är nog stor risk att man hettat upp minnena eller andra komponenter på kortet alldeles för mkt och att de nu är körda typ. Men jo, det bör gå bra med billigaste Kjell-kolven om man löder typ omedelbart när den blivit varm nog och inte väntar för länge så kolven blir för varm, samt har riktigt fluss.

I sammanhanget spelade dock slarvet ingen roll, ur lödteknisk synpunkt är det typ samma grej

Visa signatur

Nu lurade jag dig att slösa bort ett par värdefulla sekunder av ditt liv på att läsa denna fullständigt poänglösa signatur!

Permalänk

Chipquik ska det användas med löddkolv? Har 2st kan fota dem.

Permalänk
Permalänk

Dessa är för stora?

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av OldSchool297:

Dessa är för stora?

Omöjligt att säga, bilden är på spetsen på ett par lödkolvar men det finns inget som ger perspektiv att kunna avgöra hur stora de är.
De ser dock ut som lödkolvar för grova kablar snarare än för finelektronik. (Dvs troligen förstora)

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem
Skrivet av OldSchool297:

Dessa är för stora?

Hur många watt?

Nu har jag inte pysslat med lödning på länge men tänker att för sånt småjobb så vill man ha en liten ködkolv på tiotals watt, men helst en med temperaturreglering.

Tänker på en klasskompis som skulle voltmodda ett socket A kort för typ 20år sen o hade nån rejäl "löda kablar i bilen" lödkolv och komponenterna runt bara trillade av när den kom nära 🤣 de lyckades dock peta ihop det på nått vis...

Visa signatur

En del av mina bildlänkar hostas på egen maskin, är bildlänkarna trasiga, ha tålamod.