Permalänk
Medlem

Dator för fotoredigering

Behöver inhandla en ny dator för främst fotoredigering (Lightroom, Photolab 5, Photoshop).

Skulle egentligen vilja ha en bärbar så jag kan ha med den på uppdrag, men är osäker på hur mycket det anno 2021 skiljer sig i prestanda i fotosammanhang mellan en stationär och en bärbar för, säg, max. 20 000 kr.

Jämför dessa två till exempel.

Bärbar Lenovo Legion Pro 5 med Ryzen 5800H och RTX 3070:
https://www.proshop.se/Baerbar-dator/Lenovo-Legion-5-Pro-16AC...

Stationär Lenovo Legion T5 med Ryzen 5800 och RTX 3070:
https://www.inet.se/produkt/2219184/lenovo-legion-t5-ryzen-7-...

Nu finns det alla möjliga för- och nackdelar mellan stationära kontra bärbara, men om man enbart ser på prestanda för fotoredigering, hur stor är skillnaden mellan dessa två?

Tack på förhand

Permalänk
Medlem

Har du funderat något på färgåterigvningen i skärmen, är den viktig?

Prestandan räcker nog så det blir över, men skärmen, den är jag inte lika säker på.
Tänker att skärmen även den är prestandarelaterad

Visa signatur

Jag tar jobbet med mig hem, i form av Tinitus.

Permalänk
Avstängd

Skärmen är det viktigaste skulle jag säga. Prestanda lär räcka ganska bra om du inte verkligen köper något budget, eller förstås gör riktigt avancerade saker med många filter och höga krav på snabbhet eller liknande. Spel-laptops har sällan jättebra skärmar för foto så jag hade läst recensioner noga innan jag köpte en sådan. Det finns en del datorer som, i marknadsföringen i alla fall, riktar sig mot "kreativa" och de kan nog ha egenskaper som passar bra. Tyvärr är de dyra som helvete.

Men kolla recensioner på sidor eller i tidningar riktade mot fotografer. De brukar ganska snabbt komma fram till om skärmen duger föt fotobehandling eller ej.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nbwu:

Har du funderat något på färgåterigvningen i skärmen, är den viktig?

Prestandan räcker nog så det blir över, men skärmen, den är jag inte lika säker på.
Tänker att skärmen även den är prestandarelaterad

Skrivet av snajk:

Skärmen är det viktigaste skulle jag säga. Prestanda lär räcka ganska bra om du inte verkligen köper något budget, eller förstås gör riktigt avancerade saker med många filter och höga krav på snabbhet eller liknande. Spel-laptops har sällan jättebra skärmar för foto så jag hade läst recensioner noga innan jag köpte en sådan. Det finns en del datorer som, i marknadsföringen i alla fall, riktar sig mot "kreativa" och de kan nog ha egenskaper som passar bra. Tyvärr är de dyra som helvete.

Men kolla recensioner på sidor eller i tidningar riktade mot fotografer. De brukar ganska snabbt komma fram till om skärmen duger föt fotobehandling eller ej.

Tack. Jag kommer att använda en extern skärm för allt färgkritiskt arbete oavsett om det blir en bärbar eller en stationär. Sen är det givetvis bra om även skärmen på den bärbara är bra, kan tänka mig betala extra för det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av JackA:

Tack. Jag kommer att använda en extern skärm för allt färgkritiskt arbete oavsett om det blir en bärbar eller en stationär. Sen är det givetvis bra om även skärmen på den bärbara är bra, kan tänka mig betala extra för det.

Kan inte något sånt här vara ett alternativ då?
https://www.inet.se/produkt/1967106/lenovo-thinkbook-16p-g2-16-ryzen-7-16gb-512gb-rtx-3060#information

RTX 3060 Ryzen 7 5800H och 16gb ram, samt 100% sRGB skärm?
Bonus är att det är en "business" dator och inte en gamer-burk så den är allmänt mer lämpad för företagsanvändning.

glömde länken
Visa signatur

Jag tar jobbet med mig hem, i form av Tinitus.

Permalänk
Rekordmedlem

Den stationära är hårdvarumässigt snabbare så även om det troligen inte är nån praktisk skillnad så är den benchmarkmässigt bättre.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nbwu:

Kan inte något sånt här vara ett alternativ då?
https://www.inet.se/produkt/1967106/lenovo-thinkbook-16p-g2-16-ryzen-7-16gb-512gb-rtx-3060#information

RTX 3060 Ryzen 7 5800H och 16gb ram, samt 100% sRGB skärm?
Bonus är att det är en "business" dator och inte en gamer-burk så den är allmänt mer lämpad för företagsanvändning.

Intressant. Någon som vet vilken skärm som är bäst för fotoredigering, denna eller Legion 5 Pro?
Är GPU särskilt viktigt? Tänkte om det finns någon variant med billigare GPU, kanske integrerad i CPU men bättre skärm.

Själv är jag lite sugen på Apple MacBook Pro 16'' men den är dyrare.
Dell XPS 17 verkar ha bra skärm men kostar rätt mycket den med.
Tror MB Pro är prisvärd om man behöver prestandan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ronnylov:

Intressant. Någon som vet vilken skärm som är bäst för fotoredigering, denna eller Legion 5 Pro?
Är GPU särskilt viktigt? Tänkte om det finns någon variant med billigare GPU, kanske integrerad i CPU men bättre skärm.

Själv är jag lite sugen på Apple MacBook Pro 16'' men den är dyrare.
Dell XPS 17 verkar ha bra skärm men kostar rätt mycket den med.
Tror MB Pro är prisvärd om man behöver prestandan.

Lite beroende på applikation kan en diskret GPU vara en stor fördel då användarupplevelsen och för eventuell rendering.

Gällandes skärm så har jag tyvärr ingen aning.

Visa signatur

Jag tar jobbet med mig hem, i form av Tinitus.

Permalänk
Medlem

Det lär bli både en stationär och en bärbar för min del. Har börjat fota så pass mycket mer att lagringsutrymmet spelar roll, och då blir det tajt med enbart en bärbar med max. 4 TB (2 x 2 TB).

Vet ännu inte vilken bärbar dock. Funderar fortfarande på hur viktig skärmen är... Lär göra det mesta på en större skärm ändå, men det kanske är smidigt med en bra skärm även när jag är ute och fotar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av JackA:

Det lär bli både en stationär och en bärbar för min del.

Glöm inte att kolla in MacBook Air/Pro M1! Kör med macOS och Windows här och väljer min MacBook Air alla dagar i veckan för just bildbehandling.

Har en liten extern SSD på 500GB för att skyffla bilder och annat mellan datorerna.

Capture One och Lightroom är identiska mellan Windows och macOS, med enda skillnaden att allt går lite snabbare i macOS på bärbart. Sen är generellt skärmarna på MacBook bättre än vad som normalt finns på PC-sidan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av walkir:

Glöm inte att kolla in MacBook Air/Pro M1! Kör med macOS och Windows här och väljer min MacBook Air alla dagar i veckan för just bildbehandling.

Har en liten extern SSD på 500GB för att skyffla bilder och annat mellan datorerna.

Capture One och Lightroom är identiska mellan Windows och macOS, med enda skillnaden att allt går lite snabbare i macOS på bärbart. Sen är generellt skärmarna på MacBook bättre än vad som normalt finns på PC-sidan.

MacBook verkar faktiskt vara ett intressant alternativ med M1. Har aldrig använt en endaste Apple-produkt i mitt liv, får nog ta och prova MacOS för att se om man vänjer sig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nbwu:

Lite beroende på applikation kan en diskret GPU vara en stor fördel då användarupplevelsen och för eventuell rendering.

Gällandes skärm så har jag tyvärr ingen aning.

Jämförde recensioner på NoteBookCheck. Legion Pro 5 hade inte riktigt full sRGB täckning men det hade ThinkBook 16p G2. Men å andra sidan så har Thinkbook max 60 Hz medan Legion 5 Pro har 165 Hz. För fotoredigering verkar det som Thinkbook 16p G2 har något bättre skärm.

Edit: Dell Inspiron 16 Plus 7610 kan vara ett intressant alternativ.
https://www.dell.com/sv-se/shop/b%C3%A4rbara-dell-datorer/ins...
Bra 3K skärm men GTX 3050 är förstås klenare än 3060 och intel 11800H istellet för Ryzen är kanske också sämre?
Bör duga hyfsat för att redigera foton tänker jag om man prioriterar skärmen mer än spelprestanda.
Dessutom kan man uppgradera båda RAM-stickorna istället för ett fastlött minne som Thinkbook 16p har.
Pris 11990 SEK
Vad tror ni om den?

Permalänk
Medlem

Beställde en Dell Inspiron 16 plus enligt ovan till sambon. Även en Samsung 970 Evo plus SSD på 2 TB är beställd så hon får in alla foton. Finns plats för två M.2 diskar varav en kan vara 2280. Tar väl ett par veckor innan datorn kommer från dell. Tror den blir kanonbra. Får kolla lite på dockningsstation men det tar vi senare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ronnylov:

Beställde en Dell Inspiron 16 plus enligt ovan till sambon. Även en Samsung 970 Evo plus SSD på 2 TB är beställd så hon får in alla foton. Finns plats för två M.2 diskar varav en kan vara 2280. Tar väl ett par veckor innan datorn kommer från dell. Tror den blir kanonbra. Får kolla lite på dockningsstation men det tar vi senare.

Lite off-topic, men jag vill flika in en sak här. Gällande dockningsstation så kan det vara värt att fundera på en USB-C-skärm (eller dockningsskärm) istället, något liknande Lenovo ThinkVision P24h-2L. Kollade upp frågan i samband med att vi behövde fylla på förrådet av WD19TB och tyckte att det var lite väl saftiga kostnader...
Du slipper den extra klossen, det blir billigare, det är lättare att felsöka samt att du får garanti på hela paketet istället en kortare garanti på dockningsstationen separat. Många skärmar går även att daisy-chain:a. Den enda riktigt bra anledningen jag ser för att använda dockningsstation är om du behöver Thunderbolt eller har behov av Power Delivery på över 90W (många USB-C skärmar ger 65W).

Permalänk
Medlem
Skrivet av JackA:

MacBook verkar faktiskt vara ett intressant alternativ med M1. Har aldrig använt en endaste Apple-produkt i mitt liv, får nog ta och prova MacOS för att se om man vänjer sig.

MacBook Pro alla dagar i veckan, om du frågar mig. Men den är troligtvis lite dyrare.
Har du råd med den, får du en betydligt bättre laptop för bildredigering.
Har kört MBP ute på fältet sedan 2013 och det har verkligen fungerat klockrent.
Finns inte en chans att jag ens skulle fundera på en gaminglaptop till detta.

Visa signatur

Hemma hos mig är det en Microsoft-fri miljö..
Dator 1: iMac 27" 5K - i7 4,2GHz - 32GB 2400MHz CL14 - 512GB SSD - Radeon PRO 580 8GB - 2xDell P2715Q 4K - 4TB Lacie D2 Thunderbolt
HTPC: ASUS X99-M WS - i7 5960X - H100i GTX - 16GB 3000Mhz - Samsung SM951 512GB - ASUS GTX 780 DCU II OC - AX860 Platinum - Corsair 350D - Linux
Bärbar 1: MacBook PRO 15" 2018 / i7 / 512GB SSD NAS: Synology DS918+ 32TB+2x512GB SSD

Permalänk
Medlem

Visst en macbook pro 2021 är bättre. För budgeten blir det en begagnad av äldre generation i så fall och då blir det intelbaserad. Är den då så mycket bättre?

Vet inte hur pass man kan byta komponenter i en macbook men att köpa en NVme SSD på 2TB för 2500 kr kändes mer prisvärt än 10000 kr extra när man beställer en macbook pro. Jovisst man kan ha extern disk istället.

En fördel med macbook är ett bra andrahandsvärde och med bättre prestanda räcker den längre så i slutändan kanske det inte blir så mycket dyrare. Tål att funderas på. Ibland kan man bli dumsnål.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ronnylov:

Visst en macbook pro 2021 är bättre. För budgeten blir det en begagnad av äldre generation i så fall och då blir det intelbaserad. Är den då så mycket bättre?

Vet inte hur pass man kan byta komponenter i en macbook men att köpa en NVme SSD på 2TB för 2500 kr kändes mer prisvärt än 10000 kr extra när man beställer en macbook pro. Jovisst man kan ha extern disk istället.

En fördel med macbook är ett bra andrahandsvärde och med bättre prestanda räcker den längre så i slutändan kanske det inte blir så mycket dyrare. Tål att funderas på. Ibland kan man bli dumsnål.

Personligen kör jag fortfarande med min 2018 MBP med i7:a och jobbar som fotograf. Den fungerar perfekt och är inte slö på något vis. Har väl planer på att uppgradera nästa år eller så, men inget som stressar. Bara att man vill ha något nyare...

Fördelarna på MBP är att den har en riktigt bra skärm, lättjobbad med en bra musplatta. Det går snabbt att jobba med den och det fungerar. Alltså minimalt med problem.
Nackdelar är som du varit inne på, att man inte kan uppgradera dem så lätt. De behöver ha rätt spec. från början.
Har en kollega som köpte en begagnad i höstas och den har också fungerat perfekt, men vi gick igenom den innan köp.

Visa signatur

Hemma hos mig är det en Microsoft-fri miljö..
Dator 1: iMac 27" 5K - i7 4,2GHz - 32GB 2400MHz CL14 - 512GB SSD - Radeon PRO 580 8GB - 2xDell P2715Q 4K - 4TB Lacie D2 Thunderbolt
HTPC: ASUS X99-M WS - i7 5960X - H100i GTX - 16GB 3000Mhz - Samsung SM951 512GB - ASUS GTX 780 DCU II OC - AX860 Platinum - Corsair 350D - Linux
Bärbar 1: MacBook PRO 15" 2018 / i7 / 512GB SSD NAS: Synology DS918+ 32TB+2x512GB SSD

Permalänk
Medlem
Skrivet av walkir:

väljer min MacBook Air alla dagar i veckan för just bildbehandling.

Gissar att du menar att du har den kopplad till en extern skärm där du gör själva redigeringen?
För själva bildskärmen i även senaste MBA är ju tyvärr bedrövlig
Den enda bärbara macdatorn som klarar grundläggande bildbehandlingn på sin egen skärm är 16" MBP

Permalänk
Medlem
Skrivet av DaBone:

Personligen kör jag fortfarande med min 2018 MBP med i7:a och jobbar som fotograf. Den fungerar perfekt och är inte slö på något vis. Har väl planer på att uppgradera nästa år eller så, men inget som stressar. Bara att man vill ha något nyare...

Fördelarna på MBP är att den har en riktigt bra skärm, lättjobbad med en bra musplatta. Det går snabbt att jobba med den och det fungerar. Alltså minimalt med problem.
Nackdelar är som du varit inne på, att man inte kan uppgradera dem så lätt. De behöver ha rätt spec. från början.
Har en kollega som köpte en begagnad i höstas och den har också fungerat perfekt, men vi gick igenom den innan köp.

Just musplattan kan bli ett stort problem på Dell såg jag. Som tur är så är det min sambo som ska ha den och hon använder alltid en mus så hon märker inte om trackpaden inaktiveras. Ja proffs förlorar pengar fort om de inte kan lita på sin utrustning. Förmodligen värt att betala mer och få en pålitlig produkt där. För vår del är det bara hobbybruk så inte jättekritiskt.