Så en liten snabb review på skärmen. Jag hämtade den idag och har inte hunnit pilla jättemycket med den.
Jag tycker att skärmen är bra men det finns en del grejer som jag vill anmärka på som kan påverka om detta är den rätta skärmen för någon. Jag är osäker på om jag kommer behålla skärmen, kommer testa den lite mer nu under helgen men annars åker den tillbaka till Inet.
Det är en platt panel, dvs, inte kurvad, och detta kan enligt mig vara en downside. Jag har varit kluvad kring kurvade skärmar men nu när jag har en platt panel framför mig på skrivbordet så känner jag att det är ganska jobbigt att titta på skärmen runt hörnorna, t.ex. vid tiden, datumet etc. nere till höger i taskbaren. Kurvad känns bättre. Sitter man kanske lite längre bort, då kan skärmen fungera men för mig är detta lite segt. Vidare har ju skärmen heller inte några USB-portar, det är kanske inte det viktigaste för vissa personer men har man redan kort om portar så blir det ännu jobbigare om man inte pallar köpa en hubb. Justja, panelen är ju fortfarande en 1080p panel, dvs, även fast det är en stor skärm så märker man fort att det går egentligen inte få plats med jättemycket på den då allt ändå är lika stort som en vanlig t.ex. 24 tums 1080p-skärm som jag haft tidigare.
Färgåtergivning på panelen är helt ok, jag tycker inte att det är något man ska klaga över, om man orkar kalibrera den kan den antagligen se ganska bra ut. Tittade på några filmer, serier etc. och ja, det är inte dåligt när det kommer till färg, svärta etc. Jag tvingades dock höja ljusstyrkan från standard 50 till typ 90 och höja kontrasten till typ 65 för att panelen skulle vara runt samma som min gamla skärm.
Stativet som skärmen kommer med är helt ok, ganska stora ben men det är förväntat med en sådan stor skärm. Det finns VESA-mount också så har man en gasarm så ska den passa, har inte pallat skruva av min gasarm till min gamla skärm och vet inte om jag kommer göra det. Märker också att att skärmen inte skakar något speciellt utan är för det mesta ganska still när jag sitter och spammar med tangentbordet och skriver denna recensionen. Justja, skärmen är också vit, vet inte riktigt om jag är ett så stort fan av det nu i verkligheten, damm syns mer, kanske passar för den personen som redan har en vit setup med chassi bredvid?
Där är inbyggda högtalare i skärmen, inte speciellt bra men funkar om man kanske inte orkar sitta med hörlurar eller något dedikerat högtalarsystem. Hade dock aldrig i livet använt det över mina hörlurar.
För sitt pris är den bra, och då menar jag priset som Inet tar just nu, 5990 och med rabattkoden kan man få ner den ytterligare 600 kr. Tror inte man kan få en bättre super wideskärm än denna.
Här är ett bildalbum med några bilder, ursäkta röran bakom https://imgur.com/a/NPv3hRt