Någon som vet nåt om denna? Acer 43" Nitro XV431CP 32:9 IPS 120 Hz

Permalänk
Medlem

Någon som vet nåt om denna? Acer 43" Nitro XV431CP 32:9 IPS 120 Hz

Har letat efter recensioner, info men det tycks vara rätt sparsmakat? Någon som har koll? Funderar ev på att byta ut min Asus 348q. Här är länken till skärmen: https://www.inet.se/produkt/2219141/acer-43-nitro-xv431cp-32-...

Visa signatur

SSUPD Meshlicious Black, Arctic Liquid Freezer III 280 RGB, i7-14700K, ASrock z790 mITX Lightning, 32GB DDR5 6000mHz, Kingston KC3000 M.2 SSD 2TB, WD BLACK M.2 SSD 1TB, PNY CS900 SATA 2TB, Gigabyte GeForce RTX 5070 12GB Windforce OC SFF, Corsair SF750 Platinum ATX 3.0, 750w, Audient ID14, Dynaudio LYD48. LG45GR95QE

Permalänk
Medlem

Ser att ingen svarat dig. Har själv börjat snegla på den då det är en rak ultrawide vilket jag tycker varit svårt att hitta i alla fall i de svenska butikerna.

Någon med erfarenhet av skärmen i forumet?

Visa signatur

[ Sony 65" XE9305 + LG SJ9 | PS5 ] [ Samsung Galaxy Z Flip 4 ]
[ Ryzen 5800X3D | Arctic Freezer 34 eSports Duo | MSI B450 Tomahawk MAX | 4x8GB 3200MHz G.Skill TridentZ | Sapphire RX5700 XT Nitro+ | Kingston NV2 M.2 2TB | Corsair RM750X V2 ] [ LG 34WN750-B ]

Permalänk

Så. Hur blev det? Köpte ni skärmen och vad tycker ni om den? Det är fattigt med recensioner på just den här.

Grammatik
Permalänk
Medlem
Skrivet av sean.wiklund:

Så. Hur blev det? Köpte ni skärmen och vad tycker ni om den? Det är fattigt med recensioner på just den här.

Jag lade precis en beställning på den på inet, 5 391 kr lyckades jag få ner den med rabattkoden "PRISFEST10", för det priset är det nästan ett måste att slå till. Kommer levereras imorgon enligt inet, kan återkomma imorgon/torsdag med lite bilder och en liten review.

Permalänk
Medlem

Funderar också på den här, men hittar inga reviews :/

Permalänk
Medlem

Så en liten snabb review på skärmen. Jag hämtade den idag och har inte hunnit pilla jättemycket med den.

Jag tycker att skärmen är bra men det finns en del grejer som jag vill anmärka på som kan påverka om detta är den rätta skärmen för någon. Jag är osäker på om jag kommer behålla skärmen, kommer testa den lite mer nu under helgen men annars åker den tillbaka till Inet.

Det är en platt panel, dvs, inte kurvad, och detta kan enligt mig vara en downside. Jag har varit kluvad kring kurvade skärmar men nu när jag har en platt panel framför mig på skrivbordet så känner jag att det är ganska jobbigt att titta på skärmen runt hörnorna, t.ex. vid tiden, datumet etc. nere till höger i taskbaren. Kurvad känns bättre. Sitter man kanske lite längre bort, då kan skärmen fungera men för mig är detta lite segt. Vidare har ju skärmen heller inte några USB-portar, det är kanske inte det viktigaste för vissa personer men har man redan kort om portar så blir det ännu jobbigare om man inte pallar köpa en hubb. Justja, panelen är ju fortfarande en 1080p panel, dvs, även fast det är en stor skärm så märker man fort att det går egentligen inte få plats med jättemycket på den då allt ändå är lika stort som en vanlig t.ex. 24 tums 1080p-skärm som jag haft tidigare.

Färgåtergivning på panelen är helt ok, jag tycker inte att det är något man ska klaga över, om man orkar kalibrera den kan den antagligen se ganska bra ut. Tittade på några filmer, serier etc. och ja, det är inte dåligt när det kommer till färg, svärta etc. Jag tvingades dock höja ljusstyrkan från standard 50 till typ 90 och höja kontrasten till typ 65 för att panelen skulle vara runt samma som min gamla skärm.

Stativet som skärmen kommer med är helt ok, ganska stora ben men det är förväntat med en sådan stor skärm. Det finns VESA-mount också så har man en gasarm så ska den passa, har inte pallat skruva av min gasarm till min gamla skärm och vet inte om jag kommer göra det. Märker också att att skärmen inte skakar något speciellt utan är för det mesta ganska still när jag sitter och spammar med tangentbordet och skriver denna recensionen. Justja, skärmen är också vit, vet inte riktigt om jag är ett så stort fan av det nu i verkligheten, damm syns mer, kanske passar för den personen som redan har en vit setup med chassi bredvid?

Där är inbyggda högtalare i skärmen, inte speciellt bra men funkar om man kanske inte orkar sitta med hörlurar eller något dedikerat högtalarsystem. Hade dock aldrig i livet använt det över mina hörlurar.

För sitt pris är den bra, och då menar jag priset som Inet tar just nu, 5990 och med rabattkoden kan man få ner den ytterligare 600 kr. Tror inte man kan få en bättre super wideskärm än denna.

Här är ett bildalbum med några bilder, ursäkta röran bakom https://imgur.com/a/NPv3hRt