Kompatibilitet moderkort Gigabyte GA-H77-D3H och Windows 10

Permalänk
Medlem

Kompatibilitet moderkort Gigabyte GA-H77-D3H och Windows 10

Som rubriken säger, är min fråga om det fungerar med att installera Windows 10 med Gigabytes moderkort GA-H77-D3H?

Söker jag på nätet svajar svaret mellan ja & nej.

Gigabytes egen kompatibilitetslista har INTE med kortet, men det kan ju bero på att kortmodellen är ganska gammal

Företaget som skruvat ihop min dator säger att "alla datorer som klarar Windows 7 bör klara Windows 10".

Jag får det inte att fungera, men innan jag plockar isär och tar bort all extra monterad hårdvara tänkte jag höra med er som kan det mesta om det är värt det besväret.

Tack på förhand.

Visa signatur

RogerS

Permalänk
Medlem

Det borde fungera.

Jag har bara gjort nyinstallationer av Win10, inte uppgraderingen från Win7 som behåller gamla filer.
Men för mig har Windows 10 fungerat utan problem på LGA 1155, men även på ännu äldre olika LGA 775- och AM2/AM3-moderkort. Jag använde Rufus för att skapa ett bootbart USB och för de äldre moderkorten var jag tvungen att bocka i det extra alternativet för "korrigeringar för äldre BIOS" eller dylikt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av dunis90:

Det borde fungera.

Jag har bara gjort nyinstallationer av Win10, inte uppgraderingen från Win7 som behåller gamla filer.
Men för mig har Windows 10 fungerat utan problem på LGA 1155, men även på ännu äldre olika LGA 775- och AM2/AM3-moderkort. Jag använde Rufus för att skapa ett bootbart USB och för de äldre moderkorten var jag tvungen att bocka i det extra alternativet för "korrigeringar för äldre BIOS" eller dylikt.

Tack för ditt svar.

Intressant att använder Rufus och att det har en funktion för att kompensera för äldre BIOS. Det kan ju vara där kruxet ligger.

Nu blir jag ju helt enkelt tvungen att sätta tänderna i att lösa det hela.

(Hade nästan ställt in mig på att äntligen ha en giltig ursäkt att köpa mig en ny dator ...)

Kommer att återkoppla längre fram.

Visa signatur

RogerS