Permalänk

Mediaspelare till en projektor

Någon med bra koll?

Vill kunna spela upp sparade filmer, ska kunna spela upp dolby atmos, ljud ut till soundbar måste funka. Netflix osv är ju också
bra ifall man kan streama.

Finns det något som klarar detta förutom att köpa en hel dator (min tidigare lösning, men den har nu gått sönder).

Visa signatur

Ryzen 7 7800X3D / Gigabyte B650 Aorus Pro AX / Kingston 32GB DDR5 6400MHz CL32 FURY Renegade / RTX 3090 / Cooler Master Tempest GP27Q Gaming 27"

Permalänk
Medlem

nVidia Shield TV är väl vad som ofta brukar rekommenderas i sammanhanget om du vill ha något med hög prestanda som fungerar "out of the box", men kanske du redan har kollat på.

Visa signatur

5700X3D | ASUS X470-F | 32GB RAM | RTX 5070 Ti

Permalänk
Avstängd

Nyaste Chromecast med Android är ett alternativ också. Brukar kosta runt 800 så rätt mycket billigare än Shield, men prestandan är ju lite sämre också och den har bara 8GB lagringsutrymme, vilket dock räcker rätt bra för streaming-appar och sånt. Det är en helt annan produkt än tidigare Chromecast då den kör Android och har en fjärrkontroll, tidigare CC hade ju typ inget gränssnitt utan man fick bara casta från ens telefon. De kan ju funka också förstås men ska man ha stöd för 4K så kostar de ungefär som den nyare ändå.

Permalänk

Får man verkligen ut ljud från Chromecast till en soundbar eller surroundsystem. Jag funderar på hur det skulle funka isf.. 800:- låter ju annars bra!

Visa signatur

Ryzen 7 7800X3D / Gigabyte B650 Aorus Pro AX / Kingston 32GB DDR5 6400MHz CL32 FURY Renegade / RTX 3090 / Cooler Master Tempest GP27Q Gaming 27"

Permalänk
Skrivet av fragande:

nVidia Shield TV är väl vad som ofta brukar rekommenderas i sammanhanget om du vill ha något med hög prestanda som fungerar "out of the box", men kanske du redan har kollat på.

Ej tittat på innan, ser rätt bra ut (snabbkoll).

Skrivet av snajk:

Nyaste Chromecast med Android är ett alternativ också. Brukar kosta runt 800 så rätt mycket billigare än Shield, men prestandan är ju lite sämre också och den har bara 8GB lagringsutrymme, vilket dock räcker rätt bra för streaming-appar och sånt. Det är en helt annan produkt än tidigare Chromecast då den kör Android och har en fjärrkontroll, tidigare CC hade ju typ inget gränssnitt utan man fick bara casta från ens telefon. De kan ju funka också förstås men ska man ha stöd för 4K så kostar de ungefär som den nyare ändå.

Får man verkligen ut ljud från Chromecast till en soundbar eller surroundsystem. Jag funderar på hur det skulle funka isf.. 800:- låter ju annars bra! Jag är rädd att köper jag en sån till min projektor blir det enda ljudet från projektorn som jag har i taket, och det ljudet är sämre än sämst.

Har ännu inte fått min soundbar.. antar man isf kopplar in chromecast:en direkt till soundbaren, sen finns det något HDMI ut som levererar bilden till projektorn?

Visa signatur

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Bemushroomed:

Ej tittat på innan, ser rätt bra ut (snabbkoll).

Får man verkligen ut ljud från Chromecast till en soundbar eller surroundsystem. Jag funderar på hur det skulle funka isf.. 800:- låter ju annars bra! Jag är rädd att köper jag en sån till min projektor blir det enda ljudet från projektorn som jag har i taket, och det ljudet är sämre än sämst.

Har ännu inte fått min soundbar.. antar man isf kopplar in chromecast:en direkt till soundbaren, sen finns det något HDMI ut som levererar bilden till projektorn?

Nja, det beror ju på. Inte alla soundbars har HDMI-in exempelvis, men de har ju ARC, så om din TV har ARC så går det ju den vägen annars, i värsta fall får man köra en optisk kabel från TV till soundbar, vilket begränsar möjligheten till mer högupplösta ljudformat och så, men det gör ärligt talat inte så stor skillnad för en soundbar ändå.

Permalänk

ok..
HDMI 2.0 (eARC, 4K60, HDR10+, HDCP 2.2)
Video Pass Through med 4K/HDR10+

står det att den har

https://www.hifiklubben.se/samsung-hw-q810qa-soundbar/samhwq8...

På Shield står det att den klarar Dolby Atmos, vet inte riktigt hur det är med Chromecast vad gäller det...

Visa signatur

Permalänk
Quizmästare Gävle 2022

Eftersom du nämner att det ska gå att spela upp Atmos så är väl ljud via HDMI din enda chans. Antingen så kopplar du via hemmabioreceiver eller som du är inne på via soundbar och därifrån vidare till din bildvisare.

Nvidia sheild gör jobbet men var beredd på att den har lite annorlunda ”färg/karaktär” på bilden än många andra bildkällor. Kör man bara från den så kan man ställa in tv/proj så det blir bättre men har du flera enheter som typ dvd/blueray att justera efter så kan det vara irriterande. Det finns inte vad jag vet någon möjlighet att justera detta ”fel” i sheilden. De har väl också börjat med reklam i sheilden men det finns vägar runt det just nu men det kan vara ett skäl att hoppa Nvidia ändå.. bilden är inte bäst på den heller om man jämför lite. Nu får jag säkert mothugg på det där om bilden men jag hatar bild som drar åt det röda hållet och det hjälper sheilden till med att skapa och det går inte att justera i den.

Ska du bara spela upp mediefiler och struntar i streamingtjänster som behöver ”godkänd” mjukvara så finns det ganska många alternativ. Jag tycker fortfarande någon variant med Kodi är oslagbart för det. För min del en enkel pc eller andoidbox från exempelvis Formuler.

Visa signatur
Permalänk
Skrivet av Trigger:

Eftersom du nämner att det ska gå att spela upp Atmos så är väl ljud via HDMI din enda chans. Antingen så kopplar du via hemmabioreceiver eller som du är inne på via soundbar och därifrån vidare till din bildvisare.

Nvidia sheild gör jobbet men var beredd på att den har lite annorlunda ”färg/karaktär” på bilden än många andra bildkällor. Kör man bara från den så kan man ställa in tv/proj så det blir bättre men har du flera enheter som typ dvd/blueray att justera efter så kan det vara irriterande. Det finns inte vad jag vet någon möjlighet att justera detta ”fel” i sheilden. De har väl också börjat med reklam i sheilden men det finns vägar runt det just nu men det kan vara ett skäl att hoppa Nvidia ändå.. bilden är inte bäst på den heller om man jämför lite. Nu får jag säkert mothugg på det där om bilden men jag hatar bild som drar åt det röda hållet och det hjälper sheilden till med att skapa och det går inte att justera i den.

Ska du bara spela upp mediefiler och struntar i streamingtjänster som behöver ”godkänd” mjukvara så finns det ganska många alternativ. Jag tycker fortfarande någon variant med Kodi är oslagbart för det. För min del en enkel pc eller andoidbox från exempelvis Formuler.

Bra info, tack. Så den visar reklam? Vad i helvete... nej det vill jag absolut inte ha, vill inte ens stödja något sånt, kanske om den varit nästan gratis, då kan man förstå att man måste få in pengar på annat sätt, men den är väldigt dyr!
Jag hatar också bild som drar åt det röda, och det låter inte bra att bilden inte går att justera..

Det kan vara bra ifall den klarar streaming, men det är inte ett måste, jag har det på TV'n. Min projektor används framförallt till filmer, inte så mycket till te.x serier eller så.

Så något sånt här alltså? https://www.amazon.se/Formuler-ALPHA-UHD-4K-Box/dp/B083RWY384

edit: tror mer på https://www.hembiobutiken.se/produkter/blu-ray-mediaspelare/m...

verkar ta allt. dolby atmos, 3D osv...

Visa signatur

Permalänk
Quizmästare Gävle 2022

Finns säkert massor med bra boxar, hoppas fler fyller på i tråden

Jag har en Formuler mest för att ip-tv appen är grym i den. Finns flera varianter men jag kan bara uttala mig om denna https://www.satpro.se/default.asp?id=96001&art_nr=8609&cat_nr...

Den kör Android men tror inte den är ”certifierad” för alla streamingtjänster… du får googla det. Den har bra bild som går att justera på alla möjliga vis. Kör som sagt ip-tv men även kodi, plex och appar som comhem-play mm på den. Ljudet från kodi kör jag pass thru på och låter förstärkaren ta hand om. Atmos dts-x mm. Fjärren är av gammal hederlig typ med ir så den är sådär om man måste använda, lite beroende av placering. Den är ganska osexig och plastig också... Där har sheild en betydligt bättre lösning. Jag använder dock annan lösning på fjärr för dagligt användande, då spelar det mindre roll för mig.

Nackdelen med andra lite mer proprietära boxar som den på hembiobutiken är väl att man inte kan göra vad man vill när man vill. När slutar dom uppdatera mm mm. Är man lite mer åt hållet att det bara ska funka och då med de begränsningar som ev finns så är det nog inte så dumt. En enkel pc med kodi kan man ju ha till så mycket mer! Men då måste man gilla hela konceptet med allt meck det kan medföra. Jag kör lite utav varje med boxar och pc, det finns ingen som är bäst på allt än så länge. PC, AppleTV, Android-box, Pi4 mm

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Vi är nöjda med våran AppleTV 4k till våran 4k projektor... alla sv appar bara funkar, och autoHZ och auto HDR/SDR funkar med på allt.(ändrar hz tex 24, 23.976, 50, 60 etc, och slår över tillHDR när det kommer med in i bilden) Sålde shielden, va mer nöjd med appleTVn...
Vad är det för projektor du har?
Har själv en epson 9400 https://www.hembiobutiken.se/produkter/projektorer/lcd/286610...
En vanlig 65" tv blir rätt så ynklig när man drar på en maffig film i 100" plus
Vi har oled 65 panasonic för vanligt tv tittande och för vissa serier, sen filmtajm , då startas projjen

Permalänk
Skrivet av Swennis:

Vi är nöjda med våran AppleTV 4k till våran 4k projektor... alla sv appar bara funkar, och autoHZ och auto HDR/SDR funkar med på allt.(ändrar hz tex 24, 23.976, 50, 60 etc, och slår över tillHDR när det kommer med in i bilden) Sålde shielden, va mer nöjd med appleTVn...

låter ju bra. jag vill ju framförallt streama backups av filmer, är den bra på det?

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bemushroomed:

låter ju bra. jag vill ju framförallt streama backups av filmer, är den bra på det?

Japp, då använder vi infuse, är som ett kodi, men mer cleant utseende, och den sköter all koding, så filmerna kan ligga på en gammel skitdator.
Dock så vet jag inte hur DTS HD funkar, blir ju PCM hela vägen, men jag är rätt kräsen, och låter jäkligt bra... 4k och atmos från tex netflix och disaney plus funkar fin fint!
Och ripade 4k material från en gammel PC flyter på kanon, utan att belasta PCn!
Vi delar ut biblitoteket med plex server, men går att använda infuse egna om man vill det... spana in lite ytube videos

Permalänk
Skrivet av Swennis:

Japp, då använder vi infuse, är som ett kodi, men mer cleant utseende, och den sköter all koding, så filmerna kan ligga på en gammel skitdator.
Dock så vet jag inte hur DTS HD funkar, blir ju PCM hela vägen, men jag är rätt kräsen, och låter jäkligt bra... 4k och atmos från tex netflix och disaney plus funkar fin fint!
Och ripade 4k material från en gammel PC flyter på kanon, utan att belasta PCn!
Vi delar ut biblitoteket med plex server, men går att använda infuse egna om man vill det... spana in lite ytube videos

Tack igen, låter som vettigaste alternativet hittills.

Visa signatur

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Bemushroomed:

ok..
HDMI 2.0 (eARC, 4K60, HDR10+, HDCP 2.2)
Video Pass Through med 4K/HDR10+

står det att den har

https://www.hifiklubben.se/samsung-hw-q810qa-soundbar/samhwq8...

På Shield står det att den klarar Dolby Atmos, vet inte riktigt hur det är med Chromecast vad gäller det...

Chromecast (med Android) har stöd för Atmos och det finns en stor mängd appar för allt möjligt. Plex och liknande finns förstås men också typ simpla filhanterare med stöd för DLNA och liknande.

Permalänk
Medlem

CC har vi i grabbens rum, den har vi också haft, appleTV åker ju åttor runt den... men billigare, visst .

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bemushroomed:

Tack igen, låter som vettigaste alternativet hittills.

Jag tycker Nvidia Shield låter vettigast hitills, det kör jag
Om du inte har iPhone så tycker jag du bör välja Shield framför Apple TV

Permalänk
Medlem
Skrivet av Megamannens:

Jag tycker Nvidia Shield låter vettigast hitills, det kör jag
Om du inte har iPhone så tycker jag du bör välja Shield framför Apple TV

Som jag skrev ovan, håller apple tv högre pga smidigare ui, autoHZ och auto hdr/sdr på allt. Plus alla svenska appar bara finns där . Va dåligt med som när jag hade shielden, kanske ändrats.Hade apple tv innan jag hade iphone, för tyckte den va bästa mediaspelaren jag testat, haft en hel del genom åren 🙈

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swennis:

Som jag skrev ovan, håller apple tv högre pga smidigare ui, autoHZ och auto hdr/sdr på allt. Hade apple tv innan jag hade iphone, för tyckte den va bästa mediaspelaren jag testat, haft en hel del genom åren 🙈

Som jag skrev ovan, håller Shield högre pga smidigare ui, autoHZ och auto hdr/sdr på allt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Megamannens:

Som jag skrev ovan, håller Shield högre pga smidigare ui, autoHZ och auto hdr/sdr på allt.

Har dom äntligen fått tummen ur så det funka?! 😄
Har du haft hemma och testat bägge? Hade bägge hemma samtidigt , plus cc, och Zappiti player
Apple vann lätt tyckte jag med streaming apprna , men zappiti gav lite bättre bild när man streamade ripade bd och uhbd material än alla... men överlag tyckte vi appleTV va bäst tack vare bättre UI, etc, och svenska apparna bara funkade
Sen tyckte jag, inkl familjen att möe lättare och smidigare att navigera bland filmer och serier i infuse istället för kodi.

Permalänk
Medlem

Kör mi-boxen (Mi box s 4k) sedan arc till min soundbar (heos) från tv'n, tyvärr har jag en samsung-tv vad det gäller arc...
Tycker det funkar bra förutom samsung arc på den modellen jag har, finns tyvärr spaltmeter efter spaltmeter om det på den tv'n, där får man skylla sig själv för att man köpt något som är nytt. (Samsungs svar är varje gång, dra ut sladden ur tv'n i 15 minuter)

Visa signatur

"Arguing on internet is like running in the special olympics. Even if you win you're still retarded."

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Swennis:

CC har vi i grabbens rum, den har vi också haft, appleTV åker ju åttor runt den... men billigare, visst .

Det är som sagt en väldig skillnad på "gamla" CC och den nya med Android.

Jag har försökt med AppleTV och den är ju inte dålig men knappast bättre än CC, speciellt inte om man vill kunna använda lite mer "suspekta" appar. Jag körde VPN på min och sideloadade diverse amerikanska streamingtjänster exempelvis. Sen är det ju en prisfråga också, AppleTV 4K kostar ju 2000 medan CC kostar under 800.

Permalänk
Quizmästare Gävle 2022

Apple-tv är som sagt i tråden ett alternativ och Plex finns ju till den också. Bara för tydlighetens skull så måste man inte transcoda i plex och ha superhårdvara i andra änden, däremot måste serverdelen köras på lämplig nas eller dator. Kör man bara filerna/filmerna hemma så kanske plex inte är val 1 men det funkar och finns till alla enheter så lite bra är det!

Måste bara ställa frågan om varför det är så viktigt med atmos? Kör man det in i en limpa och känner att man är nöjd med ljudet från just en limpa… så vet i sjutton om det är just den detaljen som är viktigast. Det finns ingen magi i atmos som gör en limpa/soundbar blir mycket mer än vad det är. En limpa inget fel på något sätt men det är så mycket annat som gör ljudupplevelsen bra eller mindre bra än just den funktionen.

Jag kör ibland filmer med bara 2kanal ljud i min lite mer dedikerade hemmabio (7.2.2) och det är mer än en gång jag tänkt, fan vad bra det låter trots stereosignal som processorn skalar upp till flerkanalsljud

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

Det är som sagt en väldig skillnad på "gamla" CC och den nya med Android.

Jag har försökt med AppleTV och den är ju inte dålig men knappast bättre än CC, speciellt inte om man vill kunna använda lite mer "suspekta" appar. Jag körde VPN på min och sideloadade diverse amerikanska streamingtjänster exempelvis. Sen är det ju en prisfråga också, AppleTV 4K kostar ju 2000 medan CC kostar under 800.

Finns väl ej autohz och auto hdr/sdr
Autohz är grymt viktigt imo, hatt stutter när det sänds fel hz till bildvisare 👀

Permalänk
Medlem

Vet dock inte hur lösningen är tänkt med projektor och soundbar och mediaspelare, dålig erfarenhet av det... vi kör ju allt till reciver, sen har den 2 HDMI ut, en till Oled TV, och en Till projekton...
Zappiti player vi hade, hade en extra HDMI ut, bara för ljud... samma med vår UHBD spelare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bemushroomed:

Får man verkligen ut ljud från Chromecast till en soundbar eller surroundsystem. Jag funderar på hur det skulle funka isf.. 800:- låter ju annars bra!

Jag har en CC Google TV som är inkopplad till min Yamaha A/V reciver RX - V685 å får Atmos ljud å Dolby Vision (TV:n) . från HBO Max å Netflix (som ibland körs CC Google TV:n men för det mesta på Panasonic:n) på stöda filme(inte många sevärda). På min reciver finns även en HDMI port för projektor (har inte testat då jag inte har nån projektor). CC Google TV:n köptes för att min TV inte stöds av HBO Max appen. Om du för ut Atmos ljud "brölimpa" vet jag inte.

Visa signatur

Marantz Cinema 50.

Permalänk

Tack alla. Blir inte direkt klokare dock, kollar recensioner + här, folk ger antingen 1/5 eller 5/5 om i princip allt. nvidia tv shield pro verkar dock vara den som överlag har bäst när man kollar användarrecensioner.

Tror jag testar en CC eftersom den är bland det billigare, funkar inte det bra så får man skicka tillbaka och testa något lite dyrare.

Skrivet av Trigger:

Måste bara ställa frågan om varför det är så viktigt med atmos? Kör man det in i en limpa och känner att man är nöjd med ljudet från just en limpa… så vet i sjutton om det är just den detaljen som är viktigast. Det finns ingen magi i atmos som gör en limpa/soundbar blir mycket mer än vad det är. En limpa inget fel på något sätt men det är så mycket annat som gör ljudupplevelsen bra eller mindre bra än just den funktionen.

Jag kör ibland filmer med bara 2kanal ljud i min lite mer dedikerade hemmabio (7.2.2) och det är mer än en gång jag tänkt, fan vad bra det låter trots stereosignal som processorn skalar upp till flerkanalsljud

Ger ändå lite fler möjligheter att ha det.. Gillar jag inte ljudet så expanderar jag nog min (som har sub redan te.x) med två (bak)högtalare, vilket alltså är möjligt med denna modell... sen kanske jag inte gillar soundbaren alls och skickar tillbaka den och tar ett dedikerat system.

Visa signatur

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Swennis:

Finns väl ej autohz och auto hdr/sdr
Autohz är grymt viktigt imo, hatt stutter när det sänds fel hz till bildvisare 👀

Om du med autohz menar att den anpassar bildhastigheten mot källan så har den det, den hanterar också HDR och SDR korrekt utan att ändra inställningarna.

Läser man de jämförelser som gjorts verkar det inte vara så stora skillnader egentligen. CC har stöd för casting förstås, medan ATV har AirPlay. I teorin kanske ATV kommer att stöda innehåll i 4K120 så småningom men jag vet inte om det är så viktigt för video, det finns ju inte mycket innehåll i 4K60 ens så det lär dröja innan det finns särskilt mycket 120 Hz-material, och dessutom brukar video inte ha så höga uppdateringshastigheter då det ger fel känsla. Till och med fjärrkontrollerna är väldigt lika till funktion och så, även om designen och materialen skiljer sig åt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

Om du med autohz menar att den anpassar bildhastigheten mot källan så har den det, den hanterar också HDR och SDR korrekt utan att ändra inställningarna.

Läser man de jämförelser som gjorts verkar det inte vara så stora skillnader egentligen. CC har stöd för casting förstås, medan ATV har AirPlay. I teorin kanske ATV kommer att stöda innehåll i 4K120 så småningom men jag vet inte om det är så viktigt för video, det finns ju inte mycket innehåll i 4K60 ens så det lär dröja innan det finns särskilt mycket 120 Hz-material, och dessutom brukar video inte ha så höga uppdateringshastigheter då det ger fel känsla. Till och med fjärrkontrollerna är väldigt lika till funktion och så, även om designen och materialen skiljer sig åt.

Bra att det funkar, auto alltså. Blir tokig om det stutter

Permalänk

Provat Chromecast nu nån timme eller så, väldigt smidig får jag säga. Tog kanske 5 minuter att fixa in mitt Netflix, Disney+ samt HBO. Från Chrome browser så kan man klicka de 3 "..." till höger och välja "cast" så kan man streama browserfönstret, man kan även streama filer, men väldigt begränsat över vilka format, mkv finns inte te.x.

Upptäckte att VLC också hittar min CC, viket är suveränt, bara högerklicka och välja min CC som renderer.

Bestämde mig för en lite mer imponerande soundbar också (bästa som går att få tag på vad gäller Atmos). Eller "soundbar", det är soundbar, sub + 2 högtalare. Har för mig det är 17 högtalare totalt. Ska bli intressant att prova...

Visa signatur