Permalänk
Medlem

Datorskärm Ultrawide

Yes, köpt en ny datorskärm 34, Ultrawide. Men jag kan bara köra den i 35hz, jag är inte kunnig alls när det gäller sånt här utan jag bara pluggar in och lirar
Min fråga vad behöver jag för grafikkort för att köra denna i mer än 30hz i 3440x1440

Permalänk
Medlem

Börja med att skriva vilken skärm det är, vilket grafikkort du har idag och med vilken typ av kabel du kopplar in skärmen till datorn

Visa signatur

Main: Strix B550-F | R9 5950X | 32GB@3600MHz | ASUS 3080 TUF | KC3000 | RM850 | LG 48CX
Server: Strix B450-I | R7 2700X | 64GB | SF450

Permalänk
Medlem

AOC CU34G2X/BK
HDMI Samt en som liknar HDMI fast plat på ena kortsidan xD
AMD Radeon R9 200 Series

Permalänk
Medlem

AOC CU34G2X/BK
AMD Radeon R9 200 Series

Permalänk
Medlem

När du säger "kan inte köra den mer än 35hz" vad menar du då?
Menar du att du inte ser högre hz i windows bildskärmsinställningar än 35hz? Eller vad menar du mer specifikt

Visa signatur

Citera för svar!
9800X3D, ASUS ROG STRIX B650E-F, 32gb @6000 CL30, RTX 4080s FE

Permalänk
Medlem

Precis, 30 ska det stå dessutom, fel av mig. Oavsett så behöver jag ett bättre grafikkort vad detta nu än beror på

Permalänk
Medlem
Skrivet av Njz:

Precis, 30 ska det stå dessutom, fel av mig. Oavsett så behöver jag ett bättre grafikkort vad detta nu än beror på

Ja, den börjar närma sig 10 år. Så det kanske är dags

Visa signatur

Citera för svar!
9800X3D, ASUS ROG STRIX B650E-F, 32gb @6000 CL30, RTX 4080s FE

Permalänk
Medlem
Skrivet av Njz:

Du kan testa koppla skärmen med Displayport om du har det på ditt grafikkort. Fungerar inte det heller så är ditt grafikkort troligen för gammalt. Kan ha att göra med pixelklockan: https://www.sweclockers.com/artikel/20927-bildanslutningar-de...

Permalänk
Medlem

Har inte R9 200 serier Display port 1.2? Borde klara mer än bara 30Hz, typ upp till 100 nått. Kan i och för sig bero på om det är 280(x) eller 290(x), 280 var väll äldre arkitektur.

Permalänk
Lego Master
Skrivet av Njz:

Det där låter som Displayport. Ser den ut såhär?

Visa signatur

* Vänsterhänt högerskytt med tummen mitt i handen.
* A franchises worst enemies are its biggest fans.
* 🖥️ i5 12600K | Z690 | 32GB | RTX 3070 | Define R6 | 48" 4K OLED | Win11 | 💻 Surface Go 3
* ⌨️ G915 Tactile | ⌨️ G13 | 🖱️ G502 X | 🎧 Pro X | 🎙️ QuadCast | 📹 EOS 550D | 🕹️ X52 Pro | 🎮 Xbox Elite 2
* 📱 Galaxy Fold4 | 🎧 Galaxy Buds Pro | ⌚ Galaxy Watch5 Pro | 📺 65" LG OLED | 🎞️ Nvidia Shield

Permalänk
Medlem
Skrivet av Shudnawz:

Precis så ser den ut. Men det är både hdmi och den där in kopplat. Funkar de med bara ena? Kopplade i hdmi först men då gick de inte så trodde man behövde ha båda i

Permalänk
Lego Master
Skrivet av Njz:

Precis så ser den ut. Men det är både hdmi och den där in kopplat. Funkar de med bara ena? Kopplade i hdmi först men då gick de inte så trodde man behövde ha båda i

Nej, det räcker med den ena. Jag kör Displayport till min ultrawide, men mitt grafikkort stöder DP1.4, jag har ingen aning om hur många pixlar ditt kan trycka ut i praktiken. Men lagom antal skärmsladdar från en dator är 1.

Visa signatur

* 🖥️ i5 12600K | Z690 | 32GB | RTX 3070 | Define R6 | 48" 4K OLED | Win11 | 💻 Surface Go 3
* ⌨️ G915 Tactile | ⌨️ G13 | 🖱️ G502 X | 🎧 Pro X | 🎙️ QuadCast | 📹 EOS 550D | 🕹️ X52 Pro | 🎮 Xbox Elite 2
* 📱 Galaxy Fold4 | 🎧 Galaxy Buds Pro | ⌚ Galaxy Watch5 Pro | 📺 65" LG OLED | 🎞️ Nvidia Shield

Permalänk
Medlem

Har kopplat i displayport nu eller vad den heter men skärmen säger no signal. När jag kopplar i hdmi och den andra funkar de. Har jag bara hdmi är de no signal. Behöver ju båda i då..?

Permalänk
Lego Master
Skrivet av Njz:

Har kopplat i displayport nu eller vad den heter men skärmen säger no signal. När jag kopplar i hdmi och den andra funkar de. Har jag bara hdmi är de no signal. Behöver ju båda i då..?

Men what. Det låter ju helt mongo. Är du säker på att du inte har två st kablar med HDMI i ena änden och DP i andra? Isf skulle det ju kanske se ut som att du har HDMI inkopplat, men i själva verket är det bara ena änden av båda kablarna.

Jag vet inte, jag bara spekulerar. Har du kollat inputinställningarna på skärmen så den inte tittar på fel input?

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Shudnawz:

Men what. Det låter ju helt mongo. Är du säker på att du inte har två st kablar med HDMI i ena änden och DP i andra? Isf skulle det ju kanske se ut som att du har HDMI inkopplat, men i själva verket är det bara ena änden av båda kablarna.

Jag vet inte, jag bara spekulerar. Har du kollat inputinställningarna på skärmen så den inte tittar på fel input?

Jag hade bara ryckt ur hdmi ur skärmen inte ut datorn funkade sen. Men bara 100hz kan ja köra

Permalänk
Lego Master
Skrivet av Njz:

Jag hade bara ryckt ur hdmi ur skärmen inte ut datorn funkade sen. Men bara 100hz kan ja köra

Men om du har båda kablarna inkopplade så borde Windows uppfatta det som två separata skärmar, eller?
Jag vet för lite om ditt grafikkort för att veta om det finns nån speciallösning jag missat.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Koppla i DP-kabeln och ställ in i skärmens fysiska inställningar att det är DP den ska använda.
Finns knappar för det på skärmen.

Visa signatur

CPU: I9 10900KF -Kylare: Arctic Freezer 360 - Moderkort: ASRock Velozita Z590 PG.
GPU: RX 9070 XT Reaper @2 st 120mm cf-v12hp hydro dynamic fläktar. 👍
RAM: 32GB DDR4 3466 MHz Ballistix Elite. HÅRDDISK: 4 st SSD, 2 Mekaniska.
MONITOR:1 Xiaomi MI 34"- 3440x1440 144Hz MONITOR:2 Optix MAG274R 27" 1080p 144Hz MONITOR/Tv:3 LG 47lv355n-ZB 47". Nätagg: Asus TUF 1000w Gold Atx 3.1. Allt i ett Cooler Master CM Storm Stryker.