Permalänk
Medlem

TSMC, Intel, Samsung, Global Foundries

Tjena Swec,

Jag behöver nog bli upplyst här!

I min rubrik nämner jag ett gäng tillverkare av kisel till våra GPU,CPU,Mobiler,etc.

Det alla har gemensamt är att de köper maskiner av Holländska ASML.

Men om alla använder samma maskiner varför är vissa mer i framkant på mindre tillverkningsnoder än andra? Jag menar, varför var intel fast på 14nm++++++++++++ så länge om de nyttjar ASML's maskiner för EUV.

Läxa upp mig!

Visa signatur

10900K @ 5.3GHz || Asus Maximus XII Hero || Custom Loop || EK-CoolStream RAD XE 360 + Alphacool Nexxos XT45 || EK Quantum Velocity CPU Block || EK FLT 360 D5 || Asus Strix RTX 3090 OC || 32GB g.skill Trident-Z CL16 @ 4000MHz || 1TB Samsung 970 EVO Plus - 1TB WD SN750 || Phanteks Enthoo Pro 2 || Seasonic Prime TX 1000W || Asus PG27VQ ||

Permalänk
Rekordmedlem

Maskinerna är ju bara verktygen och inte det man lyckas bygga med dem, man måste lyckas välja rätt material och design också.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av roo:

Läxa upp mig!

Är alla snickare (sätt in vilket yrke som helst) lika bra på det de gör bara för alla har en hammare?
Hammare är verktyget, sedan krävs det färdighet.

Vad jag vet så bettade Intel på annat än EUV som Samsung & TSMC använder idag så de är efter i antalet "verktyg" samt erfarenhet från att optimera processen.