Återuppliva ett dött QPad MK70 tangentbord. We can rebuild it we have the Technology

Permalänk
Medlem

Återuppliva ett dött QPad MK70 tangentbord. We can rebuild it we have the Technology

Köpte för ett antal år sedan ett QPad MK70 tangentbord.

Det fungerade riktigt bra... tills den inte längre gjorde det. Stendött, eller ja alla des dioder lyste iallafall. Testade med flera olika datorer, men tyvärr samma fel. Tänkte att microcontrollern i den på något sätt hade tappat koden.

Tangentbordet blev liggandes nerpackad tills för ett par dagar sedan när jag såg denna video.

I den videon använder han en Raspberry Pi Zero för att göra ett tangentbord.
Detta fick mig att plocka fram mitt gamla tangentbord för att försöka återuppliva det. Men jag hade ingen Pi Zero hemma, så det fick bli en av mina Pi Pico som jag hade liggandes.

Så här följer mitt lilla äventyr för att få igång mitt gamla tangentbord.

-------------------------------------------------------------
Efter att skruvat sönder tangentbordet möttes jag av chippet som jag tror givit upp.

Om man är intresserad av att läsa mer om det så finns databladet här CY7C63513C-PVXC

Orkade inte felsöka det då jag ändå skulle sätta in en pico, så jag tog och lödde bort det.
Och istället lödde dit lite kabel för att sen försöka lista ut hur det var kopplat.

Inte blev det snyggt, och så råkade jag lyfta några ledningsbanor. Men jag testade runt lite ändå... inget. Skit också.
(batteri för skala)

Bort med allt, dags att ta reda på vad som döljer sig under höljet.

Jag fick även chansen att ta bort alla dessa blå dioder som gömmer sig under varje knapp. Gillade aldrig dem ändå, men kanske sätter in någon annan färg i framtiden.

Alla knappar bort lödda, undrar vad som döljer sig under

Dioder, därför jag hade problem att hitta.

Vad jag kom fram till efter att testat alla knappar var att det var uppbyggt på 8 gemensamma utgångar och 18 ingångar.
Genom att bara hålla en utgång hög i taget, och läsa av de 18 ingångarna så kan man ta reda på vilken knapp det är som användaren trycker ner.

Anyway.. lödde på några nya ledningar på alla gemensamma ingångar på framsidan..

Och baksidan

Borde kanske ha namngett dem tvärtom nu när jag tänker efter...

Men stötte på ett lite problem, om jag ville ha de 3 indikator dioderna samt alla ingångar och utgångar skulle det göra att jag behövde ha 29 GPIO på picon. Men picon har endast 28 GPIO men tyvärr försvinner 2st då de inte ska användas, så totalt 26 GPIO som jag kan använda. Skulle jag få skippa dioderna?

Nej, ett shift-register kom till undsättning. Ett 74HC595 för att vara exakt. Detta gjorde att jag kunde använda 3st utgångar (clk, data, latch) på picon istället för 8st dedikerade utgångar.

Då jag helst ville göra detta till en fast installation och använda kablaget som kom med tangentbordet så fick jag löda ledningar till TP2 (USB-DataMinus) och TP3 (USB-DataPlus).

Fungerar tangentbordet nu då? Ja visst, hela detta inlägget är skrivet på det.
Det som skett de senaste dagarna har varit att skriva kod, och försökt att fatta vad det är som händer, varför det inte funkar osv. Men tillslut har jag lyckats skriva ett C-program som använder sig utav TinyUSB för att skicka alla knapptryckningar till datorn. Dock lite buggar kvar..

Om någon är intresserad utav koden kan jag försöka lägga upp det på GitHub.

https://www.raspberrypi-spy.co.uk/2021/01/pi-pico-pinout-and-power-pins
https://peppe8o.com/how-to-use-74hc595-shift-register-with-raspberry-pi-pico-and-micropython/

Permalänk
Medlem

Härligt!
Synd att vi inte fick någon felsökning, men skoj att du räddade tangentbordet från soptippen!
Bra jobbat!

Permalänk
Medlem

Jävla nörd (hyllning)! <3

Visa signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

Permalänk
Medlem

Många har problemmed att dioderna dör så man ser inte längre något på brädan,, fixa det så blir du poppis wordwide!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Unpoor:

Många har problemmed att dioderna dör så man ser inte längre något på brädan,, fixa det så blir du poppis wordwide!

Och jag som inte har några dioder alls som kan dö nu

Men jag undrar om det är transistorn längst uppe i högra hörnet som är boven i dramat. En TIP42-C, en PNP transistor som verkar driva alla dioder under knapparna (CapsLock, Numlock och ScrollLock har sin egna matning). Transistorn verkar sedan styras ifrån DAC utgångarna på MCU:n.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Unpoor:

Många har problemmed att dioderna dör så man ser inte längre något på brädan,, fixa det så blir du poppis wordwide!

Säg till om du får tag på ett så kan jag göra ett försök att felsöka.

Permalänk
Medlem

Det är något i hans röst som påminner mig om David Attenborough. Bara jag=?!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sions:

Säg till om du får tag på ett så kan jag göra ett försök att felsöka.

Har 2 st, gillar dom verkligen men ett har slocknat och håller på att felsöka men tiden har inte inte infunnit sig plus att jag inte är så bra på det heller, får läsa på en del..

Permalänk
Medlem
Skrivet av piGGen:

Och jag som inte har några dioder alls som kan dö nu

https://i.imgur.com/sREKGOj.jpg
Men jag undrar om det är transistorn längst uppe i högra hörnet som är boven i dramat. En TIP42-C, en PNP transistor som verkar driva alla dioder under knapparna (CapsLock, Numlock och ScrollLock har sin egna matning). Transistorn verkar sedan styras ifrån DAC utgångarna på MCU:n.
https://i.imgur.com/ubYf8m4.png

kanon ska kolla om den död, funkar för övrigt, caps,scroll och num lyser som sagt men allt annat svart så det är ju troligt..

Permalänk
Medlem

Snyggt gjort! Jag hade gått den lata vägen försöka hitta chippet som var trasigt. Men det är ju sånt här man lär sig av

Visa signatur

r_wateralpha 0.3

Permalänk
Medlem
Visa signatur

Stationär : I5-4670s | 16GB Ram | 1920x1200x2| HD7950 | 240GB SDD + 3TB + 2TB HDD|OSX 10.10
Bärbar: Clevo w230ss | I7-4810Qm | 16GB Ram |1920x1080| HD 4600+ GTX860M | 256gb msata SDD x2 + 1TB HDD|Windows 8.1

Permalänk
Medlem
Skrivet av Datanisse:

Snyggt gjort! Jag hade gått den lata vägen försöka hitta chippet som var trasigt. Men det är ju sånt här man lär sig av

Det var väl mest att om det var chippet som var paj och firmwaren var borta, och jag löder in ett nytt så hade jag inte haft något sätt att lägga in QPad:s firmware igen. Har inte ens kollat men det känns inte som något de skulle släppa på nätet. Men jag kan ju ha fel

Men nu när jag har gjort det själv så kan jag ju lägga in lite olika funktioner. Kanske en keylogger, som aktiveras om man inte skriver in rätt lösenord innan användning (fel person använder min dator).

Permalänk
Medlem
Skrivet av nickhe:

Jag kollade lite på det innan faktiskt, men tyckte det kändes så bökigt att komma igång med. Men kanske ändrar mig sen.
Den lilla koden jag skrev fungerar riktigt bra faktiskt