Jag vill tipsa om ett kort spel som är gratis, snabbt genomspelat och med spännande historieberättande

Permalänk
Medlem

Jag vill tipsa om ett kort spel som är gratis, snabbt genomspelat och med spännande historieberättande

Ja, som rubriken lyder helt enkelt. Jag har under de två senaste kvällarna spelat If on a winter's night, four travelers. Ett spel som till utseendet påminner om tidigt 90-tals peka och klicka-äventyr men som har en spännande och - framförallt - annorlunda berättelse (baserad på boken med samma namn (som jag själv inte läst men nu ämnar beställa inom kort)) och fantastisk atmosfär. En extra bonus är att det är kort - tog mig ca två timmar att spela igenom. Och en annan bonus är att det är gratis, bland annat på Steam.

"Pusslen", i den mån man kan kalla dem för det, är ibland lite smått enerverande men aldrig svåra så att man fastnar (och oerhört enkla jämfört med hur det brukade vara inom denna genre för den som var med ). Storyn och atmosfären är allt helt enkelt. Och det är som sagt gratis och gjort av endast två personer så jag kände att jag vill göra vad jag kan för att pusha deras spel genom att nämna det här.

Hoppas någon provar och liksom jag känner att den fått lite kvalitetstid!

Permalänk
Musikälskare

Ser väldigt intressant och mysigt ut, tack för tipset!

Visa signatur

❀ Monitor: ASUS Swift 27" @ 1440p/165Hz ❀ CPU: Ryzen 7700X ❀ Cooling: Corsair H170i ELITE 420mm ❀ GPU: MSI 3080 Ti SUPRIM X ❀ Memory: Corsair 32GB DDR5 Vengeance ❀ Motherboard: ASUS Crosshair X670E Hero ❀ M.2: Samsung 980 Pro ❀ PSU: Corsair HX1200 ❀ Chassi: Corsair 7000X ❀ Time Spy: 19 340

📷 Mina fotografier
🎧 Vad lyssnar du på just nu?

Permalänk
Medlem

Särskrivning har blivit så pass vanligt (tyvärr) att jag trodde det skulle handla om ett nytt kortspel
Växte upp med gamla peka- o klickaspelen så tack för tipset. Ska spelas.

Visa signatur

Processor: Motorola 68000 | Klockfrekvens: 7,09 Mhz (PAL) | Minne: 256 kB ROM / 512 kB RAM | Bussbredd: 24 bit | Joystick: Tac2 | Operativsystem: Amiga OS 1.3

Permalänk
Medlem

Har haft boken liggandes bredvid sängen i flera år nu utan att ta tag i att läsa den.
Skall man läsa den innan eller efter man spelar spelet tro?

Visa signatur

För övrigt anser jag att Capitán General borde visa bilder på sina pellets...
Skippy R.I.P. 17/7 2006

Permalänk
Avstängd
Skrivet av talonmas:

Särskrivning har blivit så pass vanligt (tyvärr) att jag trodde det skulle handla om ett nytt kortspel
Växte upp med gamla peka- o klickaspelen så tack för tipset. Ska spelas.

Jag förväntade mig också ett nytt kortspel men tydligen inte. Kanske värt att kolla upp.

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define R3 Black, Mobo: ASUS Z170 Pro Gaming, CPU: Intel i7 6700K, kylning CM Hyper 212 EVO, RAM: 32 GB Hyper X 3000 mhz, GPU: Nvidia MSI 1080 Gaming X, PSU: XFX Core Edition Pro 750W, Mus: Logitech G700, Tgb: Corsair Raptor K30, OS: Win10

Permalänk
Medlem

Vad sjutton, om något skulle vara oklart i mitt försök till säljande rubrik trodde jag att det skulle vara den distinktion jag gjorde mellan "kort" och "snabbt genomspelat" - inte att den skulle feltolkas p.g.a. AVSAKNAD av särskrivning

Permalänk

Ramlade över det här spelet för ett tag sen, håller med TS, varm rekommendation!

Permalänk
Medlem

Detta spel såg dödsballt ut.

Permalänk
Medlem

var e länken?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av HazZarD:

var e länken?

Google ger dig svaret snabbare än vänta på svar på ett forum när det gäller något sådant enkelt.
https://store.steampowered.com/app/1603980/If_On_A_Winters_Ni...

Permalänk
Medlem
Skrivet av SID 6.7:

Har haft boken liggandes bredvid sängen i flera år nu utan att ta tag i att läsa den.
Skall man läsa den innan eller efter man spelar spelet tro?

För det fall frågan ställdes till mig ber jag om ursäkt för mitt sena svar. Det tog lite tid innan jag först fick tummen ur och beställde boken och sen dessutom läste den. Men med det avklarat kan jag nu svara att det inte spelar någon roll alls. Spelet kan på sin höjd påstås vara lätt influerat av boken, främst vad avser de frågor som ställs och berättarteknik. Men om inte namnet var detsamma hade jag nog knappast själv gjort kopplingen.

IHO var spelet betydligt bättre än boken. Boken var helt ok och lite spännande i sin udda approach. Hade jag läst den när jag var 18-20 hade jag nog älskat den på samma vis som jag älskade Pasolinis filmer, med vilka vissa likheter finns (inte i första hand min spaning) på den tiden. Nu tycker jag att den är lite för farligt nära att vara pretentiös. 3/5 är mitt omdöme, med tillägget satsa på spelet först

Permalänk
Medlem
Skrivet av Herr K:

För det fall frågan ställdes till mig ber jag om ursäkt för mitt sena svar. Det tog lite tid innan jag först fick tummen ur och beställde boken och sen dessutom läste den. Men med det avklarat kan jag nu svara att det inte spelar någon roll alls. Spelet kan på sin höjd påstås vara lätt influerat av boken, främst vad avser de frågor som ställs och berättarteknik. Men om inte namnet var detsamma hade jag nog knappast själv gjort kopplingen.

IHO var spelet betydligt bättre än boken. Boken var helt ok och lite spännande i sin udda approach. Hade jag läst den när jag var 18-20 hade jag nog älskat den på samma vis som jag älskade Pasolinis filmer, med vilka vissa likheter finns (inte i första hand min spaning) på den tiden. Nu tycker jag att den är lite för farligt nära att vara pretentiös. 3/5 är mitt omdöme, med tillägget satsa på spelet först

Njea, det var en allmän fråga till någon som kanske upplevt bägge. Ett sent svar är bättre än inget alls.
Tack för infon.

Visa signatur

För övrigt anser jag att Capitán General borde visa bilder på sina pellets...
Skippy R.I.P. 17/7 2006