Varma VRAM-moduler på Asus TUF 3080 Ti efter byte av thermal pads

Permalänk
Medlem

Varma VRAM-moduler på Asus TUF 3080 Ti efter byte av thermal pads

Hej på er,

VRAM-modulerna på mitt Asus TUF 3080 Ti-kort nådde 110ºC efter lite drygt en minut av belastning, så jag tyckte det var dags att byta ut modulernas thermal pads. Jag bytte ut dem mot 2mm tjocka Thermalright Odyssey thermal pad, men detta verkar inte ha haft någon som helst effekt på VRAM-temperaturerna. Kan ni se några VRAM-moduler jag har missat, eller något annat uppenbart fel jag har gjort?

(Jag har uppenbarligen inte applicerat ny kylpasta på GPU:n än. Det enda jag har avlägsnat från kortet är dess "X bracket", utöver dess gamla thermal pads och skruvar.)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zelaron:

Hej på er,

VRAM-modulerna på mitt Asus TUF 3080 Ti-kort nådde 110ºC efter lite drygt en minut av belastning, så jag tyckte det var dags att byta ut modulernas thermal pads. Jag bytte ut dem mot 2mm tjocka Thermalright Odyssey thermal pad, men detta verkar inte ha haft någon som helst effekt på VRAM-temperaturerna. Kan ni se några VRAM-moduler jag har missat, eller något annat uppenbart fel jag har gjort?

(Jag har uppenbarligen inte applicerat ny kylpasta på GPU:n än. Det enda jag har avlägsnat från kortet är dess "X bracket", utöver dess gamla thermal pads och skruvar.)

https://i.imgur.com/YXbYIoN.jpg

3080 är väl max två år gammalt?
Kylpasta behöver/"behöver" man byta efter typ tre-fyra år. Om man är "jätteordentlig" alltså.
Gällande padsen, fick du rätt tjocklek på de nya?

(Antar du tänker byta kylpasta också, då jag antar att kylflänsen är "samma" på både VRAM och GPU.)
Med pads, måste man ha exakt samma tjocklek som original. Kan jämföras med kolvringar på en motor. Behöver passa exakt. Har inte kollat din bild än.

Edit: Kollat bilden nu. Ser inget uppenbart fel. Misstänker att padsen har fel tjocklek. Såvida det inte är något elektroniskt fel som gör att VRAM går så varma. Har du överklockat kanske?

Kollade bild