Permalänk
Medlem

Köpa konst

Hej!

Vi har flyttat till hus och våra väggar känns rätt tomma och trista efter att vi målat dem…

Var köper ni er konst/tavlor, och vad ska man tänka på om man köper via nätet ex?

Jag är total amatör så jag vet inte hur man ser skillnad mellan på vad som är bra eller dåligt, så håller tummarna att det finns någon som kan dela med sig med lite kunskap. Budget kanske max 10 000 per verk (jag vet inte vad det kostar med ’”bra” konst så upplys mig gärna om budgeten är hög/låg) Just nu är jag ute efter tavlor och inte posters eller fotokonst

Permalänk
Medlem

Är väl inte ovanligt med ex vis målningar hos loppisar och second hand också från gamla dödsbon etc.

Frågan vad som är viktigt, att det är något man tycker om och uppskattar och att det åstadkommer något med ens bostad som man vill uppnå, eller att det är rätt konstnär och allmänt erkänd konst.

Visa signatur

En del av mina bildlänkar hostas på egen maskin, är bildlänkarna trasiga, ha tålamod.

Permalänk
Medlem

Jag (och min fru) har gått med i en konstförening. Dels lottar de ut konstverk i ett medlemslotteri och dels så anordnar de vernissager där men kan köpa konst enkelt. Man lär sig en del på deras föreläsningar också.

Min erfarenhet är att du kommer långt med 10 000:-/tavla om målet bara är att hitta konst som du gillar. Vi lägger betydligt mindre per tavla.

Visa signatur

MoB: ROG B450-F Gaming | CPU: R7 3800X | GPU: RTX 3070 8GB | RAM: 2x16GB 3200MHz | SSD: V300 120GB | HD: Kingston A2000 M.2 500GB | Skärm: ASUS PG279Q| T.bord: Vulcan 120 | Mus: No-Name | Högt.: Logitech 5:1 | Chassi: FD Define R3 | PSU: RM750X V2 | CPU kylare: Arctic 34 | Multifunktions Dreamhack-hylla "DH-box" | Galleri DH-Box| Projekt T.E.B | Galleri T.E.B

Permalänk
Medlem

Jag och min fru brukar köra via Catawiki. Det går att hitta hur mycket som helst där.

Jag har ett par kompisar som köper konst på "allvar" och dom köper en del där och vi som bara köper på kul och absolut inte vill lägga mer än några tusen har hittat en del kul saker som vi tycker var prisvärda.

Visa signatur

SPELA: 13900K - Gaming X Trio 4090
LEVA: OnePlus 12 - MacBook Air M2 13"
PLÅTA: Canon C70, R3, 1DX mkII, BMPCC6K
LYSSNA: KRK Rokit RP8 G4, Beyerdynamic DT 1990 PRO
FLYGA: DJI FPV, Avata

Permalänk
Medlem

You do you, men annars kanske roligt att hitta en bra fotograf och köpa tavlor av den? Om du gillar natur/djur så är Morten Hilmer tex fantastisk imo.

Kan vara svårt att sätta sig in i dock kan jag tänka mig.

Visa signatur

Inget är för dyrt om man är nöjd över det.
Macbook Pro 14" M1 Pro | iPad Pro 12,9" M2 | iPhone 14 Pro | Apple Watch Series 8 | Beyerdynamic DT1990 Pro

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

Att rekommendera konst för någon annan är inte helt enkelt, då smak är något högst subjektivt. Det som är åtråvärd konst för den ene kan i princip vara skräp för den andre. Undvik att lyssna på andras bedömningar och gå efter stilen på verket och huruvida känslan och kvaliteten tilltalar dig personligen. Det finns gott om duktiga konstnärer som ställer ut på lokala gallerier och det hålls ofta vernissage där man kan kan få en personlig kontakt med konstnären. Ha inte bråttom vid inköp av konst utan låt det ta tid, så att du verkligen blir nöjd.

Permalänk
Medlem
Skrivet av LoBBoZ:

Hej!

Vi har flyttat till hus och våra väggar känns rätt tomma och trista efter att vi målat dem…

Var köper ni er konst/tavlor, och vad ska man tänka på om man köper via nätet ex?

Jag är total amatör så jag vet inte hur man ser skillnad mellan på vad som är bra eller dåligt, så håller tummarna att det finns någon som kan dela med sig med lite kunskap. Budget kanske max 10 000 per verk (jag vet inte vad det kostar med ’”bra” konst så upplys mig gärna om budgeten är hög/låg) Just nu är jag ute efter tavlor och inte posters eller fotokonst

Ska ni köpa konst för att imponera på andra eller för att få ett mer harmoniskt o mysigt hem? Får lite "impa vibbar" när jag läser ditt inlägg.

Om inte, så tycker jag ni ska fundera på vad ni tycker om. Kanske ni vill ha sago-inspirerade naturmotiv i / runt sovrummen? Färgglatt med lite "action" i hallen / mellanytor?

Jag skulle inte hänga upp mig så mkt på om det är "äkta" eller ej om det är för ert välbefinnande. Viktigare att det känns bra och att man kan se att ni har en tanke bakom tavlorna / motiven.

Lycka till!

mvh Lazze

Permalänk
Hedersmedlem

Vad man vill på väggarna känns väldigt individuellt.

Här hemma tar min sambos tavlor upp kanske 75% av väggplatsen och resten är sånt som gått i arv och som vi tycker om.

Bästa tipset för att få det man vill ha och trivs med är enligt mig att lära känna några som gör konst i en stil man gillar. Då blir det lite mer personligt också.

Visa signatur

|| SWECLOCKERS.COM || oskar@sweclockers.com || OSkar000.se || Fototråden ||
|| Gundeman || Bartonofix || GundemanX2 || Obelinux || Nexofix || Filofix || Ircofix ||
|| Tillse att hjärnan är inkopplad innan fingrarna vidrör tangentbordet ||
|| D300 | D700 | 24/2,8 | 28/2,8 | 35/2 | 50/1,8 | 55/2,8 | 85/1,8 | 105/2,5 | 200/4 | 300/4,5 | 10-20 | 24-70/2,8 | 75-150/3,5 | 80-200/2,8 ||

Permalänk
Medlem

@Tea42BBS sammanfattade det hela rätt så bra - om ni inte har ett genuint konstintresse (och således troligen redan vet vad ni vill ha ), fundera på vad ni vill ha hängande på väggarna. Min personliga uppfattning är att på "amatörnivå" så är ofta färger viktigare än motiv. Motiv tenderar att "bli osynliga" rätt så snart om det inte är tämligen detaljrika motiv som man aktivt tittar på.

Sedan kan det ju förstås vara så att ni har ett konstintresse som inte har hunnit/kunnat näras, kanske för att det just väckts, och i så fall skulle jag definitivt slå ett slag för närmaste konstförening. Annars så är det bara att kila iväg till de lokala gallerierna (gärna på vernissager som sagt, brukar vara väldigt trevligt) med jämna mellanrum och upptäcka vad som intresserar er.

Har själv ett par tavlor min far har målat, och framför allt så skänker de nu färg åt rummen de hänger i (och till viss del en tanke på far emellanåt), och samma sak med ett par andra originalverk (absolut inget fancy, vunna av far genom konstförening och sedemera donerade till mig, samt en tavla gjord av min bildlärare från högstadiet). Annars hänger jag mest mina egna astrofoton, just för att de är färgklickar, har en personlig anknytning, kan tittas på aktivt, och öppnar upp för samtal när man har besök.

Visa signatur

Desktop: AMD 3950X, 64 GB RAM, Nvidia 4070 ... (Windows 11)
Serverdesktop: AMD 5600G, 64 GB RAM (Proxmox)
Labbmiljö: Supermicro SC825 X9DRi-F 2xE5-2667v2 64GB RAM
Kamera: Canon R5, Canon RF 100-500, Laowa 100mm f/2.8, Canon RF 24-70 f/2,8

Permalänk
Medlem
Skrivet av LoBBoZ:

Hej!

Vi har flyttat till hus och våra väggar känns rätt tomma och trista efter att vi målat dem…

Var köper ni er konst/tavlor, och vad ska man tänka på om man köper via nätet ex?

Jag är total amatör så jag vet inte hur man ser skillnad mellan på vad som är bra eller dåligt, så håller tummarna att det finns någon som kan dela med sig med lite kunskap. Budget kanske max 10 000 per verk (jag vet inte vad det kostar med ’”bra” konst så upplys mig gärna om budgeten är hög/låg) Just nu är jag ute efter tavlor och inte posters eller fotokonst

"Bra" eller "dåligt" existerar inte riktigt då det är högst subjektivt.

"Journalist Åke "Dacke" Axelsson came up with the idea of presenting some paintings as abstract art by a French artist named Pierre Brassau in 1964.

Pierre Brassau was in fact non-existent and all the paintings were made by a 4-year-old chimp called Peter. The chimp was simply given some brushes and some paint and was let loose to do what he wished. The idea behind it was to see if critics could actually tell the difference between real avant-garde modern art and what was effectively a load of random shit with paint.

They couldn't tell the difference.

Brassau paints with powerful strokes, but also with clear determination. His brush strokes twist with furious fastidiousness. Pierre is an artist who performs with a delicacy of a ballet dancer, Rolf Anderberg, an art critic said."

Tror det har gjorts ett par senare experiment där kritiker skulle avgöra vilken konstnär som var "bäst", och det visade sig vara en elefant som utklassade sina mänskliga kollegor ^^

Därav sällar jag mig till tidigare skribenter i denna tråd, ta det NI uppskattar och mår bra av. Vill ni mer skryta, gå in på valfritt art-gallery, t ex: https://www.gallerimatsbergman.se/

Är det dyrare konst skulle jag nog inte köpa begagnat av någon privatperson, det finns alldeles för mycket förfalskningar där man behöver en expert som kan bedöma det.

Visa signatur

Official Necrophor Site
http://www.facebook.com/Necrophor
Swedish Black/Death Metal

Permalänk
Medlem

Hemma har jag tre tavlor från Marc UÅ (https://marcua.bigcartel.com/), tycker hans konststil är så jävla ball så de sitter fint på vardagsrumsväggen.
Sen har jag en polare som är fotograf och fick i julklapp en bild han tagit på min bil som jag spänt upp som canvas, vilket jag tycker är riktigt mysigt! Finns flertalet sidor som kan leverera stora canvases på bilder du eller någon vän kan ha tagit. Är väl kanske inte konst i form av att någon målat det för hand, men för att fylla väggarna

Som alla andra säger, konst är så otroligt subjektivt. Du kan säkerligen hitta tavlor du gillar på dollarstore, MIO eller lokala loppisen, men det finns ju också gallerier du kan handla från.

Visa signatur

CPU [Ryzen 7 3800XT] GPU [Red Devil RX 5700 XT 8GB]
PSU [Antec HCG Gold 750W]
MOBO [MSI B550-A Pro]
Chassi [Phanteks Entoo Pro M]

Permalänk
Medlem

Som andra sagt, titta och köp sånt som tilltalar istället för att gå på prislapp.

Här hemma har jag loppisfynd lite här och var.

Mer eller mindre okända målare/artister men fina verk.
Den "dyraste" tavlan jag har köpte jag för 90kr på en second hand. Googlade lite på målarens namn och fick fram en auktion på Bukowskis. "Åhå, kanske kan ha gjort ett fynd!" tänkte jag.

Tavlan på Bukowskis hade sålts för otroliga 120kr.

Visa signatur

» AMD Ryzen 5 2600X » 16 Gb DDR4 » ASUS GTX 1060 6 Gb OC » 1 Tb M.2 PCIe NVME

Vänligen citera om du pratar med mig

Permalänk
Medlem
Skrivet av LoBBoZ:

Hej!

Vi har flyttat till hus och våra väggar känns rätt tomma och trista efter att vi målat dem…

Var köper ni er konst/tavlor, och vad ska man tänka på om man köper via nätet ex?

Jag är total amatör så jag vet inte hur man ser skillnad mellan på vad som är bra eller dåligt, så håller tummarna att det finns någon som kan dela med sig med lite kunskap. Budget kanske max 10 000 per verk (jag vet inte vad det kostar med ’”bra” konst så upplys mig gärna om budgeten är hög/låg) Just nu är jag ute efter tavlor och inte posters eller fotokonst

Kolla efter sånt ni gillar, inte vad det är värt såklart.

Jag gillar utställningsaffischer, kartor och prints på riktigt bra papper, även gammal propaganda från länder man rest till.

Har några enstaka original men även en del färglitografier / (kopia / tryck från tryckpress).

Det går att skapa bra stämning med schysst konst som man gillar, man kanske kan belysa den med för att öka atmosfären hemma.

Visa signatur

Kan vara lite slö att svara på PMs, försöker kolla dagligen dock.

OS: Win 10 x64 CPU: Intel i5 11400F MINNE: Corsair Vengeance 3000mhz 32gb RGB MODERKORT: MSI MAG B560 TOMAHAWK GPU: Sapphire RX 6700 XT HDDs: Corsair MP600 Core PSU: Cooler Master MWE 750W CHASSI: Phanteks 500A (Svart)

Permalänk
Medlem

Internet, marknader, loppisar, gallerier, butiker..

Köper från väldigt många olika random ställen.

Bästa köpet var efter en champagneprovning i Prag där vi lite lulliga köpte 2 tavlor som satt på baren vi var i, mycket fina!

Senaste köpet var ett print från Sci-fi Bokhandeln i Stockholm
https://www.sfbok.se/produkt/print-30x30cm-bartholome-and-fen...

Visa signatur

In the real world, size matters. And the big guy always win.

Jag har en svart dator med skärm och tangentbord.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jumpcut:

Jag och min fru brukar köra via Catawiki. Det går att hitta hur mycket som helst där.

Jag har ett par kompisar som köper konst på "allvar" och dom köper en del där och vi som bara köper på kul och absolut inte vill lägga mer än några tusen har hittat en del kul saker som vi tycker var prisvärda.

Spännande sida! Funkar det smidigt, med frakt osv?

Permalänk
Medlem

Vet inte om det här är konst som ni skulle gilla men jag uppskattar dem väldigt mycket. Har själv en originalmålning från honom. Väldigt trevlig kille dessutom.

https://www.studioedin.se/originalmalningar/portraits
https://www.studioedin.se/originalmalningar/lady-paintings
https://www.studioedin.se/originalmalningar/abstract-art

Finns även vanliga tryckta verk att köpa också.

Permalänk
Medlem

Displate?

Skulle personligen aldrig köpa någon konst för 10000kr "styck", inte värt det för mig.

Permalänk
Hjälpsam

Vi råkar ha en kompis som är en lokal duktig konstnär, så utöver att spela rollspel tillsammans köper vi även vår konst från honom.
Ganska mycket drömska abstrakta miljöer med reella individer.

I hans portfölj visar han bland annat den starwarsinspirerade förlovningsporträttet han gav oss;
http://www.magnusbjorkbom.se/misc.html

Att smyga runt på vernisage så kanske man hittar en stil man gillar och kan få en enhetlig interiör. Kanske till och med beställa verk för särskilda ändamål/tema.

Visa signatur

Allt jag säger/skriver här är mina egna åsikter och är inte relaterade till någon organisation eller arbetsgivare.

Jag är en Professionell Nörd - Mina unboxing och produkttester (Youtube)
Om du mot förmodan vill lyssna på mig - Galleri min 800D med 570 Phantom SLI

Permalänk
Avstängd
Skrivet av LoBBoZ:

Hej!

Vi har flyttat till hus och våra väggar känns rätt tomma och trista efter att vi målat dem…

Var köper ni er konst/tavlor, och vad ska man tänka på om man köper via nätet ex?

Jag är total amatör så jag vet inte hur man ser skillnad mellan på vad som är bra eller dåligt, så håller tummarna att det finns någon som kan dela med sig med lite kunskap. Budget kanske max 10 000 per verk (jag vet inte vad det kostar med ’”bra” konst så upplys mig gärna om budgeten är hög/låg) Just nu är jag ute efter tavlor och inte posters eller fotokonst

Du kan söka på https://www.konst.se/ där amatörer och även professionella har sina egna tavlor upplagda. Det är allt från blyerts, målningar, lera eller vad nu just den konstnären använder sig av.
Alla sätter inte ut priser men det är bara söka och sen ta kontakt med konstnären.

Lokala konstnärer brukar ofta ställa ut på kommunhus, bibliotek, kulturhus och liknande om ni har något sånt i närheten.

Vad tavlan kostar är inte det viktiga så länge ni gillar motivet eller vad det nu är ni köper.

Har själv köpt en tavla från en gammal jobbarkompis som börjat måla på äldre dar.

https://www.konst.se/stig#a=artwork-187777&o=75.078125
Tavlan jag köpte var hans första som han sålde men tyvärr är den inte med bland hans samlingar. 😀

Lycka till

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define R3 Black, Mobo: ASUS Z170 Pro Gaming, CPU: Intel i7 6700K, kylning CM Hyper 212 EVO, RAM: 32 GB Hyper X 3000 mhz, GPU: Nvidia MSI 1080 Gaming X, PSU: XFX Core Edition Pro 750W, Mus: Logitech G700, Tgb: Corsair Raptor K30, OS: Win10

Permalänk
Medlem
Skrivet av T4kti:

Spännande sida! Funkar det smidigt, med frakt osv?

Ja, det får jag säga. Det står ju på varje auktion som gäller, men vi har inte haft några problem. Vi köpte en tavla där duken är ca 2,5 x 2 meter och det var inga problem.

Visa signatur

SPELA: 13900K - Gaming X Trio 4090
LEVA: OnePlus 12 - MacBook Air M2 13"
PLÅTA: Canon C70, R3, 1DX mkII, BMPCC6K
LYSSNA: KRK Rokit RP8 G4, Beyerdynamic DT 1990 PRO
FLYGA: DJI FPV, Avata

Permalänk
Medlem
Skrivet av LoBBoZ:

Jag är total amatör så jag vet inte hur man ser skillnad mellan på vad som är bra eller dåligt

Jodå, det är jag säker på att du gör - det enda som spelar roll är väl om man gillar tavlan och den passar in där man tänkt ha den? Så: varsomhelst ifrån och av vem som helst, helt enkelt.

Personligen skiter jag fullständigt i om det är "fin/erkänd" konst, gillar jag det så gillar jag det, är det skit så är det skit. Skit blir inte finare för att det är någon "fin/erkänd" skit som målat.

(Men om ens bekantskapskrets består av uppnäst societetspack, och man faktiskt bryr sig om vad de tycker, så är det väl säkrast att det är "rätt" konst förstås. )

Visa signatur

5950X, 3090