Nvidia: "Geforce RTX 3050 har bildfrekvens i ray tracing-spel"

Permalänk
Melding Plague

Nvidia: "Geforce RTX 3050 har bildfrekvens i ray tracing-spel"

Nvidia jämför Geforce RTX 3050 i scenarier som inte stöds av de äldre grafikkorten och konstaterar stolt att 0 FPS är sämre än 60 FPS.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Infinite more fps.

Visa signatur

Ryzen 7800X3D, be quiet! pure rock 2, RTX 3090, Corsair 32GB 6000MHz CL36, Corsair TX850M

Permalänk
Medlem

Som att jämföra päron och äpplen?

Permalänk
Medlem

Min frys blir kallare än min ugn.

Skämt-å-sido. De har ju visserligen tekniskt rätt att dessa kort inte kan rendera några bildrutor alls med RT.

Permalänk
Medlem

Krav på grafikkort 2016: De ska prestera bra, vara tysta, inte dra för mycket ström. ge bra bildkvalité och ha bra pris/prestanda ratio

Krav på grafikkort 2022: Kan det producera flera bilder i följd för att skapa en illusion av rörelse är det ett plus, men det är inte nödvändigt

Visa signatur

Ryzen 7 3800X, Asus Prime X370 Pro, 32 GB LPX 3600, Gainward RTX 3060 Ti Ghost, 7 TB SSD + 4 TB HDD

Permalänk
Medlem
Skrivet av TheFlyingFin:

Som att jämföra päron och äpplen?

Eller päron och en hög med skit. Äpplen går ju åtminstone att äta och tjänar därmed samma syfte som päron. GTX 1650 och 1050 kan inte vara ”RTX On”, så det finns ingen anledning att jämföra. Men eftersom 3050 är deras sämsta kort med stöd för ray tracing så vill de ju inte jämföra med bättre kort, och väljer därför att jämföra med något helt irrelevant så att stapeln kan se stor ut.

Visa signatur

Intel i5 12600K | Asus TUF Gaming Z690-Plus D4 | Asus Geforce RTX 3060 Ti | 32 GB DDR4 | Fractal Design North | Corsair iCue Link H100i | Cooler Master V750 Gold i Multi

Permalänk
Medlem

Jag trodde det var jämfört med RX6500XT,
men det finns uppenbarligen plats för en variant som kan fylla upp däremellan.

Permalänk
Medlem

Ja alltså tekniskt sett... eller... eah!

Visa signatur

AP201 | B650M | 7800X3D | 32GB | RTX 3090
G613 | G502 X | PRO X | G3223Q | PG279Q
OLED55C9 | PS5 | Switch

SvenskaDiablo Discord

Permalänk
Medlem

Det konstigaste är att om man tittar på Borderlands-testet så verkar ju kortet faktiskt ha rätt så bra prestandaökning jämfört med de gamla korten. Kunde man inte bara visat fler sådana staplar? Nu misstänker jag direkt att Borderlands är det enda spelet med en vettig prestandaökning

Permalänk
Inaktiv

Lol ändå kul att jämföra med kort som inte kan rendera i RTX. Min Volvo S60 går för övrigt ca 180 km/h snabbare än grannens (tokhavererade) Saab

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon242437:

Lol ändå kul att jämföra med kort som inte kan rendera i RTX. Min Volvo S60 går för övrigt ca 180 km/h snabbare än grannens (tokhavererade) Saab

Min Audi kan färdas i nära på tusen kilometer i timmen, om man tappar den från ett flygplan.
Jämförelsen haltar med Nvidias jämförelse men är minst lika dum.

Visa signatur

thank you, come again

Permalänk
Medlem

Tja detta kort ser jag mycket mer löftesrikt än ett annat grafikkort.

Visa signatur

MSI X99A GODLIKE GAMING | i7-6950X 4.3GHz | 64GB RAM 3200MHz | RTX 2080

Nintendo Switch | PlayStation 5 | Xbox Series X

Min FZ Profil

Permalänk
Konsolpleb 🕹
Skrivet av Pepsin:

Krav på grafikkort 2016: De ska prestera bra, vara tysta, inte dra för mycket ström. ge bra bildkvalité och ha bra pris/prestanda ratio

Krav på grafikkort 2022: Kan det producera flera bilder i följd för att skapa en illusion av rörelse är det ett plus, men det är inte nödvändigt

Heheh satte lite kaffe i halsen där

Visa signatur

240p är livet

Permalänk
Medlem

Skäms att ha en nvidia i burken som dessutom än inköpt till överpris....

Visa signatur

Dell S2721DGFA ■ 5800X3D (Noctua NH-U12P) ■ RTX 3070 AORUS Master ■ 16x2 3200 CL16 ■ MSI B450M Mortar Max ■ Samsung EVO 970 1 TB ■ Fractal Design North + Switch OLED

Old: Pentium 4 -> Core 2 Duo E6750 -> i7 2600k -> R7 3700X

Permalänk
Livsnjutare 😎

Men är 3050 utan krav på pci-e ström ?
Där är det en win för mig isåfall...

Visa signatur

Citera eller Svara för respons! •
• Life is a playground {|;^) •

Permalänk
Medlem

Hittar all information utom det som intressant (för mig)
Hur mycke ström kommer det dra och kommer den i LP format?

Visa signatur

Du behöver inte vaccinera dina barn, bara dom du vill behålla.

Permalänk
Medlem

Testet visar visserligen på vilka FPS som kortet kan ge men vem skulle köpa ett RTX 3050 till resten av riggen de testat på? kan kanske vara värt om inget annat är tillgängligt men ändå.

Permalänk
Redaktion
Praktikant ✨
Skrivet av andreas_dock:

Men är 3050 utan krav på pci-e ström ?
Där är det en win för mig isåfall...

Det kräver matning via en 8-pins PCI Express-kontakt.

Permalänk
Medlem

Presterar väl ungefär dubbelt mot ett GTX 1060 6GB för ungefär dubbla priset nästan 7 år efter att GTX 1060 lanserades...

Permalänk
Medlem

"från 2999" 🤔

Visa signatur

Kids, always eat your vegetables and ALWAYS check run as administrator.

Permalänk
Medlem

Synd med priset ändå, annars så hade ju detta kunnat vara ett bra insteg för direct storage.

Permalänk
Medlem

Strålspårning... 🤮 Lägg för f*n ner svenska när det kommer till tekniska beskrivningar av allt som har med data och datorer att göra!!!

Visa signatur

CPU: 5600X | RAM: 2x8GB | GPU: RTX3080 | MOBO: ASUS B550-F | DISPLAY: Mi Curved Gaming Monitor 34"

PHONE: Samsung S21 Ultra 128GB | TV: Sony BRAVIA X93J 75" | CAR: BMW 330e Xdrive

*** Bättre att vara som man blev när man ändå inte blev som man borde ***

Permalänk
Medlem

Vi köpte en laptop med RTX 3050 nyligen. Är det samma prestanda som ett PCIe-kort månntro?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kallamamran:

Strålspårning... 🤮 Lägg för f*n ner svenska när det kommer till tekniska beskrivningar av allt som har med data och datorer att göra!!!

Har jag missat något? Söker jag är du den enda som nämnt "strålspårning".
Vad jag vet slutade Sweclockers använda den svenska översättningen för ett bra tag sedan

Permalänk
Medlem
Skrivet av KoAoL:

"från 2999" 🤔

Långt från borde det heta nu ..😑

Visa signatur

Storburk: Ryzen 7 3700X, MSI B450M Mortar, FD Define Mini, CM M2 Silent 720W, 32 GB, ASUS RX 580 8GB, NVME SSD + HDD - HTPC: Ryzen 5 2400G, 16 GB, NVME SSD, BeQuiet 550W - Bärbar: ASUS F3SR, Core2Duo@2,6-3,1Ghz 4 GB, SSD

Permalänk
Redaktion
Praktikant ✨
Skrivet av ronnylov:

Vi köpte en laptop med RTX 3050 nyligen. Är det samma prestanda som ett PCIe-kort månntro?

RTX 3050 för laptops baseras kring en annan grafikkrets med färre CUDA-kärnor än desktop-varianten (2 048 vs. 2 560) samt halverad minnesmängd och mer begränsad strömbudget, så den ligger i ett lägre prestandasegment.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pepsin:

Krav på grafikkort 2016: De ska prestera bra, vara tysta, inte dra för mycket ström. ge bra bildkvalité och ha bra pris/prestanda ratio

Krav på grafikkort 2022: Kan det producera flera bilder i följd för att skapa en illusion av rörelse är det ett plus, men det är inte nödvändigt

Årets inlägg!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kallamamran:

Strålspårning... 🤮 Lägg för f*n ner svenska när det kommer till tekniska beskrivningar av allt som har med data och datorer att göra!!!

Strålspårning är ju ett begrepp från långt innan det blev en funktion i dagens grafikkort. Jag vill gärna se mer svenska termer i bruk, håll språket levande!

Permalänk
Medlem
Skrivet av JonasT:

Det kräver matning via en 8-pins PCI Express-kontakt.

Oj, så >150W på ett xx50 kort, intressant.

Men det verkar som Nvidia och AMD har gått över till att slåss om vem som kan ha sämst marknadsföring för sina produkter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pepsin:

Krav på grafikkort 2016: De ska prestera bra, vara tysta, inte dra för mycket ström. ge bra bildkvalité och ha bra pris/prestanda ratio

Krav på grafikkort 2022: Kan det producera flera bilder i följd för att skapa en illusion av rörelse är det ett plus, men det är inte nödvändigt går att köpa

Fixade till kraven lite

Nvidias jämförelse känns lite meningslös, även om den inte är orelevant.

Raytracing off hade gett tillräckligta siffror för att skapa intresse

Visa signatur

Stationär: Core i9 13900k | Asus X790 ROG Strix Gaming-F | 32GB DDR5 | RX 7900 XT | Lian Li PC-O11 dynamic evo
Laptop: Macbook Air | Apple M1