Anmäl dig till Roborock Challenge!

Är ni nöjd med Windows 11?

Permalänk
Permalänk
Skrivet av Tea42BBS:

asså jag menar, varför kunde de inte lämna högerklick på taskbar som den var...den störde väl inte nån?

//LZ

Ja då är jag med. Jag håller med till 3000%.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pamudas:

Prova CTRL+Shift+ESC så kommer den upp direkt utan att behöva gå genom CTRL+Alt+Delete

Ooh, lyxigt Tackar!

Visa signatur

Shadows never sleep...
Specs: Ryzen 5600X, Powercolor Fighter RX 6700XT, ASUS B550-I ITX, 32GB 3600MHz DDR4, Bitfenix Phenom µ-ATX

Permalänk
Medlem

Håller med dig helt och hållet.
på punkt 3 har du en lösning här.

Visa signatur

Desktop|Intel i5 12600|Asus Prime B760 Plus|Nvidia RTX 3070|Corsair DDR5 2x16GB|1TB M.2/1TB SSD
Mouse|Sensei Ten|Keyboard|Xtrfy K4|Monitor|Asus PG279AQDM|Asus PG279QZ
Laptop|HP ProBook 4320s I3|525GB SSD|4GB DDR3|NAS|Synology 412+ 30TB
Phone|iPhone 13 128GB|Tab|Mi Pad 4 64GB|HTPC|Google TV|Server|Intel Nuc

Permalänk
Medlem
Skrivet av bärplockaren:

Håller med dig helt och hållet.
på punkt 3 har du en lösning här.

Oj, häftigt! Ska genast införskaffas, tack! : )

Visa signatur

🡇

• 5800x3D • 7900 XT •

Permalänk
Medlem

Punkt 2 kan du lösa genom att dölja ikonen.

Visa signatur

NZXT H510 Flow MSI B450 Tomahawk MAX
AMD Ryzen 5800X3D RX 7900XTX Kingston Fury 64GB
LG C2 42" 4K@120Hz AOC Q27G2U 1440P@144Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pamudas:

https://i.imgur.com/Z3WUoM6.png

Du blandar inte ihop de med Win 10? för där kunde man dölja allt.

https://www.intowindows.com/can-we-hide-or-remove-network-vol...
När jag letar efter de så kommer jag bara hit och där finns inget av de alternativen med.

Visa signatur

Desktop|Intel i5 12600|Asus Prime B760 Plus|Nvidia RTX 3070|Corsair DDR5 2x16GB|1TB M.2/1TB SSD

Permalänk
Medlem
Skrivet av bärplockaren:

Du blandar inte ihop de med Win 10? för där kunde man dölja allt.

https://www.intowindows.com/can-we-hide-or-remove-network-vol...
När jag letar efter de så kommer jag bara hit och där finns inget av de alternativen med.
https://www.elevenforum.com/attachments/1624993412410-png.1301/

Tog precis skärmdumpen från Windows 11 så nej

Windows -> kontrollpanelen -> Välj "Små ikoner" uppe till höger -> "Ikoner i meddelandefältet"

Visa signatur

NZXT H510 Flow MSI B450 Tomahawk MAX
AMD Ryzen 5800X3D RX 7900XTX Kingston Fury 64GB
LG C2 42" 4K@120Hz AOC Q27G2U 1440P@144Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Krakkan:

Jag har lite problem med explorer.exe... Installerat om 2 gånger men men nog nått program eller skit jag har som inte gillar 11.
https://i.imgur.com/Wabcl9C.png
edit: Nu verkar det flyta på fint, installerade om alla drivisar med win 11 versioner! oops

just därför jag inte klarar windows 11. min explorer måste funka från start. att behöva ominstallera windows explorer känns ju verkligen sisådär haha

Visa signatur

My rig 144hz 1440p 27" samsung g5, Zotac rtx3070 8gb, 11900K, TR Peerless assassin,Gigabyte z590 UD, 32GB 3200MHz Vengeance, 1tb nv2, 2TB SSD 4TB HDD, corsair750 vengeance, Lancool 215.
backup 180Hz MSI 1080p 24", 3060ti 8gb, Ryzen 5700X3D,Peerless assassin 120 , Msi b550 pro vdh wifi, 32gb 3600 corsair, 1tb P9a1 + mer lagring, Corsair vengeance 750w, phantek p400a
3rd PC Asus rtx4060, ryzen 5600, MSI b550 pro vdh, 32GB 3200, 1tb Samsung PM9A1, 1tb mx500, MSI MAG650w. HTPC 3060, 10400F, 16GB, 500GB NVME, 960GB A400
Laptop Lenovo Legion 5, 2060, 4800H, 16GB, 1,5TB NVME

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pamudas:

Windows -> kontrollpanelen -> Välj "Små ikoner" uppe till höger -> "Ikoner i meddelandefältet"

Jag har ingen sån meny, har du @Sjoooberg ?
Det närmaste jag kommer är "aktivitetsfält och navigering" och då blir jag kastad till nya kontrollpanelen.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

heja heja... Vi gör reklam för att kunna använda mer än en kärna men visar bara "cpu" som standard.

https://arstechnica.com/gadgets/2022/01/developers-unearth-th...

Finally we have a new task manager, eeeh jaha. Skämtar folk eller?
New Task Manager in Windows 11 with Dark Mode (How to Enable)
https://en.wikipedia.org/wiki/Process_Explorer har väl funnits i 10 år, medans MS inte klarar av att göra mer än en enda design...

Först och främst, "new app". Vilket jävla ord folk använder.
"speglar moderna inställningar", jaha, men fortfarande har vi dementa personer som ska anpassa sig till att bli helt datoriserade för det är det nya samhället, fatta det utvecklare.
Sen verkar det bara bli mer och mer lekstuga(emojis och rundade kanter) över microsofts produkter. Hur svårt är det att ge användarna alternativ till hur en aktivitetshanterare ser ut va?
Det värsta med windows 10 och 11 och även windows 7 är smittad av skiten i programmen man använder, dold rullningslist i var och varannat program man installerar, det borde vara olagligt, men det verkar ju vara kompletta idioter som sitter på 13 tums skärmar som bestämmer hur saker ska se ut.
Det är som att man kan bara ha en enda design på en ms produkt idag, snacka om att vara mer och mer bakåtsträvande med varje uppdatering.
Tacka vet jag windows 7, än så länge fungerar den och ser vettig ut för det mesta

Visa signatur

An application program (sometimes shortened to application) is any program designed to perform a specific function directly for the user or, in some cases, for another application program.
https://www.userbenchmark.com/ Talar om vad du har!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pamudas:

Skrivet av Pamudas:

Ni kanske har olika versioner av Windows 11?
I den version jag använder (22538.1010) finns inte "ikoner i meddelandefältet" i kontrollpanelen.
Prova dock start -> kör och ange "explorer shell:::{05d7b0f4-2121-4eff-bf6b-ed3f69b894d9}" (utan "") då får man upp dialogen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pamudas:

Prova CTRL+Shift+ESC så kommer den upp direkt utan att behöva gå genom CTRL+Alt+Delete

Wow!

Så i över 20 år har jag inte vetat att man kan göra det på detta viset.

Visa signatur

Fractal Design Pop XL Air RGB | ASRock Z690 Taichi | i5-12600k | Corsair 32GB (2x16GB) DDR5 6000MHz CL30 | Gigabyte RTX 2080 Gaming OC

Nintendo Switch | PlayStation 5 +PS4 Pro | Xbox Series X + One X
Min FZ Profil

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pamudas:

Skrivet av bärplockaren:

Jag har ingen sån meny, har du @Sjoooberg ?
Det närmaste jag kommer är "aktivitetsfält och navigering" och då blir jag kastad till nya kontrollpanelen.

Skrivet av si3rra:

Ni kanske har olika versioner av Windows 11?
I den version jag använder (22538.1010) finns inte "ikoner i meddelandefältet" i kontrollpanelen.
Prova dock start -> kör och ange "explorer shell:::{05d7b0f4-2121-4eff-bf6b-ed3f69b894d9}" (utan "") då får man upp dialogen.

Med din lösning kom jag till menyn (@si3rra), men jag saknar systemikonerna (ljud, nätverk osv) i fältet. :/
W11 Pro Build: 22000.438 så inte insider för min del.

Visa signatur

🡇

• 5800x3D • 7900 XT •

Permalänk
Medlem

Jag vet fortfarande inte hur man öppnar Aktivitetshanteraren. Det står bara "Inställningar för aktivitetsfält" när man högerklickar. Det känns inte lika snabbt som Windows 10 heller.

Permalänk
Medlem

lika nöjd med det som med BF2042 ...

Permalänk
Medlem
Skrivet av xSean145:

Jag vet fortfarande inte hur man öppnar Aktivitetshanteraren. Det står bara "Inställningar för aktivitetsfält" när man högerklickar. Det känns inte lika snabbt som Windows 10 heller.

Antingen via control + alt + del och välj aktivitetshanteraren, elelr via control + shift + esc så öppnas aktivitetshanteraren direkt. Står också tidigare på denna sida hur du öppnar aktivitetshanteraren...

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Pamudas:

Du har kunnat högerklicka på hela taskbaren för att få upp den meny du får vid Windows+X. Just nu är det endast om du högerklickar på själva startmeny-ikonen

Nu blandar du ihop det lite. Högerklick på aktivitetsfältet i W10 och 7 ger inte Win+X-menyn utan en meny som mestadels relaterar till just aktivitetsfältet men också skrivbordet och fönsterhantering. Att aktivitetshanteraren hamnade där tyckte jag var ganska konstigt först, den passar ju inte in med övrig funktionalitet på den menyn, men jag vande mig och nu är det ju huvudmetoden jag använder på jobbdatorn (som fortfarande har W10 och där jag behöver ta död på processer ofta). Win+X är ju en kortmeny för inställningar och andra "avancerade" saker som powershell. Aktivitetshanteraren passar ju egentligen bättre där, men absolut hade den gärna fått vara på båda ställena som i W10.

Skrivet av xSean145:

Ett sätt att starta den har försvunnit men övriga metoder finns ju kvar. Ctrl+Shift+Esc, eller högerklick på startknappen, eller Ctrl+Alt+Del och där välja den exempelvis. Eller så trycker du Win och börjar skriva så hittas den i startmenyns sök.

Permalänk
Medlem

Kör man Win10 (eller Win11 med nån mod för att få tillbaks gamla taskbaren) så kan man installera 7+ Taskbar Tweaker, då kan man ställa in så man enbart behöver dubbelklicka varsomhelst på taskbaren för att få fram taskmanagern, mycket praktiskt! Man kan även gör så man kan scrolla varsomhelst på taskbaren för att ändra volymen, också mycket praktiskt.
Det är ju såna här smågrejer som Microsoft borde implementera när dom ska "uppdatera" sitt OS. Även saker som tabbar och dubbelvy i explorer eller möjligthet att få den enklare men så mycket bättre startmeny som vi hade för 20 år sen. Men nej, dom gör allt för att det ska bli mer likt MacOS så vi powerusers ska tröttna o söka oss till Linux istället. Förstår verkligen inte hur dom tänker.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sjoooberg:

Med din lösning kom jag till menyn (@si3rra), men jag saknar systemikonerna (ljud, nätverk osv) i fältet. :/
W11 Pro Build: 22000.438 så inte insider för min del.

Om du klickar på "Aktivera och inaktivera systemikoner" ?

Permalänk
Medlem
Skrivet av si3rra:

Om du klickar på "Aktivera och inaktivera systemikoner" ?

https://i.postimg.cc/c1gQZ0v3/Sk-rmbild-2022-01-24-135240.jpg

Då ser det ut såhär! När jag testar aktivera och deaktivera de jag har tillgång till händer inte så mycket heller. Såg på ett annat forum också där man hade samma problem tyvärr.

Visa signatur

🡇

• 5800x3D • 7900 XT •

Permalänk
Skrivet av JonkenPonken:

Om du provar trycka på Nätverks och ljudikonen nere vid klockan så får du upp en volymstapel. Till höger om den har du en pil, prova trycka på den vettja.

Tack 👍

Permalänk
Skrivet av lillvirus:

Tack 👍

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen

Se sista delen när jag måste göra ett extra klick över ett sjukt avstånd, ska det verkligen vara så stort mellanrum mellan fil och meny?

https://imgur.com/a/G6Q7FeI

Permalänk
Testpilot
Skrivet av swenorth1:

Funkar allt bra och känns det stabilt?

Kalasnöjd med Windows 11.

Tycker menyerna är det bästa Microsoft gjort än så länge faktiskt. Törs påstå att det är enklare att navigera än MacOS eller för den delen mobila operativsystem som iOS & Android. Om man ska använda mus och tangentbord, utan att förlita sig på "run" eller liknande saker.

När det kommer till program fungerar allt utan problem än så länge. Faktiskt till och med så att mina ljudsaker (interfaces o.s.v.) fungerar bättre under Windows 11 än Windows 10. Allt har varit plug-n-play, utan behov av att ladda ner drivrutiner från externa källor.

Visa signatur

< R9 5900X | 32GB 3200 MT/s | RTX 3090 Ti >

< R5 7600X | 32GB 6400 MT/s | RX 9070 XT >

Permalänk
Medlem

Enligt ett inlägg på Reddit i senaste uppdateringen på Windows 11;
https://www.reddit.com/r/sysadmin/comments/sbgmab/last_window...

Citat:

Last Windows 11 update changed default browser to Edge, default Chrome search-engine to Bing and changed "restore previous tabs" setting to "always open Bing on startup"

Jag har inte Windows 11 än, men sånt här hände flera gånger med Windows 10. Rätt äckligt betende från Microsoft att ändra dessa inställningar via uppdateringar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fulci:

Jag har inte Windows 11 än, men sånt här hände flera gånger med Windows 10. Rätt äckligt betende från Microsoft att ändra dessa inställningar via uppdateringar.

Tror det är mer bug/corrupt än med flit när det bara händer enstaka användare här och där.

Windows 10 eller 11 har aldrig ändrat några default inställningar för mig under alla år.

Har Firefox och Edge installerade. Firefox är fortfarande default, Google är default sökmotor i Edge etc, fortfarande efter nya uppdateringar.

Permalänk
Medlem

Någon annan som har problem med diverse kraschar på 21h2 22000 build? Halo infinite kraschar 1gång/timme, prime95/aida kraschar efter 5 sekunder//5 minuter. Det är ett nytt fenomen för mig. Suttit och gått igenom minidumps@windbg men får inte fram något konkret då det spretar åt alla håll så att säga. Memtest86 är stabilt@4pass, och jag kan hamra cpu@grafik under Linux utan problem. Temperatur ok osv.. Problemen har börjat efter sista gången jag fick en uppdatering på Ryzen 5800x datorn i signatur. Instant blåskärm och reboot

Visa signatur

Ryzen 5800x3d @ RX 9070 @ 32gb 3200mhz @ 7tb ssd @ Fractal r5 @ Arch
4300g @ 32gb 3200mhz @ Fractal r3 @ 12tb ZFS @ Truenas Scale
Thinkpad T450 @ i5 5300u @ 16gb @ 1tb ssd @ 24+48wh batteri @ Arch
Thinkad T400 @ c2d @ 6gb @ 512gb ssd @ MxLinux

Permalänk
Medlem

Allt idag är lite beta/alpha trots fullt pris. så då gör man bäst i att vänta lite tycker jag tills man får en färdig produkt.
Bidar min tid med win10 som jag även där väntade till det verkade blivit bra.

Visa signatur

Ryzen 9800X3D @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.
YT kanal där jag meckar bilar: https://www.youtube.com/@saab900turboT16

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fulci:

Varken Windows 11 eller 10 har ändrat min standard webbläsare så jag måste hålla med föregående inlägg om att det i så fall är något som blivit korrupt eller så, jag har iallafall inte fått det på någon av mina datorer så länge jag kan minnas

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig