Asus chromebook - varför räcker inte batteriet?

Permalänk

Asus chromebook - varför räcker inte batteriet?

Hej!
Jag köpte en Asus chromebook C423 förra hösten till min mamma. Den är nu 15 månader gammal och batteriet har lagt av, hon måste ha den inkopplad. Jag köpte en chromebook just för att hon inte skulle behöva ladda så ofta. Hon är 85 år och pigg men helst vill vi ju inte att hon har en massa förlängningssladdar över golvet. (Hon är också orolig för ev brandrisk om elektriska apparater är ikopplade mycket.)
Hon använder datorn till i stort sett två saker: beställa böcker från biblioteket samt se film på Netflix på kvällarna. Jag vet att batteriet har en garantitid på 12 månader. Men är det tänkt att det ska hålla för så himla lite?? Jag har aldrig varit med om nåt liknande med mina egna laptoppar, även om de är köpta begagnat har de inte givit upp så här snabbt.
Asus säger bara "tyvärr, det har gått 12 månader".

Två frågor nu: vad skulle ni göra - acceptera eller försöka igen?
Och: om jag ordnar ny dator/nytt batteri till mamma, vad kan hon då göra för att öka livslängden? Komplett (som jag köpte från) bara dillade om mycket resurskrävande program, vilket som ni förstår mamma inte har igång...
Tacksam för råd!

Permalänk
Medlem

Tyvärr är det ju så, allt över garantitiden är ju bara bonus egentligen.

Verkar dock vara hyfsat enkelt att byta själv till något no-name batteri, vilket ju är billigare än att köpa en ny.
Hittade inte C423 på iFixit, men C523 finns: https://www.ifixit.com/Guide/Asus+Chromebook+C523N+Battery+Re...

Permalänk

Tack. Men sagt är hon 85 år och kan inte fixa sånt. Inte jag heller, och jag bor långt bort. Kollade med en firma i Göteborg, det skulle kosta 1850 kronor att byta.

Permalänk
Medlem

Borde gå att reklamera detta. Batteriet kan bli ganska mycket sämre över de tre åren man kan reklamera, men att det inte fungerar alls utan sladd, det är klart sämre än man kan förvänta sig.

Viktigt att gå till stället man köpte datorn på och trycka på att man vill reklamera (med hjälp av konsumentköplagen) och inte använda garantin (som till skillnad från lagen är frivillig).

Visa signatur

Min dator: Intel i7 2600K@4.5GHz // 8GB RAM // GTX 780 | Frugans: Intel i7-6700K // 16GB RAM // GTX 1080

Permalänk

Jag ontaktade Komplett. De säger att att alla ärenden går direkt till Asus. Jag vet att man har reklamationsrätt i tre år, men Asus säger alltså att mitt ärende inte är godkänt, när jag fyllt i alla formulären. De skriver också att det kostar minst 1200 kr om de inte upptäcker något fel. Jag känner att vi är helt i händerna på dem och deras godtycke, 1200 är mycket för mamma...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Prokofjevna:

Jag ontaktade Komplett. De säger att att alla ärenden går direkt till Asus. Jag vet att man har reklamationsrätt i tre år, men Asus säger alltså att mitt ärende inte är godkänt, när jag fyllt i alla formulären. De skriver också att det kostar minst 1200 kr om de inte upptäcker något fel. Jag känner att vi är helt i händerna på dem och deras godtycke, 1200 är mycket för mamma...

Du har ju fortfarande 3 års reklamationsrätt sen om asus har 12 månaders garanti är ju nått helt annat. Hade köpt att batteriet var sämre efter 15 månader inte helt dött.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Prokofjevna:

Jag ontaktade Komplett. De säger att att alla ärenden går direkt till Asus. Jag vet att man har reklamationsrätt i tre år, men Asus säger alltså att mitt ärende inte är godkänt, när jag fyllt i alla formulären. De skriver också att det kostar minst 1200 kr om de inte upptäcker något fel. Jag känner att vi är helt i händerna på dem och deras godtycke, 1200 är mycket för mamma...

Säg till de att du vill reklamera (en gång till) och att de enligt lag är skyldiga att ha kontakten med dig. De får prata med Asus hur mycket de vill, men om Asus säger bu eller bä ska vara irrelevant för dig som slutkund.

Är nog lättare att ringa än att maila, då kan de inte fördröja genom att låtsas missförstå mailen.

Förstår hur irriterande det är. Känns som det kan bli en långkörare med supporten.

Visa signatur

Min dator: Intel i7 2600K@4.5GHz // 8GB RAM // GTX 780 | Frugans: Intel i7-6700K // 16GB RAM // GTX 1080

Permalänk

Tack! Intressant, för Komplett skickade bara en direktlänk till Asus! De tvådde sina händer, de. Ska ringa dem imorgon!

Permalänk
Lego Master
Skrivet av Prokofjevna:

Tack! Intressant, för Komplett skickade bara en direktlänk till Asus! De tvådde sina händer, de. Ska ringa dem imorgon!

Under garantitid kan det funka, ja. Men reklamationsrätten gäller mellan dig som kund och säljaren, dvs butiken. Om Asus garanti gått ut kan de inte göra annat än att acceptera reklamation från dig och titta på datorn. Sen kan det ju såklart kosta dig en slant i slutändan ändå om de anser att det är "normalt slitage" på batteriet och du får stå för undersökningskostnaden.

Visa signatur

* Vänsterhänt högerskytt med tummen mitt i handen.
* A franchises worst enemies are its biggest fans.
* 🖥️ i5 12600K | Z690 | 32GB | RTX 3070 | Define R6 | 48" 4K OLED | Win11 | 💻 Surface Go 3
* ⌨️ G915 Tactile | ⌨️ G13 | 🖱️ G502 X | 🎧 Pro X | 🎙️ QuadCast | 📹 EOS 550D | 🕹️ X52 Pro | 🎮 Xbox Elite 2
* 📱 Galaxy Fold4 | 🎧 Galaxy Buds Pro | ⌚ Galaxy Watch5 Pro | 📺 65" LG OLED | 🎞️ Nvidia Shield

Permalänk

Tusen tack för upplysningarna!

Permalänk
Medlem

Om man söker efter vägledande fall på ARNs hemsida (sökord "batteri") så finns det ett gammalt fall från 1997 som gäller "batteri till en dator". Det var i i alla fall vid den tidpunkten inte tillräckligt att skicka med information om att medföljande batterier skulle hålla kortare tid än den vanliga garantitiden. Säljaren (inte tillverkaren) uppmanades att tillhandahålla ett nytt batteri utan kostnad. Vem som ställt ut garantin i det fallet framgår inte av referatet, möjligen kan man leta upp det fullständiga fallet.

Citat:

Fråga om ett laddningsbart batteri till en dator omfattats av en lämnad garanti.
Avgörande 1997-05-22; 1996-6661

H köpte i februari 1994 en dator för 51 254 kr. Tre års garanti lämnadesi. Drygt två år efter köpet gick det inte längre att ladda det uppladdningsbara batteriet. Med hänvisning till garantin yrkade hon på att få ett nytt laddningsbart batteri.

Säljföretaget bestred yrkandet och anförde att ett batteri är en förbrukningsvara och att det därför inte omfattas av garantin. Säljföretaget gjorde vidare gällande att en reservation hade gjorts i det skriftliga material som följde med datorn.

Nämnden gjorde följande bedömning:

H har uppgivit att hon fick uppfattningen vid köpet att batteriet skulle gå att ladda ”oräkneliga gånger”. Säljföretaget har inte invänt mot detta. Inte heller framgår det av den lämnade garantin att batteriet skulle vara undantaget från den såsom förbrukningsvara. Nämnden anser det inte självklart att ett batteri av den här typen är att betrakta som en förbrukningsvara. Säljföretaget har invänt att det skulle framgå av den information som fanns med produkten att batteriet var undantaget från garantin. Nämnden finner dock inte visat att så varit fallet och även om informationen följde med produkten anser nämnden det inte tillräckligt att reservera sig från garantin på ett sådant sätt. Nämnden anser således att det laddningsbara batteriet ska omfattas av garantin.

Nämnden rekommenderade säljföretaget att ge H ett nytt laddningsbart batteri utan kostnad för henne.