Hej!
Jag skulle vilja få råd kring hur man på enklast sätt får Google och övriga sökmotorer ta bort personliga saker på internet som är av kränkande art.
Myndigheter har inte kunnat ge mig nån hjälp. Google har inte velat radera allt när jag kontaktat dem. Dessutom så behöver de bara följa GDPR inom EU-zonen. Ej utanför på t ex amerikanska zoner samt övriga världen.
Innehållet jag t ex fått bort på svenska Google kan dyka upp i annan webbläsare i andra delar av världen.
Någon som handskats med Google tidigare med att få bort innehåll från internet som man ej vill ha där?
Hur fungerar de övriga sökmotorerna? Är de bättre? T ex Mozilla, Bing, Yahoo etc?
Vilka är de största sökmotorerna i världen?
Hör gärna av er för råd och tips hur man hantera "rensning av internet".
Hur fungerar de övriga sökmotorerna? Är de bättre? T ex Mozilla, Bing, Yahoo etc?
Mozilla har mig veterligen ingen sökmotor, de använder google. Bing och yahoo samlar garanterat data. DuckDuckGo gör det inte.
Vilka är de största sökmotorerna i världen?
Google har typ 95% av marknaden. Så svaret är: Google.
Du är väldig vag i vad det är för data som finns kvar, så omöjligt att besvara dina frågor. Google har funktioner under account.google.com där man kan rensa. Sen tar man väl bara bort sitt google konto. Efter det slutar man använda Chrome och går över till typ Firefox med DuckDuckGo som sökmotor. Plus ställa in strikta cookie-inställningar och anti-fingerprint. Och är man extra nojig kör man Tor browser.
Mozilla har mig veterligen ingen sökmotor, de använder google. Bing och yahoo samlar garanterat data. DuckDuckGo gör det inte.
Google har typ 95% av marknaden. Så svaret är: Google.
Du är väldig vag i vad det är för data som finns kvar, så omöjligt att besvara dina frågor. Google har funktioner under account.google.com där man kan rensa. Sen tar man väl bara bort sitt google konto. Efter det slutar man använda Chrome och går över till typ Firefox med DuckDuckGo som sökmotor. Plus ställa in strikta cookie-inställningar och anti-fingerprint. Och är man extra nojig kör man Tor browser.
Det låter som att TS menar att han/hon vill använda sig av "right-to-be-forgotten". Stämer det TS?
Att byta webbläsare etc har inget med det att göra. Google verkar för övrigt inte vara skyldiga att göra det utanför EU, så att luta sig mot EUs regler är nog tyvärr en rejäl uppförsbacke.
Be google at delista URLer:
https://www.google.com/webmasters/tools/legal-removal-request...
Rapportering om att det bara gäller inom EU:
https://www.reuters.com/article/us-eu-alphabet-privacy/google...
Väl att anmärka är att google endast kommer sluta returnera resultat för de urlerna. Innehållet finns kvar, skall du bli av med det behöver du kontakta den som hostar innehållet. Google kan inte radera internet innehåll, bara sluta visa att det finns
TS: Tyvärr så tror jag att du borde involvera någon som verkligen kan ge legala råd, dvs en advokat om du verkligen vill använda dina rättigheter fullt ut. Sweclockers kommer tyvärr mest ge dig gissningar, som mitt ovan.
Det låter som att TS menar att han/hon vill använda sig av "right-to-be-forgotten". Stämer det TS?
Att byta webbläsare etc har inget med det att göra. Google verkar för övrigt inte vara skyldiga att göra det utanför EU, så att luta sig mot EUs regler är nog tyvärr en rejäl uppförsbacke.
Be google at delista URLer:
https://www.google.com/webmasters/tools/legal-removal-request...
Rapportering om att det bara gäller inom EU:
https://www.reuters.com/article/us-eu-alphabet-privacy/google...
Väl att anmärka är att google endast kommer sluta returnera resultat för de urlerna. Innehållet finns kvar, skall du bli av med det behöver du kontakta den som hostar innehållet. Google kan inte radera internet innehåll, bara sluta visa att det finns
TS: Tyvärr så tror jag att du borde involvera någon som verkligen kan ge legala råd, dvs en advokat om du verkligen vill använda dina rättigheter fullt ut. Sweclockers kommer tyvärr mest ge dig gissningar, som mitt ovan.
Tack så mycket för ditt svar kring min hantering av detta med internet och google.
Ja det stämmer att jag vill använda mig av "right-to-be-forgotten.
Spelnyheter från FZ
Copyright © 1999–2025 Geeks AB. Allt innehåll tillhör Geeks AB.
Citering är tillåten om källan anges.