Komplett FLEX – frågor, svar & diskussion

Permalänk
Komplett.se

Komplett FLEX – frågor, svar & diskussion

När vi under förra året lanserade vi betalningsmetoden FLEX på Komplett.se märkte vi att det var många som hade frågor, inte så konstigt eftersom detta är ett nytt och ganska unikt sätt att köpa teknik på. Kort förklarat är FLEX en sorts hybrid mellan avbetalning, hyra och abonnemang i ett.

Vi har sett att Flex är ett populärt sätt att köpa teknik, att äga produkten och betala ner den till en fast månadskostnad. Det som gör FLEX unikt är möjligheten att byta produkt efter 24 månader och påbörja en ny 24-månadersperiod på en annan produkt – och dessutom spara lite pengar jämfört med att köpa nytt rakt av. Är du trött på din laptop efter 2 år eller behöver du mer prestanda, och vill slippa krånglet med att sälja din gamla dator? FLEX:a den till en stationär dator, eller en TV, eller en mobil, eller en dator och en spelkonsol. Det blir som ett flexibelt abonnemang på teknik!

Vill du läsa mer så har samlat en hel del info här: https://www.komplett.se/kampanj/143816/komplett-flex

Undrar du något om Komplett FLEX så dunka in dina frågor, funderingar eller åsikter här i tråden så kommer jag och Victor att svara så gott vi kan. Vi håller gärna FLEX-frågorna här så vi inte missar att fånga upp och besvara funderingarna.

// Erik

Visa signatur

Pinga oss gärna med en @Komplett så svarar vi ✌
Support: www.komplett.se/kundservice/ | Telefon: 031 710 20 00 | Facebook | Instagram

Permalänk
Medlem

Läste igenom det och ser ingenstans om de gör en kreditupplysning på dig. Nu låter jag som en gammal gubbe men ni yngre var generellt försiktiga med att bli omfrågade på UC för många gånger. Kan ge er problem när ni verkligen behöver låna till något viktigt som lägenhet eller bil.

Permalänk
Medlem
Skrivet av gashemi:

Läste igenom det och ser ingenstans om de gör en kreditupplysning på dig. Nu låter jag som en gammal gubbe men ni yngre var generellt försiktiga med att bli omfrågade på UC för många gånger. Kan ge er problem när ni verkligen behöver låna till något viktigt som lägenhet eller bil.

OERHÖRT bra poäng. Många som tycker "Nice, jag kan köpa denna på avbetalning!" Men det är inte alltid så smart.

En kreditupplysning syns ett helt år
En kredit på högt belopp, speciellt utan "bra" inkomst, sänker din kreditvärdighet väldigt mycket.

EDIT: Från chatten;

Flex er finansiert av resurs bank, og de godkjenner det ved en kredittsjekk. Det som vil stå som "gjeld" vil være totalbeløp for å beholde varen.

om du har hatt en kredittsjekk hos oss før, så gjennomføres det inte ny om den er godt innenfor.

Visa signatur

12600KF - NH-D15 - PRIME Z690 - Corsair 32GB - RTX 3070 - 2x SN570 500GB/1TB - RM750 - Meshify 2 C
Logitech G915 TKL - G Pro Wireless - Pro X - Odyssey G7 27"

Better Sweclockers

Permalänk
Medlem

Hrm... Inte helt transparent denna kampanj som det verkar framstå.

Citat:

Hur hög är räntan?
Noll. Du betalar bara för produkterna som du valt till i abonnemanget. Om du väljer att behålla produkten istället för att byta betalar du den avtalade månadskostnaden i några månader till, totalbeloppet blir då högre än kontantpriset.

Vid köp av en Switch:
Kontant: 3179kr
Flex: 110kr/mån
("Byt till en ny produkt efter 24 månader. Spara 539kr")

Vid försök att köpa via Flex:

Citat:

Vill du inte välja en ny produkt efter 24 mån? Då behåller du produkten och fortsätter din månatliga betalning. Ditt totalpris blir: 3 520:-

Så summa summarum:
Köp kontant: 3179kr
Köp med Flex: 3520kr (+10,7%)
Inbyte till annat efter 24 månader: 2640kr (-17%, alltså nästan betalat fullpris men du får inte behålla/sälja produkten)

Använder du det för att köpa produkter så kostar det mer. I övrigt fungerar det som en hyr-tjänst med bunden avtalstid på 24 månader. Är det inte bättre att bara köpa produkten för fullpris direkt, och om man inte vill ha den efter 24 månader så säljer man den på Blocket? En Switch har ju knappast förlorat 80% av sitt ursprungliga värde på två år.

Känns som en dålig deal hur man än vänder och vrider på det. Eller är det något jag har missuppfattat?

Permalänk
Medlem
Skrivet av gashemi:

Läste igenom det och ser ingenstans om de gör en kreditupplysning på dig. Nu låter jag som en gammal gubbe men ni yngre var generellt försiktiga med att bli omfrågade på UC för många gånger. Kan ge er problem när ni verkligen behöver låna till något viktigt som lägenhet eller bil.

Har får kreditupplysning de 3 senaste gångerna jag handlade på vanlig faktura också vilket är lite sådär småsurt som principsak när de redan gjort upplysning tidigare.

Visa signatur

Speldator: Ryzen 5800x3d | Asus B550m TUF Gaming Wi-Fi | G.Skill TridentZ Neo 2x16GB 3600MHz CL16 (hynix djr) | In Win 301 | Scythe Fuma 2 I Asus RTX 3070 Dual OC | Seasonic GX750 | Lots of unicorn vomit Laptop: Thinkpad E14 G2 4700U Kringutrustning: Cooler master Quickfire TK MX-Brown | Sennheiser HD598cs | Sony WH1000XM3 | Logitech G900 | ASUS PB278QR | Rift CV1 | Audio Pro Addon T14

Permalänk
Medlem
Skrivet av Don_Tomaso:

Hrm... Inte helt transparent denna kampanj som det verkar framstå.
Vid köp av en Switch:
Kontant: 3179kr
Flex: 110kr/mån
("Byt till en ny produkt efter 24 månader. Spara 539kr")

Vid försök att köpa via Flex:
Så summa summarum:
Köp kontant: 3179kr
Köp med Flex: 3520kr (+10,7%)
Inbyte till annat efter 24 månader: 2640kr (-17%, alltså nästan betalat fullpris men du får inte behålla/sälja produkten)

Använder du det för att köpa produkter så kostar det mer. I övrigt fungerar det som en hyr-tjänst med bunden avtalstid på 24 månader. Är det inte bättre att bara köpa produkten för fullpris direkt, och om man inte vill ha den efter 24 månader så säljer man den på Blocket? En Switch har ju knappast förlorat 80% av sitt ursprungliga värde på två år.

Känns som en dålig deal hur man än vänder och vrider på det. Eller är det något jag har missuppfattat?

Helt 100% korrekt enligt mig med!
Hoppas folk förstår/tänker på detta innan dom väljer att hoppa på detta ”erbjudande”.

Sen tycker jag förövrigt inte om avbetalningar öht för lyx/nöjes produkter.

Visa signatur

Laptop 1: MB Pro m1
Laptop 2: MSI GT73VR TITAN
PC: gtx 1070 - 4770k

Permalänk
Medlem
Skrivet av Don_Tomaso:

Känns som en dålig deal hur man än vänder och vrider på det. Eller är det något jag har missuppfattat?

Vad man "uppfunnit" är leasing av vara istället för att låna direkt till prylen. Är aldrig vettigt att låna pengar för konsumption så tveksamt rent moraliskt av Sweclockers att göra reklam för detta koncept.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Don_Tomaso:

Hrm... Inte helt transparent denna kampanj som det verkar framstå.
Vid köp av en Switch:
Kontant: 3179kr
Flex: 110kr/mån
("Byt till en ny produkt efter 24 månader. Spara 539kr")

Vid försök att köpa via Flex:
Så summa summarum:
Köp kontant: 3179kr
Köp med Flex: 3520kr (+10,7%)
Inbyte till annat efter 24 månader: 2640kr (-17%, alltså nästan betalat fullpris men du får inte behålla/sälja produkten)

Använder du det för att köpa produkter så kostar det mer. I övrigt fungerar det som en hyr-tjänst med bunden avtalstid på 24 månader. Är det inte bättre att bara köpa produkten för fullpris direkt, och om man inte vill ha den efter 24 månader så säljer man den på Blocket? En Switch har ju knappast förlorat 80% av sitt ursprungliga värde på två år.

Känns som en dålig deal hur man än vänder och vrider på det. Eller är det något jag har missuppfattat?

Vad de egentligen menar med "Spara 539kr" är att du säljer tillbaka Switchen för 539kr efter två år. Känns som en riktig dålig deal och trend, Netonnet har något liknande.

Permalänk
Sötast

Kommer ni ihåg tv-reklamen som gick jämt på 90-talet?
Leasy.dk

Känns som en gammal idé som man vill återuppliva.
Läser man ordet förmånligt så betyder det oftast att det är förmånligt för företaget, inte för kunden.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ibymafayhas:

Vad man "uppfunnit" är leasing av vara istället för att låna direkt till prylen. Är aldrig vettigt att låna pengar för konsumption så tveksamt rent moraliskt av Sweclockers att göra reklam för detta koncept.

Dock är det ett klockrent beslut från Kompletts sida eftersom det mer eller mindre gör att du har återkommande kunder som måste uppgradera för att stanna i loopen och kunna få sin nya fina telefon varje år till ett fast pris.

Jag förstår drivet bakom från Kompletts sida, däremot som konsument tycker jag det är direkt korkat då du inte tjänar något som helst på det annat än hetsen att köpa nytt och vara "först"...

Edit*
Med det sagt så är det helt klart vågat från Kompletts sida att lansera något sånt här och dessutom vara så öppen med det på ett forum som ex Swec, då jag har svårt att tro att det är lättare att driva in folk här jämfört med om man stått utanför Elgiganten med samma erbjudande.

Sedan finns det ju fördelen att man diversifierar en elektronikkedja till en bank (vilket redan är gjort sedan tidigare), men det är återigen sällan något som gynnar konsumenten

Visa signatur

Krusidullen är stulen

Permalänk
Medlem
Skrivet av infigo:

Har får kreditupplysning de 3 senaste gångerna jag handlade på vanlig faktura också vilket är lite sådär småsurt som principsak när de redan gjort upplysning tidigare.

Ja, jag tycker det är ett jäkla ofog. Jag tar alltid faktura, varför ska jag ligga ute med pengar innan jag fått min vara?

Permalänk
Medlem

Det pratas också en del om att man "byter" varan efter avtalsperioden. Och det gör man väl inte? Man lämnar tillbaka den förra där avtalsperioden tagit slut på, och så sätter man upp ett nytt 24-månaders avtal för den nya prylen? När jag ser byta så tänker jag hela tiden att avtalsperioden är oförändrad men att prylen byts ut.

Skrivet av Ibymafayhas:

Vad man "uppfunnit" är leasing av vara istället för att låna direkt till prylen. Är aldrig vettigt att låna pengar för konsumption så tveksamt rent moraliskt av Sweclockers att göra reklam för detta koncept.

Ja det har du helt rätt i. Komplett borde väl kalla det leasing så skulle alla förstå direkt. Samt att man har valet att köpa ut produkten för ett 10% påslag på nypriset. Det skulle vara transparent och tydligt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av gashemi:

Läste igenom det och ser ingenstans om de gör en kreditupplysning på dig. Nu låter jag som en gammal gubbe men ni yngre var generellt försiktiga med att bli omfrågade på UC för många gånger. Kan ge er problem när ni verkligen behöver låna till något viktigt som lägenhet eller bil.

Det beror väl på om det är en uc3 eller uc13? Uc13 (begränsad upplysning) ska inte påverka ens kreditvärdighet, eller?

Visa signatur

CPU: AMD Ryzen 5 3600 XT | RAM: 16GB 3200MHz | MB: Asus Prime B350-Plus | GPU: Sapphire Radeon RX 5600 XT Pulse | PSU: EVGA 650 GQ | Chassi: Fractal Design Define C | SSD: Intel 600p 512 GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Baxtex:

Ja, jag tycker det är ett jäkla ofog. Jag tar alltid faktura, varför ska jag ligga ute med pengar innan jag fått min vara?

Jag tar bara faktura när det är risk att ligga ute med pengar, typ datorhårdvara senaste 2 åren. Annars är det lite skit samma tycker jag när man beställer och har hem det 48-72 timmar senare från bra återförsäljare.
Valde faktura när jag försökte köpa 3060, rätt trevligt att inte ligga ute med 4k i 8 månader tills jag fick tag i ett 3070. Gjorde samma med 3070 och 5600x (på release) där jag inte visste om jag skulle få tag i en.

Visa signatur

Speldator: Ryzen 5800x3d | Asus B550m TUF Gaming Wi-Fi | G.Skill TridentZ Neo 2x16GB 3600MHz CL16 (hynix djr) | In Win 301 | Scythe Fuma 2 I Asus RTX 3070 Dual OC | Seasonic GX750 | Lots of unicorn vomit Laptop: Thinkpad E14 G2 4700U Kringutrustning: Cooler master Quickfire TK MX-Brown | Sennheiser HD598cs | Sony WH1000XM3 | Logitech G900 | ASUS PB278QR | Rift CV1 | Audio Pro Addon T14

Permalänk
Medlem
Skrivet av JonteP0nte:

Det beror väl på om det är en uc3 eller uc13? Uc13 (begränsad upplysning) ska inte påverka ens kreditvärdighet, eller?

Hur brukar avbetalning kontrolleras i UC? Är det inte som ett lån, d.v.s full kreditupplysning? Medan köp av faktura bara är en "lätt" kreditupplysning som inte syns/sparas på samma sätt?

Visa signatur

NZXT H510 Flow MSI B450 Tomahawk MAX
AMD Ryzen 5800X3D RX 7900XTX Kingston Fury 64GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Don_Tomaso:

Hrm... Inte helt transparent denna kampanj som det verkar framstå.
Vid köp av en Switch:
Kontant: 3179kr
Flex: 110kr/mån
("Byt till en ny produkt efter 24 månader. Spara 539kr")

Vid försök att köpa via Flex:
Så summa summarum:
Köp kontant: 3179kr
Köp med Flex: 3520kr (+10,7%)
Inbyte till annat efter 24 månader: 2640kr (-17%, alltså nästan betalat fullpris men du får inte behålla/sälja produkten)

Använder du det för att köpa produkter så kostar det mer. I övrigt fungerar det som en hyr-tjänst med bunden avtalstid på 24 månader. Är det inte bättre att bara köpa produkten för fullpris direkt, och om man inte vill ha den efter 24 månader så säljer man den på Blocket? En Switch har ju knappast förlorat 80% av sitt ursprungliga värde på två år.

Känns som en dålig deal hur man än vänder och vrider på det. Eller är det något jag har missuppfattat?

Jättebra exempel och tydliggörande, konsumenten får en teknikpryl idag som de inte har råd med egentligen och säljaren tjänar in mer pengar över tid på en kund, och som detta fall "binder" kunden till framtida köp genom "rabatter".

Inget jag rekommenderar till någon, se det så här, har du inte 5000 SEK idag så har du inte dessa imorgon heller, så att ta ett snabblån och tänka att man betala tillbaka det snart igen gör bara att du kryper längre in i kaninhålet...

Visa signatur

|| Surface GO 2 ||

|| NR200P, 12600K, Z690M-ITX, NH-U9S, RTX 3060 Phoenix, SKC2500 500GB, Fury 16GB, HX520 ||

Permalänk
Avstängd

Känns som en ny möjlighet för lyxfällan att få nya medverkanden i programmet som vill stå där och skämmas när de säger att de köpt på avbetalning och har nu en månadskostnad de inte mäktar med.
Själv håller jag mig ifrån avbetalningar och även abonnemang så långt det är möjligt, en liten summa för en sak men har man 10st eller ännu fler så blir det ofta en hel del i slutändan.

Spar ihop till det du bara måste ha först och sen betalar det med dina pengar som finns på kontot, ett gott råd till alla. Det enda man tar lån för är boende och utbildning, bil om du bara måste ha den för att ta dig till ditt jobb och på det sättet tjäna ihop till ditt levebröd. Helst bör man även då inte köpa dyrare bil än vad bankkontot klarar.

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define R3 Black, Mobo: ASUS Z170 Pro Gaming, CPU: Intel i7 6700K, kylning CM Hyper 212 EVO, RAM: 32 GB Hyper X 3000 mhz, GPU: Nvidia MSI 1080 Gaming X, PSU: XFX Core Edition Pro 750W, Mus: Logitech G700, Tgb: Corsair Raptor K30, OS: Win10

Permalänk
Medlem

Vi är påväg dit...
“You’ll own nothing” — And “you’ll be happy about it.”

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Flex känns användbart i de fallen man verkligen behöver det senaste. Personligen så skuille Flex kunna vara attraktivt när jag startar en firma.

Visa signatur

3900X, RX 6700 XT, 32gb RGB RAM.

Permalänk
Medlem

Skönt med kritiskt tänkande människor som genomskådar sådana här kampanjer. Bäst att köpa med kontanter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zyphoon:

Vi är påväg dit...
“You’ll own nothing” — And “you’ll be happy about it.”
https://www.youtube.com/watch?v=UrEUzKTt7j0

Nu gillade jag inte videon, men jo, de flesta stora företag går i riktning där du som kund ska handla återkommande. Volvo Cars kommer inte att "sälja" en bil till dig som tidigare, du får lease, låna eller hyra den.

På mitt företag så pratar man om det som att man vill komma närmare kunden, istället för att kunden ska handla vid ett tillfälle och sedan bara komma i kontakt med oss igen om hen har problem med produkten eller om hen vill köpa en till om några år. Så ska produkten vara uppkopplad, informera kunden om hur hen kan bli mer effektiv med den mm mm. Alltså skapa kundnytta och ha en kundrelation som är tätare än vad den är idag.

En annan aspekt på det är att försöka mina klyftorna i samhället, om du inte äger kapital så kan du inte heller "tävla" om kapital eller konkurrera med det.

Jag anser att kunden måste få välja vad den vill, jag vill äga min hårdvara och styra över den, men det är min bild av det.

Visa signatur

|| Surface GO 2 ||

|| NR200P, 12600K, Z690M-ITX, NH-U9S, RTX 3060 Phoenix, SKC2500 500GB, Fury 16GB, HX520 ||

Permalänk
Medlem

Det är ca 4% "årsränta" på exemplet om iphone de har. Relativt låg kostnad, skillnaden är att man inte äger produkten. Detta är ett utomordentligt sätt för personer som inte har råd att köpa elektronik att få tillgång till detta, men det låser också fast konsumenten något iom att de inte kan tillgodose sin investering vid en senare försäljning om de då inte väljer att abbonera de 37 månaderna som krävs för att få ägandeskap av produkten. Men den marginal som man betalar iom flex äter upp en ev summa pengar man kan få tillbaka i andrahandsvärde. Mao motiveras kunden att ta en ny vara efter 2 år och således har Komplett ett starkt incitament för kunden att vara kvar i tjänsten.

Detta är en guldgruva för komplett, men affäramodellen tycker jag riktar in sig på relativt köpsvaga konsumenter, vilket beroende på hur man ser det inte är särskillt etiskt.

Visa signatur

You have earned my respect and my friendship.

Permalänk
Medlem

När jag växte upp så var man tvungen att spara sej till sina nya grejer. Känslan när man äntligen kunde köpa det man trånat efter så länge var underbar! Tror inte dagens ungdom får den känslan eller respekten för pengar. Nu mera kan vem som helst "köpa" vad som helst. Lån, avbetalning, abonnemang.. Pris är numera helt irrelevant.

Permalänk
Medlem

Det är obehagligt. Här borta är BNPL (Buy Now, Pay Later) superhett, men det är i princip bara ett sätt att komma runt reglering av kreditkort, framför allt till unga personer. Dessa tjänster används sedan av framför allt av bolag som säljer "mode".

Det ligger väl i tiden nu, med Gen Z som mer eller minde helt sakna impulskontroll. Att låna till lyxkonsumtion är dock ett recept på en inte allt för rolig framtid, och personligen ser jag dessa bolag som högst oetiska. (Något jag låter dem bli varse när de försöker rekrytera mig genom bl.a. LinkedIn.)

Permalänk
Snusfri

Kanske lite fel av Komplett att "annonsera" detta på Swec där 99% har minst 100k i månadslön efter skatt, runt 30 mille sparat och kan köpa nästan vad de vill utan lån eller avbetalningar.

</sarcasm>

Visa signatur

WS: i9 13900K - 128GB RAM - 6.5TB SSD - RTX 3090 24GB - LG C2 42" - W11 Pro
LAPTOP 1: Lenovo Gaming 3 - 8GB RAM - 512GB SSD - GTX 1650
LAPTOP 2: Acer Swift 3 - 8GB RAM - 512GB SSD
SERVER: i5 10400F - 64GB RAM - 44TB HDD
NALLE: Pixel 7 Pro

Permalänk
Medlem

Jag skulle aldrig ta lån om det absolut inte är nödvändigt. Att köpa en roborock eller något sådant.

Hus, bil, annat som måste has för livet KRÄVER det: Ja
Annat: Aldrig i livet

Då köper jag saker för pengar som jag inte har. Sparkar framtids-jaget i pungen.

Visa signatur

Hur många datorer är för många?

Permalänk
Medlem

Gör SweClockers till en betaltjänst om ni prompt måste ha in mer pengar. Men gör inte reklam för att handla konsumtionsvaror på avbetalning! Besviken

Visa signatur

Processor: Motorola 68000 | Klockfrekvens: 7,09 Mhz (PAL) | Minne: 256 kB ROM / 512 kB RAM | Bussbredd: 24 bit | Joystick: Tac2 | Operativsystem: Amiga OS 1.3

Permalänk
Medlem

edit: Ursäkta. Jag har missuppfattat det och följande bilder förklarar det faktiskt inte så bra. Du får inte bara lämna tillbaka produkten efter 24 månader, utan du måste isåfall binda dig för ett nytt FLEX-avtal. Det ser inte ut att finnas någon annan väg ut ur FLEX utan att "köpa ut" en produkt (för överpris). Det kanske är det mest ekonomiska vid det tillfället då den resterande summan borde vara lägre än värdet på prylen? Det är dock inte säkert att så är fallet.

Ursprungligt inlägg:

För att koka ner mina kommentarer till bilder som faktiskt gör Komplett FLEX tydligt:

Permalänk

Är det så dåligt i kassan hos geeks att man måste godkänna sponsorartiklar där artikeln bara är ren reklamtext för att berätta att komplett börjat med nån slags leasing.

edit: stavfel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av THB:

Kanske lite fel av Komplett att "annonsera" detta på Swec där 99% har minst 100k i månadslön efter skatt, runt 30 mille sparat och kan köpa nästan vad de vill utan lån eller avbetalningar.

</sarcasm>

Haha läser man "Vad har du i lön" eller "Hur investerar du" tråden så är det ju typ som du säger. Medellönen i Sverige på runt 36k i månaden för 2020 gäller inte på SweC.

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 4090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM850x v2 White Series | Phanteks P500A D-RGB | Acer X34GS | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9