Komplett FLEX – frågor, svar & diskussion

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dimestam:

Ja, det vore intressant att undersöka! Vi kan också ha en följdfråga: "brukar du moralisera över andras privatekonomi?"

Jag förstår inte om du trollar mig. Jag är iaf genuint intresserad att se hur folk på swec finansierar saker

Permalänk
Geeks
SweClockers
Skrivet av varget:

Jag förstår inte om du trollar mig. Jag är iaf genuint intresserad att se hur folk på swec finansierar saker

Nejdå, jag håller med dig. Intressant ämne och det finns många olika åsikter i frågan. Bara fundersam över att en del verkar utgå ifrån att avbetalning innebär att man inte har koll på sin egen privatekonomi, vilket jag kan tycka blir ett slags nedlåtande omyndigförklarande.

Visa signatur

» Kontakta oss » SweClockers på Facebook » SweClockers på Youtube » Blips of SweClockers (Spotify)
» Pappa till Moderskeppet » SweClockers chefredaktör 2007–2015

Permalänk
Medlem
Skrivet av Komplett:

FLEX riktas inte in mot köpsvaga konsumenter med dålig ekonomi. Vi är tydliga med alla kostnader, totalkostnader, löptider för avtalen och möjligheten att slutbetala produkten när som helst. Man kan tycka att all form av avbetalning är dåligt eller oetiskt. Men efterfrågan på avbetalning finns i marknaden och med FLEX vill vi erbjuda något som är mer flexibelt än att hyra och utan ockerräntor för avbetalningen.
//Erik

Bra att ni är här och svarar på frågor och bemöter kritiken och att ni verkar intresserade av feedbacken. Med det sagt, är det inte just det fetstilade som är problemet här? När ni går ut på bred front och marknadsför FLEX så gör ni det till alla kunder, eller hur? Och i min hjärna är det just de köpsvaga konsumenterna med dålig ekonomi som lockas av upplägget, någon med bra ekonomi vill väl betala minsta möjliga kostnad för varan och betalar då direkt?

Riksdagen lagstadgade den 1 juli 2020 att handel på kredit inte ska vara det första valet för konsumenten, och jag räknar med att ni följer den lagen, men det visar just på att det är väldigt problematiskt med kreditupplägg för konsumenter och att branschen inte har skött detta tillräckligt bra. Då känns FLEX bara som ännu ett sätt att utnyttja konsumenten, inte att erbjuda någonting bättre.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dimestam:

Nejdå, jag håller med dig. Intressant ämne och det finns många olika åsikter i frågan. Bara fundersam över att en del verkar utgå ifrån att avbetalning automatiskt innebär att man inte har koll på sin egen privatekonomi, vilket jag kan tycka blir ett slags nedlåtande omyndigförklarande.

Okej jag förstår. Svårt att förstå folk över internet man inte känner ibland. Men eftersom lyxfällan inte har 10Miljoner avsnitt ännu så får man väl tänka att de flesta av oss faktiskt kan ta hand om sin ekonomi.

Permalänk
Medlem
Skrivet av sniglom:

Jaså har komplett hakat på netonnets hyrkoncept?
Är det för att båda använder sig av resurs?

Komplett var före Netonnet med flex

Köpte en dator på flex. Efter 24 månader kan byta ut den mot nyare modell samma pris.

Visa signatur

amd xp 2000+ | abit kx7-333R with USB 2.0 | 256 ddr pc-266 | WD 80 GB 7200 rpm + Maxtor 740-6L 60 GB 7200 rpm ata-133 + 4 120 GB i raid 1+0 | Inno3d Geforce 4 ti-4200 128 ddr | Memorexx dvd 16x48 | Artec 32x12x48 | PSU 350 watt (tyst) | Windows XP Proffesionell

Permalänk
Medlem
Skrivet av Boss302:

Vilket gnäll... Använd om du vill, annars betala som vanligt. Enkelt

Tack för din analys. Nu bad ju Komplett om feedback, men det är irrelevant. Enkelt!

Permalänk
Medlem

Detta har väl Komplett kört med ett tag, knappast nytt? Sen instämmer jag med andra, lika kasst som Thorn var en gång i tiden, avråder starkt.

Visa signatur

I7 9900K | Gigabyte Z390 Aorus Elite | Corsair 16GB @ 3000mhz | ASUS GTX 1070 Dual | Seasonic FOCUS Plus 750W Gold| FD Defince C | Benq 23,5" + Asus 24" 144hz

Permalänk
Skrivet av Printscreen:

Förstår inte varför du gnäller över komplett. ALLA gör såhär.

Mediamarkt:
https://i.imgur.com/jcFqdHr.png

Elgiganten:
https://i.imgur.com/stsHWpT.png

Netonnet:
https://i.imgur.com/7MM0gzM.png

Dessa screenshots tog jag precis nu, från FÖRSTASIDAN. Att komplett hoppar på tåget är väl fan inget konstigt, eller?

Det var inget påhopp direkt på Komplett utan jag slänger den sleven på alla som jobbar så. Det var bara för att artikeln handlade om Komplett.

Har man inte pengar så handla inte.

Visa signatur

Intel Core i9-12900KF 5.2GHz+ HT Custom loop
MSI RTX 4080 Gaming X Trio 3030MHz
Asus ROG Maximus Apex Z690 (WI-FI)
Corsair Dominator Platinum 6200mhz 32GB CL36
Asus 34" TUF VG34VQL1B, NZXT H9 Flow, Corsair HX1200i, 970 Evo Plus, Asus ROG Strix Flare MX, Logitech G502 PS

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Allexz:

Kommer ni ihåg tv-reklamen som gick jämt på 90-talet?
Leasy.dk

Känns som en gammal idé som man vill återuppliva.
Läser man ordet förmånligt så betyder det oftast att det är förmånligt för företaget, inte för kunden.

Dålig idé - Ja

Syftet - Sätta oss i skuldfällan samt bibehålla detta höga priset på teknik.

Till er som funderar på att andvända FLEX. Gör inte det, vi vill ha en prissänkning. Hyr vi med FLEX, accepterar vi detta skeva pris.

Permalänk
Medlem

@varget och @Dimestam

Finns en tråd där detta debatterades flitigt av medlemmarna

"TV på avbetalning"
https://www.sweclockers.com/forum/trad/1608930-tv-pa-avbetaln...

Visa signatur

Windows 11 Pro | Intel i7 8700 | ASUS Prime Z370-P | Corsair 16GB 3000MHz | ASUS GTX 1080 | Fractal Design Define S | Corsair RM750x | Hyper 212 EVO

Permalänk
Keeper of the Bamse
Skrivet av Knotvillage:

Det var inget påhopp direkt på Komplett utan jag slänger den sleven på alla som jobbar så. Det var bara för att artikeln handlade om Komplett.

Har man inte pengar så handla inte.

Vadå inget påhopp direkt på komplett? Du skrev ju exakt såhär:

Citat:

Bedrövligt att Konplett uppmanar folk att handla på krita.

Visa signatur

i7 10770K, NH-D15. 16GB corsair. RTX 3080. 3TB nvme. Samsung G9. Fractal Torrent Compact. Corsair RM850.
Logitech G pro wireless mouse. Logitech TKL915 wireless. Logitech Pro X Wireless.
Macbook pro M1 (16GB, 512GB). HP Reverb G2.
www.bamseclockers.com

Permalänk
Medlem

Reaktionen på det här, kanske hänger ihop med det här.
https://www.svt.se/nyheter/utrikes/svenskarnas-skulder-storre...
Helt enkelt ett hett ämne..

Permalänk
Medlem
Skrivet av yogge:

Reaktionen på det här, kanske hänger ihop med det här.
https://www.svt.se/nyheter/utrikes/svenskarnas-skulder-storre...
Helt enkelt ett hett ämne..

Och man behöver inte heller ha ett arbete för att kunna ta på sig större summor krediter, vilket jag är skyldig till att ha gjort och det är nåt jag personligen vill att det ska bli högre krav på.

Permalänk
Medlem
Skrivet av talonmas:

Gör SweClockers till en betaltjänst om ni prompt måste ha in mer pengar. Men gör inte reklam för att handla konsumtionsvaror på avbetalning! Besviken

håller helt med. Är såååå trött på kredit/avbetalningsreklam och ni sjunker definitivt i min syn på swec

Alla somhar någon zom helst ekonomisk uppfostran och sett minst 1 avsnitt av lyxfällan vet att man ska fjäna ihop prylen innan man köper - med undantag för bostäder/huslån.

Ännu mer besviken...

Permalänk
Medlem

SweClockers väljer rimligen vilka företag de låter annonsera på deras sida.
Det här var ett dåligt val av reklam, som nästan uteslutande är riktat mot de finansiellt svagaste hushållen i vårt samhälle.

Det är inte OK bara för att vissa andra aktörer gör det.

Permalänk
Musikälskare
Skrivet av warp64:

SweClockers väljer rimligen vilka företag de låter annonsera på deras sida.
Det här var ett dåligt val av reklam, som nästan uteslutande är riktat mot de finansiellt svagaste hushållen i vårt samhälle.

Det är inte OK bara för att vissa andra aktörer gör det.

Håller med till 100%, känns som helt fel väg att gå när det kommer till nyheter / förstasidan

Visa signatur

❀ Monitor: ASUS Swift 27" @ 1440p/165Hz ❀ CPU: Ryzen 7700X ❀ Cooling: Corsair H170i ELITE 420mm ❀ GPU: MSI 3080 Ti SUPRIM X ❀ Memory: Corsair 32GB DDR5 Vengeance ❀ Motherboard: ASUS Crosshair X670E Hero ❀ M.2: Samsung 980 Pro ❀ PSU: Corsair HX1200 ❀ Chassi: Corsair 7000X ❀ Time Spy: 19 340

📷 Mina fotografier
🎧 Vad lyssnar du på just nu?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Komplett:

FLEX är absolut inte för alla. Kan man köpa något kontant så bör man givetvis göra det. Samtidigt så finns det också kunder som värdesätter enkelheten i att äga en produkt under en period, sedan byta mot en ny modell och slippa krånglet med att sälja produkten begagnat.

Om en produkt är värd att köpa med Flex lämnar vi upp till varje konsument att avgöra, möjligheten finns.
Personligen skulle jag inte köpa just en Nintendo Switch och "Flexa" den då jag troligtvis vill behålla den längre än två år.
Prispåslaget blir 341kr om jag väljer att slutbetala switchen över totalt 32 månader, Så en "ränta" på 10,7%, vilket jag personligen kan tycka är helt ok om man jämför med andra aktörer som tar ut en ränta på ~20% eller mer.

FLEX riktas inte in mot köpsvaga konsumenter med dålig ekonomi. Vi är tydliga med alla kostnader, totalkostnader, löptider för avtalen och möjligheten att slutbetala produkten när som helst. Man kan tycka att all form av avbetalning är dåligt eller oetiskt. Men efterfrågan på avbetalning finns i marknaden och med FLEX vill vi erbjuda något som är mer flexibelt än att hyra och utan ockerräntor för avbetalningen.

//Erik

Tack för att ni tar er tid att svara på kommentarer!

Men nej, jag håller inte med om att ni är tydliga med totalkostnader. Ja, ni skriver ut totalkostnader men totalkostnad för full betalning av en produkt är absolut inte den som lyfts fram eller jämförs med. Kontantpriset jämförs missvisande med en hyra/abbonemangskostnad direkt under köpknappen ("Spara 1234kr", "spara" är endast relevant om man ändå tänkte sluta använda produkten efter den tiden). Väl klickat på den så visas inte totalpriset vid vanlig avbetalning på samma sätt som övriga kostnader, utan den är undangömd under tabellen (varför?). Det priset som pushas hårt för är abbonemangspriset och vad det skulle kosta till dess att man kan byta. Åter igen, det är en jämförelse mellan äpple och päron.

Allt detta tillsammans gör det svårt att se att ni vill att folk ska använda det som en avbetalningsplan. Då bör det heller inte stå "Köp". Skriv abonnera, hyr, leasa, etc. Något annat som är relaterat till att inte få behålla produkten.

Permalänk
Medlem
Skrivet av e3henri:

Alla somhar någon zom helst ekonomisk uppfostran och sett minst 1 avsnitt av lyxfällan vet att man ska fjäna ihop prylen innan man köper - med undantag för bostäder/huslån.

Trams! Det finns inga rimliga skäl alls att vänta med ett inköp tills man sparat ihop till det, så länge man vet att finansieringen är ok framåt. Det enda som händer är att "sparandet" sker efter inköp. I sak är det ingen skillnad. Har man inte råd att spara så har man inte råd att ta det på kredit, men omvänt så har man inte heller råd att spara om man inte har råd att ta det på kredit.

Naturligtvis ska man ha sans i det hela, och inte konsumera över den betalningsförmåga man har, men att det på nåt vis skulle vara dåligt eller omoraliskt att handla på kredit är rent nonsens och trams.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Medlem
Skrivet av cyklonen:

Trams! Det finns inga rimliga skäl alls att vänta med ett inköp tills man sparat ihop till det, så länge man vet att finansieringen är ok framåt. Det enda som händer är att "sparandet" sker efter inköp. I sak är det ingen skillnad. Har man inte råd att spara så har man inte råd att ta det på kredit, men omvänt så har man inte heller råd att spara om man inte har råd att ta det på kredit.

Naturligtvis ska man ha sans i det hela, och inte konsumera över den betalningsförmåga man har, men att det på nåt vis skulle vara dåligt eller omoraliskt att handla på kredit är rent nonsens och trams.

Ränta på ränta sades vara världens 8:e underverk av Einstein. Finns två sätt att utnyttja det, emot sig genom att maxa sina lån så någon annan blir rik eller med sig genom att spara undan lite pengar som växer sig till ett berg över tid.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dem8n:

Djävulens bank, Resurs Bank står bakom det hela, viktigt att tänka på för er som ens funderar på att nappa på kroken.
Jag kan bara starkt avråda samtliga medlemmar från att skaffa detta ”abonnemang”, det är betydligt bättre och billigare att köpa produkten och när ni lessnat sälja den vidare, det är lättare än många tror att sälja saker.
Sen gör ni såklart som ni själva vill med eran ekonomi.

T.ex MacBook Air 13 (2020) 256GB rymdgrå 8808kr total kostnad över 2 år, den kostar 11990kr ny och säljs på Tradera för runt 7000kr. Hyfsat dålig affär med andra ord att ”flexa” den.

Vill du behålla datorn själv betalar du 13212kr
Du betalar alltså 10,19% mer för datorn.

Skulle du ha köpt den för 11990kr och sålt den för 7000kr så har du ju bara betalat 4990kr för den, flexar du den ner till noll och sedan säljer den för 7000kr har du betalat 6212kr för den.

Nu har ju Apples produkter oftare ett lite högre andrahandsvärde så du tog ett extra fördelaktigt exempel. Men även en produkt av annat märke går att sälja såklart men kanske inte för fullt så positivt pris

Visa signatur

5700x3D | RTX 2060 Super | 2 TB M.2 | 32 GB RAM | Gigabyte DS3H| 750 WATT

Permalänk
Medlem

Kolla in lånforum.se om ni vill se vad lån/avbetalningar och liknande kan leda till.
Många trasiga liv där inne.
Bara skuldsaneringstråden har nästan 2.000 sidor.

Dåligt av komplett att marknadsföra det som något positivt när det är en usel deal.

Köp inte på avbetalning om det inte gäller hus/lägenhet. Det är inte bra!
Bättre att spara ihop pengarna först.

Permalänk
Medlem
Skrivet av cyklonen:

Trams! Det finns inga rimliga skäl alls att vänta med ett inköp tills man sparat ihop till det, så länge man vet att finansieringen är ok framåt. Det enda som händer är att "sparandet" sker efter inköp. I sak är det ingen skillnad. Har man inte råd att spara så har man inte råd att ta det på kredit, men omvänt så har man inte heller råd att spara om man inte har råd att ta det på kredit.

Naturligtvis ska man ha sans i det hela, och inte konsumera över den betalningsförmåga man har, men att det på nåt vis skulle vara dåligt eller omoraliskt att handla på kredit är rent nonsens och trams.

Men köper man på avbetalning så blir det så mycket svårare att veta hur ens ekonomi är framåt. Eller att totala kostnaden är undangömd. Det som visas är en månadskostnad, som i sig inte har någon relevans utan att veta hur många månader det gäller. Även om man vet antal månader så blir det mycket svårare att räkna ut den faktiska kostnaden.

Tekniskt sett är det samma sak. Men inte praktiskt om man ser på hur människor fungerar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av pimpy:

Detta har väl Komplett kört med ett tag, knappast nytt? Sen instämmer jag med andra, lika kasst som Thorn var en gång i tiden, avråder starkt.

På vilket sätt är det lika kast som Thorn? Det är inte ens i NÄRHETEN av så dåligt som Thorn och JA de finns fortarande kvar.

Här har du ett exempel https://produkt.thorn.se/datorer-och-spel/stationaer/acer-nit...

Acer Nitro

8GB DDR4 (1x8GB) // 512GB M.2 SSD

Intel Core i5-10400F - 2.9 GHz

Nvidia GeForce GTX1660 SUPER - 6GB dedikerat

Månadskostnad 419kr

Vid ett kreditköp på 14 399:- över 62 månader så betalar du 419:-/mån (administrationsavgift tillkommer: 19:-/mån vid autogiro, annars 39:-/mån). Totalt betalar du 26 905:-, baserat på fast ränta 21,60%, effektiv ränta 28,91% (2019-01-01), uppläggningsavgift 595:- och leveransavgift 499:- (som båda läggs till kreditbeloppet) och autogiro. Exemplet är beräknat utifrån att avtalets betalningsplan följs.

FÖR 27000kr så räknar man väl ändå med att slippa single channel RAM......

Permalänk
Skrivet av Printscreen:

Vadå inget påhopp direkt på komplett? Du skrev ju exakt såhär:

Jag skrev Komplett för att artikeln handlade om det, hade det stått Inet, Webbhallen eller något annat företag hade jag skrivit det.

Faktura kan jag förstå att man handlar på med har man ekonomin så varför ska man då dela upp betalningen?

För mig är avbetalning lite som ena foten på blanketten till Lyxfällan. Jag kan verkligen inte förstå det men där är jag kanske ensam.

Visa signatur

Intel Core i9-12900KF 5.2GHz+ HT Custom loop
MSI RTX 4080 Gaming X Trio 3030MHz
Asus ROG Maximus Apex Z690 (WI-FI)
Corsair Dominator Platinum 6200mhz 32GB CL36
Asus 34" TUF VG34VQL1B, NZXT H9 Flow, Corsair HX1200i, 970 Evo Plus, Asus ROG Strix Flare MX, Logitech G502 PS

Permalänk
Medlem
Skrivet av FX9:

Nu har ju Apples produkter oftare ett lite högre andrahandsvärde så du tog ett extra fördelaktigt exempel. Men även en produkt av annat märke går att sälja såklart men kanske inte för fullt så positivt pris

Ja det gjorde jag med flit för att visa hur mycket man faktiskt går miste om, men det är fortfarande en otroligt dålig deal. Vi har normala räntor ner mot 3,5% på blancolån, att då ta ett sånt här lån och betala så mycket mer är inte bra för någon annan än resurs bank.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Don_Tomaso:

Men köper man på avbetalning så blir det så mycket svårare att veta hur ens ekonomi är framåt. Eller att totala kostnaden är undangömd. Det som visas är en månadskostnad, som i sig inte har någon relevans utan att veta hur många månader det gäller. Även om man vet antal månader så blir det mycket svårare att räkna ut den faktiska kostnaden.

Vad pratar du om?

Om jag ska köpa en sak för 6000 kr och jag väljer att betala av det på sex månader, så vet jag ju hur många månader det gäller. Avbetalningarna är 1000 kr/mån. Inget är undangömt. Eller utgår du från att folk inte är läskunniga eller inte klarar att räkna? "Det som visas är en månadskostnad" vet jag inte vad du menar med. Jag kör antingen kredit via mitt kreditkort som jag har hos min bank, eller via ett Klarna-konto. Vid köpet har jag priset, sen räknar jag med en viss ränta på det. Det står ingen "månadskostnad".

Den faktiska kostnaden är avbetalningarna plus eventuell ränta och avgift, lite beroende på vad för typ av kredit det handlar om.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Medlem

Nu tillhör jag inte målgruppen och kommer aldrig att nyttja detta, men har likväl två frågor:

  1. Hur går det om prylen t.ex. fått repor eller annan skada, eller saknar något tillbehör, när avtalsperioden löpt ut? Misstänker att man då måste köpa loss den för det maximala totalpriset, dvs det blir samma som om man hade valt att inte lämna tillbaka den och måste därmed betala överpris totalt sett? Det borde nog framgå väldigt tydligt kan jag tycka.

  2. Var tar prylen vägen när den lämnats tillbaka? Ser att det är "Fairown" som har hand om det hela. Vad gör de med prylen, säljer den på begagnatmarknadsplatser? För jag kan inte se att Komplett säljer begagnat?

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Medlem
Skrivet av Don_Tomaso:

Men köper man på avbetalning så blir det så mycket svårare att veta hur ens ekonomi är framåt. Eller att totala kostnaden är undangömd. Det som visas är en månadskostnad, som i sig inte har någon relevans utan att veta hur många månader det gäller. Även om man vet antal månader så blir det mycket svårare att räkna ut den faktiska kostnaden.

Tekniskt sett är det samma sak. Men inte praktiskt om man ser på hur människor fungerar.

Nu listar ju komplett totalpriset om man inte kan räkna själv

Permalänk
Geeks
Grundare
Skrivet av backfeed:

Nu tillhör jag inte målgruppen och kommer aldrig att nyttja detta, men har likväl två frågor:

  1. Hur går det om prylen t.ex. fått repor eller annan skada, eller saknar något tillbehör, när avtalsperioden löpt ut? Misstänker att man då måste köpa loss den för det maximala totalpriset, dvs det blir samma som om man hade valt att inte lämna tillbaka den och måste därmed betala överpris totalt sett? Det borde nog framgå väldigt tydligt kan jag tycka.

  2. Var tar prylen vägen när den lämnats tillbaka? Ser att det är "Fairown" som har hand om det hela. Vad gör de med prylen, säljer den på begagnatmarknadsplatser? För jag kan inte se att Komplett säljer begagnat?

Angående punkt två står det lite i Forbes angående Fairown och hanteringen: https://www.forbes.com/sites/michalgromek/2020/04/30/recreati...

Visa signatur

Edin Mehinovic, SweClockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Edin:

Angående punkt två står det lite i Forbes angående Fairown och hanteringen: https://www.forbes.com/sites/michalgromek/2020/04/30/recreati...

Ok, hittade till slut:

"Fairown receives its cut from each contract that is being completed and steps in when the customer is returning their product after 36 months, picking up the used tool and distributing it to second-hand sellers."

Visa signatur

5950X, 3090