Gskill gör DDR5 i 6 400 MHz med låg latens

Permalänk
Melding Plague

Gskill gör DDR5 i 6 400 MHz med låg latens

Minnestillverkaren släpper en ny uppsättning minne där flashig RGB-belysning och höga klockfrekvenser sällskapas av låg latens.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Inaktiv

Och så är de tvungna att förstöra dem med RGB..

Permalänk
Medlem

Nu så vill jag ha kit med 64gb istället för bara 32gb som man bara får köpa 1st av. jaha då väntar jag på nästa Gskill med 6400mhz har cl40 på mina 6000mhz gskill nu.

Visa signatur

[Intel Core i9@13900KF Raptor Lake@5,5Ghz Oc][Asus ROG Z790 HERO[G-Skill RGB 32GB 6600Mhz cL34][WD Back 2TB NvMe][2TB Samsung 970 Evo + 2x8Tb Samsung 870 Qvo spel disk][Msi RTX 4090 Gaming Trio-X][ASUS ROG Swift OLED PG48UQ][Windows 11][1000/1000Mbits Telia fiber][Razer Ornata Tangentbord.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon201296:

Och så är de tvungna att förstöra dem med RGB..

är inget fel med RGB är fint och man kan styra om man vill ha en färgat med om så är. svårare än så är det inte med mjukvara o styra. det kommer säkert med utan rgb med finns ju utan hel svarta med

Visa signatur

[Intel Core i9@13900KF Raptor Lake@5,5Ghz Oc][Asus ROG Z790 HERO[G-Skill RGB 32GB 6600Mhz cL34][WD Back 2TB NvMe][2TB Samsung 970 Evo + 2x8Tb Samsung 870 Qvo spel disk][Msi RTX 4090 Gaming Trio-X][ASUS ROG Swift OLED PG48UQ][Windows 11][1000/1000Mbits Telia fiber][Razer Ornata Tangentbord.

Permalänk
Medlem

en fråga för dom mer kunniga: Är det dåligt att köra ram på 1.4-1.5v? Vad händer förutom värme som alstras?

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av pytonOrm:

är inget fel med RGB är fint och man kan styra om man vill ha en färgat med om så är. svårare än så är det inte med mjukvara o styra. det kommer säkert med utan rgb med finns ju utan hel svarta med

Och ladda ner en mjukvara till? Det är ju främsta orsaken till att jag vill undvika skiten till en början

Permalänk
Medlem
Skrivet av Blub:

en fråga för dom mer kunniga: Är det dåligt att köra ram på 1.4-1.5v? Vad händer förutom värme som alstras?

det som händer är att samma som en processor körs hårt med hög Vcore exempel, så minskas dess livstid/nedgraderas. mera volt och värme så ja du fattar sen vad som händer ?

Visa signatur

[Intel Core i9@13900KF Raptor Lake@5,5Ghz Oc][Asus ROG Z790 HERO[G-Skill RGB 32GB 6600Mhz cL34][WD Back 2TB NvMe][2TB Samsung 970 Evo + 2x8Tb Samsung 870 Qvo spel disk][Msi RTX 4090 Gaming Trio-X][ASUS ROG Swift OLED PG48UQ][Windows 11][1000/1000Mbits Telia fiber][Razer Ornata Tangentbord.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon201296:

Och så är de tvungna att förstöra dem med RGB..

Har du fönstersida och/eller transparent chassi?

Det normala är nog att det går att släcka belysningen från BIOS.

Permalänk
Medlem
Skrivet av pytonOrm:

det som händer är att samma som en processor körs hårt med hög Vcore exempel, så minskas dess livstid/nedgraderas. mera volt och värme så ja du fattar sen vad som händer ?

Jag har dock aldrig lyckats paja ett ramminne, har alltid haft snabba minnen (inkl överklockning) med högre spänning de senare 22 åren.

Permalänk

Tycker timings är så himla svårt. Var är ens bästa, låg primary och höga secondary eller lägre timings rakt igenom?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dalton Sleeper:

Jag har dock aldrig lyckats paja ett ramminne, har alltid haft snabba minnen (inkl överklockning) med högre spänning de senare 22 åren.

Samma här.

De minnen som är typade för högre spänning klarar av det eftersom tillverkaren tänkt på det när de designat modulen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dalton Sleeper:

Jag har dock aldrig lyckats paja ett ramminne, har alltid haft snabba minnen (inkl överklockning) med högre spänning de senare 22 åren.

samma här men dock om man drar på över 100 procent över orginal volt så lär du döda minnet dvs körs ditt minne i 1.4 orginal och du drar på 2.6v dagligen så ska vi se sen hur länge den varar

Visa signatur

[Intel Core i9@13900KF Raptor Lake@5,5Ghz Oc][Asus ROG Z790 HERO[G-Skill RGB 32GB 6600Mhz cL34][WD Back 2TB NvMe][2TB Samsung 970 Evo + 2x8Tb Samsung 870 Qvo spel disk][Msi RTX 4090 Gaming Trio-X][ASUS ROG Swift OLED PG48UQ][Windows 11][1000/1000Mbits Telia fiber][Razer Ornata Tangentbord.

Permalänk
Medlem

6400Mhz är ju fan mer än dubbelt mot vad mina nuvarande minnen är på.

Visa signatur

MSI X99A GODLIKE GAMING | i7-6950X 4.3GHz | 64GB RAM 3200MHz | RTX 2080

Nintendo Switch | PlayStation 5 | Xbox Series X

Min FZ Profil

Permalänk
Medlem

Ok, så är dessa snabbare än DDR4-minnen i 3600 MHz CL16? Är inte formeln för åtkomsttid (1/(frekvens/2)) * CAS-latens, vilket gör dessa långsammare?

Visa signatur

R5 5600X | RTX 3060 Ti | 3DMark
O2 + ODAC | DT 1990 Pro | ModMic Wireless
XB273U GX | S2417DG | 55CX
G Pro X Superlight | VA88M MX Red Silent | pfSense + Mullvad VPN | Mobiler

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sveklockarn:

Det normala är nog att det går att släcka belysningen från BIOS.

På den enda datorn jag byggt med ASUS ROG Strix X570-I gick det då inte, enda som kunde justeras där var moderkortets egen belysning. Minnets belysning gick förstås att konfigurera eller stänga av via (urusel) mjukvara i Windows, men sattes datorn i vila återgick de till default dvs unicorn puke på maximal ljusstyrka. Vansinnigt irriterande om man skall sova i samma rum…

Visa signatur

Mostly Harmless

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Sveklockarn:

Har du fönstersida och/eller transparent chassi?

Det normala är nog att det går att släcka belysningen från BIOS.

Nej men det skiner ju genom ventilationshålen som om man hade haft rena discot i lägenheten. De jag testat har man inte kunnat styra i BIOS utan där brukar man bara kunna släcka RGB på moderkortet

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Mayhem SWE:

På den enda datorn jag byggt med ASUS ROG Strix X570-I gick det då inte, enda som kunde justeras där var moderkortets egen belysning. Minnets belysning gick förstås att konfigurera eller stänga av via (urusel) mjukvara i Windows, men sattes datorn i vila återgick de till default dvs unicorn puke på maximal ljusstyrka. Vansinnigt irriterande om man skall sova i samma rum…

Precis samma erfarenhet. Man blir väl snart tvungen att köpa med RGB och demontera dioder på grafikkort, RAM, moderkort och chassi och hoppas man inte förstör något..

Permalänk
Medlem

Vilka minneskretsar är det? Micron, hynix eller samsung.
Finns det ännu någon värdig b-die ersättare på ddr5?

Visa signatur

PC: [4090 Aorus Master] [7800X3D] [Crosshair X670E Gene]
[TeamGroup DDR5 7200 32gb A-die@6200MT/s]
Kringutr: [Dell G3223Q 32"4k] [proXsuperlight] [DuckyOne2 TKL]
[Mayflower Arc] [AKG K7XX] [Blue Yeti]

Permalänk
Avstängd

Man läser och försöker lära sig mer om faktorerna hur latensen påverkas av vilka timings, åtkomsttiden vs äldre minnen med mera, men folk diskuterar _RGB_ och om det är snyggt?!

Köp en version utan om du inte vill ha? /ämne

Permalänk
Medlem
Skrivet av Casper:

Ok, så är dessa snabbare än DDR4-minnen i 3600 MHz CL16? Är inte formeln för åtkomsttid (1/(frekvens/2)) * CAS-latens, vilket gör dessa långsammare?

Latens är inte allt.

Om du ska läsa/skriva något litet så är latens viktigt, men om du ska kötta in en lång sträng av data som du vet på förhand så visst, du har latensen till det börjar men sedan rinner det på.

Permalänk
Medlem
Skrivet av first:

Man läser och försöker lära sig mer om faktorerna hur latensen påverkas av vilka timings, åtkomsttiden vs äldre minnen med mera, men folk diskuterar _RGB_ och om det är snyggt?!

Köp en version utan om du inte vill ha? /ämne

Ja, det är som att vi nästan lever i en fri demokrati med öppen marknad där en inte måste köpa RGB-minnen om en inte vill...

Permalänk
Medlem

Nu fattas bara 6600MHz 36-36-36-76 som de revealade i oktober då.

Visa signatur

CPU : 12900KS GPU : 3090 Strix OC RAM : G.Skill 32GB 6600MHz 34-40-40-105SSD : 2st SN850 1TB Bildskärm 1: Strix PG279Q 1440p@165Hz G-SYNC Bildskärm 2: Asus VG27AQ 27" 1440p@165Hz Bildskärm 3: Asus VG27AQ 27" 1440p@165Hz Vattenkylning CPU,GPU och RAM, 3*360 rad

Permalänk
Medlem

Varför har vi inte bytt till att specificera i GHz när det kommer till RAM? Det gjorde vi ju med processorer så fort det slog över 999MHz.

Visa signatur

Windows 11 Pro | Intel i7 8700 | ASUS Prime Z370-P | Corsair 16GB 3000MHz | ASUS GTX 1080 | Fractal Design Define S | Corsair RM750x | Hyper 212 EVO

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av JBerger:

Latens är inte allt.

Om du ska läsa/skriva något litet så är latens viktigt, men om du ska kötta in en lång sträng av data som du vet på förhand så visst, du har latensen till det börjar men sedan rinner det på.

Precis. Dessa har nästan DUBBELT så hög bandbredd som 3600 MHz (oavsett CL), så i lägen där bandbredd är viktigt är det inte ens en jämförelse utan ren kross.
Spel brukar ju vara latenskänsliga, men trots det var väl DDR4 och DDR5 relativt jämna på Alder Lake redan innan låglatensvarianter kom. (Vissa spel var klart bättre med DDR4, vissa klart bättre med DDR5.)

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
Mobil: Moto G200

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sveklockarn:

Det normala är nog att det går att släcka belysningen från BIOS.

Har aldrig stött på ett moderkort som har bios/uefi-inställningar för att stänga av disco på minnesmoduler, inte ens de löjligt dyra (t.ex. mitt åbäke till X570 som gick loss på ~9k), så jag är nyfiken på exempel (jag är inte sarkastisk utan genuint intresserad).

Jag har för närvarande Trident Z DDR4 disco edition som kör regnbågsmönster som inte går att styra eller stänga av utan mjukvara, de släcks inte ens när datorn står i standby.

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Medlem
Skrivet av Joppis:

Varför har vi inte bytt till att specificera i GHz när det kommer till RAM? Det gjorde vi ju med processorer så fort det slog över 999MHz.

Antagligen marknadsföring: more number, more better.

Man kan ju tycka att samma skulle gälla processorer, men när den övergången gjordes, vilket var längre bakåt i tiden, så såg kanske marknadsföringsfältet annorlunda ut.

Alternativt att det gjordes mycket mer en grej av det, när AMD var först till 1 GHz ville de basunera ordentligt.

Tillägg: sen beror det väl på hur man ser det. DDR5-6400 tuffar ju t.ex. egentligen bara på i 400 MHz, själva chipet alltså, se första clock rate-kolumnen här:

https://en.wikipedia.org/wiki/DDR_SDRAM#Generations

Dessutom är det transfer rate som presenteras i marknadsföringen, inte clock rate, så i slutändan är alltihop 100% marknadsföringsbullshit.

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av first:

Man läser och försöker lära sig mer om faktorerna hur latensen påverkas av vilka timings, åtkomsttiden vs äldre minnen med mera, men folk diskuterar _RGB_ och om det är snyggt?!

Köp en version utan om du inte vill ha? /ämne

Man måste väl få diskutera RGB på en nyhet om RGB minnen.

Det är ju just det som är grejen, det börjar bli svårt att hitta bra komponenter utan RGB

Permalänk
Medlem
Skrivet av backfeed:

Har aldrig stött på ett moderkort som har bios/uefi-inställningar för att stänga av disco på minnesmoduler, inte ens de löjligt dyra (t.ex. mitt åbäke till X570 som gick loss på ~9k), så jag är nyfiken på exempel (jag är inte sarkastisk utan genuint intresserad).

Jag har för närvarande Trident Z DDR4 disco edition som kör regnbågsmönster som inte går att styra eller stänga av utan mjukvara, de släcks inte ens när datorn står i standby.

Bios, skära av ledningsbanor med rakblad, ungefär samma sak 😀
Bios blir nog svårt om inte minnen kan lägga till en rad i bioset, kanske ddr5 kan? Alternativt att minnet minns om man stänger av dom i programmet man kan ställa in leden i?

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Medlem
Skrivet av first:

Man läser och försöker lära sig mer om faktorerna hur latensen påverkas av vilka timings, åtkomsttiden vs äldre minnen med mera, men folk diskuterar _RGB_ och om det är snyggt?!

Köp en version utan om du inte vill ha? /ämne

RGB påverkar ju prestandan!
Alltså ärligt, vad jag vet så blir ram mer instabila med RGB på. Främst på när man pressar chippen mot max, så t.ex på DDR4 pratar vi såna som gick närmare 5000MTs.

Skrivet av Joppis:

Varför har vi inte bytt till att specificera i GHz när det kommer till RAM? Det gjorde vi ju med processorer så fort det slog över 999MHz.

En del vill ju t.om att vi skippar MHz helt i ram och kör MT/s eller inget alls.

Visa signatur

i9 11900k ||32GB 4000MHz CL15||ASUS ROG STRIX Z590-E||Noctua NH-D15s
Intel Arc a750 ||Samsung 980 pro|| EVGA Supernova G3 850W
Asus xonar essence STX|| Lian-Li O11 Dynamic XL
Asus VG27AQ 165Hz IPS, Sennheiser HD650, Logitech g502 Hero, fUnc f30r, Vortex TAB90M, Audio-Technicha ATR2500x-USB
Server: x10SL7-F, Xeon E3 1230v3, 32GB Samsung ECC ram, 6x3TB WD RED, FD Node 804.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av BergEr:

RGB påverkar ju prestandan!
Alltså ärligt, vad jag vet så blir ram mer instabila med RGB på. Främst på när man pressar chippen mot max, så t.ex på DDR4 pratar vi såna som gick närmare 5000MTs.

En del vill ju t.om att vi skippar MHz helt i ram och kör MT/s eller inget alls.

Vad menar du med inget alls? Att vi skiter i att uppge hur snabba minnena är?