För att felet vet vi vad det beror på av loggarna att dömma. Skulle det mot fömodan funka med ett gäst konto så kommer problemet att återkomma med all sannolikhet en gång till om vi inte vad orsaken till problemet är och då är man på ruta ett igen. Tycker du att man skall göra samma sak igen? "det är nog någon gammal konfigskit återigen så vi gör ett nytt konto, och igen och igen och igen och igen och igen"?
Det jag menar är att kvaliten på svaren du gav är en väldigt dålig kvalité och jag är rätt övertygad om att TS inte kan räknat ut det själv men vem är jag att dömma, jag skrev bara vad som gjorde mig lite irriterad när jag läste svaren.
- Jag installaerade om systemet - "Problemet löst"
Säg såhär, du får fel på bilen och du har gjort vad du tycker är tillräckligt tills du känner att nej, jag åker och frågar andra som har en likadan bil och och kanske mer kunskap om ämnet och så åker du dit, du förklarar felen som uppstår och du säger även att du hört runt och kollat runt och det finns flera som har samma problem men har redan provat det som du hört kan fixsa problemen(inaktivea widgets + bug i datorvärdeln) och så får du ett snarlikt svar som:
- Prova bilen där ute som är helt ny och se om det är något fel på motorn eller annan gammal skit!
Troligtvis om det är fel från fabrik(fabrik är som installationen från scratch) så kommer samma problem upptstå igen när man installerar något som man inte vad xdet är som triggar(troligtvis gjs) att göra något inte förväntas av den.
Ominstallationer löser ingenting eller göra om allt från början, eller det kanske det gör för dom som inte bryr sig direkt men det är typiskt Windows användare som lösre allt via en reboot eller telias support som tror allt löser sig genom en återställning av routern. Man blir frustread som konsument om man får dåliga svar, aja skitsamma hoppas du fattar hur jag menar
Nåja, nu är det som det är och ja alla har vi olika kunskap och ideer så sorry men nåja, ditt tips kanske var värdefullt inte vet jag men jag tror inte det men det var dumt att reagera och gnälla kanske.
- Nåja, låt mig försöka förklara hur och varför jag tyckte dina råd var dåliga i min värld men all respekt, alla har vi olika sätt att lösa fel på.
- Vi vet att det är GTK som triggarr en kill.
sysfuncunctions och syskill är heller inte configurationer, sysfunc i linux värdeln är shells primära lib (gnome-shell)
Det som sker i TS fall är att inte exit status triggas och den lyckas inte döda loopen som den skall, men varför är det så? Det är det vi inte vet, då får man ta sig vidare till källkoden om man vill veta svaret.
Det vi också eller jag(sorry) vet det för att tog mig en titt i gnomes källkod och ganska snabbt hitade jag vad som triggar en sån loop som uppstår, det är i just "gjs" source code som jag hittade:
vfunc_command_line: function(command_line) {
log("command-line");
return 0;
},
Så därför gav jag rådet om att prova döda dom processerna och ser om felet kvarstår isåfall så har vi uteslutet det i alla fall och då får ta nästa steg men det får vi hoppas inte behövs, om "gjs" triggar en sån här while loop i gnome-shell och gjs ligger och kör på TS system vilket vi vet är två stycket nu efter hens senaste inlägg så ... Ja, det säger sig självt. Troligtvis är felet i någon av deom två procceserna men vi får se när han återkommer. Jag provade även att låtsas vara klienten med följande:
#include <gio/gio.h>
#include <gtk/gtk.h>
static void
on_activate (GApplication *app,
gpointer user_data)
{
g_print ("::activate\n");
}
static void
on_startup (GApplication *app,
gpointer user_data)
{
g_print ("::startup\n");
g_application_hold (app);
}
static int
on_command_line (GApplication *app,
GApplicationCommandLine *command_line,
gpointer user_data)
{
g_print ("::commmand-line\n");
return 0;
}
int
main (int argc,
char *argv[])
{
g_autoptr (GtkApplication) gtk_app = NULL;
gtk_app = g_object_new (GTK_TYPE_APPLICATION,
"application-id", "test.app",
"flags", G_APPLICATION_HANDLES_COMMAND_LINE,
NULL);
g_application_add_main_option (G_APPLICATION (gtk_app),
"test",
't',
G_OPTION_FLAG_NONE,
G_OPTION_ARG_NONE,
"A test option",
NULL);
g_object_connect (gtk_app,
"signal::activate", on_activate, NULL,
"signal::startup", on_startup, NULL,
"signal::command-line", on_command_line, NULL,
NULL);
return g_application_run (G_APPLICATION (gtk_app), argc, argv);
}
Och någonstasns så triggar inte exit som det skall och därav är troligtvis något som gjs kör och det är ju dom två processerna som han visade i bilden jag kommer inte ihåg exakt vilka det var medans jag skriver.
Vi får se, jag kanske har fel också. Ett gäst konto kanske löser problemet, haha nej skämt och sido. Hoppas du förstår mig nu varför jag tycker att svaret om att byta DM helt och hållet är ett extremt dåligt svar på frågan som ställdes, det finns lösningar och i TS fall så vill han få det ordnat annars hade han återgått till plasma, det skrev han också. Nåja, vi får se.
Och efter att jag hittade felet så googlade jag snabbt på error koden så i detta fall så är jag nyfiken om jag är på rätt väg för att förstå det som uppstår och då fann jag rätt snabbt att det var jag:
Test script för att emulera ts scenrio är något liknande det nedan. Spara som .js och läs gjs manual för hur man testar länkar källan till gjs längst ner i inlägget:
const Gio = imports.gi.Gio;
const Gtk = imports.gi.Gtk;
const Lang = imports.lang;
const TestApp = new Lang.Class({
Name: 'TestApp',
Extends: Gtk.Application,
_init: function() {
this.parent({ application_id: 'test.app',
flags: Gio.ApplicationFlags.HANDLES_COMMAND_LINE });
},
vfunc_command_line: function(command_line) {
log("command-line");
return 0;
},
vfunc_startup: function() {
this.parent();
this._window = new Gtk.ApplicationWindow({application: this});
this._window.show_all();
},
});
let app = new TestApp();
app.run(ARGV);
Ingen mer än jag skulle tycka det var bra om det löste sig så jag inte ödslat tid i onödan annars får jag sätta upp en miljö så får jag testa in real:
Källkod till GJS finns här: https://gitlab.gnome.org/GNOME/gjs
Läser du readmen och är intressread så ser du att samma sak finns i Cinnamon (så ditt första inlägg var för mig väldigt irriterande då du inte bidrog med något förutom attt du gav ett råd som använder samma libs i en annan DE och vet vi inte vad som triggar buggen och TS använder samma sak i CInnamon så kommer med all sannolikhet samma sak ske i Cinnamon och Gnome oavsett vad man väljer att köra för dist eller de - Plasma hade du kunnat rekomendera istället, där finns inte gnome-shell så därför finns inte buggen där om man nu inte väljer att ha det av nån lustig anledning)
Skitsamma, no hard feelings!
Edit2: Bingo, det är någon nörd som såg samma sak för några årsen men finns inte någon fix men den stora frågan är om det kommer lösa sig nu, då har vi kommit ända in i mål nästan
https://bugzilla.gnome.org/show_bug.cgi?id=764189
https://gitlab.gnome.org/GNOME/gjs/issues/96.
Vet inte varför jag fastnade i detta så mycket som jag gjorde men det är intressant när felen är på en nivå som denna verkar vara och ännu roligare blir det när det inte finns någon fix. Nåja, nog från mig om denna buggen tills TS vi får svar om det löst sig.
// wuseman