Wordle på svenska - ordlig.se

Permalänk
Medlem

ordlig.se nr 26, 6/6

⬜⬜⬜⬜🟩
⬜🟨⬜⬜🟩
🟨⬜⬜⬜🟩
⬜⬜⬜🟩🟩
⬜🟨🟨🟩🟩
🟩🟩🟩🟩🟩

Segt idag som sagt.

Permalänk
Medlem

@Gargz

Något jag diskuterat med familjen är hur det ser ut i olika scenarion av att man angett en bokstav som finns flera gånger, haft samma bokstav på två ställen i gissningen men det bara finns en gång i ordet, eller om man både har samma bokstav två gånger och den finns två gånger i ordet (givetvis samma om det är en tripplet+, om det finns något sådant ord). Hade varit nice om det fanns exempel på det i hjälprutan.

Spoiler

Fick visserligen svar på det sista fallet med dagens dubbelbokstav (hade en grön och en gul). Antar att det första fallet fortfarande bara blir en gul/grön position och bokstav, utan någon info om den finns en gång till. Osäker på vad som händer om man har samma bokstav två gånger men den bara finns en gång (blir både positionerna gula?).

Dold text
Visa signatur

Redbox: Asrock B650 Lightning ATX, 7800x3D -20CCO, XFX 6950XT, 2x32GB Corsair Vengence 6400 CL32, WD SN770 2TB, Corsair RMe 1000, Lian Li Lancool 216, Peerless Assassin 120 SE
Purpbox: Z87-Pro, I5 4670K@4.2, Sapphire 290 TRI-X, 2x8GB Crucial Tactical@stock, Deep Silence 1
Samsung Evo 250+500GB + QVO 1TB, 2x1TB 7200RPM backup/lagring
Det var bättre förr: E5300 2600MHz -> 3640MHz, Celeron 300A -> 450MHz

Permalänk
Medlem
Skrivet av e1m1:

Osäker på vad som händer om man har samma bokstav två gånger men den bara finns en gång (blir både positionerna gula?).

Det blir en gul och en grå.

ordlig.se nr 26, 5/6

⬜⬜⬜⬜⬜
⬜⬜⬜🟨🟩
🟨🟨🟨⬜🟩
⬜🟨🟩🟨🟩
🟩🟩🟩🟩🟩

Visa signatur
Permalänk
Medlem

ordlig.se nr 26, 4/6

⬜⬜🟪⬜⬜
⬜🟨⬜⬜⬜
🟨⬜⬜⬜⬜
🟪🟪🟪🟪🟪

Permalänk
Medlem

men föri... fattar inte hur ni lyckas få till det med så få försök

ordlig.se nr 26, 6/6

⬜⬜⬜🟨⬜
⬜⬜⬜⬜⬜
⬜🟨⬜⬜⬜
⬜⬜⬜⬜🟩
🟨⬜⬜🟨🟩
🟩🟩🟩🟩🟩

Visa signatur

🟧 Aruba - Certified Edge Professional, ACSP, ACMP & ACDP
🌐 Cisco - CCNA R&S
🧱 Palo Alto Networks - PCNSA

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av TheBodyLotion:

men föri... fattar inte hur ni lyckas få till det med så få försök

ordlig.se nr 26, 6/6

⬜⬜⬜🟨⬜
⬜⬜⬜⬜⬜
⬜🟨⬜⬜⬜
⬜⬜⬜⬜🟩
🟨⬜⬜🟨🟩
🟩🟩🟩🟩🟩

Det där är väl mest otur?
Jag gör nästan aldrig en gissning som använder en utesluten bokstav, eller har någon på en känd fel plats. Brukar ta på 4:e i regel.
Värt att tänka på vilka bokstäver som är vanligast och använda dem främst också. Jag brukar också försöka ta många unika vokaler; utesluter man t ex AEIO så ryker extremt många möjliga ord.

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
Mobil: Moto G200

Permalänk
Ordklurare
Skrivet av e1m1:

@Gargz

Något jag diskuterat med familjen är hur det ser ut i olika scenarion av att man angett en bokstav som finns flera gånger, haft samma bokstav på två ställen i gissningen men det bara finns en gång i ordet, eller om man både har samma bokstav två gånger och den finns två gånger i ordet (givetvis samma om det är en tripplet+, om det finns något sådant ord). Hade varit nice om det fanns exempel på det i hjälprutan.

Spoiler

Fick visserligen svar på det sista fallet med dagens dubbelbokstav (hade en grön och en gul). Antar att det första fallet fortfarande bara blir en gul/grön position och bokstav, utan någon info om den finns en gång till. Osäker på vad som händer om man har samma bokstav två gånger men den bara finns en gång (blir både positionerna gula?).

Dold text

Hej hej!

Håller med om att det vore bra att ha exempel över det där i hjälprutan. Vill samtidigt hålla den enkel eftersom större mängder text avskräcker många från att läsa över huvud taget. Får väl ha en extraknapp för fullständiga regler eller nåt.

I väntan på det kan jag svara här. Det första scenariot har du redan forskat fram svaret på själv - här är ett exempel på det andra fallet.

Exempel: svaret är SMULA
Du gissar MAMMA
Det första M markeras gult, de två andra grått. Då vet du att det bara finns ett M i ordet.

Exempel 2: svaret är ALIAS
Du gissar ANDRA
Första A markeras grönt, men i det här fallet markera andra A gult. Då vet du att minst ett a till ska ingå i det sökta ordet.

Permalänk
Ordklurare
Skrivet av sonicsonic:

Hej! Jag har en idé! Jag vill utmana mina vänner i detta spelet. Så att man kan bestämma ett ord själv. Så får man en unik länk till det ordet som man kan skicka till sina polare för att se om de kan kläcka det.

Vill också säga att vi är ett gäng på 6 att som älskar det här spelet speciellt att det är ett ord om dagen som gäller och att alla har samma 🙂

Riktigt intressant idé, jag lägger den på listan över kreativa förslag folk kommit med här. Tack

Permalänk
Medlem

ordlig.se nr 26, 3/6

⬜⬜🟩🟩⬜
⬜⬜🟩🟩⬜
🟩🟩🟩🟩🟩

Visa signatur

Samsung 77" S90C QD-OLED || LG OLED 42C2 || Sony 77" A80J OLED || Macbook Pro 16" M1 Max 1TB 32GB || Asus ROG Azoth med Black Ink V2s (205g0) + Asus ROG Harpe ACE

Permalänk
Medlem

ordlig.se nr 26, 4/6

⬜🟩🟩⬜⬜
⬜⬜🟨⬜⬜
⬜⬜⬜⬜⬜
🟩🟩🟩🟩🟩

Permalänk
Redaktion
Praktikant ✨

ordlig.se nr 26, 5/6

⬜⬜⬜⬜⬜
🟨🟨🟨⬜⬜
🟩🟨⬜⬜🟨
🟩⬜⬜🟩🟩
🟩🟩🟩🟩🟩

Hyfsat svårt idag!

Permalänk
Medlem

ordlig.se nr 26, 3/6

⬜⬜🟩⬜⬜
⬜🟨🟩⬜⬜
🟩🟩🟩🟩🟩

Väldigt tur på rätta gissningen.

Visa signatur

🏬: B550M DS3H 🔲: Ryzen 5 5600X ❄️: Freezer 34 eSports 🏴: RTX 3060 Ti Ventus 2X OC
🗄️: Stronghold 🔌: RM650 (2019) 🎞️: 32 GB DDR4 3200 MHz CL16 💾: CS3030 1 TB
⌨️: E9270P/MK730 (MX Red)/G80-3000N (MX Silent Red) 🖱️: Xlite V2 Mini/G603/MX Vertical
🎧: Edition XS/Astro A50/GSP 370/ATH-SR30BT/TAT2206 📶: Archer C6 📱: Pixel 6a
🖥️: OLED55BX/276E8VJSB

Permalänk
Medlem

Skärmen blir bara vit när man är klar (ios safari) inga dela-knappar eller något visas, även om jag laddar om sidan eller öppnar den igen i en privat flik. Ingen aning om det är på min sida eller inte

Permalänk
Medlem

ordlig.se nr 26, 6/6

⬜⬜⬜🟨🟩
🟩⬜⬜⬜🟩
🟩⬜⬜⬜🟩
🟩⬜⬜⬜🟩
🟩⬜🟨⬜🟩
🟩🟩🟩🟩🟩

Frustrerande idag med 14 uteslutna bokstäver. Borde ha kört ett rent uteslutningsord istället.

Hur går det med nattläge förresten @Gargz? Eller är det någon som känner till något smidigt sätt att fixa det med tillägg eller liknande? Även med f.lux så är det verkligen skitjobbigt med vit bakgrund såhär på kvällskvisten.

Visa signatur

Ryzen 3600 | ASUS X470-F | 16GB B-die | GTX 1070

Permalänk
Medlem
Skrivet av fragande:

ordlig.se nr 26, 6/6

⬜⬜⬜🟨🟩
🟩⬜⬜⬜🟩
🟩⬜⬜⬜🟩
🟩⬜⬜⬜🟩
🟩⬜🟨⬜🟩
🟩🟩🟩🟩🟩

Frustrerande idag med 14 uteslutna bokstäver. Borde ha kört ett rent uteslutningsord istället.

Hur går det med nattläge förresten @Gargz? Eller är det någon som känner till något smidigt sätt att fixa det med tillägg eller liknande? Även med f.lux så är det verkligen skitjobbigt med vit bakgrund såhär på kvällskvisten.

Jag använder Dark Reader till Firefox.

Permalänk
Ordklurare
Skrivet av medbor:

Skärmen blir bara vit när man är klar (ios safari) inga dela-knappar eller något visas, även om jag laddar om sidan eller öppnar den igen i en privat flik. Ingen aning om det är på min sida eller inte

Hej!

Det var inte bra. Vet du vilken ios-version det där är på, samt är det på ipad eller iphone?

Har haft en person som tidigare rapporterat in samma beteende på en lite äldre ios-version, vore intressant att se vad detta är så att jag kan felsöka och rätta.

Permalänk
Ordklurare
Skrivet av fragande:

ordlig.se nr 26, 6/6

⬜⬜⬜🟨🟩
🟩⬜⬜⬜🟩
🟩⬜⬜⬜🟩
🟩⬜⬜⬜🟩
🟩⬜🟨⬜🟩
🟩🟩🟩🟩🟩

Frustrerande idag med 14 uteslutna bokstäver. Borde ha kört ett rent uteslutningsord istället.

Hur går det med nattläge förresten @Gargz? Eller är det någon som känner till något smidigt sätt att fixa det med tillägg eller liknande? Även med f.lux så är det verkligen skitjobbigt med vit bakgrund såhär på kvällskvisten.

Det vore väl en lögn att säga att det är på G, men det är typ överst på priolistan nu

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gargz:

Hej!

Det var inte bra. Vet du vilken ios-version det där är på, samt är det på ipad eller iphone?

Har haft en person som tidigare rapporterat in samma beteende på en lite äldre ios-version, vore intressant att se vad detta är så att jag kan felsöka och rätta.

13 iphone

Inte hela världen dock, men kul om det fungerar. Telefonen går att uppdatera till 15 också, bara varit lat

Permalänk
Medlem

ordlig.se nr 27, 6/6

⬜⬜⬜⬜⬜
⬜⬜⬜⬜🟨
⬜🟨🟨⬜⬜
⬜🟨🟨⬜⬜
⬜⬜🟨🟨⬜
🟩🟩🟩🟩🟩

Gick ju enkelt idag... Haha

Permalänk
Medlem

Gick riktigt dåligt, fick hjärnsläpp och prövade eliminera massa bokstäver efter andra gissningen. Funderade länge på om det kunde vara något äldre/udda ord men icke, bara ett vardagligt. Ja ja, håller igång streaken i alla fall.

ordlig.se nr 27, 6/6

🟩⬜⬜🟨⬜
🟩⬜⬜🟩🟩
⬜⬜⬜⬜⬜
⬜⬜⬜🟨⬜
⬜⬜⬜⬜🟨
🟩🟩🟩🟩🟩

Permalänk
Medlem
Skrivet av m4gnify:

Jag använder Dark Reader till Firefox.

Tack för den Körde NightOwl förr och har inte orkat leta upp någon vettig ersättare. Funkar ju rätt bra out-of-the-box här på Swec också i Dynamic mode.

Skrivet av Gargz:

Det vore väl en lögn att säga att det är på G, men det är typ överst på priolistan nu

Jag förstår, tack för svar Det var ju ganska trivialt att lösa med tillägg så länge för den som önskar.

Visa signatur

Ryzen 3600 | ASUS X470-F | 16GB B-die | GTX 1070

Permalänk
Medlem

ordlig.se nr 27, 6/6

⬜⬜🟨⬜⬜
🟨🟨⬜⬜⬜
⬜⬜🟨🟨⬜
⬜⬜⬜⬜🟨
🟨⬜🟨⬜🟨
🟩🟩🟩🟩🟩

Var nära ögat igen

Visa signatur

Samsung 77" S90C QD-OLED || LG OLED 42C2 || Sony 77" A80J OLED || Macbook Pro 16" M1 Max 1TB 32GB || Asus ROG Azoth med Black Ink V2s (205g0) + Asus ROG Harpe ACE

Permalänk
Medlem

ordlig.se nr 27, 4/6

⬜🟨⬜⬜🟨
⬜⬜⬜⬜⬜
⬜🟨⬜⬜⬜
🟩🟩🟩🟩🟩

Wordle 227 5/6

⬛⬛🟨⬛⬛
⬛⬛🟩⬛⬛
⬛⬛🟩🟨⬛
🟨🟨🟩⬛🟩
🟩🟩🟩🟩🟩

Permalänk
Medlem

ordlig.se nr 27, 5/6

⬜⬜⬜⬜🟨
⬜🟨⬜⬜⬜
🟩⬜⬜🟨⬜
🟩⬜⬜⬜⬜
🟩🟩🟩🟩🟩

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gargz:

Riktigt intressant idé, jag lägger den på listan över kreativa förslag folk kommit med här. Tack

Tack själv!

Permalänk
Medlem

ordlig.se nr 27, 4/6

🟨⬜⬜⬜⬜
⬜🟨🟨🟨⬜
🟨🟨🟩⬜🟨
🟩🟩🟩🟩🟩

Wordle 227 3/6

⬜🟨⬜⬜⬜
🟩🟨⬜🟨⬜
🟩🟩🟩🟩🟩

Permalänk

ordlig.se nr 27, 5/6

🟩⬜⬜⬜⬜
🟩⬜⬜⬜⬜
🟩⬜⬜🟨⬜
🟩⬜⬜⬜🟩
🟩🟩🟩🟩🟩

Visa signatur

Spelburken: ASUS TUF Z690-PLUS | INTEL I7-12700k | 32GB@3600MHz | MSI RTX 3090 GAMING X TRIO | ASUS ROG Thor 1200W | Samsung G7 32" 240Hz (main) | ASUS TUF VG27AQ 27" 165Hz (secondary)

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

13 iphone

Inte hela världen dock, men kul om det fungerar. Telefonen går att uppdatera till 15 också, bara varit lat

Icke uppdaterade appleprodukter är frontendutvecklarens värsta fiende, tätt efter appleprodukter generellt. 😂

ordlig.se nr 27, 6/6

⬜⬜⬜⬜⬜
⬜🟨⬜⬜🟨
🟨🟨⬜⬜🟨
⬜🟨🟨🟨⬜
⬜🟨⬜🟩🟩
🟩🟩🟩🟩🟩

Lade till citat för kontext.
Permalänk
Medlem

ordlig.se nr 27, 5/6
Lite klurigt, fick ta ett uteslutningsord på gissning nr 3 och 4.
⬜⬜⬜⬜⬜
🟨🟨⬜⬜🟨
🟩⬜⬜⬜⬜
⬜⬜🟨⬜⬜
🟩🟩🟩🟩🟩

Permalänk
Medlem
Skrivet av Housepainter:

Icke uppdaterade appleprodukter är frontendutvecklarens värsta fiende, tätt efter appleprodukter generellt. 😂

Ja det vore ju tråkigt med en tråd som inte innehåller käbbel likt detta. 👎