Windows Update kräver sex uppkopplade timmar för att få ut uppdateringar

Permalänk
Melding Plague

Windows Update kräver sex uppkopplade timmar för att få ut uppdateringar

I en färsk analys av telemetri upptäcker Microsoft att mer än hälften av alla datorer ligger efter i sina uppdateringar.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Jag tål inte tvångsuppdateringar så jag har stängt av det.
Uppdaterar manuellt när det passar mig istället

Visa signatur

AMD Ryzen 9 3950X | Asus Crosshair VIII Hero | 64 GB DDR4 3200MHz | MSI GeForce RTX 3090 Suprim X 24GB

Permalänk
Medlem

Jag ominstallerade datorn efter sommaren och sen dess har jag haft ännu större problem med Windows än innan. Nu startar datorn kontant på nätterna ibland. Helt utan förklaring och flera gånger. Enda sättet att få datorn att förbli avstängd är att bryta strömmen.

Varenda gång det har varit så så har det varit en Windowsuppdatering dagen efter. Inte nog med att asen håller mig vaken på nätterna, men när man försöker använda datorn dagen efter så får man klicka bort dussintals reklamskärmar om OneDrive, Edge och annat skräp. Jag kan inte börja beskriva mitt hat för Microsoft.

Visa signatur

i5-7600k . GTX 1080 . 16 GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nyhet:

I en färsk analys av telemetri upptäcker Microsoft att mer än hälften av alla datorer ligger efter i sina uppdateringar.

Läs hela artikeln här

Alltid en del otydlighet med Windows och uppdateringar.

Inte riktigt samma väg men samma känsla - I intune (före autopilot) var det standardinstruktion på mitt företag att köra in device på domän, köra gpupdate och därefter bara låta datorn stå - för vare sig man ser att saker börjar dyka upp direkt eller om det bara inte händer något så var rekommendationen att inte räkna med att allt faktiskt stämmer förrän om några timmar iallafall.

Visa signatur

Gamingrigg: MEG x570 ACE, 5950X, Ripjaws V 32GB 4000MT/S CL16, 6800XT Red Devil LE, HX1200i.
Laptop: XPS 9570 x GTX 1050 x 8300h + 16GB Vengeance 2666Mhz + Intel AX200
Valheim server: i7-8559 + Iris Plus 655 + 32GB + 256GB
Printers? Yes. Ender 5, Creality LD-002R, Velleman VM8600, Velleman K8200

Permalänk
Medlem

Bra tips för miljön...Låt datorerna stå på under natten.

Visa signatur

5700x3D | RTX 2060 Super | 2 TB M.2 | 32 GB RAM | Gigabyte DS3H| 750 WATT

Permalänk
Medlem

Istället för att slå av datorn av natten rekommenderar Guyer därför att helt enkelt lämna den på. Detta för att säkerställa att datorn och operativsystemet får tillräckligt mycket tid att både detektera uppdateringen och sedan hämta och installera uppdateringen i fråga. Datorn kan även ställas in att starta om utanför de aktiva timmarna hos användaren.

Bra varken för miljön eller plånboken med dagens elpriser. Vad sägs om att effektivisera uppdateringsprocessen istället?

Permalänk
Medlem

Gillar när jag kan välja att uppdatera och sen stänga av datorn efter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av johanandersson:

Jag ominstallerade datorn efter sommaren och sen dess har jag haft ännu större problem med Windows än innan. Nu startar datorn kontant på nätterna ibland. Helt utan förklaring och flera gånger. Enda sättet att få datorn att förbli avstängd är att bryta strömmen.

Varenda gång det har varit så så har det varit en Windowsuppdatering dagen efter. Inte nog med att asen håller mig vaken på nätterna, men när man försöker använda datorn dagen efter så får man klicka bort dussintals reklamskärmar om OneDrive, Edge och annat skräp. Jag kan inte börja beskriva mitt hat för Microsoft.

Låter som det är felkonfigurerat vilket visserligen är Microsofts fel eftersom det är standard. Men upplever varken att OneDrive, Edge eller annat skräp stör mig eller gör sig påmind.

Permalänk
Medlem
Skrivet av johanandersson:

Jag ominstallerade datorn efter sommaren och sen dess har jag haft ännu större problem med Windows än innan. Nu startar datorn kontant på nätterna ibland. Helt utan förklaring och flera gånger. Enda sättet att få datorn att förbli avstängd är att bryta strömmen.

Varenda gång det har varit så så har det varit en Windowsuppdatering dagen efter. Inte nog med att asen håller mig vaken på nätterna, men när man försöker använda datorn dagen efter så får man klicka bort dussintals reklamskärmar om OneDrive, Edge och annat skräp. Jag kan inte börja beskriva mitt hat för Microsoft.

Haft liknande issue fram tills nyligen på en server jag kör som dock bara köra windows 10 - windows update "paus" gör ju inte mycket tyvärr och denna startade om regelbundet vid de uppdateringarna som pushades ut, kanske två tre gånger i veckan. Började misstänka hårdvara och var redo att börja plocka - men slutade bara helt plötsligt. Hade samma med en NUC, superstabil sist jag körde den som spelserver men nu fick den för sig att eller köra en silent reboot efter uppdateringen mitt i natten, samma där- började felsöka osv men samtidigt som den andra så slutade det bara strula. Funderade på el när det var stora servern men NUC sitter på UPS. Har aldrig lyckats observera det men känns som att det måste vara avsiktligt med uppdateringarna - är isåfall synd att pause inte faktiskt pausar.

Visa signatur

Gamingrigg: MEG x570 ACE, 5950X, Ripjaws V 32GB 4000MT/S CL16, 6800XT Red Devil LE, HX1200i.
Laptop: XPS 9570 x GTX 1050 x 8300h + 16GB Vengeance 2666Mhz + Intel AX200
Valheim server: i7-8559 + Iris Plus 655 + 32GB + 256GB
Printers? Yes. Ender 5, Creality LD-002R, Velleman VM8600, Velleman K8200

Permalänk

Ett flygplan går in för laddning, 700m över backen upptäcker den att en uppdateringen har kommit med textkorrigeringar för MS paint på klingonska. Datorn väljer såklart då att starta om hela autpolioten för att dra in denna uppdateringar, för vem vet vilka galenskaper som annars kan inträffa?

Så på frågan har jag autouppdatering påslågen så säger min beskrivning ovanför lite om hur jag tänker-

Permalänk
Medlem
Skrivet av jehuty:

Gillar när jag kan välja att uppdatera och sen stänga av datorn efter.

Trevligaste sättet att uppdatera på tycker jag.

Visa signatur

- Dator, Mus, Tangentbord och skärm.

Permalänk
Medlem

Säkerhetsuppdateringar tack, sen lämna mig ifred. Nån uppdatering jag har nu som inte fungerar som den ska windows jobbar in 30% sen ger upp och återställer sig efter en omstart. Riktigt otyg som jag ej hittat lösning till som funkat än.

Visa signatur

Ryzen 7 5800X3D | RX 7900 XT

Permalänk
Medlem

Min uppdaterar inte ens om jag vill, blir bara error

Permalänk
Medlem

Windows Update har gjort att jag överväger att byta till Linux eller Mac OS.

Visa signatur

“The dollar is our currency, but it's your problem.” -John Connally, President Nixon's Treasury Secretary to a group of European finance minsters
"Keep the Russians out, the Americans in, and the Germans down" -NATO Secretary General, Lord Ismay

Permalänk
Medlem
Skrivet av LPG:

Säkerhetsuppdateringar tack, sen lämna mig ifred. Nån uppdatering jag har nu som inte fungerar som den ska windows jobbar in 30% sen ger upp och återställer sig efter en omstart. Riktigt otyg som jag ej hittat lösning till som funkat än.

Skrivet av Myllerman:

Min uppdaterar inte ens om jag vill, blir bara error
https://i.imgur.com/NzgYAER.jpg

Översta är precis den jag menar. Återkom gärna om det löser sig!

Visa signatur

Ryzen 7 5800X3D | RX 7900 XT

Permalänk
Medlem

Har än så länge inte varit med om en uppdatering som tagit mer än 5 minuter att installera inklusive omstart. Som några andra redan skrivit är "Uppdatera och stäng av" en riktigt bra funktion.

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 4090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM850x v2 White Series | Phanteks P500A D-RGB | Acer X34GS | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk
Medlem
Skrivet av LPG:

Översta är precis den jag menar. Återkom gärna om det löser sig!

Javisst, det går nog att lösa genom att ta bort någon cachefolder eller nått. Får googla efter någon lösning när andan faller in.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Shiftypants:

Låter som det är felkonfigurerat vilket visserligen är Microsofts fel eftersom det är standard. Men upplever varken att OneDrive, Edge eller annat skräp stör mig eller gör sig påmind.

Har inte heller sådana problem, kör dock notifications off. Något jag har märkt på sistone är dock hälften dice hälften Microsoft - BF2042 lägger en shadercache i Documents. Den kan blir rätt stor.

Onedrive synkar automatiskt documents - I teorin kan man "bocka ur" enskilda mappar i documents men för mig gör det inget faktiskt - nästa omstart börjar den synka mappen igen även fast den ser urbockad ut. Resultat är att onedrive från och till bestämmer sig att hela mappen är kaos och skriver över, varpå även inställningarna i BF2042 ändras.

Polare jag spelar med kör inte onedrive så vet inte om detta är att vänta sig eller om just jag har strul - blir väl totalt blåsning snart kanske. Jag vill gärna ha enkel och snabb tillgång till 3d-object och kodproject mellan datorer när jag håller på med 3dprinting men börjar luta på mot att köra Google drive för det då detta är irriterande som fan.

Hade ett liknande problem tidigare med sea of thieves där jag fick en grafisk bugg som kraschade spelet om jag installerade det på min kontokopplade användare - om jag skapade en random lokal användare och loggade in i store, installerade och körde så funkade det. Verkade som att den inte fick tillgång till vissa filer i UWP-installation, typ.
Gissa hur lång tid det tog att hitta den omvägen (hint: spelade aldrig sea of thieves i slutänden)

Visa signatur

Gamingrigg: MEG x570 ACE, 5950X, Ripjaws V 32GB 4000MT/S CL16, 6800XT Red Devil LE, HX1200i.
Laptop: XPS 9570 x GTX 1050 x 8300h + 16GB Vengeance 2666Mhz + Intel AX200
Valheim server: i7-8559 + Iris Plus 655 + 32GB + 256GB
Printers? Yes. Ender 5, Creality LD-002R, Velleman VM8600, Velleman K8200

Permalänk
Medlem
Skrivet av johanandersson:

Jag ominstallerade datorn efter sommaren och sen dess har jag haft ännu större problem med Windows än innan. Nu startar datorn kontant på nätterna ibland. Helt utan förklaring och flera gånger. Enda sättet att få datorn att förbli avstängd är att bryta strömmen.

Varenda gång det har varit så så har det varit en Windowsuppdatering dagen efter. Inte nog med att asen håller mig vaken på nätterna, men när man försöker använda datorn dagen efter så får man klicka bort dussintals reklamskärmar om OneDrive, Edge och annat skräp. Jag kan inte börja beskriva mitt hat för Microsoft.

Stäng av "Allow wake timers" under "sleep" i advanced power settings.

Permalänk
Medlem
Skrivet av johanandersson:

Jag ominstallerade datorn efter sommaren och sen dess har jag haft ännu större problem med Windows än innan. Nu startar datorn kontant på nätterna ibland. Helt utan förklaring och flera gånger. Enda sättet att få datorn att förbli avstängd är att bryta strömmen.

Varenda gång det har varit så så har det varit en Windowsuppdatering dagen efter. Inte nog med att asen håller mig vaken på nätterna, men när man försöker använda datorn dagen efter så får man klicka bort dussintals reklamskärmar om OneDrive, Edge och annat skräp. Jag kan inte börja beskriva mitt hat för Microsoft.

Wake on lan/väckningstimers är mest troligt boven här. Hade samma problem med ett äldre moderkort där den vaknade titt som tätt på kvällen/natten när man skulle lägga sig. Stängde bara av den funktionen och sen återkom aldrig detta.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Shiftypants:

Låter som det är felkonfigurerat vilket visserligen är Microsofts fel eftersom det är standard. Men upplever varken att OneDrive, Edge eller annat skräp stör mig eller gör sig påmind.

Vid en större "uppdatering" är det 5-10 stycken blåa helskärmsprompter som kräver att man navigerar runt "erbjudanden" om Office, OneDrive och annat äckligt skräp. Det går ju inte att använda datorn innan man svarar på varenda reklamskärm, så jag fattar inte hur du inte kan bli störd av det?

Skrivet av Shiprat:

Haft liknande issue fram tills nyligen på en server jag kör som dock bara köra windows 10 - windows update "paus" gör ju inte mycket tyvärr och denna startade om regelbundet vid de uppdateringarna som pushades ut, kanske två tre gånger i veckan. Började misstänka hårdvara och var redo att börja plocka - men slutade bara helt plötsligt. Hade samma med en NUC, superstabil sist jag körde den som spelserver men nu fick den för sig att eller köra en silent reboot efter uppdateringen mitt i natten, samma där- började felsöka osv men samtidigt som den andra så slutade det bara strula. Funderade på el när det var stora servern men NUC sitter på UPS. Har aldrig lyckats observera det men känns som att det måste vara avsiktligt med uppdateringarna - är isåfall synd att pause inte faktiskt pausar.

Jag brukar skriva "powercfg -lastwake", mellan att jag försöker försöker somna, men det står alltid olika saker. Det är först dagen efter som jag ser att det varit en Windowsuppdaterning.

Visa signatur

i5-7600k . GTX 1080 . 16 GB

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Goedendag:

Windows Update har gjort att jag överväger att byta till Linux eller Mac OS.

Om man inte redan har erfarenhet inom linuxvärlden så räknar jag med att alla som beklagar sig över Windows kommer krypandes tillbaka inom en månad. Kan man inte fixa sina småfel i Windows kommer man bryta ihop av att lära sig Linux 😂

Lite som när folk hävdar att MacOS är mer användarvänligt än Windows. Komedi på hög nivå.

Tror bestämt att minst hälften av alla problem användare rapporterar med windows är för ni själva laddat ner något skript på darkweb som ska ta bort "microsoft spyware".

Permalänk
Medlem

Illegal copy

Skrivet av Myllerman:

Min uppdaterar inte ens om jag vill, blir bara error
https://i.imgur.com/NzgYAER.jpg

Bill har väl givit dig en olaglig kopia av Windows

Permalänk
Medlem
Skrivet av johanandersson:

Jag ominstallerade datorn efter sommaren och sen dess har jag haft ännu större problem med Windows än innan. Nu startar datorn kontant på nätterna ibland. Helt utan förklaring och flera gånger. Enda sättet att få datorn att förbli avstängd är att bryta strömmen.

Varenda gång det har varit så så har det varit en Windowsuppdatering dagen efter. Inte nog med att asen håller mig vaken på nätterna, men när man försöker använda datorn dagen efter så får man klicka bort dussintals reklamskärmar om OneDrive, Edge och annat skräp. Jag kan inte börja beskriva mitt hat för Microsoft.

Om din dator startar av sig själv så kolla om du har detta aktiverat.
Det ska se ut som på bilden.

Visa signatur

CPU: I7 7700k @ 4.6GHz - Noctua NH D15S - Asus ROG Strix Z270F Gaming.
GPU: RTX 3070TI @2 st 120mm cf-v12hp hydro dynamic fläktar. 👍
RAM: 32GB DDR4 3200MHz. HÅRDDISK: 4 st SSD, 2 Mekaniska.
MONITOR:1 Xiaomi MI 34"- 3440x1440 144Hz MONITOR:2 Optix MAG274R 27" 1080p 144Hz MONITOR/Tv:3 LG 47lv355n-ZB 47". Nätagg: Corsair Newton R2 1000W. Allt i ett Cooler Master CM Storm Stryker.

Permalänk
Medlem
Skrivet av robie76:

Bill har väl givit dig en olaglig kopia av Windows

Hehe kanske det!
Nämen tror det blev något knas när jag uppgradera från 10:an. Stött på en del skumma grejor men orkar inte göra ren installation för tillfället.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon291473:

Om man inte redan har erfarenhet inom linuxvärlden så räknar jag med att alla som beklagar sig över Windows kommer krypandes tillbaka inom en månad.

Så du menar att man måste kunna Linux innan man ens har provat det för att man ska kunna se kunna byta till det? Nja, den logiken håller inte riktigt, och det är inte så svårt som många vill få det att verka, är det nåt system som är krångligt att hitta i så är det Windows, men som vanligt så handlar det om vad man är van vid.

När man lärt sig hur Linux funkar får man ett system som är oerhört trevligt att använda, men med Windows är det evig uppförsbacke oavsett hur mycket Power User man är. Det här med uppdateringarna är ett klockrent exempel och ett av skälen till varför jag själv bytte bort från Windows, uppdateringar ska ske när jag vill att dom ska ske, och jag ska kunna använda datorn under tiden, året är 2022 och Windows är inte ens i närheten av att fixa det.

Permalänk
Medlem

Win10 vill såklart uppdatera, så att det skickas nytt tjat om att skaffa win11 trots att datorn inte klarar av win11.
För fan microsoft, lämna mig ifred, jag har ju t.o.m skaffat en äkta version.

Microsoft verkar inte ha förstått att ett operativsystem ska vara precis som en sportdomare, så osynlig(t) som möjligt.

Foliehatt på:
Man kan spekulera i om det är Bill Gates som vill ha del av kakan gällande kryptgrävning med tanke på hur mkt resurser det tar med "uppdateringar". Sedan vill man väl gå över till att sälja Windows som en tjänst, så att man kan strypa ohagliga brukare.

Visa signatur

*5600|B350M-A|32GB|A750|GX750W|Core V21|280AIO|1TB+2TB.

AMD Ryzen 5(Zen3) @4891|Asus Prime|Corsair 2x16 RGB PRO 3200C16 @3800C18|Intel Arc LE @2740MHz|Seasonic Focus| Thermaltake mATX kub|Arctic freezer II| NVMe SSD PCIE 3.0x2 Kingston A1000 1500/1000 + 2,5" HDD Toshiba 1TB & Samsung 1TB i RAID 0.

Permalänk
Medlem
Skrivet av LPG:

Översta är precis den jag menar. Återkom gärna om det löser sig!

Provade köra Windows problemlösare för Windows Update. Den sa att den fixade något men gjorde ingen skillnad.
Sen provade jag ta bort Windows Update nerladdningsmapp i felsäkert läge. Det gjorde inte heller ett jota.
Så dom två alternativen funkade inte för mig iaf. Får prova fler när jag orkar.

Permalänk
Medlem

8 timmar kanske om man sitter på en hårddisk från 90-talet. Sedan man gick över till SSD har ju en full installation inte ens tagit mer än 30 minuter max.

EDIT: Jo, förutom den totalt värdelösa Corsair SSDn jag köpte till min farsa när SSD var nytt och vissa var sämre än sämst.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mocka:

Har än så länge inte varit med om en uppdatering som tagit mer än 5 minuter att installera inklusive omstart. Som några andra redan skrivit är "Uppdatera och stäng av" en riktigt bra funktion.

Jag får känslan av att detta inlägg syftar på rubriken, men den känns rätt missvisande jämfört det faktiska innehållet:

Vad artikeln handlar om verkar ju vara hur mycket tid en dator behöver vara online för att automatiken för Windows Update ska ta hand om installation av nya uppdateringar, inte hur lång tid själva installationen tar.

Dvs, slutsatsen verkar vara att datorer som bara någon stund då och då har möjlighet att ansluta till Windows Update (antingen för att de är avstängda mycket eller spenderar mycket tid utan nödvändig nätverksanslutning) kan hamna i en situation där de aldrig per automatik börjar installera uppdateringarna.

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304