Elbilar - Tråden för intresserade

Permalänk
Skrivet av Beamy:

Vad finns det för nackdelar med EQB? Är det räckvidd och snabbladdning? Dvs, om man inte planerar längre resor, så är den perfekt?

Jag läste att den inte får dra släp heller. Det blir ett stort minus för vår del och gör att den nog måste gå bort. Som boende i villa och med planen att privatleasa så känns det som säkrast att köra trädgårdsavfall och liknande på släp istället för i bilen för att minska slitage. I övrigt såg den väldigt intressant ut, hade helt missat denna modell. Blir till att provköra i alla fall.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DaBone:

Ungefär lika moget som att tycka att det är okej att ställa sig på en laddplats med en ICE-bil eller elbil utan att ladda, för att det är närmare till affären...

Personligen skulle jag gått på fogskum istället för banan, men det är jag det.

Fast ingen har pratat om att det är okej att parkera ICE-bilar på laddplatser. Svårt att hålla en diskussion med någon som inte verkar kunna läsa det som skrivs så nu tycker jag vi släpper det här spåret.

Intressant inställning att tycka skadegörelse är okej däremot, lär ju bli standard med funktioner som Teslas sentry mode med tanke på hur pantade människor verkar vara numera.

Skrivet av Chippen2188:

Postboxar? Nyfiken på hur du tänker där. Model Y har t.ex över 800 liter bagageutrymme. Hur stor postbox har du hemma?

Du tänker inte på Model 3/S?

Utrymmet på Model Y kanske är stort i teorin, i praktiken är det ganska värdelöst tycker jag. Fick inte alls in speciellt mycket där när jag testade. Fick i alla fall inte med mig den vanliga packning jag har för 1-2 veckors turer utan fick använda baksätet.
Har man mjuk packning skulle jag tänka mig att den sväljer en hel del däremot, men otympliga saker fungerade den inte alls bra för. Bra resultat i banana box test men likväl fick jag inte in saker som jag ville. Kanske om jag hade plockat ur golvet och kastat in saker lite överallt som Björn men det kräver som sagt saker som fungerar för det.

Tycker generellt att elbilar inte har så imponerande bagageutrymmen, man verkar ta allt extra utrymme man kan få på en bil när man inte behöver en stor motor och trolla bort det. Bilarna är inte mindre men likväl så har jag inte hittat någon riktig storlastare än. Enyaq är väl bäst med ett rakt och platt lastutrymme.

Permalänk
Medlem

Jag beställde en Kia EV6 på impuls och har nu typ 7-8 månader på mig att rättfärdiga det innan den kommer…
Jag har sett flera av er referera till att elbilar laddar olika snabbt beroende på hur kapaciteten ser ut när man startar. Kan nån batterikung hjälpa mig med några termer att googla på för att för att förstå det där bättre?

Visa signatur

Brass knuckles and a 2x4

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gainsgoblin:

Fast ingen har pratat om att det är okej att parkera ICE-bilar på laddplatser. Svårt att hålla en diskussion med någon som inte verkar kunna läsa det som skrivs så nu tycker jag vi släpper det här spåret.

Intressant inställning att tycka skadegörelse är okej däremot, lär ju bli standard med funktioner som Teslas sentry mode med tanke på hur pantade människor verkar vara numera.

Utrymmet på Model Y kanske är stort i teorin, i praktiken är det ganska värdelöst tycker jag. Fick inte alls in speciellt mycket där när jag testade. Fick i alla fall inte med mig den vanliga packning jag har för 1-2 veckors turer utan fick använda baksätet.
Har man mjuk packning skulle jag tänka mig att den sväljer en hel del däremot, men otympliga saker fungerade den inte alls bra för. Bra resultat i banana box test men likväl fick jag inte in saker som jag ville. Kanske om jag hade plockat ur golvet och kastat in saker lite överallt som Björn men det kräver som sagt saker som fungerar för det.

Tycker generellt att elbilar inte har så imponerande bagageutrymmen, man verkar ta allt extra utrymme man kan få på en bil när man inte behöver en stor motor och trolla bort det. Bilarna är inte mindre men likväl så har jag inte hittat någon riktig storlastare än. Enyaq är väl bäst med ett rakt och platt lastutrymme.

Det är ju själva mentaliteten som är problemet, vad det än är för bil är ovidkommande.

Permalänk
Relik 📜
Skrivet av jonasc:

Jag beställde en Kia EV6 på impuls och har nu typ 7-8 månader på mig att rättfärdiga det innan den kommer…
Jag har sett flera av er referera till att elbilar laddar olika snabbt beroende på hur kapaciteten ser ut när man startar. Kan nån batterikung hjälpa mig med några termer att googla på för att för att förstå det där bättre?

Hur snabbt du laddar beror på en rad olika faktorer - laddarens kapacitet, batterinivå och temperatur bland annat. Även under optimala förhållanden får du en "kurva" där laddningen oftast går snabbast i mitten. Exempel för EV6 finns hos Fastned, bild nedan.

Som du ser håller den bra hastighet fram till runt 55 % SoC, där börjar det falla för att sedan avta stegvis. Runt 80 % går det snabbare nedåt, vilket är helt normalt. Man pratar ofta om 20-80 % SoC för snabbladdning, just för det är det området som används mest i praktiken. Att ladda över 80 % blir betydligt långsammare, då är det ofta bättre att helt enkelt köra vidare och ta ett laddstopp till senare.

Observera att allt ovan gäller AC-laddning med snabbladdare. DC-laddning med bilens ombordladdare på 11 kW kan du sannolikt maxa hela tiden, om det inte är några extrema förhållanden runt temperatur. Där vet jag inte var gränserna går, men har än så länge aldrig varit med om att vår e-Niro inte maxar ombordladdare när kapaciteten i stolparna räcker till.

Visa signatur

För övrigt anser jag att Karthago bör förstöras.
▪ Nöje #1 -> i5-11400F - B560M-ITX/ac - RTX 3070 - 16 GB DDR4
▪ Nöje #2 -> R5 5600 - Prime B450-Plus - RX 6750 XT - 16 GB DDR4
▪ Mobilt -> HP Pavilion Aero - R5 5625U - 16 GB DDR4
▪ Konsol -> Steam Deck, Xbox Series S

Permalänk
Medlem
Skrivet av Anonymous FTW:

Koenigsegg visar upp sin egenutvecklade elmotor

Är det en egen energidryck de visar upp där bredvid också?

it's a can of whoopass.

Permalänk
Medlem
Skrivet av emilakered:

Hur snabbt du laddar beror på en rad olika faktorer - laddarens kapacitet, batterinivå och temperatur bland annat. Även under optimala förhållanden får du en "kurva" där laddningen oftast går snabbast i mitten. Exempel för EV6 finns hos Fastned, bild nedan.
https://support.fastned.nl/hc/article_attachments/4408920125073/Fastned_Chargecurve_KIA-EV6.png

Som du ser håller den bra hastighet fram till runt 55 % SoC, där börjar det falla för att sedan avta stegvis. Runt 80 % går det snabbare nedåt, vilket är helt normalt. Man pratar ofta om 20-80 % SoC för snabbladdning, just för det är det området som används mest i praktiken. Att ladda över 80 % blir betydligt långsammare, då är det ofta bättre att helt enkelt köra vidare och ta ett laddstopp till senare.

Observera att allt ovan gäller AC-laddning med snabbladdare. DC-laddning med bilens ombordladdare på 11 kW kan du sannolikt maxa hela tiden, om det inte är några extrema förhållanden runt temperatur. Där vet jag inte var gränserna går, men har än så länge aldrig varit med om att vår e-Niro inte maxar ombordladdare när kapaciteten i stolparna räcker till.

Tack ska du ha, det gav mig allt jag behövde och lite till!

Visa signatur

Brass knuckles and a 2x4

Permalänk
Medlem

Varför ska man köpa en ICE/Fossil bil?
Här jämför man en Audi Q5 TFSi petrol med en electric Q4 e-tron/VW iD.4/Enyak.
I och för sig under förhållanden i England.
https://www.youtube.com/watch?v=huv5iw_3NdQ

Visa signatur

Ubuntu 22.04, W11, Ryzen 5 5600X, CMK16GX4M2Z3600C18, Asus Tuf Gaming B550M-Plus (WiFi), MSI Radeon 5700. Ioniq 5

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gainsgoblin:

Fast ingen har pratat om att det är okej att parkera ICE-bilar på laddplatser. Svårt att hålla en diskussion med någon som inte verkar kunna läsa det som skrivs så nu tycker jag vi släpper det här spåret.

Intressant inställning att tycka skadegörelse är okej däremot, lär ju bli standard med funktioner som Teslas sentry mode med tanke på hur pantade människor verkar vara numera.

Fast nu är det ju just det som händer och något vi tagit upp också. Men vi kan väl säga så här att det spelar ingen roll vilken typ av bil det är, så har den inte på en laddplats att göra, om den inte laddar.

Med tanke på hur dåligt utbyggd laddnätverket fortfarande är i Sverige, skulle man mycket väl kunna jämföra detta som sabotage mot laddinfrastrukturen. Så sabotage mot sabotage... Inte för att jag skulle göra det, men det finns säkert någon som blir tillräckligt sne till slut. Jag är mer den person som skulle koppla på en kedja och dra bort den andra bilen...

Visa signatur

Hemma hos mig är det en Microsoft-fri miljö..
Dator 1: iMac 27" 5K - i7 4,2GHz - 32GB 2400MHz CL14 - 512GB SSD - Radeon PRO 580 8GB - 2xDell P2715Q 4K - 4TB Lacie D2 Thunderbolt
HTPC: ASUS X99-M WS - i7 5960X - H100i GTX - 16GB 3000Mhz - Samsung SM951 512GB - ASUS GTX 780 DCU II OC - AX860 Platinum - Corsair 350D - Linux
Bärbar 1: MacBook PRO 15" 2018 / i7 / 512GB SSD NAS: Synology DS918+ 32TB+2x512GB SSD

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chippen2188:

Postboxar? Nyfiken på hur du tänker där. Model Y har t.ex över 800 liter bagageutrymme. Hur stor postbox har du hemma?

Du tänker inte på Model 3/S?

Håller med om att det var lite märklig kommentar.

Han skrev att han inte var nöjd med lastutrymmet i Model X och Model Y specifikt (eller rättare sagt svarade på ett inlägg som angav de modellerna).

Skrivet av Stan Carley:

Deras lastutrymmen är ju som små postboxar :/
Hur tänker du att dom ska kunna ersätta en Sharan?

Vad har du för bil i dag, och hur stort lastutrymme har du?

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dizzö:

Du har Circle K och E.on med som har 800 V.

Är det alla laddarna hos CK som har stöd för 800V?

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gainsgoblin:

Utrymmet på Model Y kanske är stort i teorin, i praktiken är det ganska värdelöst tycker jag. Fick inte alls in speciellt mycket där när jag testade. Fick i alla fall inte med mig den vanliga packning jag har för 1-2 veckors turer utan fick använda baksätet.
Har man mjuk packning skulle jag tänka mig att den sväljer en hel del däremot, men otympliga saker fungerade den inte alls bra för. Bra resultat i banana box test men likväl fick jag inte in saker som jag ville. Kanske om jag hade plockat ur golvet och kastat in saker lite överallt som Björn men det kräver som sagt saker som fungerar för det.

Har inte testat MY än, men MX har jag haft som lånebil ett par gånger och riktigt rymlig bil.

Vad har du för bil i dagsläget, och hur mycket lastar den?

Skrivet av Gainsgoblin:

Tycker generellt att elbilar inte har så imponerande bagageutrymmen, man verkar ta allt extra utrymme man kan få på en bil när man inte behöver en stor motor och trolla bort det. Bilarna är inte mindre men likväl så har jag inte hittat någon riktig storlastare än. Enyaq är väl bäst med ett rakt och platt lastutrymme.

Nej, inte om man kikar på fakta hos AMS test ivf. Här har du en bra jämförelse med utrymmen i Enyaq, Ioniq 5 och Model Y. Där verkar MY komma på plats #1, Enyaq #2 och Ioniq 5 sist gällande lastytrymmen.

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Permalänk
Medlem
Skrivet av jonasc:

Jag beställde en Kia EV6 på impuls och har nu typ 7-8 månader på mig att rättfärdiga det innan den kommer…
Jag har sett flera av er referera till att elbilar laddar olika snabbt beroende på hur kapaciteten ser ut när man startar. Kan nån batterikung hjälpa mig med några termer att googla på för att för att förstå det där bättre?

Generellt och förenklat; Ju lägre SoC du har, ju snabbare laddar du i de flesta elbilar.

Så skall du åka på långresor ladda först när du är nere på 10-20% SoC, och inte när du ligger på tex. 60% SoC.

Såg dock att Emil hittat en mycket snyggare laddkurva som visar på just din bil (utmärkt).

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Permalänk
Medlem
Skrivet av martinot:

Är det alla laddarna hos CK som har stöd för 800V?

Yes alla laddare över 200 kW kan rent matematiskt inte vara 400 V då 500 A är gränsen för CCS standarden.

400 V * 500 A = 200 kW

Så för att komma över 200 kW effekt måste man ha mer än 400 V.

Därför Mercedes EQS och BMW i4 och iX 50 laddar max ca 200 kW. Lite mer då de kan köra några Volt extra över 400.

Visa signatur

Fractal Design Define R4 | ASUS Z170-A | i7 6700K @ 4.6 GHz med CM Hyper 212 Evo
ASUS GTX 1070 Ti Cerberus Advanced | Corsair LPX Black 3000 Mhz 16 GB CL 14
Samsung m2 970 Evo 1 TB | EVGA Supernova G2 750W | Huawei Mate 20 X

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dizzö:

Yes alla laddare över 200 kW kan rent matematiskt inte vara 400 V då 500 A är gränsen för CCS standarden.

400 V * 500 A = 200 kW

Så för att komma över 200 kW effekt måste man ha mer än 400 V.

Därför Mercedes EQS och BMW i4 och iX 50 laddar max ca 200 kW. Lite mer då de kan köra några Volt extra över 400.

Frågade, för även om det finns 300 kW-laddare på CK, så är det ganska få jämfört med de på 150 kW. Misstänker då att de på 150 kW är på 400V?

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Permalänk
Medlem
Skrivet av jonasc:

Tack ska du ha, det gav mig allt jag behövde och lite till!

Kan va värt att notera att det där är vid en laddare som kan ladda i 800 V.

Visa signatur

Fractal Design Define R4 | ASUS Z170-A | i7 6700K @ 4.6 GHz med CM Hyper 212 Evo
ASUS GTX 1070 Ti Cerberus Advanced | Corsair LPX Black 3000 Mhz 16 GB CL 14
Samsung m2 970 Evo 1 TB | EVGA Supernova G2 750W | Huawei Mate 20 X

Permalänk
Medlem
Skrivet av martinot:

Frågade, för även om det finns 300 kW-laddare på CK, så är det ganska få jämfört med de på 150 kW. Misstänker då att de på 150 kW är på 400V?

Deras 150KW är väll Tritium laddare vilket också har 800volt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av martinot:

Frågade, för även om det finns 300 kW-laddare på CK, så är det ganska få jämfört med de på 150 kW. Misstänker då att de på 150 kW är på 400V?

Yep de är på 400 V.

Helt enkelt hälften Volt men samma Ampere.

400 V * 375 A = 150 kW

800 V * 375 A = 300 kW

Visa signatur

Fractal Design Define R4 | ASUS Z170-A | i7 6700K @ 4.6 GHz med CM Hyper 212 Evo
ASUS GTX 1070 Ti Cerberus Advanced | Corsair LPX Black 3000 Mhz 16 GB CL 14
Samsung m2 970 Evo 1 TB | EVGA Supernova G2 750W | Huawei Mate 20 X

Permalänk
Medlem
Skrivet av Asus_84:

Deras 150KW är väll Tritium laddare vilket också har 800volt.

Skumt. Har laddat en hel del på CK 150 kW (300 har jag aldrig fått chansen att testa då det är få sådana tyvärr), men har nästan aldrig sett någon Ioniq 5 komma över 120 kW. De borde ju lätt ha kommit upp i strax under 150 kW oom det är 800V, och de då slipper gå vida deras DC-DC-konvereter?

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Permalänk
Medlem
Skrivet av martinot:

Har inte testat MY än, men MX har jag haft som lånebil ett par gånger och riktigt rymlig bil.

Vad har du för bil i dagsläget, och hur mycket lastar den?

Nej, inte om man kikar på fakta hos AMS test ivf. Här har du en bra jämförelse med utrymmen i Enyaq, Ioniq 5 och Model Y. Där verkar MY komma på plats #1, Enyaq #2 och Ioniq 5 sist gällande lastytrymmen.

https://youtu.be/FB0ly3ngJJY

Orkar inte lyssna på en 33 min video så du får gärna säga var ungefär alrik säger att Teslan har bäst utrymme även om det är irrelevant när man testat själv.

Om du läste så var det längd och möjlighet för otympliga saker jag anmärkte på. Då jag jämfört model y sida vid sida av min octavia med exakt samma packning så var problemet mest att rutans sluttning på model y problemet. Höjden var bättre på octavian så man fick in klart mer.

Utrymmet under golvet blir ju också tämligen värdelöst om man inte vill packa ur bagaget varje gång man vill ha något från det.

Sen att maxlast på Teslan är löjligt låg är ju ingen höjdare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dizzö:

Yep de är på 400 V.

Helt enkelt hälften Volt men samma Ampere.

400 V * 375 A = 150 kW

800 V * 375 A = 300 kW

Ok, tack. Stämmer med det som jag misstänkte.

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gainsgoblin:

Orkar inte lyssna på en 33 min video så du får gärna säga var ungefär alrik säger att Teslan har bäst utrymme även om det är irrelevant när man testat själv.

Tja, nu är jag inte själv ute efter en (el)SUV. Men hade jag som du varit det så hade jag absolut tagit mig tiden att lyssna på genomgången. Men det är självklart frivilligt och ingen som tvingar dig. Men som sagt; mycket bra video och bra konsumentupplysning för er som är intresserade av någon av dessa tre bilar.

Men det korta svaret är; räckte inte MY för dig, så är troligen inte Enyaq med sina mindre utrymmen, något alternativ för dig.

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Permalänk
Medlem
Skrivet av martinot:

Ok, tack. Stämmer med det som jag misstänkte.

Yes så det finns rätt okej med 800 V laddare ändå i landet för dem som vill maxxa laddningen i sina bilar som stödjer det.

Visa signatur

Fractal Design Define R4 | ASUS Z170-A | i7 6700K @ 4.6 GHz med CM Hyper 212 Evo
ASUS GTX 1070 Ti Cerberus Advanced | Corsair LPX Black 3000 Mhz 16 GB CL 14
Samsung m2 970 Evo 1 TB | EVGA Supernova G2 750W | Huawei Mate 20 X

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dizzö:

Yes så det finns rätt okej med 800 V laddare ändå i landet för dem som vill maxxa laddningen i sina bilar som stödjer det.

Nje, skulle jag nog säga. Har laddat flera gånger på 150 kW CK, men aldrig på 300 kW. Har antingen inte funnits (de flesta snabbladdare hos CK är 150 kW), eller så har de varit upptagna/trasiga varenda gång.

Fast bortsett från Ionity (som är endast 4-6 laddpunkter per station), och är begränsat med stationer i södra Sverige (i Norr finns inga alls) så verkar det vara rätt skralt.

Hade själv aldrig köpt en elbil om det inte var just för Teslas SuC-nät. Men det är jag det. Hatar att komma fram till trasiga laddpunkter (som sagt hänt mig flera gånger på CK, trots att det varit gröna i appen), eller till köer. Nog för att det tar tid att ladda elbilen, men hade jag dessutom fått köa för att ens få chansen att ladda så går elbilar fetbort för mig. Hatar köer.

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Permalänk
Medlem

Hade jätteproblem när jag åkte till Göteborg med en XC40 P6 igår med just laddstolpar. Ionity Norrköping hade en stolpe trasig, fanns dock lediga så det var lätt gjort.

Var tvungen att stanna i Jönköping för att ladda igen och stannade vid en ReCharge vid McDonalds. Försökte som oregistrerad kund men gick inte alls, vägrade ta emot mitt kort (samma kort som övriga laddstationer har registrerat). Åkte bort till en CK 300kW där jag fick "komminikationsproblem" om och om igen.

En snäll snubbe försökte starta min laddning med sitt kort (som han hade fått igång sin laddning med) men fick samma fel. Noterade en annan snabbladdare inte långt bort och det visar sig vara en Porsche-handlare och där krävs det att man har Ionity-kort/tag, något man får när man köper en bil med den bundlen, det finns inte att köpa löst (jag har alltså ingen).

Kommer på att jag har en Plugsurfing-tagg för nödsituationer som jag aldrig använt, å den fungerar på ReCharge. Åker tillbaka till McDonalds för att testa och då kommer laddaren igång.

Vidare till Göteborg där jag stannar på CK i Mölndal. 2st 150kW finns men en är trasig. Den andra är upptagen av en Audi och en Tesla M3 står på kö kopplad till en MER-laddare. Till slut får jag CK-laddaren men den laddar bara 2-3 procent innan den slår ifrån, testar flera gånger. Kommer en annan XC40 som försöker och får samma problem som jag. Jag får ladda på MER-laddaren i 50kW så jag kommer till Alingsås där InCharge har en 120kW. Resten av hemvägen går relativt smärtfritt med Ionity.

Tog mig 7,5h att åka Upplands Väsby - Göteborg. Med väntetid i GBG + hemresa tog hela resan över 16h. Har varit frustrerad för mindre...

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av martinot:

Nje, skulle jag nog säga. Har laddat flera gånger på 150 kW CK, men aldrig på 300 kW. Har antingen inte funnits (de flesta snabbladdare hos CK är 150 kW), eller så har de varit upptagna/trasiga varenda gång.

Fast bortsett från Ionity (som är endast 4-6 laddpunkter per station), och är begränsat med stationer i södra Sverige (i Norr finns inga alls) så verkar det vara rätt skralt.

Hade själv aldrig köpt en elbil om det inte var just för Teslas SuC-nät. Men det är jag det. Hatar att komma fram till trasiga laddpunkter (som sagt hänt mig flera gånger på CK, trots att det varit gröna i appen), eller till köer. Nog för att det tar tid att ladda elbilen, men hade jag dessutom fått köa för att ens få chansen att ladda så går elbilar fetbort för mig. Hatar köer.

Om du går in på https://chargefinder.com/se/ladda-elbil-boras-boras-ufc/99m7g... så kan du zooma ut o se alla 250+ kW laddare.

Däremot bor man över typ Sundsvall och åker mest i norr och vill kunna snabbladda bra så ska man köra Tesla definitivt.

Visa signatur

Fractal Design Define R4 | ASUS Z170-A | i7 6700K @ 4.6 GHz med CM Hyper 212 Evo
ASUS GTX 1070 Ti Cerberus Advanced | Corsair LPX Black 3000 Mhz 16 GB CL 14
Samsung m2 970 Evo 1 TB | EVGA Supernova G2 750W | Huawei Mate 20 X

Permalänk
Medlem
Skrivet av martinot:

Nje, skulle jag nog säga. Har laddat flera gånger på 150 kW CK, men aldrig på 300 kW. Har antingen inte funnits (de flesta snabbladdare hos CK är 150 kW), eller så har de varit upptagna/trasiga varenda gång.

Fast bortsett från Ionity (som är endast 4-6 laddpunkter per station), och är begränsat med stationer i södra Sverige (i Norr finns inga alls) så verkar det vara rätt skralt.

Hade själv aldrig köpt en elbil om det inte var just för Teslas SuC-nät. Men det är jag det. Hatar att komma fram till trasiga laddpunkter (som sagt hänt mig flera gånger på CK, trots att det varit gröna i appen), eller till köer. Nog för att det tar tid att ladda elbilen, men hade jag dessutom fått köa för att ens få chansen att ladda så går elbilar fetbort för mig. Hatar köer.

Hatar köer men kör bil, hur går det ihop? 😂

Permalänk
Medlem
Skrivet av Def_Dog:

Hatar köer men kör bil, hur går det ihop? 😂

Tesla + jobbar hemifrån.

Autopiloten var guld förr i tiden när jag pendlade till/från kontor i staden. Så mycket mer avkopplande i bilköer när bilen kör sig själv. Har man inte provat så förstår man verkligen inte skillande.

Numera jobbar jag dock hemifrån, och slipper i princip alla köer (undviker att köra till stan under kötider).

Grymt härligt!

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Permalänk
Skrivet av jonasc:

Jag beställde en Kia EV6 på impuls och har nu typ 7-8 månader på mig att rättfärdiga det

Härligt spontanköp! Provkörde deras värstingmodell för några veckor sedan, det var en väldigt läcker bil!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dizzö:

Om du går in på https://chargefinder.com/se/ladda-elbil-boras-boras-ufc/99m7g... så kan du zooma ut o se alla 250+ kW laddare.

Däremot bor man över typ Sundsvall och åker mest i norr och vill kunna snabbladda bra så ska man köra Tesla definitivt.

Är ju patetiskt få laddpunkter per station utan för Teslas laddnät. Det håller inte för mig. Hade jag inte haft tillgång på Tesla SuC så hade vi skippat den enda elbilen vi har i dagsläget. Hade då fått bli 100% bensin/diesel för oss i familjen.

Detta inlägg från verkligheten är precis sådant jag vill undvika med elbilar (som inte är Tesla). Detta är ett verkligt exempel på varför laddnäten måste bli bättre om elbilar skall bli ett alternativ för alla.

Skrivet av Chippen2188:

Hade jätteproblem när jag åkte till Göteborg med en XC40 P6 igår med just laddstolpar. Ionity Norrköping hade en stolpe trasig, fanns dock lediga så det var lätt gjort.

Var tvungen att stanna i Jönköping för att ladda igen och stannade vid en ReCharge vid McDonalds. Försökte som oregistrerad kund men gick inte alls, vägrade ta emot mitt kort (samma kort som övriga laddstationer har registrerat). Åkte bort till en CK 300kW där jag fick "komminikationsproblem" om och om igen.

En snäll snubbe försökte starta min laddning med sitt kort (som han hade fått igång sin laddning med) men fick samma fel. Noterade en annan snabbladdare inte långt bort och det visar sig vara en Porsche-handlare och där krävs det att man har Ionity-kort/tag, något man får när man köper en bil med den bundlen, det finns inte att köpa löst (jag har alltså ingen).

Kommer på att jag har en Plugsurfing-tagg för nödsituationer som jag aldrig använt, å den fungerar på ReCharge. Åker tillbaka till McDonalds för att testa och då kommer laddaren igång.

Vidare till Göteborg där jag stannar på CK i Mölndal. 2st 150kW finns men en är trasig. Den andra är upptagen av en Audi och en Tesla M3 står på kö kopplad till en MER-laddare. Till slut får jag CK-laddaren men den laddar bara 2-3 procent innan den slår ifrån, testar flera gånger. Kommer en annan XC40 som försöker och får samma problem som jag. Jag får ladda på MER-laddaren i 50kW så jag kommer till Alingsås där InCharge har en 120kW. Resten av hemvägen går relativt smärtfritt med Ionity.

Tog mig 7,5h att åka Upplands Väsby - Göteborg. Med väntetid i GBG + hemresa tog hela resan över 16h. Har varit frustrerad för mindre...

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/