Köpt VA gaming panel, sämre än min förra IPS?

Permalänk
Medlem

Köpt VA gaming panel, sämre än min förra IPS?

Hej på er!

Köpte precis "tuf vg32vqr"Skärm Spec.
Problematiken är när jag spelar och bilden är still, då är allt krispigt och fint, men rör jag på musen så skiftar omgivningen till en mörkare nyans. Det är lite störande, på min förra IPS förblir omgivningen i samma nyans. Hur som haver, har testat alla olika kalibreringar, även från webben. Blev bättre, men nyansskiftningen finns kvar.

Knepigt att få detta till en fråga. Har jag glömt något eller är detta oundvikligt med en VA panel? Är nog en mer allmän fråga om VA paneler

Mvh Horph

Permalänk
Medlem

Rent allmänt så är VA paneler snabbare (och billigare) medans IPS paneler har bättre färger och betrakningsviklar (bilden ser bra ut från sidan).

Själv går jag aldrig tillbaka till VA igen då jag föredrar bättre färger över höga uppdateringar.

Permalänk
Rekordmedlem

Den skärmen verkar ha flera olika funktioner som kan påverka kontrast typ smart contrast, dark boost och shadow boost, de funktionerna kanske påverkar det du ser.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Har alltid hört dåligt om VA paneler.

Visa signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server - Svensk VR Community
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Permalänk
Avstängd

Vad jag läst så är det bara Samsungs 240hz VA-panel som är duglig. Jag provade på en Gigabyte 27" VA-panel på 165hz och den hade rejält med ghosting, så den skickades tillbaka. Tyvärr så köpte jag från Danmark och fick bekosta frakten tillbaka själv. Sved en del, en dyr läxa.

Visa signatur

7800x3d, 64GB 6000cl30, Gigabyte X670 Gaming X AX (F9d) 12TB m.2/nvme, 8TB SSD, WD 2x12TB 5400rpm, XFX 7900xt, SoundBlasterX AE-5+, HP X34", Fractal Design Define 7, Corsair HX750, Topping MX3s, Ino Audio piMx, Dan Clark Audio Aeon 2 closed..
LG B1 65", Topping e70, Topping pa5 II plus, Guru Audio Junior+ (primärt) / Canton GLE 90, Nintendo Switch OLED, Pico 4 VR

Permalänk
Medlem

Vill man ha bra svärta & hyffsat uppdatering så är va ett bra val, vill man ha bättre bild så är ips överlägset (detta bara allmänt inte specifika skärmar finns bra & dåliga skärmar så klart MVH Arne

Visa signatur

Arne Berg

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av Horph:

Knepigt att få detta till en fråga. Har jag glömt något eller är detta oundvikligt med en VA panel? Är nog en mer allmän fråga om VA paneler

VA-paneler har generellt en eller fler av följande nackdelar utöver sämre betraktningsvinklar.

(1) Tydliga eftersläp
(2) Segmenterad pixelstruktur som bryter upp text och grafik
(3) Tydliga statiska halvtonsmönster

Samsung har lyckats väldigt bra med framför allt (1) och även (2) på sina VA-spelskärmar men har fortfarande problem med (3). Med andra VA-skärmar får man läsa på i förväg via kvalificerade tester om just den skärmen. De flesta brukar vara bra på att upptäcka (1) eftersom det syns så fort bilden rör sig. (2) och (3) är däremot inte något som alla testare tittare efter eller tar upp.

Permalänk
Medlem

Detta är ett vanligt problem med VA. Speciellt i gaming och vid mörka segment.
Kommer ihåg när jag spelade Skyrim på min gamla EIZO Foris FS2331. Såg aldrig några stjärnor på natten

Visa signatur

hellre mer fps på skärmen än pengar på banken

Permalänk
Medlem

Tack för era svar! Det besvarade min fråga

Permalänk
Medlem

Har också VA-panel och är mycket nöjd med färgerna och kvalitén generellt, men det är ingen höjdare i spel med mycket rörelse. Man behöver inte slå på motion blur i spelen, om man säger så...

Mann kan testa att justera Overdrive (kan heta lite olika). Med för lite overdrive blir det ghosting, men med för mycket blir det istället andra konstiga skiftningar i nyans när saker rör sig.

Visa signatur

Phanteks XT Pro Silent | Phanteks PH-TC14PE | Seasonic Core GX V2 850W | Asus Prime X370 Pro | Ryzen 9 5950X | Corsair 32GB 3600 MT/s | ASRock RX 9070 XT Steel Legend 16GB | WD Blue SN550 NVMe SSD 1TB

Permalänk
Skrivet av Sions:

Rent allmänt så är VA paneler snabbare (och billigare) medans IPS paneler har bättre färger och betrakningsviklar (bilden ser bra ut från sidan).

Själv går jag aldrig tillbaka till VA igen då jag föredrar bättre färger över höga uppdateringar.

VA paneler är inte snabbare, utan tvärtom?

Permalänk
Skrivet av SuperDuperKillen:

Va paneler är generellt snabbare än ips pga skillnader i deras konstruktion men så små skillnader att det knappt är mätbart så jag st svarstid är inget att hänga upp sig på mest en siffra tillverkaren kan använda som e-penis för att kunna höja priset.

Stäng av alla onödiga "bildförbättrings" funktionet som dunamisk kontrast osv min skärm gör lika dant med det påslaget men stänger jag av dynamisk kontrast försvinner problemet och ch va har enligt mig tillräckligt bra kontrast utan detta.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem
Skrivet av Horph:

Hej på er!

Köpte precis "tuf vg32vqr"Skärm Spec.
Problematiken är när jag spelar och bilden är still, då är allt krispigt och fint, men rör jag på musen så skiftar omgivningen till en mörkare nyans. Det är lite störande, på min förra IPS förblir omgivningen i samma nyans. Hur som haver, har testat alla olika kalibreringar, även från webben. Blev bättre, men nyansskiftningen finns kvar.

Mvh Horph

"Black smearing" är tyvärr ett problem de flesta VA-paneler dras med.

Visa signatur

5800X3D @Kombo Strike 3 / 32GB DR RAM @3.8GHz,CL16 / 5080 FE @3.1GHz,36Gbps VRAM,975mV

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av Rouge of Darkness:

Va paneler är generellt snabbare än ips pga skillnader i deras konstruktion [...]

Precis tvärtom – VA-paneler är generellt långsammare i fråga om responstider och hur snabba transienter som genomföras. Detta är ofta tydligare ju högre frekvens panelen kör. Därav att det vanligaste klagomålet på spelskärmar med VA-paneler är just eftersläp och smetande. Samsung är de som lyckats jobba bort detta bästa av alla på sina nyare spelmodeller.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SuperDuperKillen:

Ja, jag var lite otydlig. Svårt att använda ordet "snabbt" utan att precisera då det finns många sett att mäta på.
Jag menade att VA paneler of levereras med högre uppdateringsfrekvens än IPS skärmar.
Då är de "snabbare" på pappret, men länge fördröjning.

Typ som att jämföra ramminnens hastighet i frekvens utan att ta med fördröjningen(latency).

Men vi är nog alla överens om att VA paneler(ofta) är skit (vad gäller bildkvalite).
Men smaken e som baken...

Permalänk
Medlem

Jag har samma skärm och upplever inte det du beskriver alls.

Kör följande inställningar:

Racing Mode
HDR: Off
Adaptive-Sync / Freesync: On
ELMB Sync: Off
Shadow Boost: None
Eco Mode: Off

Kör även Windows 11 med inget HDR igång. Displayport kopplat.

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av Sions:

Jag menade att VA paneler of levereras med högre uppdateringsfrekvens än IPS skärmar.

Faktiskt tvärtom där med

Ingen tillfällighet att de 360 Hz Nvidia Reflex-skärmar som finns kör IPS-paneler och inga VA-paneler. Även 240 Hz IPS-paneler fanns också tillgängliga före 240 Hz VA-paneler. På 240 Hz VA är det också främst Samsung som lyckats hålla tekniken aktuell.

VA-tillverkning har gått sidledes mot att ersätta TN-paneler som lågprismodeller vilket är väldigt bra ur färg- och kontrastsynpunkt. Ganska trevligt ur pengasynpunkt också att få 144 Hz 3440x1440-VA-paneler för 3–4 000 kronor när liknande IPS-baserade skärmar kostade det dubbla för ett par år sedan. Men man det man sparar i pengar får man tillbaka med mer eftersläp och andra potentiella VA-nackdelar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

Faktiskt tvärtom där med

Ingen tillfällighet att de 360 Hz Nvidia Reflex-skärmar som finns kör IPS-paneler och inga VA-paneler. Även 240 Hz IPS-paneler fanns också tillgängliga före 240 Hz VA-paneler. På 240 Hz VA är det också främst Samsung som lyckats hålla tekniken aktuell.

VA-tillverkning har gått sidledes mot att ersätta TN-paneler som lågprismodeller vilket är väldigt bra ur färg- och kontrastsynpunkt. Ganska trevligt ur pengasynpunkt också att få 144 Hz 3440x1440-VA-paneler för 3–4 000 kronor när liknande IPS-baserade skärmar kostade det dubbla för ett par år sedan. Men man det man sparar i pengar får man tillbaka med mer eftersläp och andra potentiella VA-nackdelar.

AHH måste varit TN paneler jag tänkte på.
Ni kan bortse från mina inlägg (utom kommentaren att VA e skit )

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av Sions:

AHH måste varit TN paneler jag tänkte på.
Ni kan bortse från mina inlägg (utom kommentaren att VA e skit )

TN är på väg bort ned till bottenskrapet när man behöver en 24-tums, 60 Hz Full HD-skärm för max 1 500 kronor eller liknande. För spelande i höga frekvenser 240 och 360 Hz – samt högre i framtiden – når paneltillverkarna idag längre på IPS utan alla de nackdelar som TN dras med.