Elbilar - Tråden för intresserade

Permalänk
Inaktiv

Borde det inte dyka upp lite mer elhusbilar snart

Drar ju roliga mängder diesel att semestra med husbil så borde ju vara intressant. Mycket utrymme för solpaneler och ladda kan man göra med trefas på alla campingar.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av anon134512:

Borde det inte dyka upp lite mer elhusbilar snart

Drar ju roliga mängder diesel att semestra med husbil så borde ju vara intressant.

Såg en elhusvagn som var lite intressant. Den hade egna batterier och drivning så att det inte skulle påverka (el-) dragbilen så mycket. Och förstås solceller och så.

Samtidigt vet jag inte om det är så bra för en husbil. Den jobbigaste situationen för en elbil är ju just semesterresor och en husbil använder man ju endast för det liksom. Så antingen får man ha ett jättebatteri, vilket kostar skjortan, eller så får man snabbladda på vägen till campingen och trängas med alla andra elbilister som ska åka på semester.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av snajk:

Såg en elhusvagn som var lite intressant. Den hade egna batterier och drivning så att det inte skulle påverka (el-) dragbilen så mycket. Och förstås solceller och så.

Samtidigt vet jag inte om det är så bra för en husbil. Den jobbigaste situationen för en elbil är ju just semesterresor och en husbil använder man ju endast för det liksom. Så antingen får man ha ett jättebatteri, vilket kostar skjortan, eller så får man snabbladda på vägen till campingen och trängas med alla andra elbilister som ska åka på semester.

Jag tänker att det borde gå lika bra på semester. Säg att man får ihop t ex 40 mil räckvidd på en husbil. Det hade ju varit alldeles lagom så länge man kan ladda om nätterna och pauserna. Man ska ju semestra med, inte bara köra

Ett enormt batteri däremot, ja det lär ju behövas. Det är väl just där skon klämmer. Att vikten blir för hög. Blir mycket el som behövs för att driva det framåt.

Men kan man på lastbilar bör man ju kunna på husbilar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

Nu finns leasing av MG 5, 2995 för Luxury och 1000 mil per år.

Var har du hittat det priset? Jag hittar det ingenstans.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av addek83:

Var har du hittat det priset? Jag hittar det ingenstans.

Exempelvis: https://www.blocket.se/annons/skaraborg/mg_a_mg5_luxury_kombi... men finns massvis på blocket.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SiD:

Finns det data på hur mkt stryk ett batteri tar av att laddas fullt? Får känslan att det är det värsta man får göra med en elbil nämligen.

Tyvärr går det ju inte att säga hur dåligt det är, men man kan ju roa sig med att googla på Tesla och deras begränsade supercharging-hastigheter pga. för mycket snabbladdning. Hur dåligt det är beror ju på kemin i batteriet vilket skiljer sig markant, samt även den "övre bufferten". Vet att någon bil som laddar assnabbt (e-tron, taycan?) påstås ha en väldigt stor buffert över 100%, så batteriet är inte laddat helt även om den säger 100% på mätaren. Verkar varit e-tron:

https://www.e-tronforum.com/threads/battery-buffer.2793/

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

1000mil dock, då får man hålla i sig som citybil. Avsevärt fort att nå den gränsen. Jag hade problem att hålla 1500per år och körde över gränsen oavsett och har nu 2000mil/år istället

Visa signatur

TV: LGOLED65B1
PC:
Corsair Crystal 570X - ASUS ROG Strix B560-A GAMING - i9 11900K - Asus TUF RTX 4090
OC24 Gaming - SAMSUNG 960 EVO 250GB - SAMSUNG 980 PRO 1TB - Corsair Vengeance RGB PRO DDR4 3600MHz 64GB - Corsair RM1000i - ASUS VG27BQ - Steel Series Apex Pro - Steel Series Rival 5.
Mobil: Samsung S24plus

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Don_Tool:

1000mil dock, då får man hålla i sig som citybil. Avsevärt fort att nå den gränsen. Jag hade problem att hålla 1500per år och körde över gränsen oavsett och har nu 2000mil/år istället

När jag veckopendlade som mest, så drog jag av 1000 mil samma på en och samma månad..

Permalänk
Medlem
Skrivet av SiD:

Skulle mycket gärna se data på att ett batteri tappar 20% efter några år pga man slöladdar till 100% en gång i veckan, som jag gör.

Tycker inte att det är att missköta sin bil när man tvättar/lackskyddar, har sätesskydd för ungarna osv men laddar till 100 när jag väl pluggar in bilen.

Jag vill också se data för det verkar inte finnas så mycket som visar på vad som händer.
De generella riktlinjerna är att inte ladda under 20% eller över 80% men vad det innebär vet jag inte.

Att det slits mer om du över eller under gränsen är det inget snack om, fråga är hur mycket…

Permalänk
Medlem
Skrivet av stgr:

När jag veckopendlade som mest, så drog jag av 1000 mil samma på en och samma månad..

Japp..-..Det jag menar är att det är inte värt det priset för 1000mil, det kommer kosta betydligt mer i slutänden efter man överskidit gränsen

Visa signatur

TV: LGOLED65B1
PC:
Corsair Crystal 570X - ASUS ROG Strix B560-A GAMING - i9 11900K - Asus TUF RTX 4090
OC24 Gaming - SAMSUNG 960 EVO 250GB - SAMSUNG 980 PRO 1TB - Corsair Vengeance RGB PRO DDR4 3600MHz 64GB - Corsair RM1000i - ASUS VG27BQ - Steel Series Apex Pro - Steel Series Rival 5.
Mobil: Samsung S24plus

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon134512:

Jag tänker att det borde gå lika bra på semester. Säg att man får ihop t ex 40 mil räckvidd på en husbil. Det hade ju varit alldeles lagom så länge man kan ladda om nätterna och pauserna. Man ska ju semestra med, inte bara köra

Ett enormt batteri däremot, ja det lär ju behövas. Det är väl just där skon klämmer. Att vikten blir för hög. Blir mycket el som behövs för att driva det framåt.

Men kan man på lastbilar bör man ju kunna på husbilar.

Problem för många är vikten, du måste ta lastbilskörkort eller ha B-körkort före 1996.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Don_Tool:

Japp..-..Det jag menar är att det är inte värt det priset för 1000mil, det kommer kosta betydligt mer i slutänden efter man överskidit gränsen

Personligen har jag nog svårt att rekommendera bilen för 3000 i vilket fall, det är en av dom plastigaste bilarna jag suttit i. Inte kört den dock.

Sen är ju genomsnittet i Sverige runt 1100-1200 mil per år så 1000 mil känns inte så ologiskt. Man kan inte rätta sig efter alla.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Herr Kantarell:

Finns det nån elbil som inte är väldigt dyr och går snabbt att få tag i?

Funderar på om jag vill ha en liten bil att köra i stan och volvon för längre resor. 30 mil
Eller en bil som duger till bägge, men då behövs större bagageutrymme.

Definiera gärna "väldigt dyr" i SEK. Annars så är det ett begrepp som är väldigt varierande från person till person.

Visa signatur

macOS: Mac mini [M4 Pro 14-core/24GB/1TB/10GbE], MacBook Air 13" [M1/16GB/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32GB/512GB]
Windows: Microsoft Surface Pro 11 [Snapdragon X Elite/16GB/1TB/OLED], Microsoft Surface Laptop 7 13" [Snapdragon X Plus/16GB/512GB], HP Omnibook X 14" [Snapdragon X Elite/16GB/1TB], HP OmniBook Ultra 14" [Ryzen AI 9 HX 375/32GB/1TB]
iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 10 46mm [LTE]
HT: LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB], Intel NUC [Core i5/8GB/256GB]

Permalänk
Medlem
Skrivet av K-D][Aramis:

Jag gjorde så med nuvarande, både positivt och negativt Positiva är ju att man slipper punga ut massa pengar och sedan köpa nya inför inlämningen. Negativa att jag var tvungen att tjata på en vän varje gång kostar nog betydligt mer än 500:- hos vanlig verkstad att skruva ner, kränga om, balansera och montera.

Har för mig jag sett priser mellan 500-1000 för fyra däck som läggs om. Men det är ju värt att jämföra olika däckverkstäders priser innan man gör jobbet.

Visa signatur

macOS: Mac mini [M4 Pro 14-core/24GB/1TB/10GbE], MacBook Air 13" [M1/16GB/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32GB/512GB]
Windows: Microsoft Surface Pro 11 [Snapdragon X Elite/16GB/1TB/OLED], Microsoft Surface Laptop 7 13" [Snapdragon X Plus/16GB/512GB], HP Omnibook X 14" [Snapdragon X Elite/16GB/1TB], HP OmniBook Ultra 14" [Ryzen AI 9 HX 375/32GB/1TB]
iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 10 46mm [LTE]

Permalänk
Medlem
Skrivet av glemmy:

Norska motor har testat snabbladdning
https://www.motor.no/aktuelt/her-er-ladetider-pa-alle-nye-elb...
Det man kan utläsa är att E-tron GT och Taycan lyckas bäst. Stor skillnad på Model 3 och Model Y. Koreanska bilarna lyckas inte lika bra när det är vintertid, 35 minuter tog EV6 nu jämfört med 20 minuter på sommaren. BYD och Xpeng floppar.

Det märkliga är dock att de mäter bara %, och inte kWh (som varit ärligare), eller antal mil/laddad tidsenhet (ännu mer värdefull praktisk information).

Tester liknande dessa, som mäter hur många verkliga km räckvidd man får per laddad minut vid snabbladdare tycker jag är betydligt mer praktisk information som bättre återspeglar verkligheten:

https://www.mestmotor.se/recharge/artiklar/artiklar/20210824/...

https://www.vibilagare.se/nyheter/30-mil-pa-20-minuter-merced...

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

Notera att det inte är det officiella priset från generallagret.
Det är Brandt Bils egna leasing. Men det är iaf ett pris
Skulle tro att generallagrets leasing landar på samma.

Verkar vara svårt för Hedin/MG att hålla tidsplaner.

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

Jop, samtidigt att gnälla på att en bil med över 400 hästar är slö känns lite som en överdrift.

Max uteffekt 326 hk (240 kW), overboost 408 hk (300 kW), max vridmoment 345 Nm.

Inte så kraftfullt när man ser till att det är en elbil, och till priset man betalar (800-900 för "strippad" bil, och 1,4 för en med vettig utrustning).

Tänk på att det är en mycket tyngre bil än M3, så då vill man ju helst ha en Taycan Turbo, och då är det helt andra pengar.

Skrivet av snajk:

Men absolut, sett till priset jämfört med en Model S så är den ju inte lika snabb, rakt framåt i alla fall. Och den är mindre och trängre och sannolikt mycket dyrare i underhåll och så.

Gillar inte MS. Den är för stor och klumpig för min smak. Gillar inte körkänslan i den. M3 är så mycket mindre, lättare, agilare i kurvor och roligare att köra.

Taycan är tyngre och större än M3, och kanske lite mitt i mellan M3 och MS, men ändå betydligt närmare M3 i körkänsla än MS tycker jag.

Skrivet av snajk:

[500K i extrautrustning bara för grundfunktionalitet låter förstås väldigt dyrt, men jag gissar att du använder grundfunktionalitet ganska brett här?

Nej, tyvärr (skulle önska du hade rätt) så har du fel. Orkar inte göra om konfigurationen nu, men jag la inte till någon lyx som avancerade stolar, brodering med Porsche-emblem i läder eller så. Endast basfärger, etc. Det jag la till var sådant som är hygienfaktor för alla nya bilar. I porsches fall så fick jag lägga till för infotainmentskärmar, eluppvärmda sätet, snabbladdning med hyfsad effekt, autopilot, etc.

Du tror att det är överdrivet, men det är de priserna Porsche tar för tillbehör (som ingår som standard hos Tesla och många andra bilar). Det är därför även om det låter hyfsat billigt med en Taycan för 800-900, så tillkommer så mycket då de lägger på enorma marginaler på tillbehören man inte vill vara utan.

Skrivet av snajk:

Men igen är det ju så med en Porsche liksom. Till exempel köper många till keramiska bromsar för hundratusentals kronor trots att de är objektivt sämre om man inte kör på bana, vilket få gör speciellt i Cayenne och liknande. Populärt tillval ändå, trots extremt gnissel i vardagen och så.

Inget sådant som jag lade till. Tvärt om, jag vill inte ha keramiska bromsar för vardagen. Kikar på att köpa en klassisk V8 i form av en 458:a, och det första jag kommer göra är att byta de keramiska bromsarna till klassiska stålbelägg istället.

Skrivet av snajk:

Taycan är visserligen inte en renodlad sportbil men det är en väldigt sportig bil ändå, och således tror jag chansen att den blir en "klassiker" är hyfsat stor. E-tron GT är en väldigt trevlig och sportig Audi men inte klassikermaterial på det sättet. Det kommer förstås från Porsches status. Går man upp i nivå ytterligare så är denna effekt mer tydlig, har man en Lamborghini, Ferrari eller liknande så håller den värdet rätt bra nästan oavsett modell, även om deras "sportbilar" förstås håller värdet ännu bättre.

Exakt min poäng. Olika varumärken (även om i grunden samma bil) är värda olika mycket.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av SiD:

Vet inte hur mycket degradering ladda till 100 gör kontra till 80. Känns som att alltid ladda på snabbladdare tex sliter mer än vanlig laddare

Det beror på batterikemi. Undantar man vissa som LPF, så är det oftast ganska skadligt för batterierna att vara på 100% i mer än ca 1 timme. Därefter så börjar man rätt kraftigt påskynda degraderingen. 90% är däremot inte alls lika känsligt. Skall jag åka långt så brukar jag nöja mig att ladda till 90%. Till vardags laddar jag aldrig mer än 80%.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

Fick tag i någon Hyundai-försäljare idag. Det verkar rätt kört att få tag i en Ioniq 5 innan nästa år typ. De erbjöd att leasa en Kona i ett år eller tills leverans hyfsat billigt, 3995 med vinterhjul, men jag vet inte. Annars kan man ju ringa runt till olika ÅF och se om de har några beställda men inte "tingade" med lagom leveranstid och förstås rätt bil som jag vill ha, RWD LR Essential. Här hade de två bilar som inte var sålda än men de var båda Advanced, vilket för mig känns onödigt.

Jo, det är långa leveranstider hos många tillverkare pga. halvledarbrist, men för elbilar även gällande batteribrist.

Vad tyckte du om att köra Iq5:an?

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Leyer:

Det har ju ryktats om 1995, så 2995 är ju avsevärt högre än vad som gissats, om än för Luxury-varianten.

Permalänk
Medlem
Skrivet av addek83:

Det har ju ryktats om 1995, så 2995 är ju avsevärt högre än vad som gissats, om än för Luxury-varianten.

Det ryktet var innan MG höjde priset på sina modeller samt att då fanns även Comfort-varianten, som hade mindre utrustning och antagligen var tänkt som en billigare varaitn. Nu finns ju enbart Luxury, precis som du säger.

Jag tror att dom fortfarande komma sälja som smör, svenskarna älskar kombis

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av addek83:

Sist jag snackade med en MG säljare (i måndags) när jag frågade om MG5an åt sambon så nämnde han att leasingpriset uppskattningsvis skulle landa på 3300kr för Luxury, exklusive försäkring och vinterdäck. Så 2995 är kanske inte så dumt ändå.

Å andra sidan har jag en känsla av att bilen kommer bli ruskigt populär pga priset och det faktum att det är en kombi. Så väntetiderna lär bli långa. Och första bilarna rullar inte ut förrän i juni/juli.

Visa signatur

Europeisk marknadschef för Pimax Technology.
SweViver - Min officiella VR Gaming & Review YouTube kanal: https://www.youtube.com/SweViver/
PC: Palit RTX 4090 Gamerock OC - AMD 5950x - 32GB DDR4 3600MHz - HX1000i
Go-to VR headset: Pimax 8KX & Pimax Crystal

Permalänk
Medlem

Det där visar främst hur bra DC laddare bilen har. Har en bil t ex inte 800V teknologi, utan 400V så jämför man äpplen och päron. Man måste ha en gemensam baseline anser jag sedan är det effektiviteten kwh/mil som spelar in.

Dvs jämför 800V bilar i en kategori, 400V i en annan osv.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Don_Tool:

De flesta leasingavtal börjar på 1000 mil per år, behöver man mer är det bara att köpa till. I detta fall kan man lägga till 150 för att hamna på 1500 och 350 för att få 2000. Det är väl bra att man kan välja hur långt man kör så man inte betalar för mer än man behöver?

Skrivet av stgr:

Pendlade du 100 mil enkel väg?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Leyer:

Jo det fanns många annonser, många från Brandt men exempelvis Holmgrens hade samma pris.

Märk att jag inte säger något om att det är en bra deal eller en bra bil. Många var intresserade av denna och nu har vi ett pris även för leasing bara. Samtidigt är det väl ett helt ok erbjudande, ungefär samma pris som en E-208, Opel Mokka och liknande och detta är ju en större bil och sannolikt mer välutrustad ("Luxury" är det ju). Jämfört med MG ZS ser den förstås något dyr ut dock.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av snajk:

De flesta leasingavtal börjar på 1000 mil per år, behöver man mer är det bara att köpa till. I detta fall kan man lägga till 150 för att hamna på 1500 och 350 för att få 2000. Det är väl bra att man kan välja hur långt man kör så man inte betalar för mer än man behöver?
Pendlade du 100 mil enkel väg?

Nästan, det längsta var väl en 55 mil eller där omkring, men behövde då ett par gånger i veckan åka till grannbyn/staden, och de la några mil till på mätaren. Sedan ett varv till polaren som la till 35x2 mil en helg..

350kr för 1000mil extra är ett bra pris, ger ungefär 2.80kr/mil extra, jag har sett priset på övermil passera 30kr/mil.

Permalänk
Medlem

Det skulle finnas laddningskurvor från testet någonstans, jag hittade dock inte via den länken.
Minuter mellan två procentenheter Soc säger inte så mycket, det håller jag med om. Men som sagt, syftet verkar mer att jämföra sommar- mot vinterförhållanden.

Mil per laddad tidsenhet är bra om det framgår vilken förbrukning som används för att beräkna. Ser gärna att testlaget mätt upp förbrukningen och inte bara räknar om enligt WLTP eller liknande.

Visa signatur

Solen i africa! Hjälp snabbt. Tävling i klassen!
Det var High noon.
Om solen i Africa en truckförare kommer från East till Weast på huvudvägen. och exact vid eqvatorn vid Africa. Landskapet är totalt slät. På en tidpunkt var solen så ett par telestolpar gjorde så att det blev skugga.
3 gissar jag på, men kan inte förklara?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av martinot:

Max uteffekt 326 hk (240 kW), overboost 408 hk (300 kW), max vridmoment 345 Nm.

Inte så kraftfullt när man ser till att det är en elbil, och till priset man betalar (800-900 för "strippad" bil, och 1,4 för en med vettig utrustning).

Jo men det är ju en Porsche, det är klart att den inte är billig, speciellt om man gör en sådan här jämförelse av siffror liksom. Men jag vet inte om det är riktigt rättvist. Tittar man på data för en bas-Cayman exempelvis så ser den inte så prisvärd ut, 2 liters motor med 250 hästar, för över 600K? Det går ju att köpa en Focus med större motor och fler hästar för två tredjedelar av det priset. Men skulle jag ha en bil att leka med hade jag förstås tagit en Cayman över en Focus alla dagar. Och då är ändå Focus en rätt trevlig bil för sånt.

Citat:

Tänk på att det är en mycket tyngre bil än M3, så då vill man ju helst ha en Taycan Turbo, och då är det helt andra pengar.

Det är en tyngre bil men det är också en sportigare bil. Model 3 är absolut inte dålig ur den aspekten men det är ju mer en familjebil som man kan få rätt sportig, medan Taycan mer är en sportbil som råkar ha ett baksäte liksom. Sen är det ju elbilar med tunga batterier så ingen är ju direkt lättfotad.

Citat:

Gillar inte MS. Den är för stor och klumpig för min smak. Gillar inte körkänslan i den. M3 är så mycket mindre, lättare, agilare i kurvor och roligare att köra.

Jo absolut. Men i princip samma argument kan man ju använda för att välja en Taycan över en Model 3, eller hur? Inte lättare kanske men agilare och roligare att köra.

Citat:

Taycan är tyngre och större än M3, och kanske lite mitt i mellan M3 och MS, men ändå betydligt närmare M3 i körkänsla än MS tycker jag.

Tja jag vet inte, jag har inte kört någon av dem på bana eller så. I trafiken är de båda rätt sportiga enligt min erfarenhet. Däremot vet jag ju vilken bils inredning jag skulle vilja spendera en massa tid i.

Citat:

Nej, tyvärr (skulle önska du hade rätt) så har du fel. Orkar inte göra om konfigurationen nu, men jag la inte till någon lyx som avancerade stolar, brodering med Porsche-emblem i läder eller så. Endast basfärger, etc. Det jag la till var sådant som är hygienfaktor för alla nya bilar. I porsches fall så fick jag lägga till för infotainmentskärmar, eluppvärmda sätet, snabbladdning med hyfsad effekt, autopilot, etc.

Jag testade konfiguratorn och jag har svårt att komma upp i de priserna faktiskt. Norden-paket med eluppvärmning, värmepump och så var inte så dyrt (well, för att vara en Porsche i alla fall), 39K. Alla självkörningsgrejer har jag inte så bra koll på men lägger man till max på allt så hamnar det runt 100K. Den enda laddaren som går att lägga till, som inte är en väldigt dyr kabel i princip, är ju 22kW AC-laddning, för 17400. Det kan förstås vara trevligt men standard 11kW räcker ju rätt bra. Infotainment-skärmar får man två stycken som standard, plus förstås instrumentskärmen, det man kan lägga till är en tredje (eller snarare fjärde) skärm för passageraren. Det är ju coolt men jag hade nog hellre köpt en Ipad som passageraren kan leka med för halva priset.

Annars är värstingstereon rätt dyr förstås, Burmester och allt, men det är ju inte dyrare än att lägga till typ B&W-stereon på en XC60 eller så. HUD:en är rätt dyr men ganska trevlig, och det finns ju inte till Model 3. Sen har de par stolar stolar i olika prisklasser, med massage, ventilation och så. Men i allmänhet tycker jag inte att de flesta tillval är så farligt dyra, jämför man med en vanlig Volvo så är det mesta ungefär lika dyrt. Bortsett från självkörningsgrejerna då, och man kan förstås ösa på mer med fler alternativ för inredningen exempelvis.

Citat:

Du tror att det är överdrivet, men det är de priserna Porsche tar för tillbehör (som ingår som standard hos Tesla och många andra bilar). Det är därför även om det låter hyfsat billigt med en Taycan för 800-900, så tillkommer så mycket då de lägger på enorma marginaler på tillbehören man inte vill vara utan.

Tja, jag ser inte riktigt det. För mig hade jag varit ganska nöjd med basversionen plus det nordiska paketet. Lite träpaneler, minne på stolarna, och en del smågrejer hade säkert behövts, tresits baksäte exempelvis, men det blir inte ens 100K.

Citat:

Inget sådant som jag lade till. Tvärt om, jag vill inte ha keramiska bromsar för vardagen. Kikar på att köpa en klassisk V8 i form av en 458:a, och det första jag kommer göra är att byta de keramiska bromsarna till klassiska stålbelägg istället.

Jo det är nog bra. För bankörning är keramiska bromsar väldigt trevligt men i trafiken är de bara irriterande.

Citat:

Exakt min poäng. Olika varumärken (även om i grunden samma bil) är värda olika mycket.

Jepp.

Skrivet av martinot:

Jo, det är långa leveranstider hos många tillverkare pga. halvledarbrist, men för elbilar även gällande batteribrist.

Vad tyckte du om att köra Iq5:an?

Fanns ingen bil inne för provkörning just när jag var där, vilket var på lunchen, inte ens en utställningsbil att provsitta. Men jag har bokat en tid imorgon att köra Kona och Ioniq 5. Med tjejen också så vi får se hur det går med åksjuka och så.

Men ju mer jag funderar desto mer ovärt känns det att leasa en bil jag inte vill ha i ett år bara för att vänta på bilen jag faktiskt vill ha. Det kanske helt enkelt blir en tio-femton år gammal V70/5-serie/E-klass i ett år eller två så kan jag vänta in lite mer sansad marknad, fler kampanjer i slutet av året (när tillverkarna börjar bli desperata att uppnå utsläppsmål) och förstås beställa i lugn och ro.

Permalänk
Medlem

Auto motor & sport är nu igång med årets elbilsrace. Följ via länken nedan.
Elbilsrace 2022

Permalänk
Medlem
Skrivet av Don_Tool:

Har man relativt nära till jobbet så är 1000 mil ändå fullt tillräckligt för en bruksbil. Slår man ut det på årets alla dagar så kommer du ändå 2.7 mil per dag. Och då alla helger inräknat, 7 dagar i veckan, 52 veckor.

Jobbar du exempelvis 2 mil bort så har du 4 mil om dagen, låt oss säga 5 dagar i veckan. 48 veckors jobb (vilket är i överkant) så är vi uppe i 960 mil per år. Visst, det är gränsfall, men ändå. Som ren bruksbil för en som har ännu närmre till jobbet, 1 eller 1.5 mil eller så, räcker 1000 mil gott och väl inklusive spontana åk hit å dit på fritiden.

För en som jobbar hemifrån, som jag gör, blir ju tom 1000 mil per år mer än vad man behöver. Speciellt då vi har 2 bilar i hushållet. Då ska vi också komma ihåg att det är extremt mycket folk som jobbar hemifrån nu efter corona, då många företag har insett hur mycket pengar de sparar på att lägga ner de små kontoren och låta anställda sköta jobbet hemifrån. Lite som min sambo gjort nu i ca 6 år inom resebranschen.

Tycker det är bra att man ens kan välja 1000 mil. Det gick inte sist hos Volkswagen när jag leasade min nuvarande bil. Betalat för 4500 mil på tre år och mätaren står idag på knappt 2500 mil, 3 veckor innan bilen åker tillbaka till VW

Visa signatur

Europeisk marknadschef för Pimax Technology.
SweViver - Min officiella VR Gaming & Review YouTube kanal: https://www.youtube.com/SweViver/
PC: Palit RTX 4090 Gamerock OC - AMD 5950x - 32GB DDR4 3600MHz - HX1000i
Go-to VR headset: Pimax 8KX & Pimax Crystal