3060/3070 i lager? (Diskussionstråd)

Permalänk
Quizmästare Gävle 2022
Skrivet av 2good4you___93:

Vad är ett ASUS GeForce RTX 3070 8GB DUAL OC V2 värt idag? (Ej LHR) Köpte ett för ett x antal månader sen men har inte ens öppnat förpackningen då jag inte har tid, funderar på att sälja det. Vad skulle ni säga det är värt typ? Eller bör man behålla det om man planerar på att sätta ihop en dator till sommaren? Verkar ju som det är svårt att hitta kort fortfarande...

V2 är nog LHR ändå, tänk på det om du ska sälja

Visa signatur
Permalänk
Skrivet av Trigger:

V2 är nog LHR ändå, tänk på det om du ska sälja

Stämmer. Skrev fel. Hade ingen betydelse för mig när jag köpte kortet då jag enbart skulle ha det för gaming men visst. det spelar roll för värdet på korten om man ska sälja dom och rätt ska vara rätt.

Permalänk
Medlem

Vad är ett ASUS GeForce RTX 3070 8GB DUAL OC V2 värt idag? (LHR) Köpte ett för ett x antal månader sen men har inte ens öppnat förpackningen då jag inte har tid, funderar på att sälja det. Vad skulle ni säga det är värt typ? Eller bör man behålla det om man planerar på att sätta ihop en dator till sommaren? Verkar ju som det är svårt att hitta kort fortfarande...

I skrivande stund har dom 24st inne på Inet för 9499kr.
https://www.inet.se/produkt/5412431/asus-geforce-rtx-3070-8gb...
Ja eller utan OC visserligen, men det är inte mycket skillnad i värde där.

Edit: Det finns en hel del kort att köpa numera, priserna borde börja gå neråt när säljarna inser att folk inte är villiga att betala sådana hutlösa priser längre. Jag har redan börjat se lite tecken på det. Tex komplett som har 16% "rabatt" på 6600 kort. 100+ i lager.
https://www.komplett.se/product/1197029/datorutrustning/dator...

tillägg
Permalänk
Medlem

Vad är ett ASUS GeForce RTX 3070 8GB DUAL OC V2 värt idag? (LHR) Köpte ett för ett x antal månader sen men har inte ens öppnat förpackningen då jag inte har tid, funderar på att sälja det. Vad skulle ni säga det är värt typ? Eller bör man behålla det om man planerar på att sätta ihop en dator till sommaren? Verkar ju som det är svårt att hitta kort fortfarande...

Såg ett 3070 Strix OC (LHR) som ligger ute till försäljning för 9990 kr på Elgiganten - och ingen rykande åtgång som det verkar. Skulle säga att du kanske kan få 8000-8500 kr för ditt dual, eller något sådant.

https://www.elgiganten.se/product/gaming/datorkomponenter/gra...

Visa signatur

AMD Ryzen 9800X3D | Asus Strix X670E-F | G.Skill DDR5 64GB 6000MT/s CL30 | RTX 5090 TUF OC | Sound Blaster AE-7 | WD SN850x 4+2TB | Corsair HX1500i | NZXT H7 Flow | Logitech G915 TKL | G502 X Lightspeed | Asus PG32UCDM | Logitech Z-5500 | Epos H6Pro | Windows 11 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av General Nord:

Såg ett 3070 Strix OC (LHR) som ligger ute till försäljning för 9990 kr på Elgiganten - och ingen rykande åtgång som det verkar. Skulle säga att du kanske kan få 8000-8500 kr för ditt dual, eller något sådant.

https://www.elgiganten.se/product/gaming/datorkomponenter/gra...

Du menar det som inte längre finns att köpa?

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av krait78:

Edit: Det finns en hel del kort att köpa numera, priserna borde börja gå neråt när säljarna inser att folk inte är villiga att betala sådana hutlösa priser längre. Jag har redan börjat se lite tecken på det. Tex komplett som har 16% "rabatt" på 6600 kort. 100+ i lager.

6600 är det inte ett riktigt sniket budgetkort?

Permalänk
Permalänk
Medlem

Det är helt klart så att det inte längre är brist på korten i lite lägre klasser. Priserna har inte gått neråt än, men de borde börja göra det så sakteliga. Problemet är bara att alla - Nvidia/AMD, OEMerna, distributörerna och butikerna - har lagt på lite för att tjäna pengar, och butikerna kan inte gå hela vägen tillbaka till MSRP, för då går de med förlust.

Skrivet av anon910:

6600 hade väl varit motsvarande ett 3050 Ti ungefär, om det kortet funnes. Kanske lite lägre nivå än användarna här normalt tittar på, men absolut möjligt att spela på. 6500 XT är det katastrofala budgetkortet.

Visa signatur

5900X | 6700XT

Permalänk
Medlem

Högt pris för ett mediokert kort. Inte GPU:n, men kortet.

Visa signatur

Ryzen 9800X3D | 64GB G.Skill Trident Z Royal | 7900 XTX | Asrock Nova X870E

Permalänk
Avstängd
Skrivet av hockexx:

Högt pris för ett mediokert kort. Inte GPU:n, men kortet.

Priserna går upp i landet lagom, och en gnutta nedåt i andra delar av Europa. Känns som att ÅF försöker mjölka så länge de kan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nozomi:

Priserna går upp i landet lagom, och en gnutta nedåt i andra delar av Europa. Känns som att ÅF försöker mjölka så länge de kan.

Jag når redan hotspots på 85+ grader med en OK kylare på 3070 TUF. Dessa kort kommer ju bara stöta på problem/klocka ner sig vid medioker belastning.

Jag tror faktiskt inte ÅF har särskilt höga marginaler i norden.

Visa signatur

Ryzen 9800X3D | 64GB G.Skill Trident Z Royal | 7900 XTX | Asrock Nova X870E

Permalänk
Medlem
Skrivet av blackeagle:

Nu när t.ex. RX 6600 börjat komma in i lager för 4699kr, så känns 4899 för ett 3050 rätt dåligt ja och de bättre Geforce-korten har inget vidare pris/prestandaindex heller.

200kr mindre för ett kort som har 81 i Prestandaindex mot ett som har 66 är ju helknäppt.
Får hoppas att Geforce-korten också kommer in i lager och går ner liknande.

Skrivet av krait78:

Skrivet av anon910:

Skrivet av mpat:

Det är helt klart så att det inte längre är brist på korten i lite lägre klasser. Priserna har inte gått neråt än, men de borde börja göra det så sakteliga. Problemet är bara att alla - Nvidia/AMD, OEMerna, distributörerna och butikerna - har lagt på lite för att tjäna pengar, och butikerna kan inte gå hela vägen tillbaka till MSRP, för då går de med förlust.

6600 hade väl varit motsvarande ett 3050 Ti ungefär, om det kortet funnes. Kanske lite lägre nivå än användarna här normalt tittar på, men absolut möjligt att spela på. 6500 XT är det katastrofala budgetkortet.

Problemet som jag ser det iaf, är att 6600 XT, 6600 och 6500XT har minskat antal PCI Expressbanor gentemot alla andra GPU (både Radeon i högre klasser och Nvidia). De säger ju att det inte ska påverka i praktiken, men kör du med PCI-E Gen.3 (vilket de flesta gör fortfarande, speciellt de som är ute efter GPU i de lägre prisklasserna), så är det ändå skillnad i bandbredd.
Som jag förstått det så ska ju inte 1080P spelande påverkas (man kommer inte upp de datamängderna), men jag köpte ett 6600 XT (ett kort som på pappret ska ligga mellan ett 3060 och 3060Ti) som fyndvara till grabbens burk, och tyckte att det funkade sämre än hans gamla 1650 Super.

Kan det varit drivrutiner? Absolut.
Kan det varit dålig optimering i de spelen som testades? Ja
CPU Bottleneck? Mycket möjligt (men det lämnar då kvar 6500 XT, 6600, och Nvidia XX50-serien)
Kan det berott på att GPU var kass och det kanske var därför det var en fyndvara till att börja med? Definitivt.

Oavsett så slutade det med att Radeon åkte tillbaks till butik, och 1650 Super monterades in igen. I mitt huvud så är det ändå skillnad.

Visa signatur

B650M AORUS ELITE AX ICE | AMD Ryzen 7800X3D | Lian Li Hydroshift II 360 AIO | G.Skill Trident Z5 Neo 32GB DDR5 6000MHz CL30 | ASUS GeForce RTX 4070 Super 12GB Dual OC | Lian Li PC-O11 Dynamic Mini Snow Edition | Corsair SF750 750W 80+ Platinum | 34" Xiaomi Mi Curved Gaming Monitor 3440x1440p 144Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Snudge_B:

Problemet som jag ser det iaf, är att 6600 XT, 6600 och 6500XT har minskat antal PCI Expressbanor gentemot alla andra GPU (både Radeon i högre klasser och Nvidia). De säger ju att det inte ska påverka i praktiken, men kör du med PCI-E Gen.3 (vilket de flesta gör fortfarande, speciellt de som är ute efter GPU i de lägre prisklasserna), så är det ändå skillnad i bandbredd.

3050 har också bara 8 banor PCIe - och det spelar absolut ingen roll:

https://www.club386.com/pcie-scaling-on-nvidia-geforce-rtx-30...

Skälet är minnet - 8GB räcker bra för de spel det kortet räcker till. Samma gäller för 6600 och 6600 XT. Problemet för 6500 XT är att det bara har 4GB minne, och då måste man använda den där PCIe-bussen rätt ofta. Om du har problem med AMD så beror det på något annat. Sånt händer, det kan vara lite mer pill med AMD ibland - speciellt om det rör sig om spel som Nvidia sponsrar. PCIe-bussen har dock mycket lite med saken att göra.

(Av någon anledning verkar de flesta recensenter ha missat att 3050 också är nedkapad. Nvidia döljer det också på sin hemsida, medan AMD är mer öppna. Om du googlar runt står det ibland PCIe 4.0 x16, men så är det alltså inte.)

Visa signatur

5900X | 6700XT

Permalänk
Inaktiv

Nu finns det ju kort i lager mer eö mindre dagligen nu är det bara att invänta de sjunkande priserna

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon910:

Nu finns det ju kort i lager mer eö mindre dagligen nu är det bara att invänta de sjunkande priserna

Det har ju funnits kort i lager i princip varenda dag sedan våren 2021 korten kommer inte gå ner i pris så länge folk köper dom för dessa priser. Varför ska en återförsäljare sälja ett grafikkort för 5000kr när det lika gärna kan sälja det för 7-8000kr ? Det spelar ju ingen roll hur fort det säljer slut så länge de säljer slut innan nästa leverans kommer in.

Visa signatur

AMD® RYZEN™ 7 9800X3D
Red Devil Ultimate RX 6900 XT 16GB
MSI B650 Gaming Plus WIFI
Crucial Pro OC 32GB DDR5 6400 MHZ
Mobil: Google Pixel 9 PRO

Permalänk
Inaktiv

Dom ha ju redan trillat ner i pris, iaf vad jag kan se, fortfarande på tok för dyrt, men ner har det gått. Och som sagt det har då inet funnits den här mängden kort i lager till dessa priser tidigare.

Om du inte ser att priserna gått ner då har du legat under en sten senaste året.......................

Permalänk
Avstängd
Skrivet av anon910:

Dom ha ju redan trillat ner i pris, iaf vad jag kan se, fortfarande på tok för dyrt, men ner har det gått. Och som sagt det har då inet funnits den här mängden kort i lager till dessa priser tidigare.

Om du inte ser att priserna gått ner då har du legat under en sten senaste året.......................

3070, 3070ti och 3080 har gått uppåt.

Permalänk
Inaktiv

3060 ti 7295 på non kostade 7995 för 3v sedan.

3070 på webbhallen ner 1300k

3060ti på webbhallen ner

Osv

Non har npgra hundra kort i lager, merparten ner.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon910:

Jag håller inte med men jag kan ju ha fel. Snarare känns det som att det mer eller mindre har stabiliserat sig på 7k+ då snackar jag om 3060 ti.

I våras/somras så fanns det väldigt få kort men när de fanns så var många under 7k. Senaste kortet där jag sett något under 7k är när inet hade från Evga här om veckan.

Permalänk
Permalänk
Inaktiv

vi kikar om 2mån igen, och swer vart priserna tagit vägen då.

Permalänk
Avstängd

Webhallen har haft 3070 Vision OC för 9490, 1st i lager, sedan igår.
De har också en fyndvara på samma kort för 8639 kr som lades upp samtidigt, inte heller rört på sig.

Har folk tröttnat på priserna eller på 3070? Annars gick de ju bort direkt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nozomi:

Har folk tröttnat på priserna eller på 3070? Annars gick de ju bort direkt.

Nu bara gissar jag men kanske denhär modellen har blivit riskabel för scalpers? Det verkar dyka upp då och då för runt 8-9t kr nypris 3070, och om du då snappat upp en för 9t kr & försöker kränga den till vinst finns det fara du blir kvar med Svarte Petter. Dvs lättare tjäna pengar på andra modeller?

Tyrkfel
Permalänk
Avstängd
Skrivet av krpes:

Nu bara gissar jag men kanske denhär modellen har blivit riskabel för scalpers? Det verkar dyka upp då och då för runt 8-9t kr nypris 3070, och om du då snappat upp en för 9t kr & försöker kränga den till vinst finns det fara du blir kvar med Svarte Petter. Dvs lättare tjäna pengar på andra modeller?

Kortet är fortfarande i lager så verkar inte riktigt som att vanliga kunder ens är intresserad då det är trotsallt en av de bättre modellerna på marknaden. Och trots det, prisad bättre än de andra som t.ex. Strix.

Permalänk
Medlem

https://www.netonnet.se/art/fyndvaror/fyndvaror-datorkomponen...

ASUS GeForce RTX 3060 Ti Dual OC 8GB V2 (LHR)

fyndvara 6390:-

Permalänk
Medlem
Skrivet av Blub:

https://www.netonnet.se/art/fyndvaror/fyndvaror-datorkomponen...

ASUS GeForce RTX 3060 Ti Dual OC 8GB V2 (LHR)

fyndvara 6390:-

Kanske börjar bli bättre nu har detta kortet funnits i lager i över 30 minuter för ett bra pris utan att ha blivit sålt (:

Visa signatur

AMD® RYZEN™ 7 9800X3D
Red Devil Ultimate RX 6900 XT 16GB
MSI B650 Gaming Plus WIFI
Crucial Pro OC 32GB DDR5 6400 MHZ
Mobil: Google Pixel 9 PRO

Permalänk
Medlem

Har kvällen klickat runt lite på priser (bl.a. amazon.de osv) och tycker mig se följande
- 3060TI kan man få tag på för runt 7-8t kr
- 3070 kan man få tag på för runt 9-10t kr
- 3070TI kan man få tag på för runt samma 9-10t kr

Dvs ser ut som om 3070:n för ögonblicket har mera överpris än 3060/3070TI, en 3070TI för samma pris som en 3070 borde vara en no-brainer? Sen kanske man ska hålla sig en liten stund: https://www.hardwaretimes.com/gpu-prices-may-start-returning-... (spoiler: gissningen är dom kan gå ner 10-20% så dom bara är ca 30% över MSRP, nu ligger dom på runt 50% över MSRP)

Permalänk
Avstängd
Skrivet av krpes:

Har kvällen klickat runt lite på priser (bl.a. amazon.de osv) och tycker mig se följande
- 3060TI kan man få tag på för runt 7-8t kr
- 3070 kan man få tag på för runt 9-10t kr
- 3070TI kan man få tag på för runt samma 9-10t kr

Dvs ser ut som om 3070:n för ögonblicket har mera överpris än 3060/3070TI, en 3070TI för samma pris som en 3070 borde vara en no-brainer? Sen kanske man ska hålla sig en liten stund: https://www.hardwaretimes.com/gpu-prices-may-start-returning-... (spoiler: gissningen är dom kan gå ner 10-20% så dom bara är ca 30% över MSRP, nu ligger dom på runt 50% över MSRP)

Värt att notera är att Sverige inte fungerar som andra länder när det gäller pristrender.

Permalänk
Medlem

Har spanat in på prebuilt på elgigantens fyndhörna/outlet med 3070 / 3070ti. Har ni själva köpt en från någon hemsidas fyndhörna/outlet och blivit nöjda med datorn?

Känner att behovet för att lägga ut 13k+ för enbart ett 3070 är överdrivet.

Permalänk