EU vill investera 43 miljarder euro i kretstillverkning

Permalänk
Melding Plague

EU vill investera 43 miljarder euro i kretstillverkning

EU presenterar "European Chips Act" där investeringar koordineras från flera håll för att ta hem kretstillverkningen och säkerställa framtida tillgång.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Låter som en vettig samarbetsplan, dock är väl det mesta tänkt att hamna i bilindustrin?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Levandebild:

Låter som en vettig samarbetsplan, dock är väl det mesta tänkt att hamna i bilindustrin?

Även om det bara är till Bil industrin så kommer det lätta på trycket enormt.
Jag tycker också det låter som en bra plan iaf.

Visa signatur

Corsair Obsidian 1000D* Corsair AX1600i* Asus Z790 Prime-A* Intel 13900K* 32GB G-Skill DDR5 7600Mhz/36* Asus RTX 4090* Corsair MP600 1TB* Samsung 980 Pro 1TB

Permalänk
Medlem

Bra!!!

Visa signatur

UT2k4. för dina barns skull

Permalänk
Medlem

Jättebra. Verkligen dags för EU att bli lite självständiga i sånna här frågor.

Permalänk
Medlem

Hoppas att de skyndar på lite. Om fokuset hamnar på en rysk invasion i Europa är det inte orimligt att vi i smyg ser Kina "göra en Krim" och annekterar Taiwan. Då blir det helt plötsligt lite jobbigt att köpa chip

Permalänk
Medlem
Skrivet av Levandebild:

Låter som en vettig samarbetsplan, dock är väl det mesta tänkt att hamna i bilindustrin?

Trodde aldrig att jag skulle säga det här, men jag tycker det tar prio framför grafikkort och liknande. I det stora hela liksom.

Visa signatur

Das Haus, det bästa inom House.

| Asrock X670 SL | Ryzen 7800X3D | 32GB 6000mhz CL30 | Radeon 6950XT Red Devil | Kingston KC3000 2tb M.2 | 20tb+ HDD | Dell UP3017 30" 2560x1600 |

Permalänk

Härligt att se! Ställer mig dock skeptisk till tidsspannet. Iofs så gör det väl inget att ha ambitiösa planer

Permalänk
Medlem
Skrivet av naikon:

Hoppas att de skyndar på lite. Om fokuset hamnar på en rysk invasion i Europa är det inte orimligt att vi i smyg ser Kina "göra en Krim" och annekterar Taiwan. Då blir det helt plötsligt lite jobbigt att köpa chip

Indeed. Vi får hoppas att Kina inte blir mer megalomaniska än de redan är.

Visa signatur

Das Haus, det bästa inom House.

| Asrock X670 SL | Ryzen 7800X3D | 32GB 6000mhz CL30 | Radeon 6950XT Red Devil | Kingston KC3000 2tb M.2 | 20tb+ HDD | Dell UP3017 30" 2560x1600 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Levandebild:

Låter som en vettig samarbetsplan, dock är väl det mesta tänkt att hamna i bilindustrin?

Ser inte ut så då det skulle kosta för mycket fixa kiselplattor till dem, Skulle bli för dyrt patent på det.
Hur många fab de än bygger både här och där så utan fungerande kiselplattor så går det inte.

Vi hatar bil referenser:
En Tessla utan el står still.
En BMW utan bensin eller etanol står still.
En Person som varken dricker eller äter står inte bara still ,den är död.

Nu Ragar jag men fakta kvarstår. 43 Miljoner är en droppe i havet om man inte hittar rätt personer. Bara för att man vill ha ett fungerande system blir det inte det automagiskt för att man läger in mer pengar.

Over and out.

Visa signatur

CPU: 5900x. Mem:64GB@3200 16-17-17-34-1T. (ImDIsk)
GPU: 1080 Ti@ca 6-7%OC. Sound: SB-Z -> toslink (DTS)-> old JVC. MB Realtek to Z-2300 for VOIP.

Permalänk
Medlem
Skrivet av hACmAn:

Ser inte ut så då det skulle kosta för mycket fixa kiselplattor till dem, Skulle bli för dyrt patent på det.
Hur många fab de än bygger både här och där så utan fungerande kiselplattor så går det inte.

Vi hatar bil referenser:
En Tessla utan el står still.
En BMW utan bensin eller etanol står still.
En Person som varken dricker eller äter står inte bara still ,den är död.

Nu Ragar jag men fakta kvarstår. 43 Miljoner är en droppe i havet om man inte hittar rätt personer. Bara för att man vill ha ett fungerande system blir det inte det automagiskt för att man läger in mer pengar.

Over and out.

430 miljarder, ish. Så en liten bit mer än 43 miljoner 😁

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X3D | ASUS ROG Strix X570-F Gaming | ASUS 3080 TUF | 32GB DDR4 3200MHz | Corsair HX1500i

Permalänk
Medlem
Skrivet av Steffe:

430 miljarder, ish. Så en liten bit mer än 43 miljoner 😁

Fortfarande bara kaffepengar i sammanhanget. +1+ +2+3+4+5+6+6+6+6*6+7++6++6xnågot.
Det drar iväg fort.
För mig är det gigantisk. Men om vi ska driva runt ca 100 000 anstälda. några tusen tull som är kunsulter.
Beetala rayalti till de som äger licenserna.

Sedan förutom att vi ska hitta de 100 000 anställda så tar det tid. TID.
Sedan ska vi ha mineralerna. Tid och andra som ska ha betalt.
Det blir kaka på kaka.

De som klurar ut det hela är smart, eller bryr sig inte om regler.

You ho have played Chess, nos there is almost a solution. If not, try agen and think before fortify.

Visa signatur

CPU: 5900x. Mem:64GB@3200 16-17-17-34-1T. (ImDIsk)
GPU: 1080 Ti@ca 6-7%OC. Sound: SB-Z -> toslink (DTS)-> old JVC. MB Realtek to Z-2300 for VOIP.

Permalänk
Medlem
Permalänk
Skrivet av Levandebild:

Låter som en vettig samarbetsplan, dock är väl det mesta tänkt att hamna i bilindustrin?

Svårt att tänka mig att de satsar pengar på så gamla noder som bilindustrin vill ha. Tror mer på att bilindustrin börjar ställa om till nyare noder, det är dags även ifall certificeringsprocessen är dyr.

Visa signatur

Every time I see some piece of medical research saying that caffeine is good for you, I high-five myself. Because I'm going to live forever.
~ Linus Torvalds (2010-08-03)

Permalänk
Medlem

Ska EU organisera detta så slutar det med att korrumperade politiker i EU nivå ska dela ut dessa pengar till korrumperade politiker i Central och Sydeuropa. Det kommer att sluta med världens dyraste kretsar som ändå ingen helst vill ha...

Kan inte sluta tänka på det där, Strasbourg-Bryssel flytten de där byråkraterna kör med varje vecka och vad det kostar när jag läser det här...

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 AORUS MASTER rev 1.2 Processor: AMD Ryzen 7 5800X3D Kylning: Corsair be quiet! Dark Rock Pro 4 Minne: 32 GB Crucial Ballistix 3600 MHz Grafikkort: Sapphire NITRO+ Radeon RX 7900 XTX Hårddiskar: Corsair Force MP600 1TB M.2, Seagate BarraCuda 4TB 5400rpm Nätagg: Corsair RM850x V2 Chassi: Fractal Design Define 7 Compact Skärm: LG C3 77 tums TV

Permalänk
Medlem

Det behövs nog med tanke på att Kina kan ta Taiwan när som helst och utan Kina och Taiwan har världen nästan inga kretsar.

Detta kommer dock öka priset antingen direkt för dyrare arbetskraft etc eller indirekt i form av skattepengar som går till att subventionera fabrikerna. Så jag tror inte det kommer lösa priserna men att vara så beroende av Kina och Taiwan som Kina ser som en del av Kina fungerar nog inte.

Så det behövs men det kommer inte gratis EU får pengar genom medlemsländerna som i sin tur får genom skattebetalarna så i slutändan betalar vi för det på ett eller annat sätt.

Visa signatur

Asus B650 TUF, Ryzen 7600X, 32GB 6000mhz DDR5, Corsair RM1000X, Powercolor 6900XT Red Devil Ultimate, 360mm Corsair AIO, MSI Velox 100P Airflow. Kingston KC3000 M.2.

Permalänk
Medlem

Så om 10år kan jag köpa en brödrost för 500 extra med vetskapen att det sitter europeiskt kisel i den?

Visa signatur

En del av mina bildlänkar hostas på egen maskin, är bildlänkarna trasiga, ha tålamod.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Steffe:

430 miljarder, ish. Så en liten bit mer än 43 miljoner 😁

Du fattade inte pången ser jag. Eller så retas du bara.
Med dagens valuta så ja google säger runt 455 455 140 000,0 (fel så klart=
forex får tupjuk med de beloppen och säger sv kronor 99,999,999 samt att det är 8,973,386.6 euro. med nuvarande 11.* i valuta. INTE Det jag grågade efter.
Lol
Om man däremot hoppar över några nollor får man svaret 479,..... men ja Dagens lexa forex och google är oense om priser och forex system klarar inte av så många bitar som att räkna i mer än till 8,973,386.6 eu 7,592,829.33 britiska eller USD 10,141,059.63.

Tror systemet inte fattar då man går över en miljard sek. 99,999,999 är ju under ett öre till det. Databasen antagligen.

Detta vart helt utanför men jag hade helre haft det som slutade på 479 snarare än 455 på mitt konto.

Om ni tyckte mitt gamla inlägg var krångligt så ja.. Ur betraktarens öga.

Visa signatur

CPU: 5900x. Mem:64GB@3200 16-17-17-34-1T. (ImDIsk)
GPU: 1080 Ti@ca 6-7%OC. Sound: SB-Z -> toslink (DTS)-> old JVC. MB Realtek to Z-2300 for VOIP.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yasko:

Ska EU organisera detta så slutar det med att korrumperade politiker i EU nivå ska dela ut dessa pengar till korrumperade politiker i Central och Sydeuropa. Det kommer att sluta med världens dyraste kretsar som ändå ingen helst vill ha...

Kan inte sluta tänka på det där, Strasbourg-Bryssel flytten de där byråkraterna kör med varje vecka och vad det kostar när jag läser det här...

Off:
Dett är delvis reklam, inte betald då. Spoiler alert.

I boken analfabeten som kunder räkna så blir försvarsminnistern hemkallad. JAS 300 000kr hem till SV. Samma plan 300 000 tillbaks förutom omkostnader där runt om kring togs inte med.

Dold text

En komedi av Jonas Jonasson

Analfabeten som kunde räkna är den bästa han skrivit enligt mig. Både feel good och allvar. Tankeställare kanske är rätt ord.
Om Jonas håller med är en annan sak. Inte pratat men honom. Någonsin. Om du läser detta skriv vidare för den egen skull om inte annat. Gåller er andra också.

Visa signatur

CPU: 5900x. Mem:64GB@3200 16-17-17-34-1T. (ImDIsk)
GPU: 1080 Ti@ca 6-7%OC. Sound: SB-Z -> toslink (DTS)-> old JVC. MB Realtek to Z-2300 for VOIP.

Permalänk
Medlem

Gärna en fabrik i Sverige

Visa signatur

Fractal Design Define R6 Svart, Corsair HX 850, Gigabyte X570 Aorus Elite, Ryzen 9 5950x, Fractal Design Celsius S36, NVIDIA GeForce GTX 1080Ti, G.Skill 32 GB DDR4 3600MHz CL19 Sniper X Urban Camo, Seagate Archive 8TB, Toshiba 12 TB N300, SSD Samsung 500 GB, SSD 1TB WD Black, Asus BluRay extern, Edifier högtalare, Samsung 27¨1440p skärm, Fnatic Gear Read silent, Logitech pro x mus.

Permalänk
Medlem

Undrar lite hur det är utformat så det inte blir att t.ex Intel flyttar äldre utrustning och tillverkning för större/äldre noder till europa för att få bidrag här samtidigt som de får bidrag för "nya" tillverkningslinor i USA vilket vore väldigt amerikanskt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pauls711:

Gärna en fabrik i Sverige

Norra Sverige har ju plats

Visa signatur

| Corsair Crystal 460X | Z390-F | 9700K | ROG Ryujn 360mm | RTX 3080Ti | ROG Thor 850W | Vengeance Pro 3200mhz 16cl 16GB (2x8) | 970 Pro 2TB + 2xWD Black 4TB | ROG SWIFT PG279Q | Arctis 7 Pro Wireless | ROG Scope Deluxe red silent | ROG Chakram |

Permalänk
Medlem

Låter som slöseri på skattepengar. Låt marknaden sköta detta själva istället så blir det billigare och bättre för oss alla.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ronnylov:

Låter som slöseri på skattepengar. Låt marknaden sköta detta själva istället så blir det billigare och bättre för oss alla.

Låt marknaden sköta detta själva = Lägg allt i Kina

Visa signatur

AMD 5800X ▪ MSI B550M Mortar ▪ G.Skill 32GB 3600MHz CL16 ▪ Palit 4070 Ti ▪ 1TB SSD 970 Evo+ ▪ Dark Power 13 1000W ▪ FD Define Mini C ▪ Aorus AD27QD + LG 27GL850

Permalänk
Medlem
Skrivet av enbom:

Låt marknaden sköta detta själva = Lägg allt i Kina

Lite så, vi har låtit marknaden sköta sig själv och det har slutat med dagens Kina och exporterade arbeten.
Det är bra att vi säkrat nödvänding industri i EU.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Karaff:

Så om 10år kan jag köpa en brödrost för 500 extra med vetskapen att det sitter europeiskt kisel i den?

Du behöver inte oroa dig.. det är fortfarande samma barnarbetare som gräver fram det åt dig om det får dig att må bättre.

Permalänk
Medlem

Mer lokalodlade chips är alltid trevligt. Med tanke på hur extremt viktig tillverkningen är så är det bara bra att sprida ut den mer, även om det kanske inte alltid är det mest ekonomiska.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av ronnylov:

Låter som slöseri på skattepengar. Låt marknaden sköta detta själva istället så blir det billigare och bättre för oss alla.

Otroligt dålig idé. Fungerar bra tills det blir kris och kretsexport till EU stoppas. EU står då utan kretsar, vilket skulle ha enorma konsekvenser för marknad, invånare och ekonomi.

Som det ser ut nu, med så lite produktion i EU är vi otroligt sårbara för sådana sanktioner.

Permalänk
Medlem
Skrivet av perost:

Mer lokalodlade chips är alltid trevligt. Med tanke på hur extremt viktig tillverkningen är så är det bara bra att sprida ut den mer, även om det kanske inte alltid är det mest ekonomiska.

Det där Halländska handverket är inte helt fel!

Permalänk
Medlem

För en som jobbar inom bilindustrin så är det glädjande att se kretskompontenter äntligen likställs som en kritisk handelsvara (tänk om råolja bara gick att få från ett område) som bör distribueras ut för att inte bli för beroende av ett land/område.

Visa signatur

Sitter på gamla grejer.