Permalänk
Medlem
Skrivet av MadMantiz:

Kanontips. Köpt ett gäng idag!

Denna är en av mina större innehav. Plockar aldrig ut utan återinvesterar alltid utdelning. Kommer ta många år, men på sikt kommer det bli en bra utdelare.

Visa signatur

🧠i9-10900k @ 3,7GHz 📹3080Ti STRIX OC 12GB 📼Corsair Vengeance 64GB
📰MSI MEG z490 Unify 💽Samsung 970 EVO plus 500GB/1TB 📺Asus PG348Q 34"

Permalänk
Medlem
Skrivet av griid:

Denna är en av mina större innehav. Plockar aldrig ut utan återinvesterar alltid utdelning. Kommer ta många år, men på sikt kommer det bli en bra utdelare.

Kul att höra, tror hårt på den metoden också (återinvestera). Gillar också att denna har utdelning i mars, en av mina svagare utdelningsmånader. Återigen tack för tipset, min första börshandlade fond dessutom!

Visa signatur

Data: Corsair 5000D Airflow + B650 Aorus Elite AX + AMD 7800X3D + Gigabyte 4080 Super + 64GB Kingston + 2TB Crucial T700 + 850W Seasonic Focus GX
Ljud: Cambridge Audio DacMagic + SPL Phonitor 2 + AKG K812
Bild: MSI MAG 274UPF (27" 4K)

Permalänk
Medlem
Skrivet av griid:

Är det någon mening att månadsspara i en fond som Xact Norden högutdelande om man aldrig har för avsikt att "leva på sitt kapital" förrän om ca 30 år, dvs vid pension.

Man får väl större totalavkastning att ha sverige-exponering i en svensk indexfond, sedan vikta om till en utdelande strategi ju närmare pension man kommer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kvarnis:

Är det någon mening att månadsspara i en fond som Xact Norden högutdelande om man aldrig har för avsikt att "leva på sitt kapital" förrän om ca 30 år, dvs vid pension.

Man får väl större totalavkastning att ha sverige-exponering i en svensk indexfond, sedan vikta om till en utdelande strategi ju närmare pension man kommer.

Jag månadsspar inte i denna. Som jag skrev återinvesterar jag bara den utdelning som blir.
Mitt månadssparande har jag i olika fonder. Köper sedan lite aktier för det kapital som blir över.

OM du inte ska ha pengarna på ~30 år skulle jag månadsspara i någon global indexfond, teknikfond och någon småbolagsfond.
Jag har en väldigt diversifierad portfölj och tror jag täckt in det mesta. Alla har olika strategier, hitta din och kör på den.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av griid:

Jag månadsspar inte i denna. Som jag skrev återinvesterar jag bara den utdelning som blir.
Mitt månadssparande har jag i olika fonder. Köper sedan lite aktier för det kapital som blir över.

OM du inte ska ha pengarna på ~30 år skulle jag månadsspara i någon global indexfond, teknikfond och någon småbolagsfond.
Jag har en väldigt diversifierad portfölj och tror jag täckt in det mesta. Alla har olika strategier, hitta din och kör på den.

Kör ca hälften av sparande passivt med 80% SPP Global och 20% SEB Indexnära A, och andra hälften i annan ISK med aktiva fonder som har överkomlig avgift.

Skulle jag vara i position att leva på kapital kan jag tänka mig att Xact Högutdelande är bra, kanske lättare rent mentalt att behålla andelar och få utdelning än att behöva sälja fondandelar.

Eftersom Xact levererar utdelningar också när börsen har haft negativt år.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kvarnis:

Kör ca hälften av sparande passivt med 80% SPP Global och 20% SEB Indexnära A, och andra hälften i annan ISK med aktiva fonder som har överkomlig avgift.

Skulle jag vara i position att leva på kapital kan jag tänka mig att Xact Högutdelande är bra, kanske lättare rent mentalt att behålla andelar och få utdelning än att behöva sälja fondandelar.

Eftersom Xact levererar utdelningar också när börsen har haft negativt år.

Tror definitivt det är en poäng med utdelning vs fonder.

Man kan ju tänka att med fonder vet du alltid att om du behöver 5 miljoner (eller whatever), så kan du bara sälja av överskottet varje månad eftersom det i genomsnitt ska stiga 0.5% (eller whatever, igen, räknar 7% om året). Men börsen går ju inte jämt upp, ena månaden kanske har gått bra och ditt innehav är 5.2, då kanske man känner att man vill plocka lite mer än de 25kkr men det ska man ju inte. Desto värre de månader när det går sämre och man har 4.8 istället.

Visa signatur

Redbox: Asrock B650 Lightning ATX, 7800x3D -20CCO, XFX 6950XT, 2x32GB Corsair Vengence 6400 CL32, WD SN770 2TB, Corsair RMe 1000, Lian Li Lancool 216, Peerless Assassin 120 SE
Purpbox: Z87-Pro, I5 4670K@4.2, Sapphire 290 TRI-X, 2x8GB Crucial Tactical@stock, Deep Silence 1
Samsung Evo 250+500GB + QVO 1TB, 2x1TB 7200RPM backup/lagring
Det var bättre förr: E5300 2600MHz -> 3640MHz, Celeron 300A -> 450MHz

Permalänk
Medlem
Skrivet av e1m1:

Tror definitivt det är en poäng med utdelning vs fonder.

Man kan ju tänka att med fonder vet du alltid att om du behöver 5 miljoner (eller whatever), så kan du bara sälja av överskottet varje månad eftersom det i genomsnitt ska stiga 0.5% (eller whatever, igen, räknar 7% om året). Men börsen går ju inte jämt upp, ena månaden kanske har gått bra och ditt innehav är 5.2, då kanske man känner att man vill plocka lite mer än de 25kkr men det ska man ju inte. Desto värre de månader när det går sämre och man har 4.8 istället.

Jag ser det som en rent akademisk fråga. Utdelning (utan återinvesterande) eller sälja av, i båda fall nallar du på kapitalet.

Visa signatur

i7-12700K - Asus Z690-Plus D4 - Asus GeForce TUF OC 3080 - Corsair HX850 // Acer LG OLED42C2 // Intel NUC NUC5i3RYH // Synology DS214play // Synology DS1019+ // Ipad Pro 11" // Macbook Pro late 2016 // Macbook Pro 14" 2021 //MacbookPro M4Pro 12/16 late 2024 24GB/1TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av bubbelbabbel:

Jag ser det som en rent akademisk fråga. Utdelning (utan återinvesterande) eller sälja av, i båda fall nallar du på kapitalet.

Givetvis, och det funkar bra när man planerar för framtiden eller bara funderar över det mer generellt, men poängen var just att det i praktiken lär kännas rätt annorlunda att bara plocka utdelningarna och leva på dem, mot att sälja av fonder/aktier som kan ha gått lite hur som helst sedan senaste gången du gjorde det.

Visa signatur

Redbox: Asrock B650 Lightning ATX, 7800x3D -20CCO, XFX 6950XT, 2x32GB Corsair Vengence 6400 CL32, WD SN770 2TB, Corsair RMe 1000, Lian Li Lancool 216, Peerless Assassin 120 SE
Purpbox: Z87-Pro, I5 4670K@4.2, Sapphire 290 TRI-X, 2x8GB Crucial Tactical@stock, Deep Silence 1

Permalänk
Medlem

Finns här någon krypto-fantast som har koll på "Lucky block"? Värt ett försök eller bluff?

Permalänk
Medlem

Readly, ett huvudbry. Aktien började bra men har fallit totalt sedan dess introduktion. Nu verkar Expressen vara ute med en egen billigare tjänst, Acry. Är Readly dömt till konkurs eller finns det en räddning?

Visa signatur

Intel Core i5 6300HQ 3.2 GHz - Nvidia GeForce GTX 960M 2GB - Generic DDR4 1x8GB 2133MHz

YOMAHA, YOMASO!

Permalänk
Medlem
Skrivet av griid:

Orkar du förklara hur utdelning funkar?
Hur ofta är det utdelning och hur räknas det fram hur mycket du får?
Får du mindre pengar om du tar ut det jämfört med om du återinvesterar det?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Stan Carley:

Orkar du förklara hur utdelning funkar?
Hur ofta är det utdelning och hur räknas det fram hur mycket du får?
Får du mindre pengar om du tar ut det jämfört med om du återinvesterar det?

Gäller det utdelning generellt eller menar du endast börshandlande fonden xact högutdelande norden?

Generell info om utdelning.
https://www.avanza.se/lar-dig-mer/avanza-akademin/aktier/vad-...

Just om Xact högutdelande Norden ger de utdelning likt en vanlig aktie.
I år ger de ut 1,63:- /fondandel vid 4 tillfällen.
Har jag 100st får jag alltså 163*4 under 2022.
https://xact.se/sv/News?articleId=5XRscRBbXgJzXJghuRrclw#expa...

Hur utdelningen beräknas beslutar bolaget/ledning. Vissa bolag återinvesterar för att få företaget att växa mer, medans andra ger utdelning till sina ägare.

Absolut får jag mindre utdelning om jag säljer av en del av innehavet, precis som en vanlig aktie.
Hoppas det blev mer klart av detta.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av griid:

Gäller det utdelning generellt eller menar du endast börshandlande fonden xact högutdelande norden?

Generell info om utdelning.
https://www.avanza.se/lar-dig-mer/avanza-akademin/aktier/vad-...

Just om Xact högutdelande Norden ger de utdelning likt en vanlig aktie.
I år ger de ut 1,63:- /fondandel vid 4 tillfällen.
Har jag 100st får jag alltså 163*4 under 2022.
https://xact.se/sv/News?articleId=5XRscRBbXgJzXJghuRrclw#expa...

Hur utdelningen beräknas beslutar bolaget/ledning. Vissa bolag återinvesterar för att få företaget att växa mer, medans andra ger utdelning till sina ägare.

Absolut får jag mindre utdelning om jag säljer av en del av innehavet, precis som en vanlig aktie.
Hoppas det blev mer klart av detta.

Tack!
Det känns som att det krävs ett väldigt högt innehav av aktier för att man ska kunna leva på enbart utdelningen
Alternativt väldigt låga levnadskostnader

Permalänk
Medlem
Skrivet av Stan Carley:

Tack!
Det känns som att det krävs ett väldigt högt innehav av aktier för att man ska kunna leva på enbart utdelningen

Dagens Industri räknade på det för några år sedan och kom fram till att man behövde ca 8 Mkr. Det gav då ungefär 300 kkr/år i utdelning (25 kkr/mån). Om man istället investerat alla utdelningar blev utdelningen 2021 ca 480 kkr (40 kkr/mån).

Visa signatur

Det finns bara två sorters hårddiskar: de som har gått sönder och de som skall gå sönder.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Stan Carley:

Tack!

Nädå det är inte så farligt, bara ett värde motsvarande några miljoner

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av e1m1:

Nädå det är inte så farligt, bara ett värde motsvarande några miljoner

Vilken DA räknar du med då samt vilket belopp att leva för varje månad?

Permalänk
Medlem
Skrivet av joakim99:

Vilken DA räknar du med då samt vilket belopp att leva för varje månad?

DA?

Om jag fortsatte ha samma utgifter som idag skulle jag klara mig på 20-25kkr i månaden, med 6% utdelning på kapital motsvarade det 4-5 miljoner i kapital. Det täcker 2% inflation (ifall utdelningen inte ökar i motsvarande grad), samt 1% isk-skatt, men bortser från alla andra risker. I praktiken vill man nog ha lite mer marginal, men det är ungefär vad jag skulle behöva för att kunna leva på avkastningen om man bortser risken.

Visa signatur

Permalänk
Musikälskare
Skrivet av griid:

Dum fråga, hur köper man så man kan få utdelning? Är helt grön, kan man göra det genom SEB eller Avanza?

Visa signatur

❀ Monitor: ASUS Swift 27" @ 1440p/165Hz ❀ CPU: Ryzen 7700X ❀ Cooling: Corsair H170i ELITE 420mm ❀ GPU: MSI 3080 Ti SUPRIM X ❀ Memory: Corsair 32GB 6000Mhz DDR5 Dominator ❀ Motherboard: ASUS Crosshair X670E Hero ❀ M.2: Samsung 980 Pro ❀ PSU: Corsair HX1200 ❀ Chassi: Corsair 7000X ❀ Time Spy: 19 340

📷 Mina fotografier
🎧 Vad lyssnar du på just nu?

Permalänk
Medlem
Skrivet av flashen:

Dum fråga, hur köper man så man kan få utdelning? Är helt grön, kan man göra det genom SEB eller Avanza?

Vissa bolag delar ut lite av sin vinst. Alternativet är ETF:er som XACT Högutdelande som är en börshandlad fond.
Egentligen betyder en utdelning inte mer än att en utdelning på 5 kr sänker bolagets värde lika mycket så du går jämnt skägg i värdeökning.

Här ser du vilka bolag på Stockholmsbörsen som delar ut och hur mycket: https://www.avanza.se/aktier/lista.html

Permalänk
Medlem
Skrivet av flashen:

Det är bara vanliga aktier, inget speciellt behövs. Om företaget har utdelning så kommer det in på kontot automatiskt.

Visa signatur

DAN Cases A4-SFX | AMD Ryzen 7 9800X3D | Thermalright AXP90-X47 Full Copper |
INNO3D GeForce RTX 4070 Ti SUPER 16GB Twin X2 | Kingston 32GB (2x16GB) DDR5 6000MHz CL30 | ASUS ROG Strix B650E-I Gaming WIFI | Samsung 960 EVO 1TB | Corsair SF-600

Permalänk
Musikälskare
Skrivet av Nioreh83:

Det är bara vanliga aktier, inget speciellt behövs. Om företaget har utdelning så kommer det in på kontot automatiskt.

Aha! Så om man köper till exempel https://www.avanza.se/borshandlade-produkter/etf-torg/om-fond... så får man utdelning, ska läsa på mera

Visa signatur

❀ Monitor: ASUS Swift 27" @ 1440p/165Hz ❀ CPU: Ryzen 7700X ❀ Cooling: Corsair H170i ELITE 420mm ❀ GPU: MSI 3080 Ti SUPRIM X ❀ Memory: Corsair 32GB 6000Mhz DDR5 Dominator ❀ Motherboard: ASUS Crosshair X670E Hero ❀ M.2: Samsung 980 Pro ❀ PSU: Corsair HX1200 ❀ Chassi: Corsair 7000X ❀ Time Spy: 19 340

📷 Mina fotografier
🎧 Vad lyssnar du på just nu?

Permalänk
Medlem
Skrivet av flashen:

Aha! Så om man köper till exempel https://www.avanza.se/borshandlade-produkter/etf-torg/om-fond... så får man utdelning, ska läsa på mera

Aktier har utdelning. Om ett företag har haft positivt resultat, dvs. mer pengar i kassan, kan de dela ut detta (eller oftare en del av det) till sina ägare. När detta sker sjunker i regel aktier i värde i motsvarande grad (eftersom varje aktie nu är för samma företag som innan, fast med mindre pengar i kassan).

Fonder som innehåller aktier som har utdelning återinvesterar utdelningen automatiskt, dvs. de använder utdelningen för att köpa fler aktier, som de som äger fonden nu kommer äga. Så om en fond endast innehåller en aktie, och varje fondandel motsvarar en aktier, och aktien delar ut 10% av sitt värde, kommer fondens värde förbli ungefär det samma som före utdelningen. Den innehåller 10% fler aktier per fondandel, men aktievärdet kommer antagligen vara cirka 10% mindre.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av e1m1:

DA?

Om jag fortsatte ha samma utgifter som idag skulle jag klara mig på 20-25kkr i månaden, med 6% utdelning på kapital motsvarade det 4-5 miljoner i kapital. Det täcker 2% inflation (ifall utdelningen inte ökar i motsvarande grad), samt 1% isk-skatt, men bortser från alla andra risker. I praktiken vill man nog ha lite mer marginal, men det är ungefär vad jag skulle behöva för att kunna leva på avkastningen om man bortser risken.

Gissar att det är Direktavkasning som avses.

Permalänk
Medlem

Med tanke på nästan 8% inflation så ser Nasdaq väldigt billigt ut just nu jämfört med för ett år sedan.

Visa signatur

Alla mina leksaker får inte plats här, så här jag listar istället mina favoritinlägg:
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12

Utelåst hobbymoderator

Permalänk
Avstängd

Har sänkt sparandet nu sedan förra årsskiftet och sparar enligt mångas rekommendation 10 % av bruttoinkomsten i några indexfonder. Får se hur det utvecklar sig under några år.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Exxovion:

Har sänkt sparandet nu sedan förra årsskiftet och sparar enligt mångas rekommendation 10 % av bruttoinkomsten i några indexfonder. Får se hur det utvecklar sig under några år.

Rookie numbers! 50% is where it's at!

Permalänk
Medlem
Skrivet av flashen:

Vet inte om SEB har den produkten, men Avanza går jättebra. Utdelningen är dock inte listad, men den står på Xacts egna hemsida.
Ingen rekommendation, alla värdepapper kan gå ned och stiga i värde

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Exxovion:

Skrivet av Matvraket:

Man sparar det man kan...
Inte alla som har, eller kan ha en sparkvot på 50%

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Matvraket:

Lägger undan 75%. Svårslaget!