Elbilar - Tråden för intresserade

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

Ett tips är att köpa någon beläggning att ha på bakrutan för att minimera regn och smuts. Hört mycket bra om Rain Away men jag har inte testat. https://www.supagardshop.co.uk/rain-away/

Går bra med något keramiskt sprayvax också, typ https://tershine.com/ eller dedikerad glasförsegling från www.autodude.se typ Aquapel eller Soft99 som håller upp till ett år

Permalänk
Medlem
Visa signatur

macOS: Mac mini [M4 Pro 14-core/24GB/1TB/10GbE], MacBook Air 13" [M1/16GB/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32GB/512GB]
Windows: Microsoft Surface Pro 11 [Snapdragon X Elite/16GB/1TB/OLED], Microsoft Surface Laptop 7 13" [Snapdragon X Plus/16GB/512GB], HP Omnibook X 14" [Snapdragon X Elite/16GB/1TB], HP OmniBook Ultra 14" [Ryzen AI 9 HX 375/32GB/1TB]
iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 10 46mm [LTE]
HT: LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB], Intel NUC [Core i5/8GB/256GB]

Permalänk
Avstängd
Skrivet av martinot:

Det kanske är just lite gungiga och mjuka chassi som hon har svårt för, och kanske hon föredrar lite fastare och stötigare chassin?

Nja, Cupran var ju motsatsen och det var den hon hade problem med. Den kändes lite som en gokart eller liknande, alltså väldigt stum i fjädringen. Hon sa att det påminde om Liseberg och jag förstår ju vad hon menar.

Citat:

Jag blir inte så lätt åksjuk, men föredrar själv det senare.

Där har jag hört att EV6 skall vara lite fastare än IQ5 (även om samma grundplattform med E-GMP i botten), även om jag sagt själv inte jämfört.

Jo så har jag fattat det också, EV6 är det sportigare syskonet liksom. För mig så känns bara en sportig SUV som en kompromiss hur man än gör. Jag har kört en del riktigt sportiga SUV:ar, typ X5 M, AMG G63 och så och de kan ju vara roliga men de är ju inte direkt praktiska eller användbara i vardagen liksom, ur mycket plats de än har. Nu tror jag inte EV6 är i närheten av dem förstås, men det känns ändå som att försöka applicera motstridiga egenskaper någonstans. Ioniq omfamnar SUV-grejen mer och får en att köra mer avslappnat, kanske. Men absolut hade den kunnat vara aningen tightare utan att kompromissa med bekvämligheten.

Citat:

Det som jag formmässigt har mest svårt för med EV6 är väl baksidan med partiet med lyktorna som är rätt skum och ful, men annars så tycker jag den är lite bättre där fram än IQ5 (som jag tycker ser lite för mycket ut som en transformerleksak för min smak).

Jo bakdelen är absolut det stora problemet. Men även profilen är ju lite av en kompromiss, lite som Jaguar I-Pace. Är det en SUV eller någon "Grand Coupé" på styltor? Är den smal och lång eller inte?

För mig ger Ioniq lite "retro-futuristiska" vibbar. Den hade kunnat vara med i Robocop om de hade förutsett SUV-trenden typ. De har liksom tagit retro-spåret för bildesign som ju har funnits i ett par årtionden nu men gjort något som inte känns överdrivet eller vulgärt. Vilket inte verkar vara så lätt om man kollar på typ Mini. Honda E har lite samma grej som Ioniq, men den tappade ändå lite i övergången från koncept till produktion i mina ögon. Å andra sidan var de ju bättre på att följa samma spår även i inredningen. Synd att Hondan är så handikappad av sitt klena batteri, hade den varit lite större i baksäte och bagage och haft typ 30% mer räckvidd så hade det varit en stark kandidat för mig.

Citat:

Men nästan alla bilar har ju sina designmissar (personligen gillar jag inte "fiskläppen" fram på min M3 som är ganska ful, och på Taycan så gillar jag inte luftintaget vid frontlyktorna gör att det ser ut som bilen "gråter"). Tror det är svårt att hitta en perfekt bil.

Jo absolut. Tesla har många bra egenskaper, men intressant eller snygg design har de inte, i mina ögon i alla fall. Och jag håller med om att det inte riktigt finns några bilar med perfekt design. Men det finns ju snyggare och mindre snygga bilar ändå.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Def_Dog:

Går bra med något keramiskt sprayvax också, typ https://tershine.com/ eller dedikerad glasförsegling från www.autodude.se typ Aquapel eller Soft99 som håller upp till ett år

Jo det finns säkert bra alternativ. Men vad jag förstår så är inte alla lika bra, så det kan vara värt att läsa på lite innan man köper. Jag snackade med en kille som alltid hade med sig rain-away när han skulle hyra bil för han fixade inte en vindruta utan det, så det kan ju vara en bra grej även om man har torkare.

Permalänk
Moderator
Testpilot

Vad säger ni om att man ska ha för laddningsstrategi?

Jag har en hemmaladdare som klarar 11 kW.

Med det etablerat. Hur gör ni andra och finns det några bra rekommendationer för hur man ska ladda bilen. VW säger ju att bara ladda upp till 80% dagligdags så det har jag inställt men ska man ladda upp hela tiden till 80% trots att jag bara ligger på 60% laddning? Alltså att hela tiden toppa upp eller ska jag ladda ur ordentligt till typ 10-20% och sen ladda upp.

Så vad säger ni. Ladda sällan och mycket eller ofta och lite? Vad är bäst för batteriet?

Visa signatur

ASrock x470 Taichi Ultimate - AMD Ryzen R9 3900x - G.Skill Ripjaws@3.6GHz 16GB RAM - RTX 3080 Ti - Super Flower Leadex Gold 1000W - Phanteks Enthoo Pro - LG 45GR95QE 45" UltraWide OLED 3440x1440p@240Hz - kalaset vattenkylt

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinoman:

Med det etablerat. Hur gör ni andra och finns det några bra rekommendationer för hur man ska ladda bilen. VW säger ju att bara ladda upp till 80% dagligdags så det har jag inställt men ska man ladda upp hela tiden till 80% trots att jag bara ligger på 60% laddning? Alltså att hela tiden toppa upp eller ska jag ladda ur ordentligt till typ 10-20% och sen ladda upp.

Så vad säger ni. Ladda sällan och mycket eller ofta och lite? Vad är bäst för batteriet?

Toppa upp till 80 varje dag, det skadar inte batteriet. Att ladda ur till 10% hjälper inte batteriet särskilt, mer än att det möjligen kan kalibrera BMSen. Men cellerna i batteriet tar inte skada av att laddas 60-80 varje gång.

Visa signatur

DAN Cases A4-SFX | AMD Ryzen 7 9800X3D | Thermalright AXP90-X47 Full Copper |
INNO3D GeForce RTX 4070 Ti SUPER 16GB Twin X2 | Kingston 32GB (2x16GB) DDR5 6000MHz CL30 | ASUS ROG Strix B650E-I Gaming WIFI | Samsung 960 EVO 1TB | Corsair SF-600

Permalänk
Moderator
Testpilot
Skrivet av Nioreh83:

Toppa upp till 80 varje dag, det skadar inte batteriet. Att ladda ur till 10% hjälper inte batteriet särskilt, mer än att det möjligen kan kalibrera BMSen. Men cellerna i batteriet tar inte skada av att laddas 60-80 varje gång.

Tack, finns det några undersökningar i fallet vad du vet eller tänker du allmänt på batteriteknologin?

Förlåt min ignorans med BMS:en? Står för?

Visa signatur

ASrock x470 Taichi Ultimate - AMD Ryzen R9 3900x - G.Skill Ripjaws@3.6GHz 16GB RAM - RTX 3080 Ti - Super Flower Leadex Gold 1000W - Phanteks Enthoo Pro - LG 45GR95QE 45" UltraWide OLED 3440x1440p@240Hz - kalaset vattenkylt

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

Nja, Cupran var ju motsatsen och det var den hon hade problem med. Den kändes lite som en gokart eller liknande, alltså väldigt stum i fjädringen. Hon sa att det påminde om Liseberg och jag förstår ju vad hon menar.
Jo så har jag fattat det också, EV6 är det sportigare syskonet liksom. För mig så känns bara en sportig SUV som en kompromiss hur man än gör. Jag har kört en del riktigt sportiga SUV:ar, typ X5 M, AMG G63 och så och de kan ju vara roliga men de är ju inte direkt praktiska eller användbara i vardagen liksom, ur mycket plats de än har. Nu tror jag inte EV6 är i närheten av dem förstås, men det känns ändå som att försöka applicera motstridiga egenskaper någonstans. Ioniq omfamnar SUV-grejen mer och får en att köra mer avslappnat, kanske. Men absolut hade den kunnat vara aningen tightare utan att kompromissa med bekvämligheten.
Jo bakdelen är absolut det stora problemet. Men även profilen är ju lite av en kompromiss, lite som Jaguar I-Pace. Är det en SUV eller någon "Grand Coupé" på styltor? Är den smal och lång eller inte?

För mig ger Ioniq lite "retro-futuristiska" vibbar. Den hade kunnat vara med i Robocop om de hade förutsett SUV-trenden typ. De har liksom tagit retro-spåret för bildesign som ju har funnits i ett par årtionden nu men gjort något som inte känns överdrivet eller vulgärt. Vilket inte verkar vara så lätt om man kollar på typ Mini. Honda E har lite samma grej som Ioniq, men den tappade ändå lite i övergången från koncept till produktion i mina ögon. Å andra sidan var de ju bättre på att följa samma spår även i inredningen. Synd att Hondan är så handikappad av sitt klena batteri, hade den varit lite större i baksäte och bagage och haft typ 30% mer räckvidd så hade det varit en stark kandidat för mig.
Jo absolut. Tesla har många bra egenskaper, men intressant eller snygg design har de inte, i mina ögon i alla fall. Och jag håller med om att det inte riktigt finns några bilar med perfekt design. Men det finns ju snyggare och mindre snygga bilar ändå.

Eeeeh, EV6 inte sportig nog ?
Jag hoppas du har sett nedanstående film innan du gjorde det uttalandet.

Visa signatur

TV: LGOLED65B1
PC:
Corsair Crystal 570X - ASUS ROG Strix B560-A GAMING - i9 11900K - Asus TUF RTX 4090
OC24 Gaming - SAMSUNG 960 EVO 250GB - SAMSUNG 980 PRO 1TB - Corsair Vengeance RGB PRO DDR4 3600MHz 64GB - Corsair RM1000i - ASUS VG27BQ - Steel Series Apex Pro - Steel Series Rival 5.
Mobil: Samsung S24plus

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinoman:

Tack, finns det några undersökningar i fallet vad du vet eller tänker du allmänt på batteriteknologin?

Battery Management System (BMS)

Visa signatur

i7 13700K | ROG Strix Z790-F | 64GB DDR5 4800MHz CL40 | 1+2TB SSD | 4TB RAID | ASUS RTX2070 Super OC | BENQ 32” 3840x2160 | Windows 11 Pro 64 bit |

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Don_Tool:

https://youtu.be/LA7d1FmW0ZI

Jag har inte sagt att EV6 inte är sportig nog, inte på något sätt. Jag väljer ju det mindre sportiga syskonet. (eller hade valt det om det fanns några bilar att köpa i alla fall)

Men du gör det vanliga misstaget att blanda ihop acceleration med sportighet, den videon säger inget om hur sportig Kian är. Jag tror inte det hade behövts många svängar för att Kian hade hamnat på efterkälken mot de andra exempelvis. Det är inte konstigt på något sätt, Kian är en familje-SUV liksom.

Permalänk
Medlem

Om vi nu pratar sportiga bilar så anser jag inte dragracing är något som styr det. Det visar endast hur snabb acceleration den har rakt fram. (Och visst är KIAn sjukt snabb där)

Men om vi pratar sportighet så skall det vara på bana etc men då tycker jag man lämnar vad vi alla är här för att köpa egentligen - en praktiskt, snabb och rolig/snygg bil. Hade jag varit intresserad av bankörning så hade jag haft en bil enbart för det och en annan att köra familjen i.
En SUV eller crossover är aldrig sportig, inte ens min gamla q7 v12 eller X5M som jag provat liksom ML63 AMG. De är snabba stora bilar men inget mer än så.

Edit: och att tokköra på allmän väg är bara att utsätta sig själv och andra för fara så håll er till rödljus racing och skoj köra lagligt så kan vi lägga resten till handlingarna eller skapa en bankörningstråd för elbilar. Där kan t ex tesla roadster kanske vara ett alternativ. 0-400 på 20 sek eller vad det var, återstår att se hur den tar kurvor och allt bara samt att 200 000 USD som lär bli samma i Euro här hemma är lite saftigt.

Permalänk
Medlem

Där var det verkligen tyst, som biblioteken var när man var liten. Här reagerar man på andra saker istället som tex blinkersljudet eller sådan simpel sak som ljudet som skapas av att han drar handen över ratten.

Visa signatur

NO MAAM

Permalänk
Medlem

Leveranstiden samt att den är byggd på ICE var det som fick mig att backa på den samt vad jag skrev i tidigare inlägg.
Visst är den en fin bra BMW som sådan men en vanlig i4 hade räckt långt. Skall jag ge nästan en mille för en bil så skall det vara en ren elbil i mina ögon, ingen halvhybrid som i4an är. Den var lite trång i förarsätet med mittkonsollen tyckte jag.

Riktigt kul att provköra, något piggare över 130 än forden jag köpt men något segare till 100. Jag kunde inte prova den riktigt då det är halt nu så väghållningen kunde jag inte bedömma men BMW är alltid bra på det så varför inte även på denna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinoman:

Jag undrar lite över om att man om man laddar bilen till 100% varje dag så är det egentligen kanske 80% för att göra det mest trevligt för batteriet?
Finns det några undersökningar på hur mycket sämre batteriet blir om man laddar det till 100% varje dag kontra 80%. dessutom förlorar man då lite av det som är en akilleshäl på många elbilar och det är räckvidden.
betalar jag för låt säga 10 mil så vill man väll ha det och kunna ladda till 100% och ändå veta att batteriet tas om hand av batteri systemet på bästa sätt oavsett laddning?
Lite som att köpa en vanlig bil och enbart tanka till 80% för att det är rost i 20% av övre delen av tanken som gör att bränslefiltret sätter igen sig snabbare vid 100% tankning.

Visa signatur

Ryzen 9800X3D @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.
YT kanal där jag meckar bilar: https://www.youtube.com/@saab900turboT16

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinoman:

Det är allmänt för tekniken med litiumbatterier. De åldras snabbare vid full laddning, och ännu värre vid djup urladdning. De mår bäst i mitten.

Visa signatur

DAN Cases A4-SFX | AMD Ryzen 7 9800X3D | Thermalright AXP90-X47 Full Copper |
INNO3D GeForce RTX 4070 Ti SUPER 16GB Twin X2 | Kingston 32GB (2x16GB) DDR5 6000MHz CL30 | ASUS ROG Strix B650E-I Gaming WIFI | Samsung 960 EVO 1TB | Corsair SF-600

Permalänk
Medlem

Tänk på att en del bilar har inbyggd säkerhet. T ex de har 100kwh batteri kapacitet max men 100% är satt till 90kwh så det laddar aldrig högre. Att då ladda de 90% till 80% så är man nere på 72%... man ska aldrig dra ur ett lion batteri helt liksom heller aldrig ladda det 100% av max kapacitet. Finns en del att läsa om det om man googlar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinoman:

Om man förvärmer bilen är det ju lite mindre slitage att köra den på elnätet än på batteriet. Så ser man det så är det bättre att plugga in

Permalänk
Medlem
Skrivet av Don_Tool:

https://youtu.be/LA7d1FmW0ZI

Att EV6 AWD accelererar 0-100 på 5.2s (GT gör 3.5s nånting) gör väl bilen inte sportig i sig, utan helt enkelt rapp i accelerationen precis som en hel del andra elbilari. I jämförelse med många ICE sportbilar så är det ju såklart kul och imponerande vad elbilar rycker iväg, men det säger inte mycket om elbilens karaktär. En Marvel R Performance gör på pappret 0-100 på 4.9s, men det är väl knappast en sportig bil, hur man än ser på det.

Edit: märkte precis att jag upprepar här lite hehe. Hann inte läsa alla svar..

Visa signatur

Europeisk marknadschef för Pimax Technology.
SweViver - Min officiella VR Gaming & Review YouTube kanal: https://www.youtube.com/SweViver/
PC: Palit RTX 4090 Gamerock OC - AMD 5950x - 32GB DDR4 3600MHz - HX1000i
Go-to VR headset: Pimax 8KX & Pimax Crystal

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

Jobbigt med din sambo. Förstår att det inte är lätt att hitta en bil som passar henne.

Håller med dig om den märkliga kombinationen av SUV/off road och sportighet. Blir väldigt motstridiga extremer som skall bakas samman i någon slags "ohelig" kompromiss.

Om jag någon gång skaffar en SUV (har inte det behovet i dagsläget) så blir det en klassisk (gärna äldre modell) av Land Rover eller gällande nya bilar en Jeep Wrangler eller G-wagen.

Skrivet av snajk:

Visst finns det snygga bilar idag. Även om jag personligen tycker Iq5 är grymt ful, och inte så imponerad av Tesla (fula frontar), EV6 (ful bak), BMW (ful grill), Taycan (dock snyggare än Tesla), Polestar 2 (ful grill, snygg bak) så finns det absolut bilar med lyckad design.

Honda E och Fiat 500 är två små elbilar som jag tycker verkligen lyckats fint med sin retrodesign. Gillar formgivningen skarpt på bägge. Dock tycker jag inte att Honda E är prisvärd eller praktisk. Alldeles för kort range, dålig 1-fasladdning och för högt pris i förhållande till vad man får. Men jag gillar verkligen desginen!

Dock; det viktigaste för mig är körkänslan och andvändbarheten. Att köpa en bil enbart för designen får man göra om man har plats (och råd) med ett stort garage som museum.

För mig är det viktigare att interiören är snygg och lyckad. Det är ju den som man ser 95% av tiden man använder bilen.

Visa signatur

macOS: Mac mini [M4 Pro 14-core/24GB/1TB/10GbE], MacBook Air 13" [M1/16GB/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32GB/512GB]
Windows: Microsoft Surface Pro 11 [Snapdragon X Elite/16GB/1TB/OLED], Microsoft Surface Laptop 7 13" [Snapdragon X Plus/16GB/512GB], HP Omnibook X 14" [Snapdragon X Elite/16GB/1TB], HP OmniBook Ultra 14" [Ryzen AI 9 HX 375/32GB/1TB]
iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 10 46mm [LTE]

Permalänk
Medlem

Dags o byta SAMTALSMÄMNE, om en bil är sportig eller inte, starta sporttråd.

Vad snabbladdar ni på för ställen? PRIS? är det vi borde diskutera lite.

Ionity 7.80kr/kWh nån som pröjsar det??? Kör ni ionity pass? Kia charge pass är jävligt trevligt. kommer jag skaffa.

Incharge? Telsa chargers? Släng lite info hur ni laddar.

Jag bor i villa så kommer ladda 95% hemma, men man sitter ju likväl och kikar i ChargeFinder/PlugShare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av atego:

Vad är det för fel att diskutera design och köregenskaper hos elbilar?

Ledsen, men jag ser inte varför det skulle vara OT? Det handlar ju om elbilar, och val av elbilar?

Varför skall du bestämma vad som diskuteras, eller inte?

Det finns väl plats för alla ämnen som rör elbilar tycker jag. Är ju dessutom rätt lite postningar och låg volym i tråden.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av atego:

Finns som sagt plats och möjlighet för att diskutera flera olika ämnen i tråden. Det ena utesluter inte de andra (så länge det är fokus på elbilar).

Jag snabbladdar till 90% på Tesla SuC. Pris är runt 3-5 kr/kWh. Varierar från en SuC-station till en annan, och ibland beroende på när man laddar (helger, etc.).

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av martinot:

Vad är det för fel att diskutera design och köregenskaper hos elbilar?

Ledsen, men jag ser inte varför det skulle vara OT? Det handlar ju om elbilar, och val av elbilar?

Varför skall du bestämma vad som diskuteras, eller inte?

Det finns väl plats för alla ämnen som rör elbilar tycker jag. Är ju dessutom rätt lite postningar och låg volym i tråden.

Bara ett jävla tjat tycker jag haha. Min personliga åsikt. Om jag nu får ha den?
Om en ev6a är sportig eller inte. Köp en bmx m3 eller en Porsche 911 turbo, eller köp en Ev6a. Så irrelevant. Hur långt är ett snöre?

Totalt subjektivt vad som är sportigt eller inte.

Jag som snart elbilsägsre och av den anledningen jag läser tråden hade fått ut mer att veta hur andra laddar än vad som anses vara en sportig bil.

Kanske vi pan prata ladd priser brevid sportiga bilar?

Permalänk
Medlem
Skrivet av martinot:

Finns som sagt plats och möjlighet för att diskutera flera olika ämnen i tråden. Det ena utesluter inte de andra (så länge det är fokus på elbilar).

Jag snabbladdar till 90% på Tesla SuC. Pris är runt 3-5 kr/kWh. Varierar från en SuC-station till en annan, och ibland beroende på när man laddar (helger, etc.).

Det är ju intressant att priset varierar endel, samt beroende på station?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinoman:

Ladda ofta. Håll SoC runt 50% är optimalt, men försök att till vardags hålla mellan 30% - 70% så kommer batterierna må som bäst.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av atego:

Ionity 7.80kr/kWh nån som pröjsar det??? Kör ni ionity pass? Kia charge pass är jävligt trevligt. kommer jag skaffa.

Incharge? Telsa chargers? Släng lite info hur ni laddar.

Jag bor i villa så kommer ladda 95% hemma, men man sitter ju likväl och kikar i ChargeFinder/PlugShare.

Jag använder Virta som min go-to laddstation. Mest för den ligger ett par hundra meter från min ordinarie parkering som jag hyr och dels för jag tycker den är prisvärd och har tillräcklig hastighet. Virta erbjuder två typer av laddning där. 50kW(3,95kr/kWh) och 22kW (2,50kr/kWh).

Visa signatur

TV: LGOLED65B1
PC:
Corsair Crystal 570X - ASUS ROG Strix B560-A GAMING - i9 11900K - Asus TUF RTX 4090
OC24 Gaming - SAMSUNG 960 EVO 250GB - SAMSUNG 980 PRO 1TB - Corsair Vengeance RGB PRO DDR4 3600MHz 64GB - Corsair RM1000i - ASUS VG27BQ - Steel Series Apex Pro - Steel Series Rival 5.
Mobil: Samsung S24plus

Permalänk
Medlem
Skrivet av atego:

Bara ett jävla tjat tycker jag haha. Min personliga åsikt. Om jag nu får ha den?

Du får ha vilka åsikter du vill, men det är fel av dig att bestämma över oss andra vad vi skall diskutera så länge som vi andra är on-topic. Du är ju inte kung eller admin i gruppen, och har inte rätt att bestämma över oss andra vad vi diskuterar så länge som det är inom ämnet.

Är det diskussion om något så tyder det ju på att det finns ett intresse av att diskutera det. Vem är du då som skall komma in och bestämma att vi andra skall lägga ner diskussiorna?

Dja-vla dålig stil av dig (är min åsikt)!

Skrivet av atego:

Det är ju intressant att priset varierar endel, samt beroende på station?

Ja.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinoman:

Battery Management System

Den hårdvara och programvara som laddar, styr och övervakar batteripaketet.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Att ladda ett batteri till 100% är inga problem så länge den inte skall stå parkerad en längre tid, laddning till 100% sliter mindre på batteriet än snabbladdning.
Kör man kortare sträckor som oftast är det inte fel att stoppa den dagliga laddningen vid 80% och sen toppa upp varje dag, kör man långa sträckor dagligen så laddar man till 100% för att få ut max räckvidd.

Det är alltså inte laddningen till 100% som är sämre för batteriet utan det är att "förvara" ett batteri med 100% som inte är bra.
Sen snabbladdning bör man bara göra om man måste eftersom det skadar batteriet mer oavsett hur mycket man laddar.

Detta är generellt för lithium batterier och vad jag vet så gäller det även batterierna i elbilar.

rätta stavfel
Permalänk
Medlem
Skrivet av Anonymous FTW:

Där var det verkligen tyst, som biblioteken var när man var liten. Här reagerar man på andra saker istället som tex blinkersljudet eller sådan simpel sak som ljudet som skapas av att han drar handen över ratten.

De är lika fina och tysta som BMWs vanliga bilar (vilka som är tysta, välbyggda och välisolerade), men här har man ju bytt ut ICE mot elmotorer.

Gällande i4 så låter den mindre än Polestar 2 och Tesla M3, men mer än syskonet BMW ix3, och klart mer än Mercedes EQS. Så någon stans mitt emellan enligt Björn: https://youtu.be/nKWCWXPjlIY?t=703

Visa signatur