Elbilar - Tråden för intresserade

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wiinis:

Ska bli spännande att följa.
Blev lite stött när de skrev att ID4 är mellanmjölk, men insåg ganska snabbt att den är nog det

Den är svensson-kärran i gänget. Stor, fluffig, bekväm, funktionell, inte speciellt snygg, inte speciellt ful. Det förnuftiga valet precis därför den säljer som smör.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MrWhizeguy:

Ni som på senare tid leasar Kia E-niro vilken bilhandlare fick det bli? (Sthlm området) verkar vara lite olika bland avtalen och skulle gärna slippa betala för stenskott (normalslitage enligt mig.. om man inte kört rally på grusväg då...) Köpte en Kia från Torvalla förut men vet inte hur de skulle var satt leasa från dem.

Jag har tagit för vana att alltid teckna en tilläggsförsäkring för under en hundring i månaden (finns flera sådana idag). Täcker inte bara stenskott, sprickor och byte av rutor men även massa annat och reducerar självrisken till noll, eller nästan noll. En no-brainer med leasingbil.

Visa signatur

Europeisk marknadschef för Pimax Technology.
SweViver - Min officiella VR Gaming & Review YouTube kanal: https://www.youtube.com/SweViver/
PC: Palit RTX 4090 Gamerock OC - AMD 5950x - 32GB DDR4 3600MHz - HX1000i
Go-to VR headset: Pimax 8KX & Pimax Crystal

Permalänk
Medlem
Skrivet av SweViver:

Jag har tagit för vana att alltid teckna en tilläggsförsäkring för under en hundring i månaden (finns flera sådana idag). Täcker inte bara stenskott, sprickor och byte av rutor men även massa annat och reducerar självrisken till noll, eller nästan noll. En no-brainer med leasingbil.

Tack för tips! är nog en god idé att ha det med!

Permalänk
Medlem
Skrivet av MrWhizeguy:

Tack för tips! är nog en god idé att ha det med!

Ja alltså, på tre år blir det ju iofsig en del pengar hur man än räknar på det, men det känns som en försumbar summa varje månad. Och det blir ändå mindre på tre år än vad självrisken skulle kosta vid någon viltolycka eller så. Ska snart byta framruta på bilen innan jag lämnar tillbaka den då den fick en stor spricka efter stenskott. Hade gått på 1800kr i självrisk hos VW med den försäkring jag redan har hos dom. Tilläggsförsäkringen täcker dessa 1800, så det blir gratis.

Visa signatur

SweViver - Min officiella VR Gaming & Review YouTube kanal: https://www.youtube.com/SweViver/

Permalänk
Medlem
Skrivet av SweViver:

Var tecknar du den tilläggsförsäkringen ? I leasinggivarens försäkring eller egen ?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Daniel75:

Var tecknar du den tilläggsförsäkringen ? I leasinggivarens försäkring eller egen ?

Nä jag kör SBM, men det finns flera andra också.
Men sen så har jag ju också den ordinarie försäkringen hos VW just nu också såklart. Tilläggsförsäkringen är liksom en top-up som ytterligare reducerar eller helt tar bort självrisken och täcker en hel del skador mm, även nyckelförlust osv.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

OK

Permalänk
Medlem

Blev lite intresserad av Kia ev6.
Ända tills jag försökte bygga en utan skinn/mocka-säten. Verkar som att det inte går(?)
Avskyr att sitta och halka runt på ett svettigt äckligt lädersäte på sommaren, respektive frysa som fan första minuterna på vintern. Kan inte fatta för en sekund varför jag nånsin skulle välja skinnsäten.

Förutom det..verkar den väl helt ok?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Woaini:

Avskyr att sitta och halka runt på ett svettigt äckligt lädersäte på sommaren

Lite OT kanske, men på MG Marvel kan man dra igång kylning som fläktar inifrån lädersätena

Visa signatur

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av K-D][Aramis:

Det ser så jäääääääävla fult ut med digitala sidospeglar. Bilen ser ut som en T-Rex.

Va?! Skitsnyggt ju

Permalänk
Medlem
Skrivet av Woaini:

Ända tills jag försökte bygga en utan skinn/mocka-säten. Verkar som att det inte går(?)
Avskyr att sitta och halka runt på ett svettigt äckligt lädersäte på sommaren, respektive frysa som fan första minuterna på vintern. Kan inte fatta för en sekund varför jag nånsin skulle välja skinnsäten.

Fast idag är det inget problem med dagens bilar.
Min förra BMW med Nappa: satte på kylning eller värme 10 min innan så var det perfekt.

Teslan ännu bättre. Antar att de flesta elbilar är lika bra.
Perfekt temp i Teslan/sätet hela året.

Inväntar min S med ventilerade säten.

Skulle aldrig ta tyg igen i en ny bil!

Visa signatur

9800X3D | 5080 | Asus PG32UCDP

Permalänk
Medlem
Skrivet av SweViver:

Lite OT kanske, men på MG Marvel kan man dra igång kylning som fläktar inifrån lädersätena

I min KIA Niro också fullt ventilerade säten i den. Ska bli skönt i sommar

Visa signatur

TV: LGOLED65B1
PC:
Corsair Crystal 570X - ASUS ROG Strix B560-A GAMING - i9 11900K - Asus TUF RTX 4090
OC24 Gaming - SAMSUNG 960 EVO 250GB - SAMSUNG 980 PRO 1TB - Corsair Vengeance RGB PRO DDR4 3600MHz 64GB - Corsair RM1000i - ASUS VG27BQ - Steel Series Apex Pro - Steel Series Rival 5.
Mobil: Samsung S24plus

Permalänk
Medlem
Skrivet av CarlOscar:

Min förra BMW med Nappa: satte på kylning eller värme 10 min innan så var det perfekt.

Jag har mest upplevt att det blir svettigt eftersom lädret är mer eller mindre lufttätt, inte pga tempen direkt. Alltså att tyg är mycket luftigare och fräschare. Jag fattar poängen i taxibilar och polisbilar där man måste kunna torka av enkelt men för mig funkar det inte alls.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Woaini:

Nu har jag syskonet IONIQ 5 med de ventilerade stolarna är riktigt bra antar att Kia har samma.

De jag stör mig i min IONIQ advance är (400mil):
- Avsaknad av vindrutetorkare bak. Går att använda bakkamera under körning men den blir också smutsig..
- Ingen förvärmning ännu på batteriet (ska komma). Var lite frustrerande att ladda mellan 60-120kW vid våran första långresa.
- Svängradien i trånga P-garage är inte den bästa.
- Infotainmentsystem är lite långsamt vid uppstart av bilen.
- Online rutter funkade inte igår och då tog det långtid att beräkna rutten till resan.
- Man behöver använda extern programvara för att planera sin rutt när man åker längre sträckor.
- Helljuset är dåligt.

Övrigt är jag nöjd till mycket nöjd med resten av bilen. Dock har många andra haft problem med att appen laddar ut 12V-batteriet.

Mest irriterande är att långresor tar längre tid i elbil kontra fossilbil. Vi tappade en timme på våran resa som normalt tar 5timmar. Blev 6timmar med elbilen och då upplevde vi inga laddköer. Vi gör få långresor, under 4 varje år, så kommer att kunna leva med denna pucken.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Don_Tool:

I min KIA Niro också fullt ventilerade säten i den. Ska bli skönt i sommar

KIA EV6 GT gick inte att få med elmanövrerade säten eller kyla i de...

Det gick heller inte att få kylande säten och HUD i MachE GT:n, det enda jag kommer sakna tror jag.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av pelikan:

Nu har jag syskonet IONIQ 5 med de ventilerade stolarna är riktigt bra antar att Kia har samma.

- Avsaknad av vindrutetorkare bak. Går att använda bakkamera under körning men den blir också smutsig..
- Ingen förvärmning ännu på batteriet (ska komma). Var lite frustrerande att ladda mellan 60-120kW vid våran första långresa.
- Online rutter funkade inte igår och då tog det långtid att beräkna rutten till resan.
- Man behöver använda extern programvara för att planera sin rutt när man åker längre sträckor.
- Helljuset är dåligt.

Övrigt är jag nöjd till mycket nöjd med resten av bilen. Dock har många andra haft problem med att appen laddar ut 12V-batteriet.

Mest irriterande är att långresor tar längre tid i elbil kontra fossilbil. Vi tappade en timme på våran resa som normalt tar 5timmar. Blev 6timmar med elbilen och då upplevde vi inga laddköer. Vi gör få långresor, under 4 varje år, så kommer att kunna leva med denna pucken.

Ett tips är att köpa någon beläggning att ha på bakrutan för att minimera regn och smuts. Hört mycket bra om Rain Away men jag har inte testat. https://www.supagardshop.co.uk/rain-away/

Permalänk
Medlem
Skrivet av Woaini:

Jag har mest upplevt att det blir svettigt eftersom lädret är mer eller mindre lufttätt, inte pga tempen direkt. Alltså att tyg är mycket luftigare och fräschare. Jag fattar poängen i taxibilar och polisbilar där man måste kunna torka av enkelt men för mig funkar det inte alls.

Det är just därför typ två tredjedelar av sätet och ryggstödet är ihåliga och ventilerade. Blir ju inte så värst lufttätt.

Visa signatur

Permalänk
Avstängd

@martinot Var och provkörde Ioniq 5 och Kona idag. Jag tycker inte Ioniq var hemsk på något sätt, det är verkligen ingen sportbil men absolut duglig. Farsan fick vara med också så jag kunde testa att åka bak, och det var väldigt trevligt med gott om plats. Bortser man från fördelarna som kommer av eldriften, alltså direkt och bra acceleration, så var styrkänslan något sämre än typ en XC90 men väghållningen kändes ändå bättre, tyngden kanske bidrog där. Bekväm, gott om plats, kändes inte SUV-stor riktigt även om det förstås märks att det är en stor bil.

Konan var ingen dålig bil heller men det kändes som en helt vanlig något budgetbetonad asiatisk bil som bara råkade vara eldriven. Och då är det rätt mycket pengar, den kostar mer än min BMW i leasing exempelvis, även med bonusen medräknad, så man får verkligen betala för eldriften. Sen blir ju driftskostnaderna lägre förstås, men i alla fall.

Permalänk
Medlem
Skrivet av pelikan:

- Helljuset är dåligt.

Hmm ja det där tål att tänkas på. Tack för input!

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

Ett tips är att köpa någon beläggning att ha på bakrutan för att minimera regn och smuts. Hört mycket bra om Rain Away men jag har inte testat. https://www.supagardshop.co.uk/rain-away/

Jag har testat detta detta men kommer för lite vinddrag på bakrutan på IONIQ 5. Kian ser ut att vara mycket bättre designat i detta avseendet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

Finns för under hundralappen, inte testat dock men tack för tipsen om denna lösning.

https://www.amazon.se/Rain-X-RainX-Regnlekrum-200-vindrutetor...

Permalänk
Avstängd
Skrivet av pelikan:

Jag har testat detta detta men kommer för lite vinddrag på bakrutan på IONIQ 5. Kian ser ut att vara mycket bättre designat i detta avseendet.

Segt. De påstår ju att torkare inte behövs just för att de designat spoilern för att låta vinddraget få bort saker.

Edit: Personligen känns det inte direkt som en dealbreaker, jag har kört skåpbil utan vare sig rutor bak eller backkamera och det vande man sig vid, men konstigt val ändå. Spoilern är ju där så de hade kunnat gömma en torkare högst upp ganska lätt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av OrlMrt:

Glöm inte att om du vill ha en bil i år så får du ta en Tesla. För mig var det direkt avgörande. Jag kan inte beställa bil och vänta ett år. Jag skulle gå sönder.

Jo, det är långa leveranstider hos nästan alla just nu. Tyvärr så hade både pandemin, jordbävningar och bränder slagit illa mot många leveranser av komponenter och halvledare till bilar.

Visa signatur

macOS: Mac mini [M4 Pro 14-core/24GB/1TB/10GbE], MacBook Air 13" [M1/16GB/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32GB/512GB]
Windows: Microsoft Surface Pro 11 [Snapdragon X Elite/16GB/1TB/OLED], Microsoft Surface Laptop 7 13" [Snapdragon X Plus/16GB/512GB], HP Omnibook X 14" [Snapdragon X Elite/16GB/1TB], HP OmniBook Ultra 14" [Ryzen AI 9 HX 375/32GB/1TB]
iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 10 46mm [LTE]
HT: LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB], Intel NUC [Core i5/8GB/256GB]

Permalänk
Medlem
Skrivet av SweViver:

Skrivet av Daniel75:

Har själv OKQ8 Backup som tilläggsförsäkring för min förmånsbil (finansiell leasing). Har haft nytta av det för att minska självrisken.

Visa signatur

macOS: Mac mini [M4 Pro 14-core/24GB/1TB/10GbE], MacBook Air 13" [M1/16GB/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32GB/512GB]
Windows: Microsoft Surface Pro 11 [Snapdragon X Elite/16GB/1TB/OLED], Microsoft Surface Laptop 7 13" [Snapdragon X Plus/16GB/512GB], HP Omnibook X 14" [Snapdragon X Elite/16GB/1TB], HP OmniBook Ultra 14" [Ryzen AI 9 HX 375/32GB/1TB]
iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 10 46mm [LTE]

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

@martinot Var och provkörde Ioniq 5 och Kona idag. Jag tycker inte Ioniq var hemsk på något sätt, det är verkligen ingen sportbil men absolut duglig. Farsan fick vara med också så jag kunde testa att åka bak, och det var väldigt trevligt med gott om plats. Bortser man från fördelarna som kommer av eldriften, alltså direkt och bra acceleration, så var styrkänslan något sämre än typ en XC90 men väghållningen kändes ändå bättre, tyngden kanske bidrog där. Bekväm, gott om plats, kändes inte SUV-stor riktigt även om det förstås märks att det är en stor bil.

Där diffar vi (jag tyckte den var totalt oduglig, även jämfört med stora tunga SUV:ar som BMW X5), men det viktiga är ju att du blir nöjd med den.

Hur gick det för din sambo? Blev hon åksjuk, eller gick det bättre än med MEB-bilarna?

Testa även EV6 innan du/ni bestämmer er. Har inte själv provkört den, men den skall vad jag hört vara klart bättre och mer duglig körkänsla.

Hade ni även testat BMW i4?

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Visa signatur

Permalänk
Avstängd
Skrivet av martinot:

Där diffar vi (jag tyckte den var totalt oduglig, även jämfört med stora tunga SUV:ar som BMW X5), men det viktiga är ju att du blir nöjd med den.

X5 är förstås något annat än en XC90 eller liknande också. Men jag tyckte den var duglig.

Citat:

Hur gick det för din sambo? Blev hon åksjuk, eller gick det bättre än med MEB-bilarna?

Det gick bättre. Hon gillade Kona mer än Ioniq dock, vilket jag inte alls håller med om. Den kändes stötigare och bullrigare, och förstås trängre på alla sätt.

Citat:

Testa även EV6 innan du/ni bestämmer er. Har inte själv provkört den, men den skall vad jag hört vara klart bättre och mer duglig körkänsla.

Jo det kan nog vara värt ett test. Men den är ju dyrare och i mina ögon rejält mycket fulare. Å andra sidan kommer priserna på Ioniq 5 att gå upp för nästa årsmodell, vilket är vad det blir nu om man inte lyckas hitta någon "lagerbil" eller liknande.

Citat:

Hade ni även testat BMW i4?

Nej "min" BMW-säljare försökte locka mig med en sådan också, och den är nog väldigt trevlig men det är mycket pengar, för mig i alla fall.

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

X5 är förstås något annat än en XC90 eller liknande också. Men jag tyckte den var duglig.
Det gick bättre. Hon gillade Kona mer än Ioniq dock, vilket jag inte alls håller med om. Den kändes stötigare och bullrigare, och förstås trängre på alla sätt.
Jo det kan nog vara värt ett test. Men den är ju dyrare och i mina ögon rejält mycket fulare. Å andra sidan kommer priserna på Ioniq 5 att gå upp för nästa årsmodell, vilket är vad det blir nu om man inte lyckas hitta någon "lagerbil" eller liknande.
Nej "min" BMW-säljare försökte locka mig med en sådan också, och den är nog väldigt trevlig men det är mycket pengar, för mig i alla fall.

Det kanske är just lite gungiga och mjuka chassi som hon har svårt för, och kanske hon föredrar lite fastare och stötigare chassin?

Jag blir inte så lätt åksjuk, men föredrar själv det senare.

Där har jag hört att EV6 skall vara lite fastare än IQ5 (även om samma grundplattform med E-GMP i botten), även om jag sagt själv inte jämfört.

Det som jag formmässigt har mest svårt för med EV6 är väl baksidan med partiet med lyktorna som är rätt skum och ful, men annars så tycker jag den är lite bättre där fram än IQ5 (som jag tycker ser lite för mycket ut som en transformerleksak för min smak).

Men nästan alla bilar har ju sina designmissar (personligen gillar jag inte "fiskläppen" fram på min M3 som är ganska ful, och på Taycan så gillar jag inte luftintaget vid frontlyktorna gör att det ser ut som bilen "gråter"). Tror det är svårt att hitta en perfekt bil.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av CarlOscar:

Nu har du väl iof inte läder i din Tesla heller antar jag om den inte är av äldre modell