Elbilar - Tråden för intresserade

Permalänk
Avstängd
Skrivet av OrlMrt:

Det är 2.0 motorn men den är ju närmare 1.9 ? Eller komme jag ihåg fel?

Nej de fanns några 2.0T och T4 från typ 2000-2004 som var 1,9 liter. Men de fanns inte på några svenskbyggda Volvo så de var inga jag provkörde i fabriken här i någon större utsträckning. Motorerna som fanns här hade jag bra koll på, de belgiska körde man förstås ibland men jag vet inte om jag någonsin ens öppnat huven på gamla S/V40.

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

Nej de fanns några 2.0T och T4 från typ 2000-2004 som var 1,9 liter. Men de fanns inte på några svenskbyggda Volvo så de var inga jag provkörde i fabriken här i någon större utsträckning. Motorerna som fanns här hade jag bra koll på, de belgiska körde man förstås ibland men jag vet inte om jag någonsin ens öppnat huven på gamla S/V40.

Känns som ni börjar gå lite väl offt nu. Kan ju vara en intressant diskussion i en egen tråd kanske

Visa signatur

Intel i7 10700KF (Noctua NH-D15) | Asus RADEON RX 7900 XTX TUF | 32 GB DDR4 HyperX Fury | Corsair RM1000X | Zalman Z9 Iceberg MS | Arch Linux, Win11

Permalänk
Medlem
Skrivet av sandos:

Hur gör folk med garage med laddare? Vi ställer alltid bilen i vårt garage så fort det närmar sig 5 grader ute eller så, men på sommaren kör vi aldrig in bilen utan då sprider cyklar och annat ut sig i garaget så det inte _går_ att köra in istället.

Laddare utomhus känns ju som enklaste alternativet, men verkar ju minst sagt dumt att slösa bort uppvärmt garage och slösa energi på att värma en bil som står ute. Blir man kanske tvungen att köpa 2 boxar, en inne och en ute?

Vi sorterade garageinventarier i 3 högar: Saker som bör stå varmt och/eller torrt, sånt som klarar sig med väderskydd, och sånt som vi undrade varför vi ens ägde. Sen körde vi ett lass till tippen och byggde ett kallförråd. Vips är garaget ett garage igen.

Visa signatur

- Om du är osäker, skriv dom! :)

Permalänk
Medlem
Skrivet av sandos:

Hur gör folk med garage med laddare? Vi ställer alltid bilen i vårt garage så fort det närmar sig 5 grader ute eller så, men på sommaren kör vi aldrig in bilen utan då sprider cyklar och annat ut sig i garaget så det inte _går_ att köra in istället.

Laddare utomhus känns ju som enklaste alternativet, men verkar ju minst sagt dumt att slösa bort uppvärmt garage och slösa energi på att värma en bil som står ute. Blir man kanske tvungen att köpa 2 boxar, en inne och en ute?

Vi har byggt om vårt garage till annat, så alla bilar (både fossil och el) står ute. Dock är det en fördel för batterikapaciteten och förbrukningen om din elbil kan stå inne i garaget.

En lösning som jag såg i ett forum var en som satt laddaren inomhus i garaget, men sedan borrat ett hål i garageväggen som han kunde dra ut laddkabeln genom på sommaren. På vintern täckte han hålet med en bricka som såg rätt snyggt ut.

Visa signatur

macOS: Mac mini [M4 Pro 14-core/24GB/1TB/10GbE], MacBook Air 13" [M1/16GB/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32GB/512GB]
Windows: Microsoft Surface Pro 11 [Snapdragon X Elite/16GB/1TB/OLED], Microsoft Surface Laptop 7 13" [Snapdragon X Plus/16GB/512GB], HP Omnibook X 14" [Snapdragon X Elite/16GB/1TB], HP OmniBook Ultra 14" [Ryzen AI 9 HX 375/32GB/1TB]
iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 10 46mm [LTE]
HT: LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB], Intel NUC [Core i5/8GB/256GB]

Permalänk
Medlem
Skrivet av sandos:

Välj laddbox med löstagbar laddkabel och sätt dit en 10m kabel, då ska du väl kunna hitta en placering på laddboxen som funkar både i och utanför garaget?

T ex en sån här
https://www.laddkabel.com/produkt/laddkabel-typ-2-till-typ-2-...

(om denna passar just din laddbox och bil vet jag ju inte)

Permalänk
Medlem
Skrivet av MystiX:

Klart det handlar om att mjölka, deras fossibilar finansierar mer än väl framtagandet av en helt ny plattform för el. Volvo/Polestar är väl den enda biltillverkaren just nu som inte har en enda bil byggd på just det, vad jag vet. Kan ju ha en del att göra med inställningen man hade 2014 "– Rena elbilar tror vi inte på, de har för många begränsningar, har vd Håkan Samuelsson sagt till Dagens Nyheter."

Att säga att Volvos bensinfyror dom kört med bra länge nu är något att hänga i julgranen förbruknings- eller utsläpptsmässigt är ju att ta i. Poängen med det jag skrev var väl mest att man just nu ligger efter, på väldigt många plan.

Fast du har fortfarande fel. Jag har bra insikt i BEV på just Volvo Cars då jag jobbar med just detta och det är inte för att mjölka som du verkar tro.

Det kan låta lätt att ta fram en BEV-plattform men det finns en hel sjö av andra aspekter än just utveckling av ett chassi.

Tror du måste skaffa dig lite mer förståelse för vad det kostar och och långt tid det tar att ta fram en ny bil innan du häver ur dig felaktiga fakta.

Dessutom så kom den sista 4-cyl bensin för bara för tre år sedan. Så skulle inte kalla det bra länge.

Permalänk
Medlem

Udda förfrågan: finns det någon som leasar från Hedins senaste tiden och har möjlighet att skicka avtalet till mig? 🤦🏼‍♂️ hade velat lusläsa lite, men får bara en grov offert istället trots att jag efterfrågar avtal.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jaqob:

Så man behöver åtmistonde inte sätta nyckeln i en hållare för att köra, alltid något. Backkamera har jag inte på V90:n, och saknar mindre än jag trodde, så den kan jag nog leva utan.

En annan fråga, hur resonerar ni som köpt ID4 kring andrahandsvärdet? Försöker sätta upp en kalkyl för att välja mellan tjänstebil och privatköp, och värdeminskningen trumfar ju lite ut allla andra kostnaden. Låt säga att man kör 4500 mil på tre år, sjunker den då 150k? 200k? Svårt när det inte finns begagnade bilar att jämnföra med.

Alltså skulle du lägga ut en id4 idag när det är 6mån väntetid på nybil så skulle den kanske säljas direkt. 3 års leasing med restvärde, bra fråga.

Köper du bilen kontant är det ju en annan femma då varje månad utan avbetalning, ränta, leasingkostnad är plus i plånboken. Lägg sen till att snålladda hemma eller gratis på ikea och andra ställen så är det ju en riktig guldaffär. Pengar som du kan spara till nästa bil, aktier eller what have you.

OM man har råd att laxa upp 600,000kr dvs ....

Permalänk
Medlem
Skrivet av Actually_Jonas:

Fast du har fortfarande fel. Jag har bra insikt i BEV på just Volvo Cars då jag jobbar med just detta och det är inte för att mjölka som du verkar tro.

När blir ni klara med er första "pure" BEV?

Blir det Precept som blir först ut på en ren elbilsplattform (tycker den ser grymt läcker ut)?

Visa signatur

macOS: Mac mini [M4 Pro 14-core/24GB/1TB/10GbE], MacBook Air 13" [M1/16GB/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32GB/512GB]
Windows: Microsoft Surface Pro 11 [Snapdragon X Elite/16GB/1TB/OLED], Microsoft Surface Laptop 7 13" [Snapdragon X Plus/16GB/512GB], HP Omnibook X 14" [Snapdragon X Elite/16GB/1TB], HP OmniBook Ultra 14" [Ryzen AI 9 HX 375/32GB/1TB]
iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 10 46mm [LTE]

Permalänk
Medlem

Det kan låta lätt att ta fram en BEV-plattform men det finns en hel sjö av andra aspekter än just utveckling av ett chassi.

Tror du måste skaffa dig lite mer förståelse för vad det kostar och och långt tid det tar att ta fram en ny bil innan du häver ur dig felaktiga fakta.

Dessutom så kom den sista 4-cyl bensin för bara för tre år sedan. Så skulle inte kalla det bra länge.

Skrivet av martinot:

Blir det Precept som blir först ut på en ren elbilsplattform?

This!

Att Volvo håller på att utveckla en ny BEV-plattform finns det nog ingen som tvekar på. Däremot så har många höga chefer på Volvo gått runt å sagt hur framtiden är elektrisk, Volvo elektrifieras, Volvo ska bygga bilar som går 100 mil på el, Volvo dit och Volvo hit. Men dom har bara XC40? Och nu C40? En ny bil ska visas upp i år, den förväntas inte komma ut på marknaden förren 2023. Det spelar ingen roll hur lång tid det tar att ta fram en ny plattform. Andra har redan gjort det, så Volvo är uppenbarligen sena på bollen.

Jag har alltid kört Volvo och hade jättegärna fortsatt med det men dom har helt enkelt inget att komma med, förutom en förlegad plattform. Om dom mjölkar den eller om dom faktiskt inte har något att komma med idag vet du säkert bättre än mig, men från mitt håll så håller dom inte upp temot med konkurrenterna i dagsläget.

Det är uppenbart att Vovlo inte trodde elbilar skulle slå och nu behöver jaga ikapp.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av MrWhizeguy:

Udda förfrågan: finns det någon som leasar från Hedins senaste tiden och har möjlighet att skicka avtalet till mig? 🤦🏼‍♂️ hade velat lusläsa lite, men får bara en grov offert istället trots att jag efterfrågar avtal.

Från Hedin:

Det är en försättssida där det står vilken bil och allt samt sedan antal mil, antal månader etc försäkring service och vad man ska betala per månad.

Sidan två är bara avtalstext.

Permalänk
Medlem

Idag blev det en beställning på en Mercedes EQB på privatleasing 🥳 Nu får man bara vänta till juli 😪

Permalänk
Medlem
Skrivet av wootz91:

Idag blev det en beställning på en Mercedes EQB på privatleasing 🥳 Nu får man bara vänta till juli 😪

Spännande! Grattis!!

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mandrake:

Alltså skulle du lägga ut en id4 idag när det är 6mån väntetid på nybil så skulle den kanske säljas direkt. 3 års leasing med restvärde, bra fråga.

Köper du bilen kontant är det ju en annan femma då varje månad utan avbetalning, ränta, leasingkostnad är plus i plånboken. Lägg sen till att snålladda hemma eller gratis på ikea och andra ställen så är det ju en riktig guldaffär. Pengar som du kan spara till nästa bil, aktier eller what have you.

OM man har råd att laxa upp 600,000kr dvs ....

Men riktigt så enkelt är det ju inte, även om man nu kan betala den kontant. Värdeminskningen finns ju oavsett hur man betalat, och om man räknar med 150k eller 200k ner på tre år så blir det en ganska rejäl skillnad i kostnad i månaden.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Daniel75:

Från Hedin:

Det är en försättssida där det står vilken bil och allt samt sedan antal mil, antal månader etc försäkring service och vad man ska betala per månad.

Sidan två är bara avtalstext.

Får efterfrågar sidan två då, tack.

Permalänk
Medlem
Skrivet av martinot:

Blir det Precept som blir först ut på en ren elbilsplattform (tycker den ser grymt läcker ut)?

Vill inte ge något exakt datum men håll ögonen öppna i början av nästa år

Permalänk
Medlem
Skrivet av jaqob:

Men riktigt så enkelt är det ju inte, även om man nu kan betala den kontant. Värdeminskningen finns ju oavsett hur man betalat, och om man räknar med 150k eller 200k ner på tre år så blir det en ganska rejäl skillnad i kostnad i månaden.

Så är det, som med alla bilar i alla tider, MEN till skillnad från en fosilbil i dagsläget så har regeringen bestämt spelreglerna. När frågan är hur andrahandsvärdet kommer vara på elbilar så vidhåller jag att den kommer var god. Sedan lägger man till möjligheten att ha en riktigt billig månadskostnad i jämförelse med likvärdig fosilbil så är det inte mycket att tveka över.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chippen2188:

This!

Att Volvo håller på att utveckla en ny BEV-plattform finns det nog ingen som tvekar på. Däremot så har många höga chefer på Volvo gått runt å sagt hur framtiden är elektrisk, Volvo elektrifieras, Volvo ska bygga bilar som går 100 mil på el, Volvo dit och Volvo hit. Men dom har bara XC40? Och nu C40? En ny bil ska visas upp i år, den förväntas inte komma ut på marknaden förren 2023. Det spelar ingen roll hur lång tid det tar att ta fram en ny plattform. Andra har redan gjort det, så Volvo är uppenbarligen sena på bollen.

Jag har alltid kört Volvo och hade jättegärna fortsatt med det men dom har helt enkelt inget att komma med, förutom en förlegad plattform. Om dom mjölkar den eller om dom faktiskt inte har något att komma med idag vet du säkert bättre än mig, men från mitt håll så håller dom inte upp temot med konkurrenterna i dagsläget.

Det är uppenbart att Vovlo inte trodde elbilar skulle slå och nu behöver jaga ikapp.

Absolut så är Volvo sena på BEV-fronten men tänk också på att Volvo tillverkade ca 600 000st bilar när BEV blev framtiden.
Till skillnad från konkurenterna i samma segmet så är det ju tyvärr ingen hemlighet att 12% vinstmarginal kontra 5-7% och dubbla, trippla eller kvadruppla försäljningen är en ganska stor faktor till detta.

Visst man kan jämföra med Tesla men å andra sidan så är Tesla mer ett techbolag än biltillverkare, och det har ju tidigare märkts på byggkvalitén (nu blir jag säker halshuggen av alla teslaägare).

För övrigt så är jag inte biased alls utan kör en VW ID.3

Permalänk
Medlem

Har lite svårt att förstå Polestar just nu.

Polestar 2 Long Range Single Motor med Pilot och Plus (0-100, 7,4) 624.000SEK
Tesla Model 3, (0-100 6,1) 587.000SEK

Polestar 2 Dual motor med Pilot och Plus(0-100 4,7) 674.000 SEK
Tesla Model 3 LR (0-100 4,4) 657.000 SEK

Teslan har dessutom längre räckvidd, lägre förbrukning, elbilsplattform, Eget laddnätverk, mm.

Sen kan man tycka Polestar är snyggare men personligen har jag svårt att räkna hem en Polestar i dagens läge.
Det ända jag finner lite intressant på Polestar är Performance paketet om man avser köra bana. Paketet innehåller både bättre dämpare (Öhlinare) och bromsar än motsvarande hos Tesla model 3 performance.

Permalänk
Medlem

Absolut så är Volvo sena på BEV-fronten men tänk också på att Volvo tillverkade ca 600 000st bilar när BEV blev framtiden.
Till skillnad från konkurenterna i samma segmet så är det ju tyvärr ingen hemlighet att 12% vinstmarginal kontra 5-7% och dubbla, trippla eller kvadruppla försäljningen är en ganska stor faktor till detta.

Visst man kan jämföra med Tesla men å andra sidan så är Tesla mer ett techbolag än biltillverkare, och det har ju tidigare märkts på byggkvalitén (nu blir jag säker halshuggen av alla teslaägare).

För övrigt så är jag inte biased alls utan kör en VW ID.3

Så är det absolut. Det som stör iallafall mig, är just det att höjdarna gått ut och lovat och sagt både det ena och det andra när dom har ingenting att visa upp. Nu har dom Geely bakom sig som knappast är ett litet företag, där finns resurser.

Skrivet av OrlMrt:

Har lite svårt att förstå Polestar just nu.

Polestar 2 Long Range Single Motor med Pilot och Plus (0-100, 7,4) 624.000SEK
Tesla Model 3, (0-100 6,1) 587.000SEK

Polestar 2 Dual motor med Pilot och Plus(0-100 4,7) 674.000 SEK
Tesla Model 3 LR (0-100 4,4) 657.000 SEK

Teslan har dessutom längre räckvidd, lägre förbrukning, elbilsplattform, Eget laddnätverk, mm.

Sen kan man tycka Polestar är snyggare men personligen har jag svårt att räkna hem en Polestar i dagens läge.
Det ända jag finner lite intressant på Polestar är Performance paketet om man avser köra bana. Paketet innehåller både bättre dämpare (Öhlinare) och bromsar än motsvarande hos Tesla model 3 performance.

Alltså.. jag vet vad jag skulle välja, Polestar är knappast en dålig bil Jag tror dom försöker vara lite mer "exklusiva" och sätter priset därefter. Det ska inte vara en "vanlig" bil. Jag gissar dock bara

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Inte alls av mig iaf. Tesla har blivit klart bättre, men (jag tycker) det fortfarande ligger efter både Volvo (som vi haft många av innan) och "tyskarna" (som vi haft nu ett antal de senaste 12 åren) i både byggkvalitet och lackkvalitet. Hade en del problem med den första Teslan med lite snea plåtar och laddport som de fick fixa. Även några defekter i lacken.

När jag bytte till en ny Tesla i somras (utvärderade verkligen seriöst både PS2 och Taycan, som bägge är pigga och körglada bilar) så var plåtkvaliteten bättre, och kändes lite mer gedigen i dörrar och glas (dock inte som vår Mercedes-nivå), men fortfarande lackfel och även fel på interiören (vänstra B-stolpen var inte rätt monterad på insidan).

Tesla har ju helt klart varit ledande på elektriska drivlinor bland massorna (och till viss del fortfarande på en del punkter), men av de klassiska biltillverkarna så tycker jag att VAG-koncernen och Hyundai/Kia-koncernen gjort ett mycket bra jobb.

Mycket bättre jobb och mer tidig satsning på BEV-utveckling än tex. Volvo och BMW (två märken som jag faktiskt gillar starkt som fossilbilar).

Vill inte ge något exakt datum men håll ögonen öppna i början av nästa år

Kul! Ser fram emot Precept. Verkligen en jättesnygg bil, både exteriört och interiört (så får vi hoppas att den också fungerar bra som bil)!

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av jaqob:

Det skulle, likt taxi, finnas en förutbestämd lista med saker som ska ingå i ett jämförelsepris... Prisskillnaden mellan Kia e-Niro och VW ID4 blir t.ex. mycket större än vad den först verkar, eftersom Kia har tryckt in i princip allt man vill ha i grundpaketet (eller åtminonde i Advance Plus).

Men i en iD4 som först är på en helt annan nivå och storlek är den dessutom krocksäkrare mera påkostad etc. Så en väldigt haltande jämförelse. Jämför E-Niro med en MG ZS istället.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Donhoz:

Det är 30k inkluderat kabeldragning (vilket redan är på plats då de redan har 3 laddboxar och kablar dragen på plats idag) och en laddbox av modell "CTEK CHARGESTORM CONNECTED 2".

Så det låter ju konstigt att jag ska bidra till kabeldragningen för något som du säger är bara att koppla, särskilt då de kör lastbalansering.

Men tack för bekräftelsen om att något inte är helt klart här. Misstänkte att de vill ha mer än vad det skulle kosta och med väldigt dåliga villkor för min del

Jag ska jaga detta vidare och se vad jag får för respons.

Det är ju en rätt dyr laddare, den står ju för mer än halva summan. Sedan sker lastbalanseringen via nätverk. Så de behöver dra fram en kabel från en switch, om den inte är förberett.

Men det är nödvändigt att det är den laddaren för att ni ska kunna lastbalansera. Och även just den installatören eftersom det är det blir enklare för den att sätta sig in i den befintliga programmeringen av lastbalanseringen. Även garantier blir bättre när man inte är inne i något som en annan firma installerat.

Men det känns ju märkligt att du får betala allt själv till en plats du hyr. Att höja huvudsäkringen för att alla platser har ensamma laddare som inte lastbalanserar blir också dyrt för er i längden.

Permalänk
Moderator
Testpilot
Skrivet av jaqob:

Så man behöver åtmistonde inte sätta nyckeln i en hållare för att köra, alltid något. Backkamera har jag inte på V90:n, och saknar mindre än jag trodde, så den kan jag nog leva utan.

En annan fråga, hur resonerar ni som köpt ID4 kring andrahandsvärdet? Försöker sätta upp en kalkyl för att välja mellan tjänstebil och privatköp, och värdeminskningen trumfar ju lite ut allla andra kostnaden. Låt säga att man kör 4500 mil på tre år, sjunker den då 150k? 200k? Svårt när det inte finns begagnade bilar att jämnföra med.

Nix, du behöver bara ha den på dig. Sen känner den av om du sitter i bilen eller inte.

Tror du kan tänka dig liknande värdeminskning som på en ICE idag.

Skrivet av Dunde:

Saknar ärligt talat inte keyless i min iD4. Backkamera däremot är ju en bra grej. När vi ändå talar funktioner som saknas i bilar så har jag svårt för dyra bilar idag utan t.ex. rattvärme och matrix/adaptiva strålkastare. Lätt att missa sådant då man tror att det självklart finns.

När ändå gnällburken är öppen, kollar runt på nytt elfordon just nu och sågott som varje tillverkare har något som gör att intresset svalnar, exempelvis Polestar har spridit ut viss måste ha utrustning i två paket som ökar bilens pris med 100kkr.

De spelar mycket fulspel med paketen nu märker man.

Visa signatur

ASrock x470 Taichi Ultimate - AMD Ryzen R9 3900x - G.Skill Ripjaws@3.6GHz 16GB RAM - RTX 3080 Ti - Super Flower Leadex Gold 1000W - Phanteks Enthoo Pro - LG 45GR95QE 45" UltraWide OLED 3440x1440p@240Hz - kalaset vattenkylt

Permalänk
Moderator
Testpilot
Skrivet av Halogen:

Alternativt köpa en beggad Zoe kanske? Nej, den är inte mycket att hänga i granen egentilgen men man kan hitta en på blocket för under 100k.

Fördelen med en Zoe är att man kan ta med sig bilen i fickan hem efter att man har krockat med den. Om jag inte minns fel fick den 0 stjärnor i EURO NCAP.

EDIT: Jag mindes rätt. https://www.euroncap.com/en/results/renault/zoe/44206

Visa signatur

ASrock x470 Taichi Ultimate - AMD Ryzen R9 3900x - G.Skill Ripjaws@3.6GHz 16GB RAM - RTX 3080 Ti - Super Flower Leadex Gold 1000W - Phanteks Enthoo Pro - LG 45GR95QE 45" UltraWide OLED 3440x1440p@240Hz - kalaset vattenkylt

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinoman:

Fördelen med en Zoe är att man kan ta med sig bilen i fickan hem efter att man har krockat med den. Om jag inte minns fel fick den 0 stjärnor i EURO NCAP.

EDIT: Jag mindes rätt. https://www.euroncap.com/en/results/renault/zoe/44206

Ska klargöras kanske att det där är för nya Zoe. Gamla Zoe fick 5 stjärnor Även om den spklart inte skulle få det idag med alla nya krav som ställs men så är det ju med alla beggade bilar.

https://www.euroncap.com/sv/results/renault/zoe/8889

Visa signatur
Permalänk
Moderator
Testpilot
Skrivet av Chippen2188:

Ska klargöras kanske att det där är för nya Zoe. Gamla Zoe fick 5 stjärnor Även om den spklart inte skulle få det idag med alla nya krav som ställs men så är det ju med alla beggade bilar.

https://www.euroncap.com/sv/results/renault/zoe/8889

Det skall tilläggas men som du nämner så skall det också tilläggas att de har uppdaterat sitt system så gamla Zoe är garanterat inte bättre än nya.

Sen är det väl rätt givet på sätt å vis. Det är en väldigt liten bil vilket av naturen gör den rätt farlig att krocka med.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinoman:

Det skall tilläggas men som du nämner så skall det också tilläggas att de har uppdaterat sitt system så gamla Zoe är garanterat inte bättre än nya.

Sen är det väl rätt givet på sätt å vis. Det är en väldigt liten bil vilket av naturen gör den rätt farlig att krocka med.

Jo, den gamla är bättre än den nya säkerhetsmässigt. Med uppdateringen av Zoe till gen 2, så plockade Renault bort delar av sidokrockkuddarna, eller bytte de till en klart sämre variant.

Så Gen 1 av Zoe är faktiskt en säkrare bil. Med Zoe Gen 2 så har Renault tyvärr snålat in på tillverkningskostnaderna till nackdelen för kundernas säkerhet.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Nya Renault Zoe är princip en Dacia.

Säger rätt mycket...

Visa signatur

Fractal Design Define R4 | ASUS Z170-A | i7 6700K @ 4.6 GHz med CM Hyper 212 Evo
ASUS GTX 1070 Ti Cerberus Advanced | Corsair LPX Black 3000 Mhz 16 GB CL 14
Samsung m2 970 Evo 1 TB | EVGA Supernova G2 750W | Huawei Mate 20 X

Permalänk
Moderator
Testpilot
Skrivet av martinot:

Jo, den gamla är bättre än den nya säkerhetsmässigt. Med uppdateringen av Zoe till gen 2, så plockade Renault bort delar av sidokrockkuddarna, eller bytte de till en klart sämre variant.

Så Gen 1 av Zoe är faktiskt en säkrare bil. Med Zoe Gen 2 så har Renault tyvärr snålat in på tillverkningskostnaderna till nackdelen för kundernas säkerhet.

Ok det är ju riktigt sjukt. Men testmodellen är fortfarande uppdaterad vad jag förstår så det inte då att Zoe Gen 1 har fem stjärnor och Zoe Gen 2 har noll pga att sidokrockkuddar är sämre.

Visa signatur