Elbilar - Tråden för intresserade

Permalänk
Medlem
Skrivet av SweViver:

massa text

Jag är kanske i en unik situation som sagt men jag kör med Ionity Passport för 190kr/mån. Laddar man 40kW/månad eller mer så tjänar man på det vs listpriser. Eftersom du har EON i närheten så är det ju såklart mer vettigt att jämföra där. Jag upplever EONs app som bökig medan Ionity fungerar mycket bättre för mig. Bara på det hade jag valt Ionity EON har även trängselavgift, vilket jag inte sett att Ionity har.

Tycker din kalkyl ser vettig ut och då har du ju det svart på vitt, Ionity är billigare. Abonnemanget är bundet till ditt konto och du kan ladda hur många bilar du vill hur mycket du vill. Jag har laddat närmare 500 kW senaste 2 månaderna i flera olika bilar

Visa signatur
Permalänk
Avstängd
Skrivet av SweViver:

Intressant. Jag trodde Eon Drive endast hade sitt egna "laddkort" som man måste tanka på med ett Visa/MC kort i förväg?
https://www.eon.se/elbil/ladda

Den i södertälje tar kort.

Permalänk
Medlem

Jag har installerat okq8 appen och reggat mig för dom verkar ha helt okej pris med den och den gäller inte bara på 0kq8.
Har inte testat appen än då jag bara laddat hem än så länge .
Ska iväg på en lite längre resa i början på mars och då får man se hur det är att ha elbil och åka lite längre.

https://www.okq8.se/hem-forsakring/ladda-elbil/ladda-pa-vagen...

Visa signatur

Moderkort: B550M AORUS PRO , Minne: 64GB 3600Mhz HDD1: Intel 660P M2 1TB, HDD2: Kingston A400 960GB CPU: 5700X, Kylning: NH-D15 black GPU: RTX 4080 VENTUS 3X OC Låda: Define 7 Compact Glass, PSU: RM650i
Mus: G502 Wireless Lightspeed, Tangentbord: Strafe RGB MK.2, Monitor: LC49G95TSSRXEN
Surfplatta: Galaxy Tab S9 FE, Telefon: Pixel 9

Permalänk
Skrivet av teejee:

Jag tror du ska köpa både material och installation från samma firma, kan bli besvärligt att få det statliga bidraget annars.

Tack! Det var ett bra tips!

Bilarna som fanns på lager hade blivit "köpta under dagen" så jag får snällt vänta till leverans i April/Maj.
Vilket också innebär att jag kan vänta på leveranstiden för installation hos Evify.

En eloge till denna tråden, vilka hjälpsamma och engagerade medlemmar!

Visa signatur

Intel Core i7-12700F | NH-U12S chromax.black | MSI GeForce RTX 2070 ARMOR | Ballistix Sport DDR4 2400MHz 16GB RED | ASUS Prime H670-PLUS D4 | LG 27GL83A-B

Permalänk
Medlem
Skrivet av stgr:

Den i södertälje tar kort.

Va skumt att på deras hemsida så står det att "ultrasnabb laddning" över 50kW inte funkar med direktbetalning med kort. Och blir det inte dyrare per kW om man kör med kort?

Visa signatur

Europeisk marknadschef för Pimax Technology.
SweViver - Min officiella VR Gaming & Review YouTube kanal: https://www.youtube.com/SweViver/
PC: Palit RTX 4090 Gamerock OC - AMD 5950x - 32GB DDR4 3600MHz - HX1000i
Go-to VR headset: Pimax 8KX & Pimax Crystal

Permalänk
Avstängd
Skrivet av SweViver:

Va skumt att på deras hemsida så står det att "ultrasnabb laddning" över 50kW inte funkar med direktbetalning med kort. Och blir det inte dyrare per kW om man kör med kort?
https://i.ibb.co/phf6fVr/Screenshot-20220215-215257-Chrome.jpg

Konstigt, jag är väldigt säker, ganska typ kanske, säker på att det är eon på mackedånken i södertälje som är eon charge & drive och jag har blippat med betalkort på deras station.
( Den nya 300kW-laddaren)

Permalänk
Medlem
Skrivet av stgr:

Konstigt, jag är väldigt säker, ganska typ kanske, säker på att det är eon på mackedånken i södertälje som är eon charge & drive och jag har blippat med betalkort på deras station.
( Den nya 300kW-laddaren)

Men då e det ju nice ändå. Det är just i Södertälje jag bor Får åka dit å kika imorn. Tack för svar!

Visa signatur

SweViver - Min officiella VR Gaming & Review YouTube kanal: https://www.youtube.com/SweViver/

Permalänk
Avstängd
Skrivet av SweViver:

Men då e det ju nice ändå. Det är just i Södertälje jag bor Får åka dit å kika imorn. Tack för svar!

McDonalds brevid scania, på öh, norra sidan.. nära HQ eller var det är ovanför motor har jag för mig. (åt Lidl-hållet)

Permalänk
Medlem
Skrivet av SweViver:

Skrivet av stgr:

McDonalds brevid scania, på öh, norra sidan.. nära HQ eller var det är ovanför motor har jag för mig. (åt Lidl-hållet)

https://www.uppladdning.nu/SiteDetail.aspx?id=f6f0aa89-680c-4...

Varsågod Det är EON med möjlighet till kortbetalning Internet <3

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Wiinis:

Du behöver ju inte bestämma dig på en gång. Kör en månad och testa.
Sen kanske du vet ungefär vart ni ska åka på långsemester och då finns ju olika nätverk på vägen som du kan ta in i beräkningen.

Ja det har du rätt i. Jag bara spekulerar i brist på annat. Börjar bli jobbigt att vänta på bilen, då jag väntat sen oktober. Enda man gör på fritiden nu är "forskar" allt om elbilar haha. Som ett barn före julafton

Skrivet av Chippen2188:

Jag är kanske i en unik situation som sagt men jag kör med Ionity Passport för 190kr/mån. Laddar man 40kW/månad eller mer så tjänar man på det vs listpriser. Eftersom du har EON i närheten så är det ju såklart mer vettigt att jämföra där. Jag upplever EONs app som bökig medan Ionity fungerar mycket bättre för mig. Bara på det hade jag valt Ionity EON har även trängselavgift, vilket jag inte sett att Ionity har.

Tycker din kalkyl ser vettig ut och då har du ju det svart på vitt, Ionity är billigare. Abonnemanget är bundet till ditt konto och du kan ladda hur många bilar du vill hur mycket du vill. Jag har laddat närmare 500 kW senaste 2 månaderna i flera olika bilar

Ja det låter ändå riktigt bra om både jag å sambon kan köra samma abonnemang och ladda båda bilarna för 3.5kr per kW. Intressant också det där med appstrulet, bra å veta. Tack för upplysningen!

Jag hoppas dock att man "låser" kW-priset i 12 månader då, så de inte går och höjer det i nästa elpris-chock.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av stgr:

Ja den där Donken har man ju besökt ett antal gånger, så att säga hehe. Men aldrig ens tänkt på att den har snabbladdare förrän jag kikade i Chargefinder. Tack!

Skrivet av Chippen2188:

https://www.uppladdning.nu/SiteDetail.aspx?id=f6f0aa89-680c-4...

Varsågod Det är EON med möjlighet till kortbetalning Internet <3

Ah, där ser man. Tack igen. Jag måste bli bättre på att Googla 😀

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Incharge har ju app om man inte vill köra RFID tagg!

Och du behöver inte ens skapa ett konto, utan bara lägga till kontokort direkt i appen! Supersmidigt!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Beamy:

Måste jag ha appar/brickor för att ladda bilen längs vägen? Kan jag inte betala med kort som om jag tankar?

Det borde vara så. Precis som du säger borde det vara lika enkelt att ladda en bil och betala med kort, som att man kan tanka en bil på valfri mack och betala med kort.

Tyvärr är det inte riktigt så. Många vill passa på att låsa in kunderna till just sig själva, och detta kan man enklare göra om man kontrollerar betalning via appar, brickor och abonnemang.

Det positiva är dock att det börjar komma laddkedjor som numera även erbjuder kortbetalning som alternativ, även om de idag tyvärr är i minoritet.

Visa signatur

macOS: Mac mini [M4 Pro 14-core/24GB/1TB/10GbE], MacBook Air 13" [M1/16GB/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32GB/512GB]
Windows: Microsoft Surface Pro 11 [Snapdragon X Elite/16GB/1TB/OLED], Microsoft Surface Laptop 7 13" [Snapdragon X Plus/16GB/512GB], HP Omnibook X 14" [Snapdragon X Elite/16GB/1TB], HP OmniBook Ultra 14" [Ryzen AI 9 HX 375/32GB/1TB]
iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 10 46mm [LTE]
HT: LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB], Intel NUC [Core i5/8GB/256GB]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swedishchef_90:

Vilken elfirma som helst kan utföra installation, se till att de också köper laddboxen. Väldigt smidigt installation, gjorde själv 8x dubbel essee här i föreningen på våra gamla motorvärmare. Finns lite att önska vid stolpmontage. Annars är allt väldig användarvänligt.

Oh.har du någon bild att dela med dig av hur installationen ser ut? Vi har nämligen massor av stolpar men vet inte riktigt hur man skulle fästa en laddbox på dessa. Ett sånt gigantiskt garo-skåp vill man ju inte ha :/

Permalänk
Medlem

Fick info av säljaren att min EV6 blir leveransklar vecka 21. Dvs slutet av maj.

Tidigare datumet var juli-augusti så är sjukt taggad!

Blir perfekt till sommaren.

Visa signatur

Fractal Design Define R4 | ASUS Z170-A | i7 6700K @ 4.6 GHz med CM Hyper 212 Evo
ASUS GTX 1070 Ti Cerberus Advanced | Corsair LPX Black 3000 Mhz 16 GB CL 14
Samsung m2 970 Evo 1 TB | EVGA Supernova G2 750W | Huawei Mate 20 X

Permalänk
Medlem
Skrivet av Def_Dog:

Oh.har du någon bild att dela med dig av hur installationen ser ut? Vi har nämligen massor av stolpar men vet inte riktigt hur man skulle fästa en laddbox på dessa. Ett sånt gigantiskt garo-skåp vill man ju inte ha :/

Här är ett exempel med Easee Base:

https://easee.com/wp-content/uploads/2021/10/SV_Easee_Base_Gu...

https://tibber.com/se/store/produkt/easee-laddstolpe

Visa signatur

macOS: Mac mini [M4 Pro 14-core/24GB/1TB/10GbE], MacBook Air 13" [M1/16GB/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32GB/512GB]
Windows: Microsoft Surface Pro 11 [Snapdragon X Elite/16GB/1TB/OLED], Microsoft Surface Laptop 7 13" [Snapdragon X Plus/16GB/512GB], HP Omnibook X 14" [Snapdragon X Elite/16GB/1TB], HP OmniBook Ultra 14" [Ryzen AI 9 HX 375/32GB/1TB]
iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 10 46mm [LTE]
HT: LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB], Intel NUC [Core i5/8GB/256GB]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dizzö:

Fick info av säljaren att min EV6 blir leveransklar vecka 21. Dvs slutet av maj.

Har du beställt från Wafab?

Permalänk
Medlem
Skrivet av K-D][Aramis:

Har du beställt från Wafab?

Nee dealer i Norrköping.

Vilken tog du?

Visa signatur

Fractal Design Define R4 | ASUS Z170-A | i7 6700K @ 4.6 GHz med CM Hyper 212 Evo
ASUS GTX 1070 Ti Cerberus Advanced | Corsair LPX Black 3000 Mhz 16 GB CL 14
Samsung m2 970 Evo 1 TB | EVGA Supernova G2 750W | Huawei Mate 20 X

Permalänk
Medlem
Skrivet av SweViver:

Ica Maxi har 1h gratis ska räcka med app där

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dimman:

Till er som funderar på att installera laddbox:
Var noga med att läsa på vad som ingår i ”standardinstallation”, ofta är det inte mycket och allt extra har ofta ordentligt prispåslag.

Jag installerade Garo GLB via Eways, i deras standardinstallation ingick inte personskyddsbrytare som enligt installatören var ett krav. Det ingår inte heller någon form av kapsling för denna eller elmätaren (om man väljer till lastbalansering), så se till att ha gott om plats för moduler i centralen. Ska de sätta upp en ny normkapsling (typ 4 el 8-12 moduler) så kostar det från ca 1000kr + 2500kr i extra avgift för ”förändring/ombyggnad i central”. Tillhandahåller man inte datakabel till elmätaren kostar det 79kr/m (där vanlig sketen CAT5-installationskabel duger gott), för att nämna ett par saker.

Jag pyntade ca 8k för box + installation, men skulle det gått enligt ordinarie prislista hade det blivit betydligt dyrare. Själva installationen lämnade en hel del att önska minst sagt, nu fick jag själv hjälpa elektrikern med hur lastbalanseringen skulle kopplas rätt för både signal och el, konfigurera elmätarna, korrigera höljet till laddaren där skruvar var sneddragna i plasten (m.m. m.m…).

Som tur är så var elektrikern ganska medveten om (några av) sina tillkortakommanden vid tillfället så det löste sig ändå.

Japp, det är en snårig rävjungel därute. Jag anlitade Skårebo med easee laddbox och installation light.

6400kr i fast pris, då borrar jag själv genom väggen för att spara pengar. Har ju ändå 4-6 veckors väntetid.

Sedan kommer jag ställa ner laddeffekten första tiden till en 7,2kw laddare för att inte blåsa 16a huvudsäkringen. När jag fått han-modul i elmätaren kommer köpa en p1 pulse från tibber som lastbalanserare och ställa upp effekten.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chippen2188:

Laddar man 40kW/månad eller mer
...
Jag har laddat närmare 500 kW senaste 2 månaderna...

40kWh / månad samt närmare 500kWh menar du såklart

Permalänk
Avstängd
Skrivet av MrWhizeguy:

Kan nog inte vara Ica moraberg, för där kostar det 300kr i straffavgift om du väljer att ladda hos dem och skapa konto

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dizzö:

Grymt! Vilken variant av EV:6an hade du beställt? Jag har en beställning på GT-Line som skulle kommit i maj men som nu verkar bli försenad mot hösten :/

Permalänk
Medlem
Skrivet av MrWhizeguy:

Hmm jag såg att det är gratis där, men visste faktiskt inte att det bara gäller 1 timme. Vad händer efter det, stoppas laddningen eller pröjsar man därefter? Storhandlar åt mormor ibland å det kan ju ta en smärre evighet

Skrivet av stgr:

Kan nog inte vara Ica moraberg, för där kostar det 300kr i straffavgift om du väljer att ladda hos dem och skapa konto

Oj, tack för varningen. Registreringsavgift eller?
Ja på Maxi i Moraberg är de inte gratis iaf, verkar va 2.5kr eller nåt.

Visa signatur

Permalänk
Avstängd
Skrivet av martinot:

Nej, CMA togs från början fram som en fossibilsplattform, fast med eller utan hybridteknik. Den har i efterhand fått anpassas för att kunna fungera som en ren BEV.

Ja ok, det var efter min tid på Volvo.

Citat:

Där har du nog förklaringen till att det inte är så enkelt för Volvo/Polestar att i dag konkurrera med effektiviteten hos renodlade BEV från Tesla, VAG, Huyindai/KIA och Mercedes.

I teorin håller jag absolut med dig, samtidigt beror det ju på vad för typ av effektivitet man menar. Effektivt nyttjande av utrymmet blir det ju sannolikt med en elbilsplattform (om inte de som designar gör bort sig), men inte nödvändigtvis så effektiv drivlina. Kollar vi på Kia och Hyundai exempelvis så är det ju gamla Ioniq, E-Niro och Kona som är de effektivaste, EV6 och Ioniq 5 har ju fått kritik för att de har tappat en del av märkenas kända effektivitet. Sen är de ju bättre på typ alla andra sätt förstås.

Citat:

Detta kommer garanterat bli mycket bättre när Volvo/Polestar/Geely får ut sin första renodlade BEV. Då har de rätt förutsättningar att göra ett bra jobba (svårt att i efterhand anpassa plattformar för syften de inte konstruerats eller optimerats för).

Jo det har uppenbarligen inte varit så lätt, men dagens plattformar är ju i allmänhet väldigt flexibla på många sätt och plattform är ju egentligen fel ord för det handlar ju mer om en arkitektur än en plattform. Jag misstänker att man hade kunnat bygga en rätt bra elbil på exempelvis CMA, men de som de har byggt utgår ju inte bara från den plattformen utan från de befintliga (fossildrivna) bilarna byggda med den.

En annan aspekt värd att beakta är ju om märket satsar helhjärtat på elbilar eller inte. Volvos satsning känns inte helt ärlig då de länge har pratat om kommande elbilar och så, men inte fått fram några och ligger nu efter. Men Stellantis chefs uttalande om att de inte vill bygga elbilar utan det är något framtvingat av politiker gör i alla fall mig mer tveksam till att köpa en av deras bilar exempelvis. Det kanske hör ihop med att de inte har satsat på en ren elbilsplattform förstås.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av SweViver:

Hmm jag såg att det är gratis där, men visste faktiskt inte att det bara gäller 1 timme. Vad händer efter det, stoppas laddningen eller pröjsar man därefter? Storhandlar åt mormor ibland å det kan ju ta en smärre evighet

Oj, tack för varningen. Registreringsavgift eller?
Ja på Maxi i Moraberg är de inte gratis iaf, verkar va 2.5kr eller nåt.

Nej,
utan du måste regga ditt bankkort/kreditkort, sedan drar de 200kr av dig varje gång deras stenålderspott kommer under 100kr., dvs du måste ge dem 300kr.

Permalänk
Medlem
Skrivet av stgr:

Nej,
utan du måste regga ditt bankkort/kreditkort, sedan drar de 200kr av dig varje gång deras stenålderspott kommer under 100kr., dvs du måste ge dem 300kr.

Gjorde det misstaget att sätta in pengar… Riktigt irriterande. Samma gäller väl andra leverantörer, typ eon eller Fortum?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Wiinis:

Gjorde det misstaget att sätta in pengar… Riktigt irriterande. Samma gäller väl andra leverantörer, typ eon eller Fortum?

Kommer inte ihåg på dem, men Virta använder samma straffskatt, och det finns i stort sett bara virta nere i skåne-hållet, så du är tvungen att bli straffbeskattad av dem såvidare du inte har ett kort som funkar på flera ställen som Mercedes Me.

Permalänk
Medlem
Skrivet av stgr:

Nej,

Det där låter ju sjukt. Så varje gång potten understiger 100kr så drar den automatiskt 200kr extra från Visakortet? Men de pengarna finns iaf kvar till nästa gång du laddar? Verkar vara ett förlegat system, ja..

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av stgr:

Kommer inte ihåg på dem, men Virta använder samma straffskatt, och det finns i stort sett bara virta nere i skåne-hållet, så du är tvungen att bli straffbeskattad av dem såvidare du inte har ett kort som funkar på flera ställen som Mercedes Me.

Måste testa om jag kan få tillbaka pengarna.