Elbilar - Tråden för intresserade

Permalänk
Avstängd
Skrivet av SweViver:

Det där låter ju sjukt. Så varje gång potten understiger 100kr så drar den automatiskt 200kr extra från Visakortet? Men de pengarna finns iaf kvar till nästa gång du laddar? Verkar vara ett förlegat system, ja..

Ja, du kan tekniskt sett ladda för alla 200-300kr, men så fort potten hamnar under 100kr så snor de 200kr till.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av stgr:

Ja, du kan tekniskt sett ladda för alla 200-300kr, men så fort potten hamnar under 100kr så snor de 200kr till.

Sådana upplägg är skit. Jag hade ett kort på en lunchrestaurang i samma hus som vårt kontor låg i tidigare, med samma upplägg att det laddade på 200 varje gång saldot understeg 100. Tyvärr flyttade vi och restaurangen är verkligen inte värd att åka till, det var knappt det var värt att äta där när det låg i samma hus och man slapp gå utomhus i regn och snö eller så. Så nu har jag 200-300 där som jag inte kommer att använda.

Permalänk
Medlem
Skrivet av stgr:

Kan nog inte vara Ica moraberg, för där kostar det 300kr i straffavgift om du väljer att ladda hos dem och skapa konto

Ja alltså, skapar du konto så vill dem att man fyller på kortet med 200kr, en kollega brukar ladda när han handlar och han har ännu inte fått en faktura på ett par veckor. Men får se själv när jag själv börjar nyttja den. Vet att 200lr lades in på kontot/kortet igår (e.on kort så det är samma hos dom, som jag förstår ska man kunna köra på e.on kortet likväl som Ica ladda eller vad det hette.

Permalänk
Medlem

Tur iallafall att man kan använda Eon laddkortet där på Maxi. Kommer fixa den hursomhelst bara "utifall att" eftersom jag har Eon 300kW så nära hemifrån. Vore jobbigare att ha flera laddkort och behöva tanka upp varje med flera hundra spänn bara för att ens kunna använda de.

Ica Maxi i Weda är fortfarande gratis laddning, men jag antar att man måste "logga in" med det där laddakortet hursomhelst? (Eon där också).

Förresten. Tankade upp sambons dieselbil häromdagen. Full tank 1380kr. Kommer inte sakna våra ICE bilar...

Visa signatur

Europeisk marknadschef för Pimax Technology.
SweViver - Min officiella VR Gaming & Review YouTube kanal: https://www.youtube.com/SweViver/
PC: Palit RTX 4090 Gamerock OC - AMD 5950x - 32GB DDR4 3600MHz - HX1000i
Go-to VR headset: Pimax 8KX & Pimax Crystal

Permalänk
Medlem
Skrivet av stgr:

Nej,
utan du måste regga ditt bankkort/kreditkort, sedan drar de 200kr av dig varje gång deras stenålderspott kommer under 100kr., dvs du måste ge dem 300kr.

Precis sådan här skit som drabbar elbilister, men som man aldrig skulle drömma om att tvinga på oss när vi tankar bensin eller diesel. Klart att vissa skitföretag försöker passa på att låsa upp oss kunder på ett (i mitt tycke) ojuste sätt. Tecken på omogen marknad utan tillräcklig konkurrens. Förhoppningsvis så kan det bli bättre på sikt, men då måste vi kunder rösta med plånboken och vägra gå med på sådan här skit.

Visa signatur

macOS: Mac mini [M4 Pro 14-core/24GB/1TB/10GbE], MacBook Air 13" [M1/16GB/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32GB/512GB]
Windows: Microsoft Surface Pro 11 [Snapdragon X Elite/16GB/1TB/OLED], Microsoft Surface Laptop 7 13" [Snapdragon X Plus/16GB/512GB], HP Omnibook X 14" [Snapdragon X Elite/16GB/1TB], HP OmniBook Ultra 14" [Ryzen AI 9 HX 375/32GB/1TB]
iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 10 46mm [LTE]
HT: LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB], Intel NUC [Core i5/8GB/256GB]

Permalänk
Avstängd
Skrivet av martinot:

Precis sådan här skit som drabbar elbilister, men som man aldrig skulle drömma om att tvinga på oss när vi tankar bensin eller diesel. Klart mål att låsa upp oss kunder på ett (i mitt tycke) ojuste sätt.

Mm. I det här fallet så borde staten gå in och reglera liiiiiite. t.ex. En och samma app/blipp-grej ska funka på alla ställen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av stgr:

Mm. I det här fallet så borde staten gå in och reglera liiiiiite. t.ex. En och samma app/blipp-grej ska funka på alla ställen.

Mitt Volkswagen kort funkar på nästan alla laddstationer vilket är skönt. Vet ej om andra biltillverkare har något liknande.

Visa signatur

Dator: Mac Mini M4 500gb Display: Dell 34" Alienware AW3423DW
Spelkonsol: Nintendo Switch 2

Permalänk
Medlem
Skrivet av stgr:

Eller så röstar vi kunder med "plånboken". Brukar fungera ganska effektivt då företag är känsliga för att tappa kunder (och intäkter).

Sedan har vi redan generella betalmedel som fungerar för fossilbilister; bankkort och kreditkort. Finns ingen anledning att tvinga på oss elbilister annan skit, bara för att vi laddar el istället för tankar bensin eller diesel.

Visa signatur

macOS: Mac mini [M4 Pro 14-core/24GB/1TB/10GbE], MacBook Air 13" [M1/16GB/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32GB/512GB]
Windows: Microsoft Surface Pro 11 [Snapdragon X Elite/16GB/1TB/OLED], Microsoft Surface Laptop 7 13" [Snapdragon X Plus/16GB/512GB], HP Omnibook X 14" [Snapdragon X Elite/16GB/1TB], HP OmniBook Ultra 14" [Ryzen AI 9 HX 375/32GB/1TB]
iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 10 46mm [LTE]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cooling23:

Mitt Volkswagen kort funkar på nästan alla laddstationer vilket är skönt. Vet ej om andra biltillverkare har något liknande.

Fast blir det inte dyrare att ladda med ett sådant kort? Låter ju väldigt bekvämt, men jag skulle aldrig betala högre laddpris bara för den sakens skull.

Visa signatur

SweViver - Min officiella VR Gaming & Review YouTube kanal: https://www.youtube.com/SweViver/

Permalänk
Medlem
Skrivet av SweViver:

Fast blir det inte dyrare att ladda med ett sådant kort? Låter ju väldigt bekvämt, men jag skulle aldrig betala högre laddpris bara för den sakens skull.

3kr startavgift. Billigt.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Hur fungerar det att parkera en elbil utan tillgång till ström i ca 1-2 veckor, och det är minus 20 grader kallt ut (normalt kan det bli en vecka för mig, men kan bli längre i värsta fall)?

Hur mycket laddar den ur tro? Bilar med värmepump, som håller batteriet varmt under vinterhalvåret, samt kyler det, drar ju en del ström. Men det är väl bara erforderligt när man väl skall belasta batteriet, t.ex. när man skall iväg och köra? Så t.e.x. i praktiken använder man en mobilapp som som talar om för bilen att det är dags nu att värma upp batterierna.
Eller tappar batterierna laddning, mer eller mindre, även om värmepumpen inte håller batteritempen vid parkering?

Sen har vi ju nu två olika batterityper nu, Tesla har ju nu dessa nya LFP batterier till vissa av deras bilar, som jag vitt vet inte är vätskebaserade. Tål dom kyla bättre tro, laddar inte ur lika mycket? Är själv lite osäker över dessa batterier, då dom är rätt nya, och vet inte hur länge dom håller jämfört med det vätskebaserade LiIon batterierna. Man vill ju inte att batterierna ska tappa i kapacitet med tiden, mer än nuvarand LiIon batterier.

Visa signatur

[AMD 64 Winchester 3500+][Asus A8R-VMP (skitkort!)][Kingmax 4x512MB ram][Hitachi 160G SATA][Sapphire X1950XTX 512MB DDR4 PCIe][Soundblaster X-Fi Platinum][Nesteq NA 4501 450W][Hyundai L90D+ 19]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cooling23:

3kr startavgift. Billigt.

Jäklar det var ju riktigt bra! Är det sånt man får med gratis när du köper/leasar VW eller köpte du till tjänsten?

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av SweViver:

Jäklar det var ju riktigt bra! Är det sånt man får med gratis när du köper/leasar VW eller köpte du till tjänsten?

Du tankar ner We Connect ID appen i app store. Genom appen beställer du laddkortet. Allt är gratis.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cooling23:

Du tankar ner We Connect ID appen i app store. Genom appen beställer du ladd kortet. Allt är gratis.

Mm jag hajar. Har själv We Connect appen nu då jag kör VW nån vecka till innan den ska tillbaka. Visste inte att den hade den funktionen dock. Hade gärna tagit en VW elbil, men det blev lite för dyrt då jag är teknik-nörd å benägen att ha en massa lull lull...

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mandrake:

Japp, det är en snårig rävjungel därute. Jag anlitade Skårebo med easee laddbox och installation light.

6400kr i fast pris, då borrar jag själv genom väggen för att spara pengar. Har ju ändå 4-6 veckors väntetid.

Sedan kommer jag ställa ner laddeffekten första tiden till en 7,2kw laddare för att inte blåsa 16a huvudsäkringen. När jag fått han-modul i elmätaren kommer köpa en p1 pulse från tibber som lastbalanserare och ställa upp effekten.

Nu har du säkert redan koll på detta, men kundporten på elmätare kan vara lite av en djungel. Jag har en elmätare som följer P1-standarden (med RJ12-kontakt). Ser nu att Tibber Pulse finns med stöd för P1, det fanns inte när jag kikade runt efter laddbox, då fanns enbart lastbalansering för elmätare med HAN/RJ45 ("norska standarden").

TL;DR Ni som funderar på lastbalanserare inkopplad i elmätarens kundport: kolla upp så att elmätare och lastbalanserare pratar samma språk (HAN/RJ45 "norska standarden" eller P1/RJ12 "holländska standarden").

Jag valde att köra på det gamla hederliga sättet med Garo 3-fas Energimätare (RS485/Modbus) direkt efter huvudbrytare/nätbolagets elmätare, det kändes mest robust.

Visa signatur

Citera mig för svar.
Arch Linux

Permalänk
Medlem
Skrivet av Shape1:

Grymt! Vilken variant av EV:6an hade du beställt? Jag har en beställning på GT-Line som skulle kommit i maj men som nu verkar bli försenad mot hösten :/

Aha intressant.

Beställt vanliga EV6 RWD.

Din AWD?

Visa signatur

Fractal Design Define R4 | ASUS Z170-A | i7 6700K @ 4.6 GHz med CM Hyper 212 Evo
ASUS GTX 1070 Ti Cerberus Advanced | Corsair LPX Black 3000 Mhz 16 GB CL 14
Samsung m2 970 Evo 1 TB | EVGA Supernova G2 750W | Huawei Mate 20 X

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dizzö:

Aha intressant.

Din AWD?

Yes min är AWD.. Så det är väl säkert det som bidrog till förseningen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Arghuleh:

Hur fungerar det att parkera en elbil utan tillgång till ström i ca 1-2 veckor, och det är minus 20 grader kallt ut (normalt kan det bli en vecka för mig, men kan bli längre i värsta fall)?

Hur mycket laddar den ur tro? Bilar med värmepump, som håller batteriet varmt under vinterhalvåret, samt kyler det, drar ju en del ström. Men det är väl bara erforderligt när man väl skall belasta batteriet, t.ex. när man skall iväg och köra? Så t.e.x. i praktiken använder man en mobilapp som som talar om för bilen att det är dags nu att värma upp batterierna.
Eller tappar batterierna laddning, mer eller mindre, även om värmepumpen inte håller batteritempen vid parkering?

Sen har vi ju nu två olika batterityper nu, Tesla har ju nu dessa nya LFP batterier till vissa av deras bilar, som jag vitt vet inte är vätskebaserade. Tål dom kyla bättre tro, laddar inte ur lika mycket? Är själv lite osäker över dessa batterier, då dom är rätt nya, och vet inte hur länge dom håller jämfört med det vätskebaserade LiIon batterierna. Man vill ju inte att batterierna ska tappa i kapacitet med tiden, mer än nuvarand LiIon batterier.

Vi lämnade vår elbil på flygplatsparkering utomhus i två veckor under vintern. Den hade inte tappat något när vi kom hem.

Visa signatur

Citera för svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av Arghuleh:

Om du har Tesla så stäng av Sentry-mode (den aktiva kameraövervakningen), så skall den inte dra ur något speciellt. Tror du kan även stänga av att den skall skydda batterierna med aktiv underhållsuppvärmning vid kyla om du vill.

Du kan normalt ha bilar, både fossilbilar och elbilar, ståendes längre perioder ouppvärmda ner till -30 grader utan att de tar skada.

För säkerhets skull så konsultera bruksanvisningen till just din bilmodell.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Tack för lite svar. Satt och läste manualen till Teslan, och blev lite skeptisk. Under icke kall väderlek, och inga andra onormala förhållanden, står det att den tappar ca 1% i kapacitet per dag. Om jag skulle ha bilen parkerad i 14 dagar när det är -20C kallt, antager jag kanske att den droppar ca 3% per dag, vilket blir ca 42%, mer eller mindre, vilket blir alldeles för mycket.

Visa signatur

[AMD 64 Winchester 3500+][Asus A8R-VMP (skitkort!)][Kingmax 4x512MB ram][Hitachi 160G SATA][Sapphire X1950XTX 512MB DDR4 PCIe][Soundblaster X-Fi Platinum][Nesteq NA 4501 450W][Hyundai L90D+ 19]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dizzö:

Aha intressant.

Din AWD?

Vilken färg har du beställt ?

Visa signatur

They say a little knowledge is a dangerous thing, but it's not one half so bad as a lot of ignorance
- Terry Pratchett

Permalänk
Medlem
Skrivet av Arghuleh:

Tack för lite svar. Satt och läste manualen till Teslan, och blev lite skeptisk. Under icke kall väderlek, och inga andra onormala förhållanden, står det att den tappar ca 1% i kapacitet per dag. Om jag skulle ha bilen parkerad i 14 dagar när det är -20C kallt, antager jag kanske att den droppar ca 3% per dag, vilket blir ca 42%, mer eller mindre, vilket blir alldeles för mycket.

Tror detta är en galet pessimistisk räkning, dels tror jag teslas 1% är en överskattning, sen ökar du på den med 300% när kalllt väder har närmre 20-40% påverkan. Sen räknar du 3% per dag utan att ta i beaktning att den absoluta dippen per dag är procentuell från dåvarande nivå inte ursprungsnivån så att säga. du kan inte ta 3% x 14 dagar = 42%

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cove:

Vilken färg har du beställt ?

Glacier, du?

Visa signatur

Fractal Design Define R4 | ASUS Z170-A | i7 6700K @ 4.6 GHz med CM Hyper 212 Evo
ASUS GTX 1070 Ti Cerberus Advanced | Corsair LPX Black 3000 Mhz 16 GB CL 14
Samsung m2 970 Evo 1 TB | EVGA Supernova G2 750W | Huawei Mate 20 X

Permalänk
Medlem

@Bjirn
Jag försöker alltid vara pessimistisk, när det inte finns tillräckligt mycket information. Dessutom om ett företag skriver en uppskattning, är den oftast bättre än i verkligheten (men självklart kan det ju också vara tvärtom).
Man ska dock aldrig lita fullt ute vad som står skrivet. Se bara på Volkswagen och dess utsläpps-skandal. Så därför lägger jag till lite extra.

Har googlat för fullt, men inte hittat hur mycket procent batteriet tappar per dygn (24 timmar), när det är riktigt kallt ute. Hittar dock procentenheter i avstånd bilen kan köra, men det jag är ute efter batterivolten / kapaciteten.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Arghuleh:

@Bjirn
Jag försöker alltid vara pessimistisk, när det inte finns tillräckligt mycket information. Dessutom om ett företag skriver en uppskattning, är den oftast bättre än i verkligheten (men självklart kan det ju också vara tvärtom).
Man ska dock aldrig lita fullt ute vad som står skrivet. Se bara på Volkswagen och dess utsläpps-skandal. Så därför lägger jag till lite extra.

Har googlat för fullt, men inte hittat hur mycket procent batteriet tappar per dygn (24 timmar), när det är riktigt kallt ute. Hittar dock procentenheter i avstånd bilen kan köra, men det jag är ute efter batterivolten / kapaciteten.

Den tappar väl batteri pga allt som bilen har för sig när den står parkerad så som kameror och att prata med servrar för att hålla appen i din telefon uppdaterad, inte pga av kylan. Min ID.3 (som inte har några kameror och inte uppdaterar appen om det inte hänt något värt att nämna) tappar 1% på en vecka i kallt väder.

Visa signatur

Ryzen 5800X3D, Msi B450 Tomahawk, RX 7800XT, 32 Gb Corsair Vengeance Pro, vattenkylning.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Def_Dog:

Oh.har du någon bild att dela med dig av hur installationen ser ut? Vi har nämligen massor av stolpar men vet inte riktigt hur man skulle fästa en laddbox på dessa. Ett sånt gigantiskt garo-skåp vill man ju inte ha :/

Jag ligger tyvärr hemma med corona men vi beställer egna special fästen, blir som en stor plåt med plats för 2x laddare/box, baksidan har vi stansat för en Abox 16mm2. Plåten sitter fast med 2x u klämmor som drags åt mot stolpen, kabeln kommer i stolpen så man får göra ett öppet hål in i aboxen.

Vi har också 2x förberedda hål genom plåten in till essee från Abox så inget synligt kablage finns.

Edit, hade tydligen dem på mailen 😊

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 4x Noctua A14x25 2xT30, 1x Noctua A12x25, 3x ek loop

Permalänk
Medlem

Dessa fungerar bara om du inte återanvänder motorvärmare, att sätta nya fundament + överpris på "base" gör att det inte är ekonomiskt försvarbart tyvärr

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 4x Noctua A14x25 2xT30, 1x Noctua A12x25, 3x ek loop

Permalänk
Medlem

Någon som kan rekommendera en 11-22KW laddbox med en kabel på 5-7m? Krav är att den ska vara snygg och ganska diskret. Just nu har jag Wallbox Commander 2 som favorit. Dock är den lite dyr 10000-11000kr https://elbilexperten.se/produkt/wallbox-commander-2-typ-2-6-.... Någon som har andra tips?

Permalänk
Medlem

Då har man hämtat sin elbil idag, kändes som julafton var för 40 år sen eller så när man var liten. Vilken känsla och pirr i magen när man fick sätta sig bakom ratten och kände att nu är det min och rulla ut den ur hallen !
Första intrycket är WoW. Körde 12 mil och bara njöt nu på e m. Gasa fullt gick ej, den spinner loss hela tiden med vinterhjulen ända upp i 50km/h vid pelle i botten och man sliter gummi...
@FordMachEGTPerformance

Permalänk
Medlem
Skrivet av Daniel75:

Då har man hämtat sin elbil idag, kändes som julafton var för 40 år sen eller så när man var liten. Vilken känsla och pirr i magen när man fick sätta sig bakom ratten och kände att nu är det min och rulla ut den ur hallen !
Första intrycket är WoW. Körde 12 mil och bara njöt nu på e m. Gasa fullt gick ej, den spinner loss hela tiden med vinterhjulen ända upp i 50km/h vid pelle i botten och man sliter gummi...
@FordMachEGTPerformance

Vridmomentet i en elmotor är inte att skoja med. Omöjligt att gasa fullt på blöt väglag.

Visa signatur