Assistent/röst löper amok

Permalänk
Medlem

Assistent/röst löper amok

Har alltid fungerat bra, tills i fredags. Det handlar alltså om en Samsung S9 Plus. Av någon konstig anledning börjar en röst (typ assistent eller liknande) prata och säga saker och ställa frågor. Väldigt störande. Någon sa åt mig att det kan vara Google Assistent, så kollade hur jag kunde stänga av den och gjorde som det stod. Blev inte av med problemet. Det kommer när jag har hörsnäckorna inkopplade (kanske även annars också). En röst säger "ursäkta, jag hörde inte vad du sa", "klockan är 16.22", "du är i Stockholm" o.s.v. Väldigt irriterande. Idag stängde den även ned telefonsamtal för mig flera gånger. Höjer och sänker ljudet och öppnar upp problem. Den drar även igång VLC och spelar utan att jag ens har öppnat programmet.

Vet någon hur man kan bli av med detta. Sökte efter virus, men hittade inget.

Någon som har en idé eller råkat ut för detta tidigare? Om detta är en funktion så är det något som borde tas bort helt.

Permalänk
Medlem

Verkar vara röststyrningen som påverkas av svaga ljud eller brus. Den hör saker och tolkar det som kommandon.

Visa signatur

⚙️ Asus ROG Strix Maximus 13 Hero; Core i9, (11900K); ASUS ROG Ryujin 360mm; RTX 3090 ROG Strix; G.Skill Trident Z Royal DDR4-4600 CL20 DC - 64GB ; Samsung 980 Pro 2TB M.2; PSU: ASUS ROG Thor 1200W. CASE: ASUS ROG Strix Helios GX601. 🖥️Asus ROG PG279Q 2560x1440 🖥️, 🖥️🖥️HTC Vive Cosmos Elite, Vive Wireless. ⌨️Steelseries Apex Pro 🖱️Steelseries Rival 600

Permalänk
Medlem
Skrivet av chksix:

Verkar vara röststyrningen som påverkas av svaga ljud eller brus. Den hör saker och tolkar det som kommandon.

Går den att stänga av?

Permalänk
Medlem

Har själv iphone så kan inte hjälpa tyvärr

Visa signatur

⚙️ Asus ROG Strix Maximus 13 Hero; Core i9, (11900K); ASUS ROG Ryujin 360mm; RTX 3090 ROG Strix; G.Skill Trident Z Royal DDR4-4600 CL20 DC - 64GB ; Samsung 980 Pro 2TB M.2; PSU: ASUS ROG Thor 1200W. CASE: ASUS ROG Strix Helios GX601. 🖥️Asus ROG PG279Q 2560x1440 🖥️, 🖥️🖥️HTC Vive Cosmos Elite, Vive Wireless. ⌨️Steelseries Apex Pro 🖱️Steelseries Rival 600

Permalänk
Avstängd

Det kan ju vara något skräp i hörlursingången som gör att det glappar lite, och då tolkar telefonen det som att du trycker en massa på knappen på hörlurssladden, vilket ju startar assistenten.

Permalänk
Rekordmedlem

Om det är assistenten så behöver du väl börja med "hej google" ? och om det är assistenten kan du fråga den om det, säg "hej google vem är du?" så ska den svara "jag är din googleassistent...."

Ställ frågor aktivt så kommer du att få reda på vad det är om det är nått seriöst och inte ohyra.
Du skulle också kunna byta röst på assistenten och höra om talet ändras.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Nu vet jag inte om det finns på Galaxy S9+ men kan det vara Bixby?

On earlier phones, you cannot entirely disable Bixby, but you can change it so the button requires a double press.

Go to Settings and tap the magnifying glass at the upper right
Type in Bixby and pick the entry that says "App Info, Bixby Voice
Tap the Settings gear in the upper right hand side to get to Bixby Voice settings
Tap on Automatic Listening and change it to Never
Tap on Voice Wake-Up and turn off Wake With Hi, Bixby
Turn off Use While Phone Locked
Turn off Bixby Dictation
Tap on Bixby Key and change it to Double Press to Open Bixby
Turn off Marketing Notification

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

Det kan ju vara något skräp i hörlursingången som gör att det glappar lite, och då tolkar telefonen det som att du trycker en massa på knappen på hörlurssladden, vilket ju startar assistenten.

Går det inte att ta bort/inaktivera assistenten helt? Jag kanske inte gjort det på ett korrekt vis.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Om det är assistenten så behöver du väl börja med "hej google" ? och om det är assistenten kan du fråga den om det, säg "hej google vem är du?" så ska den svara "jag är din googleassistent...."

Ställ frågor aktivt så kommer du att få reda på vad det är om det är nått seriöst och inte ohyra.
Du skulle också kunna byta röst på assistenten och höra om talet ändras.

Hjälpte inte att prata med den. Den lever sitt eget liv. Höjer och sänker ljudet, stänger ner mina telefonsamtal etc. Den här funktionen, om det nu är den, måste vara den mest efterblivna som jag har stött på hittills. Vill överhuvudtaget inte ha skiten.

Permalänk
Medlem
Skrivet av wooprat:

Nu vet jag inte om det finns på Galaxy S9+ men kan det vara Bixby?

On earlier phones, you cannot entirely disable Bixby, but you can change it so the button requires a double press.

Go to Settings and tap the magnifying glass at the upper right
Type in Bixby and pick the entry that says "App Info, Bixby Voice
Tap the Settings gear in the upper right hand side to get to Bixby Voice settings
Tap on Automatic Listening and change it to Never
Tap on Voice Wake-Up and turn off Wake With Hi, Bixby
Turn off Use While Phone Locked
Turn off Bixby Dictation
Tap on Bixby Key and change it to Double Press to Open Bixby
Turn off Marketing Notification

När jag köpte telefonen och startade den första gången har jag inaktiverat Bixby. Trycker jag på den tangenten så öppnar den programmet, men då måste jag godkänna villkoren för Bixby, vilket jag aldrig har gjort. Vore därför konstigt om det vore den då. Dessutom kan man undra varför detta problem dyker upp nu. Nästan ett halvår efter att jag har börjat använda telefonen. Har fungerat klockrent innan.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av BBSRC:

När jag köpte telefonen och startade den första gången har jag inaktiverat Bixby. Trycker jag på den tangenten så öppnar den programmet, men då måste jag godkänna villkoren för Bixby, vilket jag aldrig har gjort. Vore därför konstigt om det vore den då. Dessutom kan man undra varför detta problem dyker upp nu. Nästan ett halvår efter att jag har börjat använda telefonen. Har fungerat klockrent innan.

Jag tror fortfarande det handlar om skit i hörlursingången. Blås rent eller titta med lampa om du ser något.

Jag vet inte om man kan avaktivera Google Assistenten men jag har för mig att man måste aktivera den för att den ska gå att starta, så det borde ju gå att avaktivera.

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

Jag tror fortfarande det handlar om skit i hörlursingången. Blås rent eller titta med lampa om du ser något.

Jag vet inte om man kan avaktivera Google Assistenten men jag har för mig att man måste aktivera den för att den ska gå att starta, så det borde ju gå att avaktivera.

Ok, ska prova detta. Tycker dock att det borde gå att avaktivera assistenten så den aldrig startar mer. Hopplöst när den går retard och blir en papegoja.

Permalänk
Medlem
Skrivet av BBSRC:

Menar du sidoknappen eller på det virtuella tangentbordet?
Kör inte Samsung stock själv men om det är knappen på sidan du menar kan du gå in i Inställningar -> Avancerade funktioner -> Sido/Bixby-tangent och sedan redigera där.
För att ta bort röstinmatning på tangentbordet så går man in på Inställningar -> Språk och Inmatning -> Virtuellt Tangentbord -> Android Keyboard (Svenska) (eller vad du nu använder) -> Preferenser och sedan inaktiverar man röstinmatningstangenten. Borde vara liknande för Bixby.
Du kan också kolla om du har råkat aktivera tillgänglighetsinställningar.

Förtydling.
Permalänk
Medlem
Skrivet av a32:

Menar du sidoknappen eller på det virtuella tangentbordet?
Kör inte Samsung stock själv men om det är knappen på sidan du menar kan du gå in i Inställningar -> Avancerade funktioner -> Sido/Bixby-tangent och sedan redigera där.
För att ta bort röstinmatning på tangentbordet så går man in på Inställningar -> Språk och Inmatning -> Virtuellt Tangentbord -> Android Keyboard (Svenska) (eller vad du nu använder) -> Preferenser och sedan inaktiverar man röstinmatningstangenten. Borde vara liknande för Bixby.
Du kan också kolla om du har råkat aktivera tillgänglighetsinställningar.

Sidoknappen. Har kollat och kan se att jag inte har aktiverat Bixby. Man måste godkänna några villkor eller liknande, vilket jag inte gjort. Så det borde inte ha med det att göra. Likaså när jag kollar på "språk och inmatning". Det finns inget virtuellt tangentbord aktiverat. Vet inte ens var jag hittar det. Har kollat där tidigare för har försökt att få fram varför endast tangentbordet är där, men inga "smile"-varianter. Det står bara "skärmtangentbord" (Samsung-tangentbord) och "fysiskt tangentbord" (inte ansluten).

Inga tillgänglighetsinställningar är aktiverade. Åtminstone inte vad jag kan se/hitta.

Permalänk
Medlem
Skrivet av BBSRC:

Sidoknappen. Har kollat och kan se att jag inte har aktiverat Bixby. Man måste godkänna några villkor eller liknande, vilket jag inte gjort. Så det borde inte ha med det att göra. Likaså när jag kollar på "språk och inmatning". Det finns inget virtuellt tangentbord aktiverat. Vet inte ens var jag hittar det. Har kollat där tidigare för har försökt att få fram varför endast tangentbordet är där, men inga "smile"-varianter. Det står bara "skärmtangentbord" (Samsung-tangentbord) och "fysiskt tangentbord" (inte ansluten).

Inga tillgänglighetsinställningar är aktiverade. Åtminstone inte vad jag kan se/hitta.

Det var skärmtangentbordet som jag menade, ber om ursäkt eftersom jag kör Android på engelska.
Du kan också kolla om det hjälper att stänga av röstaktivering för Google Assistant under Google app -> Profilbild -> Inställningar -> Röst -> Röstmatchning (Under Hey Google).

Grammatik.
Permalänk
Medlem
Skrivet av a32:

Det var skärmtangentbordet som jag menade, ber om ursäkt eftersom jag kör Android på engelska.
Du kan också kolla om det hjälper att stänga av röstaktivering för Google Assistant under Google app -> Profilbild -> Inställningar -> Röst -> Röstmatchning (Under Hey Google).

Har tryckt i "nej tack" på Assistenten. Andra alternativet är "aktivera", som jag inte tryckt på. Så den kanske inte hoppar igång mer.

Du vet inte hur man kan lägga till "smilies" för tangentbordet? T.ex. när man skickar SMS/MMS.

Permalänk
Medlem
Skrivet av BBSRC:

Du vet inte hur man kan lägga till "smilies" för tangentbordet? T.ex. när man skickar SMS/MMS.

Emojis?
Det bör finnas en tangent på skärmtangentbordet med en smiley för att gå till emojitangentbordet.
Enligt Google kan du också hålla inne tangenten till vänster om kommatecknet för att gå dit.

Permalänk
Medlem
Skrivet av a32:

Emojis?
Det bör finnas en tangent på skärmtangentbordet med en smiley för att gå till emojitangentbordet.
Enligt Google kan du också hålla inne tangenten till vänster om kommatecknet för att gå dit.

Ja exakt, emojis. Kan inte hitta tangenten på den här telefonen. På den gamla S7an syntes detta som du beskriver, men på S9an hittar jag dem inte. Provade även att hålla nere kommatecknet, men det fungerar inte. Vet du om det går att ändra så tangenten visas?

Permalänk
Medlem
Skrivet av BBSRC:

Provade även att hålla nere kommatecknet, men det fungerar inte.

Inte kommatecknet men tangenten till vänster om kommatecknet.
Edit: Du kan också testa att hålla inne Enter-tangenten (den längst ner till höger) och seden flytta fingret till smileyn som kommer upp ovanför tangenten för att komma in i emojitangentbordet.

Specificering.
Permalänk
Medlem
Skrivet av a32:

Inte kommatecknet men tangenten till vänster om kommatecknet.
Edit: Du kan också testa att hålla inne Enter-tangenten (den längst ner till höger) och seden flytta fingret till smileyn som kommer upp ovanför tangenten för att komma in i emojitangentbordet.

Tack för tipsen! Tyvärr fungerar inget. Vet inte om emojis måste aktiveras på något sätt.