Elbilar - Tråden för intresserade

Permalänk
Medlem
Skrivet av SiD:

Det är min uppfattning att du inte behöver köpa till en kabel, om du inte vill ha längre än 5m för det var nog min om jag minns rätt.

Toppen! Placerade laddboxen så att 5m ska nog räcka

Skrivet av MALmen:

Borde knappast vara en större utgift om man köper en bil för 550+ tkr

Tänker att oavsett hur mycket pengar man lägger på något så är en tusenlapp ändå en tusenlapp. Kanske bara jag som tänker så men jag spar gladeligen dom pengarna och köper något roligare för dom

Permalänk
Skrivet av addek83:

Var återfinns detta erbjudande?

Skrivet av Lagge:

Det är ett mycket bra erbjudande! Vart hittade du det? Eller var det nåt du personligen blev erbjuden?

Pratade med en säljare som sa att det var en ny kampanj som ska rulla ut nu snart.

Fick inte exakta priser förrän nu idag efter något internt möte, priser kring vinterdäck och dylikt var inte satta innan dess.

Så 2795kr/mån i grundkostnad
Speciell färg kostar 250kr extra

3725kr/månad för speciell färg, vinterdäck, 1500mil/år
3475kr/månad för standard färg, vinterdäck, 1500mil/år

Edit: detta gäller alltså då för 12mån leasing

Visa signatur

Intel Core i7-12700F | NH-U12S chromax.black | MSI GeForce RTX 2070 ARMOR | Ballistix Sport DDR4 2400MHz 16GB RED | ASUS Prime H670-PLUS D4 | LG 27GL83A-B

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fruttyh:

Ingår det alltid laddkabel när man köper en elbil?
Väntar på min EV6a som kommer i april!

Det varierar lite mellan olika bilar, men absolut vanligast är att det ingår:

1 st 3-fas 32A Typ2-Typ2-kabel för att ladda på offentliga Typ2-uttag.
1 st portabel 1-fas EVSE-kabel som innebär att du kan ladda 13-16A på vanligt Schuko eller blått CEE-uttag

Det jag kan rekommendera är att möjligen komplettera med en 3-fas EVSE-kabel så att man kan ladda lite snabbare med rött CEE-uttag. Är bra när man är på landet/sommarhuset, besöker någon bekant/släkting, laddar nere i båthamnen, vid någon industri, eller liknade.

Visa signatur

macOS: Mac mini [M4 Pro 14-core/24GB/1TB/10GbE], MacBook Air 13" [M1/16GB/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32GB/512GB]
Windows: Microsoft Surface Pro 11 [Snapdragon X Elite/16GB/1TB/OLED], Microsoft Surface Laptop 7 13" [Snapdragon X Plus/16GB/512GB], HP Omnibook X 14" [Snapdragon X Elite/16GB/1TB], HP OmniBook Ultra 14" [Ryzen AI 9 HX 375/32GB/1TB]
iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 10 46mm [LTE]
HT: LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB], Intel NUC [Core i5/8GB/256GB]

Permalänk
Medlem
Skrivet av GreasusGoldtooth:

Pratade med en säljare som sa att det var en ny kampanj som ska rulla ut nu snart.

Fick inte exakta priser förrän nu idag efter något internt möte, priser kring vinterdäck och dylikt var inte satta innan dess.

Låter lite för bra för att vara sant om det är med long range modellen, det är vad e-Niron går på och då utan vinterdäck samt 36mån leasingperiod. Hojta gärna till här på forumet när du hör att erbjudandet går live.

Permalänk
Medlem

Vilken säljare mer exakt? Kanske inte på personnivå men var det någon särskild handlare kampanjen skulle finnas för eller bilmodellen i allmänhet hos alla återförsäljare i sverige?

Skrivet av tJev:

Jag doppade tårna med att köpa en beg (1 års leasad bil), blev en Hyundai Ioniq 28kWh. Hyundai och Kia känns som ganska trygga beg köp då de har så generös nybilsgaranti och båda erbjuder 8 års garanti på batteriet. Jag pendlar 11mil per dag, har en räckvidd på 20-22mil på sommarhalvåret och 17-18mil nu när det är kalt och blött. Skulle definitivt säga att det är nära gränsen till vad denna bil är kapabel till, behöver man åka längre är nog destinationsladdning ett krav.

Jag har på 11 månader kört 1500mil och endast laddat publikt en gång i 5 minuter för att klara av den sista etappen hem när jag gjorde lite fler ärenden än vanligt. Bara för att ge ett hum om hur det k an funka med en äldre elbil med mindre batteri.

Vi har beställt en Enyaq som ska få ersätta vår Superb om några månader, vi chansar på att köpa istället för att leasa som är så populärt idag. Resonerar som så att vi antagligen kommer vilja ha kvar bilen i mer än tre år (vi leasar superben och hade den varit eldriven hade vi behållit den längre) och då blir det helt plötsligt ekonomi i att köpa.

Vad är er pendlarbils körvanor? Vad är prisvärt i din bok? Finns ju de som kan räkna hem en tesla som prisvärd och andra som får nöja sig med en e-up!. Vår beggade elbil kostar oss 3000kr i månaden med finansiering, försäkring och skatt. Sedan tillkommer däckhotell och service, det anser jag rätt prisvärt sett till att milkostnaden ligger på några enkronor.

Prisvärt tänker jag vad man får för pengen, oavsett om det är 3k eller 4k per månad. Jag tror inte att jag skulle tycka att mer än 4k är värt det med tanke på det lilla jag kör. Jag har ca 3,5 mil tur och retur till jobbet sedan kan det väl hända att man kanske behöver den både mer och mindre till och från.

Vilka risker finns främst med en elbil? Är det att batteriet blir dåligt eller att motorn pajar? Är det vanligtvis bra garantier på de största riskerna osv, mest sådana frågor man skulle vilja ha svar på - det känns som ett megajobb att reda ut detta för alla olika tillverkare för en som är måttligt intresserad tack för svar!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Robiban:

Bilen jag behöver är en pendlarbil - till och från jobb och andra korta sträckor. Vi har en större diesel-kombi om vi behöver åka längre eller med packning. "lull lull" är roligt men standard duger gott och väl om det innebär mycket högre kostnader med extra utrustning.

Vilka prisvärda elbilar ska man titta på idag? Både leasing och köp. Vågar man köpa begagnade elbilar? Hur funkar det med hållbarhet på batterier, garantier osv.

Oj, det var svårt utan att veta din budget. Vi har själva annars en liknande setup som du tänker på. Vi har en större diesel-kombi som förstabil (Mercedes E-klass) och som andrabil så har vi en Tesla M3 LR. Bägge bilarna är leasing- och förmånsbilar. Vi är väldigt nöjda med denna kombinationen för våra transportbehov. Vi behöver ibland inte bara pendla med andrabilen, så jag använder den även ibland för lite längre resor i jobbet. Därav at vi gick på M3 LR. Behöver man inte den extra räckvidden så är ju den vanliga M3 väldigt prisvärd.

Nackdelen med M3 är att den som den sedanbil den är, inte är så lätt att lasta i, men det har vi ju vår stora kombi till för i det fallet. En annan nackdel är lite varierande kvalitet på lack och interiörmontering. Där är Tesla fortsatt inte i nivå med vanliga Volvo och andra bilar (men till deras försvar har de alltid fixat alla fel utan kostnad eller gnäll). En fördel med M3 som pendlarbil är Autopiloten som är väldigt bra och trevlig, speciellt vid köer i trafiken när det går långsamt (oerhört avkopplande), men även på landsväg/motorväg. Andra bilar har liknande funktioner, ofta som tillval, men hos Tesla är basvarianten Autopilot (som jag tycker räcker) standard även på enklaste bilarna.

Men skall du enbart pendla så kan du nästan välja vilken modern elbil som helst. Då behöver du inte tänka på snabbladdning, eller liknande, utan laddar alltid hemma över natten. Så välj den bil som du gillar bäst och passar er budget.

Visa signatur

macOS: Mac mini [M4 Pro 14-core/24GB/1TB/10GbE], MacBook Air 13" [M1/16GB/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32GB/512GB]
Windows: Microsoft Surface Pro 11 [Snapdragon X Elite/16GB/1TB/OLED], Microsoft Surface Laptop 7 13" [Snapdragon X Plus/16GB/512GB], HP Omnibook X 14" [Snapdragon X Elite/16GB/1TB], HP OmniBook Ultra 14" [Ryzen AI 9 HX 375/32GB/1TB]
iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 10 46mm [LTE]

Permalänk
Medlem

Här finns Kona med 64kWh batteriet och 12mån leasing/1000 mil från 2795kr
https://www.holmgrensbil.se/kampanjer/privatleasing/hyundai/k...

Permalänk
Medlem

Jag kommer beställa en Hyundai Kona Electric idag, finns ett nytt kampanjerbjudande som gör att jag får stora batteriet 64kWh (teoretiskt 484km räckvidd) på 1500mil/år med vinterdäck för 3475r/månad exklusive försäkring (som kostar mig cirka 270kr/mån). Denna leasing är på 12mån vilket jag tycker är en bra tid att utvärdera både leasing och elbil

Bra pris, och känns som du får mycket elbil för pengarna där.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fruttyh:

Ingår det alltid laddkabel när man köper en elbil?
Väntar på min EV6a som kommer i april!

Med min Ev6a så kom det med typ 2 kabel (3 meter lång skulle jag gissa).

Permalänk
Medlem
Skrivet av martinot:

Det varierar lite mellan olika bilar, men absolut vanligast är att det ingår:

1 st 3-fas 32A Typ2-Typ2-kabel för att ladda på offentliga Typ2-uttag.
1 st portabel 1-fas EVSE-kabel som innebär att du kan ladda 13-16A på vanligt Schuko eller blått CEE-uttag

Det jag kan rekommendera är att möjligen komplettera med en 3-fas EVSE-kabel så att man kan ladda lite snabbare med rött CEE-uttag. Är bra när man är på landet/sommarhuset, besöker någon bekant/släkting, laddar nere i båthamnen, vid någon industri, eller liknade.

Toppenbra info! Tack!
Riktigt smart att man kan ladda via vanligt 3-fas uttag också. Den ska jag skriva upp på inköpslistan.

Skönt att jag inte behöver införskaffa något tills bilen kommer iallafall.

Permalänk
Medlem
Skrivet av hermahn:

Med min Ev6a så kom det med typ 2 kabel (3 meter lång skulle jag gissa).

Grymt! Då klarar jag mig med den hemma iallafall

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bjirn:

Vilken deal egentligen. Svårslaget för billig pendlingsbil.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Gainsgoblin:

Vilken deal egentligen. Svårslaget för billig pendlingsbil.

Inte mycket till pendlingsbil om man bara kan välja 1000 och 1500 mil. 2000 saknas helt. Men det kanske går att lösa.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon134512:

Inte mycket till pendlingsbil om man bara kan välja 1000 och 1500 mil. 2000 saknas helt. Men det kanske går att lösa.

Brukar alltid gå att lösa, beror också på kostnad för övermil.
Vet att Kia har lägre övermilskostnad än vad dom lägger till för ökning av sträckan, service kan tillkomma.

Permalänk
Medlem
Skrivet av moreempty:

körde du baklänges på vägen i din nuvarande bil

Nej vi möttes och jag såg baklyktorna i backspegeln efter det???

Visa signatur

Fractal Design Define R4 | ASUS Z170-A | i7 6700K @ 4.6 GHz med CM Hyper 212 Evo
ASUS GTX 1070 Ti Cerberus Advanced | Corsair LPX Black 3000 Mhz 16 GB CL 14
Samsung m2 970 Evo 1 TB | EVGA Supernova G2 750W | Huawei Mate 20 X

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Gainsgoblin:

Brukar alltid gå att lösa, beror också på kostnad för övermil.
Vet att Kia har lägre övermilskostnad än vad dom lägger till för ökning av sträckan, service kan tillkomma.

Jaa, Kona är dock en Hyundai

Permalänk
Medlem

Låter ju finfint. Frun ska eventuellt byta bil och detta låter onekligen lockande.

EDIT: Undrar om det kommer vara unikt för Holmgrens bil, vi har relativt långt till närmsta :/

Permalänk
Medlem
Skrivet av martinot:

Oj, det var svårt utan att veta din budget. Vi har själva annars en liknande setup som du tänker på. Vi har en större diesel-kombi som förstabil (Mercedes E-klass) och som andrabil så har vi en Tesla M3 LR. Bägge bilarna är leasing- och förmånsbilar. Vi är väldigt nöjda med denna kombinationen för våra transportbehov. Vi behöver ibland inte bara pendla med andrabilen, så jag använder den även ibland för lite längre resor i jobbet. Därav at vi gick på M3 LR. Behöver man inte den extra räckvidden så är ju den vanliga M3 väldigt prisvärd.

Nackdelen med M3 är att den som den sedanbil den är, inte är så lätt att lasta i, men det har vi ju vår stora kombi till för i det fallet. En annan nackdel är lite varierande kvalitet på lack och interiörmontering. Där är Tesla fortsatt inte i nivå med vanliga Volvo och andra bilar (men till deras försvar har de alltid fixat alla fel utan kostnad eller gnäll). En fördel med M3 som pendlarbil är Autopiloten som är väldigt bra och trevlig, speciellt vid köer i trafiken när det går långsamt (oerhört avkopplande), men även på landsväg/motorväg. Andra bilar har liknande funktioner, ofta som tillval, men hos Tesla är basvarianten Autopilot (som jag tycker räcker) standard även på enklaste bilarna.

Men skall du enbart pendla så kan du nästan välja vilken modern elbil som helst. Då behöver du inte tänka på snabbladdning, eller liknande, utan laddar alltid hemma över natten. Så välj den bil som du gillar bäst och passar er budget.

Ja precis, klart det skiljer mellan "klasserna". Tesla är nog inte ett alternativ för att åka mellan jobb och hem, även om dom är bra och jävligt fräna så kan jag inte motivera den kostnaden.. Om jag inte vinner på eurojackpott då kanske.

Jag söker främst i del lägre segmenten men det finns så många olika modeller - Nissan, peugot, mazda etc. Vilken som ger mest värde för pengarna känns väldigt svårt.

En annan fråga - Måste man ladda bilen varje dag? Drar batteriet ur om den står oanvänd utan laddning ett eller två dygn?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fruttyh:

Toppenbra info! Tack!
Riktigt smart att man kan ladda via vanligt 3-fas uttag också. Den ska jag skriva upp på inköpslistan.

Skönt att jag inte behöver införskaffa något tills bilen kommer iallafall.

Ja, den har faktiskt räddat mig flera gånger, eller underlättat så jag sluppit att stanna på snabbladdning i onödan.

Har den alltid liggandes i frunken på bilen. Var faktiskt det absolut första tillbehöret till elbilen som jag köpte!

Kan varmt rekommendera de från Metron då man slipper den klumpiga boxen mitt på kabeln som de flesta andra har. Tar liten plats att rulla ihop och när man förvarar den i bilen. Det känns även skönt att slippa ha en låda liggandes på marken i pölar och annat när de regnar, eller en som drar med sin vikt i kabeldelen som sitter i CEE-uttaget.

Visa signatur

Permalänk
Skrivet av Lagge:

Låter lite för bra för att vara sant om det är med long range modellen, det är vad e-Niron går på och då utan vinterdäck samt 36mån leasingperiod. Hojta gärna till här på forumet när du hör att erbjudandet går live.

Skrivet av Robiban:

Vilken säljare mer exakt? Kanske inte på personnivå men var det någon särskild handlare kampanjen skulle finnas för eller bilmodellen i allmänhet hos alla återförsäljare i sverige?

Prisvärt tänker jag vad man får för pengen, oavsett om det är 3k eller 4k per månad. Jag tror inte att jag skulle tycka att mer än 4k är värt det med tanke på det lilla jag kör. Jag har ca 3,5 mil tur och retur till jobbet sedan kan det väl hända att man kanske behöver den både mer och mindre till och från.

Vilka risker finns främst med en elbil? Är det att batteriet blir dåligt eller att motorn pajar? Är det vanligtvis bra garantier på de största riskerna osv, mest sådana frågor man skulle vilja ha svar på - det känns som ett megajobb att reda ut detta för alla olika tillverkare för en som är måttligt intresserad tack för svar!

Skrivet av Bjirn:

Skrivet av anon134512:

Precis som Bjirn skriver så var det hos Holmgrens bil!

Visa signatur

Intel Core i7-12700F | NH-U12S chromax.black | MSI GeForce RTX 2070 ARMOR | Ballistix Sport DDR4 2400MHz 16GB RED | ASUS Prime H670-PLUS D4 | LG 27GL83A-B

Permalänk
Medlem
Skrivet av Robiban:

Ja precis, klart det skiljer mellan "klasserna". Tesla är nog inte ett alternativ för att åka mellan jobb och hem, även om dom är bra och jävligt fräna så kan jag inte motivera den kostnaden.. Om jag inte vinner på eurojackpott då kanske.

Jag söker främst i del lägre segmenten men det finns så många olika modeller - Nissan, peugot, mazda etc. Vilken som ger mest värde för pengarna känns väldigt svårt.

En annan fråga - Måste man ladda bilen varje dag? Drar batteriet ur om den står oanvänd utan laddning ett eller två dygn?

Kan förstå om du inte har 500 papp över, men bortsett från likvididetsfrågan så kan totalkostnaden bli extremt liten för Tesla. Detta pga. att de är de bilar som har den absolut lägsta värdeminskningen, och sedan så slipper man ju även en hel del av de obligatoriska servicekostnaderna som de andra tillverkarna kommer klå dig på. Så se till att räkna på helhetskostnaden.

Annars så kan du nästa välja vilken modern elbil som helst om du endast skall pendla. Alla kommer troligen fungera utmärkt om det inte är extremt långa sträckor du skall pendla.

När du behöver ladda beror på hur långt du skall köra med den, hur stort batteri bilen har, och hur mycket den drar.

Säg tex. att du skall köra 10 mil varje dag (5 mil till jobbe), och att bilen drar 2 kWh/mil. Då kommer du förbruka 20 kWh per dag på till/från jobbet. Har bilen ett batteri som endast är 30 kWh stort så måste du ladda varje natt.

Är också bra att ha rejält med marginal. Tex. kanske du vill åka till gymmet eller att åka och handla efter jobbet. På vintern kommer du även att förbruka ca 15% mer el (om du har en modern effektiv elbil med värmepump).

Sedan vill du normalt aldrig heller varken ladda till 100% (om det är litiumjon-batterier) eller dra ur till 0%. Även om bilarna har lite olika stora buffertar i toppen och botten, så skulle jag rekommendera även dig att ha lite bufftert när du räknar på det.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av martinot:

Du kan nästa välja vilken modern elbil som helst om du endast skall pendla. Alla kommer troligen fungera utmärkt om det inte är extremt långa sträckor du skall pendla.

När du behöver ladda beror på hur långt du skall köra med den, hur stort batteri bilen har, och hur mycket den drar.

Säg tex. att du skall köra 10 mil varje dag (5 mil till jobbe), och att bilen drar 2 kWh/mil. Då kommer du förbruka 20 kWh per dag på till/från jobbet. Har bilen ett batteri som endast är 30 kWh stort så måste du ladda varje natt.

Är också bra att ha rejält med marginal. Tex. kanske du vill åka till gymmet eller att åka och handla efter jobbet. På vintern kommer du även att förbruka ca 15% mer el (om du har en modern effektiv elbil med värmepump).

Sedan vill du normalt aldrig heller varken ladda till 100% (om det är litiumjon-batterier) eller dra ur till 0%. Även om bilarna har lite olika stora buffertar i toppen och botten, så skulle jag rekommendera även dig att ha lite bufftert när du räknar på det.

Okej. Jag har ca 3.5 mil till jobbet tur och retur - jag tänker att bilen lär klara åtminstone 20 mil(?) så att ladda varje dag är alltså inte nödvändigt - Jag tänkte att det behövde underhållsladdas varje dag för att inte tappa effektivitet.

Ja en får se åt vilket håll det barkar. Är inte det minsta sugen på den här utgiften men kollektivtrafik är tyvärr uteslutet där jag bor när man har små barn och andra intressen än att följa tidtabellen för bussen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Robiban:

Okej. Jag har ca 3.5 mil till jobbet tur och retur - jag tänker att bilen lär klara åtminstone 20 mil(?) så att ladda varje dag är alltså inte nödvändigt - Jag tänkte att det behövde underhållsladdas varje dag för att inte tappa effektivitet.

Ja en får se åt vilket håll det barkar. Är inte det minsta sugen på den här utgiften men kollektivtrafik är tyvärr uteslutet där jag bor när man har små barn och andra intressen än att följa tidtabellen för bussen.

Ja, 4 mil lär inte vara något som helst problem för i princip alla moderna elbilar.

Skall du köpa eller leasa? Är ju annars bara för dig att provköra lite olika bilar som är intressanta.

Här var ju ett rätt bra pris på en pendlingsbil som diskuterats i tråden för ca 3000/mån: https://www.holmgrensbil.se/kampanjer/privatleasing/hyundai/k...

Har inte testat den själv, men den skulle ju kunna vara något för dig att provköra. Riktigt bra pris tycker jag det verkar vara.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av martinot:

Ja, 4 mil lär inte vara något som helst problem för i princip alla moderna elbilar.

Skall du köpa eller leasa? Är ju annars bara för dig att provköra lite olika bilar som är intressanta.

Här var ju ett rätt bra pris på en pendlingsbil som diskuterats i tråden för ca 3000/mån: https://www.holmgrensbil.se/kampanjer/privatleasing/hyundai/k...

Har inte testat den själv, men den skulle ju kunna vara något för dig att provköra. Riktigt bra pris tycker jag det verkar vara.

Jag är inne på leasing för stunden, många verkar tycka att det är bra men jag är fortfarande lite tveksam. Det känns som med en hyresrätt - även om jag har en bil att nyttja så lägger man ju pengarna i ett svart hål till skillnad från en amortering. Jag känner mig osäker på om totala kostnaden efter avtalstiden om man räknar med restvärden på en köpt bil är likvärdigt givet att kostnaden per månad är densamma. Den kalkylen får man väl försöka sätta sig in i

Permalänk

För er som generellt undrar hur privatleasing av elbil blir ekonomiskt försvarbart så tänkte jag dela med mig av hur jag tänkt och jämfört under senaste veckan som jag letat bil aktivt.

Bränslekostnaderna är baserade på ett bensinpris om 19kr/l och elpris på 1,05kr/kWh
Förbrukningen är generellt avrundad lite uppåt.

Låna till och köpa en Golf 2017

Privatleasing i diverse former - lite olika vad som innefattas men 1500mil är åtminstone minimum.

Visa signatur

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Robiban:

Jag är inne på leasing för stunden, många verkar tycka att det är bra men jag är fortfarande lite tveksam. Det känns som med en hyresrätt - även om jag har en bil att nyttja så lägger man ju pengarna i ett svart hål till skillnad från en amortering. Jag känner mig osäker på om totala kostnaden efter avtalstiden om man räknar med restvärden på en köpt bil är likvärdigt givet att kostnaden per månad är densamma. Den kalkylen får man väl försöka sätta sig in i

Det som är lite läskigt just nu med leasing är ju att alla priserna är beroende på att man får miljöbonusen, får man inte den får man ju betala 70000 till liksom. Tar vi erbjudandet på Kona nu så kostar den säg 3000 per månad kanske, med 1000 mil och ett utrustningspaket men ingen metallic-lack, i tolv månader, totalt 36000. Får man ingen bonus så blir det 106000 istället. Lite skillnad där ändå.

Permalänk
Medlem

För er som generellt undrar hur privatleasing av elbil blir ekonomiskt försvarbart så tänkte jag dela med mig av hur jag tänkt och jämfört under senaste veckan som jag letat bil aktivt.

Bränslekostnaderna är baserade på ett bensinpris om 19kr/l och elpris på 1,05kr/kWh

https://i.ibb.co/tZyJMCK/Bill-n.png

Privatleasing i diverse former - lite olika vad som innefattas men 1500mil är åtminstone minimum.
https://i.ibb.co/pncsp8d/Privatleasing.png

Skulle nog säga det är lite väl generös förbrukning på elbilarna om det ska vara genomsnittet för året.

Lägg till iaf minst 5 kWh på det där.

Visa signatur

Fractal Design Define R4 | ASUS Z170-A | i7 6700K @ 4.6 GHz med CM Hyper 212 Evo
ASUS GTX 1070 Ti Cerberus Advanced | Corsair LPX Black 3000 Mhz 16 GB CL 14
Samsung m2 970 Evo 1 TB | EVGA Supernova G2 750W | Huawei Mate 20 X

Permalänk
Medlem
Skrivet av Robiban:

Att jämföra bostad och bil är inte toppen kan jag tycka. Historiskt så har en bostad varit en investering som ökar i värde efter att du köpt den. En bil ökar ju inte i värde efter att man köpt den, senaste året är ju unikt av en anledning och knappast något som kommer fortsätta vad jag tror.

Men visst, i slutändan är det en form av finansiering och vad man själv tycker passar bäst för en själv. Jag valde privatleasing så jag slapp investera stora summor i en bil vilket jag istället la på en ny bostad Om du inte lägger in kapitalet i en bil som förlorar värde kan du ju investera dom så dom ökar i värde och vips så är privatleasingen inte lika jobbig

Visa signatur
Permalänk
Avstängd

https://i.ibb.co/tZyJMCK/Bill-n.png

https://i.ibb.co/pncsp8d/Privatleasing.png

Det är en bra uträkning, skatt är med och allt. Men försök hitta mer riktiga förbrukningssiffror för alla bilar, och ta i lite för i alla fall elbilarna för vintern. Sen vet jag inte vad du har för elavtal, men 1,05 låter väldigt billigt med allt inräknat, och har du inte bundit så kan det ju variera rejält över tiden man äger en bil liksom. Dock är ju inte bensinpriset så säkert heller just nu men det varierar ju inte alls lika mycket.

Permalänk
Skrivet av Robiban:

Men om du hade en lägenhet som tappade i värde som en bil så skulle du inte tycka det var lika självklart bättre att äga lägenheten jämfört med att hyra den

Visa signatur

Macbook Pro 14"
10Gb internet 🙌