Permalänk
Medlem

Kör själv samma setup.

Tänk på att en edgerouter x sfp bara klarar knappa 500 Mbit/s med QoS aktiverat och knappt 1 Gbit/s med hårdvaruavlastning (och då med QoS inaktiverat).

Om du tänkt använda PoE så har den bara deraas proprietära passiva 24 vilket inte kan driva alla accesspunkter

Permalänk
Medlem

Du tjänar inget på det, du mister bara support. XG6846 har SNMP och övervakas av leverantören, fibernätägaren har du ingått avtal med och då ska det egentligen vara deras utrustning. I värsta fall så sätter du upp den egen utrustning fel och då kommer de stänga av din port i switchen.

Enklast är nog att dra ur hela SFP så har du ingen risk att förorena ändarna av patchkabeln.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av BasseBaba:

Ja, men då kan routern göra det direkt, det blir en enhet mindre.

Nu gissar jag bara, men routern i fråga kan ju alltså direkt trycka ut den optiska signalen och den behandlingen som sker i boxen försvinner.

Mao så blir jag av med den elektriska ethernetkabeln mellan router och box och får således en pryl/länk mindre i mitt nät.

Så frågan kvarstår, vad vinner jag på att ha fiberkonvertern kontra att ha fiberkabeln direkt in i routern?

Du tjänar att operatören ansvarar för att utrustningen fungerar fram till ethernetporten.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Du tjänar att operatören ansvarar för att utrustningen fungerar fram till ethernetporten.

Tja, kopplar du tillbaka den efter två år för att du plötsligt behöver support så kan det vara fel konfig i den och de kommer undra varför de inte haft signal till utrustningen i två år. Det kan fungera att koppla tillbaka vid support, men är merjobb för både dig och fibernätet, och kommer tekniker ut för att du typ förstört fiberuttaget får du stå för det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Spiffman:

Dra ut inteno från plast hållaren åt höger så den lossnar så ser du hur SFP faktiskt sitter fast i den.

Dra ut fiberkabel försiktigt, ännu mer försiktigt om du inte har en tvätt! Du är typ iron man och du får inte röra kanterna i hjärtat (fast tippen på kabeln)

Har du placering på enhet nära eller ska du byta fiber patchen mot en längre?

Jag har tänkt ha den på samma ställe ungefär, men funderar på om jag kanske ska byta kabeln för det nästan känns enklare i slutändan.
Funderar på om något sådant här skulle fungera, eller om det är fel kabel/anslutning?
Om det inte är rätt, finns något annat vettigt förslag?

https://www.direktronik.se/direktronik/natverk/kablar/fiberka...

Visa signatur

Citera för svar!
9800X3D, ASUS ROG STRIX B650E-F, 32gb @6000 CL30, RTX 4080s FE

Permalänk
Medlem

Switchar själv fibern till min SFP+ switch, inga problem alls. Stadsnätet ville ha 2000kr för att byta ut fiberkonverteraren hos mig, men sade att jag kan switcha fibern via min switch efter en överenskommelse. Slapp avgiften och nu har jag inga problem med att skaffa över 100/100.

Permalänk
Medlem
Skrivet av zOlid:

Jag har tänkt ha den på samma ställe ungefär, men funderar på om jag kanske ska byta kabeln för det nästan känns enklare i slutändan.
Funderar på om något sådant här skulle fungera, eller om det är fel kabel/anslutning?

Något tjock med 4mm men den tål ju andra sidan en herrans massa stryk så det är absolut inte fel

Permalänk
Medlem
Skrivet av zOlid:

Mja, beroende på vad för SFP du kommer använda så behöver ena änden passa i den. Om det är SFP i ditt modem i dag, som du tänkt använda behöver det vara en SC/LC-patch. Men det finns även bidi-SFP:er att köpa som är SC.

SC "stor" fyrkantig.
LC "liten" fyrkantig.
(De ska inte vara gröna, det är en APC-slipning)

Visa signatur

"Det här systemet fungerar urkasst." - operatör.
"Hur ska det fungera då?" - jag
"Gör så att det fungerar som jag vill." - operatör.
/facepalm

Permalänk
Medlem
Skrivet av x86:

Tänk på att inte dra ut den under drift.

Vilka dumheter. Tror du vi ISP:er stänger av vår coreutrustning för att byta SFP? SFP är hot pluggable

Visa signatur

Intel Core i7 6850K 3,6 GHz 15MB @ 4,7GHz kyld med Noctua NH-U9S på MSI X99A Raider
Corsair Vengence LPX 64GB (8x8GB) DDR4 3000MHz @ 3200 MHz
2x MSI GeForce GTX 1080 8GB Aero OC i SLI
HyperX Predator 480GB M.2 och 4x Samsung 750-Series 250Gb i raid 0
Oculus Cv1. Win10 pro

Permalänk
Medlem

Onödigt att ta bort convertern, låt den vara. Det är en bra produkt som är optimerad för sitt syfte. Edgeroutern kommer inte sköta det bättre, och som redan nämnts, den hör till fibernätet som ägs av nätägaren, så ännu mindre anledning att byta ut den.

Permalänk
Medlem
Skrivet av drefk2000:

Vilka dumheter. Tror du vi ISP:er stänger av vår coreutrustning för att byta SFP? SFP är hot pluggable

Skillnad på skräpet Intendo stoppar upp på väggen och vad man har i en hall.

Visa signatur

Error 412: Precondition Failed - You need to use a real browser in order to view this signature!

Permalänk
Medlem

Får man inte den support man anses förtjäna utan att behöva skicka in en uppsats av frågor, felsökningar (lyser lampan? har du pluggat i kabeln?), skicka tekniker hit o dit för att utesluta att konverteraren var sönder vilket jag konstatera efter att plocka bort den så valde jag att skicka ut den och plugga in SFP i min Edgerouter. Fungerar galant sedan dess. Så de här "behåll utrustningen och få support" är inget jag värderat särskilt högt efter detta.

Permalänk
Medlem
Skrivet av x86:

Skillnad på skräpet Intendo stoppar upp på väggen och vad man har i en hall.

Förvisso, men det är fortfarande NOLL risk att koppla in eller ur en SFP, även i en Inteno, under drift. Våra fälttekniker gör det dagligen

Visa signatur

Intel Core i7 6850K 3,6 GHz 15MB @ 4,7GHz kyld med Noctua NH-U9S på MSI X99A Raider
Corsair Vengence LPX 64GB (8x8GB) DDR4 3000MHz @ 3200 MHz
2x MSI GeForce GTX 1080 8GB Aero OC i SLI
HyperX Predator 480GB M.2 och 4x Samsung 750-Series 250Gb i raid 0
Oculus Cv1. Win10 pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av drefk2000:

Förvisso, men det är fortfarande NOLL risk att koppla in eller ur en SFP, även i en Inteno, under drift. Våra fälttekniker gör det dagligen

Ok, det var en Teliatekniker som drog ur strömmen innan han bytte fiberkonverter i en Intendo hos mig för ett par år sedan med den motiveringen, men 🤷‍♀️.

I övrigt håller jag med allt du säger

Visa signatur

Error 412: Precondition Failed - You need to use a real browser in order to view this signature!

Permalänk
Medlem
Skrivet av x86:

Ok, det var en Teliatekniker som drog ur strömmen innan han bytte fiberkonverter i en Intendo hos mig för ett par år sedan med den motiveringen, men 🤷‍♀️.

I övrigt håller jag med allt du säger

Ska inte vara några problem att dra ut SFP:er lite hur man vill, men kan dock krävas en omstart av utrustning för att det ska hoppa igång.

Däremot så har ingen sagt till trådskaparen att vara försiktig och inte pilla för mycket på fibern med fingrarna, för då kommer han behöva tvätta fibern för att få det att fungera optimalt igen. Nu vet jag inte hur det är med konsumentprylar som Ubiquiti routrar med fiberportar, men trådskaren bör ju definitivt kika på vad han får i -dB värden på sin transceiver när han väl kopplar om.