Blast from the past: Prylar och tillverkare från förr

Permalänk
Medlem
Skrivet av ASBR:

Fick mig att fundera på vad som hände med gamla Goldstar, men verkar inte som de gick upp i rök direkt utan de lever vidare som LG Electronics!
Ägde en eller två sådana på 90-talet, typ 14" eller 15".
Antagligen var det det billigaste som fanns att köpa då

Och glöm inte "Samtron", oftast följt av "Dom har Samsung bildrör vettu" av försäljaren.
Och det stämde ju, Samsung's andra eller tredjesortering som monterades i skärmar ihopsatta inom EU för att slippa tullarna

Permalänk

Nokia gjorde oerhört bra CRT-skärmar 90-talet till tidiga 2000-talet. Jag hade en Nokia 447Pro 17" med flatscreen. Det var lyx och kvaliteten var suverän!

Permalänk
Redaktion
Praktikant ✨
Skrivet av sKRUVARN:

Vad är er uppfattning om Chaintech? På en tid där det mesta man lärde sig om datorer gick mun till mun så hade Chaintech i min uppväxt uruselt rykte, och var dessutom väldigt vanligt. Var detta ett lokalt fenomen?

Delar precis samma uppfattning – mestadels junk.

Permalänk
Redaktion
Praktikant ✨
Skrivet av ASBR:

Fick mig att fundera på vad som hände med gamla Goldstar, men verkar inte som de gick upp i rök direkt utan de lever vidare som LG Electronics!
Ägde en eller två sådana på 90-talet, typ 14" eller 15".
Antagligen var det det billigaste som fanns att köpa då

Även om LG har tvättat bort den ursprungliga betydelsen av företagsnamnet (står numera för Life's Good) så var det Lucky Goldstar en gång i tiden.

Lucky Goldstar var ju inte direkt synonymt med fantastiska produkter, så förstår varför man ville distansera sig från namnet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av JonasT:

Även om LG har tvättat bort den ursprungliga betydelsen av företagsnamnet (står numera för Life's Good) så var det Lucky Goldstar en gång i tiden.

Lucky Goldstar var ju inte direkt synonymt med fantastiska produkter, så förstår varför man ville distansera sig från namnet.

Och både "Lucky" och "Goldstar" var ju separata bolag en gång i tiden =).
"Goldstar" var ju kanske vanligast på billiga VHS's och TV's i Sverige.

Permalänk
Redaktion
Praktikant ✨
Skrivet av Svensktiger:

Och både "Lucky" och "Goldstar" var ju separata bolag en gång i tiden =).
"Goldstar" var ju kanske vanligast på billiga VHS's och TV's i Sverige.

Jepp! Vill minnas att Goldstar även tillverkade en del telefonväxlar på 80/90-talet.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Roger W:

Menar du Cyrix?
Fanns parallellt under en halvlång period (redan från 386-tiden) och hängde väl knappt kvar till ungefär Pentium 3 eran.
Minns jag rätt så nämnde vissa Quake som boven i dramat att Cyrix gick i graven: Cyrix CPU:erna var inte snabb på de (flyttals?) beräkningar som Quake krävde

Cyrix, ja! Kan det till och med ha hetat Cyrix686? Lustigt du nämnde Quake; det var nämligen där jag insåg vilket skräp jag hade att göra med. 😂

Permalänk
Medlem

Nostalgi.

Hade ett Abit moderkort med en liten fläkt på som skulle kyla delarna vid CPU´n men lät mer än det gjorde effekt. - abit ic7-max3

Men grafikkort som Orchid Righteous 3dfx kort och Woodoo II har passerat burken. Var nog mest stolt för Hercules 500Ti kortet som hade hela 64Mb internminne. Då kunde man fläska på i grafiken. Idag kan man knappt tro att det var ett av de bästa korten på marknaden. Tror faktiskt att det ligger i en låda där hemma någon stans.

Visa signatur

Dell U2311H / MSI Optix MAG274QRF-QD
[ FD 7 Black TG Dark ][ MSI Z690 EDGE WIFI DDR4][ I7 12700K ][ Noctau NH-D15 Black ][ Kingston Fury Renegade 32GB 3600Mhz CL16 DDR4][ WD Blue M2 1TB][ Samsung 860 500 GB ][ WD Caviar Green (EZRX) 1TB ][ Corsair RM850x v3 ][ MSI GTX 1060 GamingX 6GB ][ Backup WD Caviar Green (EARX) 2TB ] [ Backup Seagate BarraCuda (ST2000DM006) 2TB ]
[ Qpad MK-50 ][ SteelSeries Sensei Ten ]

Permalänk
Medlem
Skrivet av ThomasLidstrom:

Glöm inte heller legendariska
Gravis
och deras UltraSound
https://en.wikipedia.org/wiki/Gravis_Ultrasound
Vill minnas att det var på ISA-buss.
Har mitt liggande lång ner i någon låda

Yes, Gravis Ultrasound var tekniskt flera steg före konkurrenterna på den tiden
... men kompatibiliteten blev aldrig mer än "sådär". Jag bytte till ett AWE32 senare som möjligen inte lät riktigt lika maffigt i alla lägen men som var mycket strulfriare och mer kompatibel. Saknar GUS:et ibland dock! Demoscenen tog verkligen till sig det kortet tex

Och Gravis hade ju andra rätt stora produkter som tex Gravis PC Gamepad

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk

Vad sysslar Ace of Sweden med idag. Knappast nätaggregat till datorer iallafall.

Visa signatur

Intel Core i9-12900KF 5.2GHz+ HT Custom loop
MSI RTX 4080 Gaming X Trio 3030MHz
Asus ROG Maximus Apex Z690 (WI-FI)
Corsair Dominator Platinum 6200mhz 32GB CL36
Asus 34" TUF VG34VQL1B, NZXT H9 Flow, Corsair HX1200i, 970 Evo Plus, Asus ROG Strix Flare MX, Logitech G502 PS

Permalänk
Medlem
Skrivet av rwxr:

Kom ihåg lite fler nu.

GPU:
Point of View
ELSA
Club3d

HDD:
Maxtor
Memorex

RAM:
Mushkin
Mosel Vitelic

Glöm ej Connor för HDD

Visa signatur

Nätverksnörd

Permalänk
Medlem

Hade en gång i tiden en monitor från ett företag som hette ADI (tror jag). Lade en hel del pengar på den...en 19" har jag för mig att det var...på den tiden de flesta hade 14"-15" på skrivborden.

Visa signatur

Laptop: Dell Latitude E7270 | 12,5" FHD IPS | i5-6300U | 16GB RAM | 500GB SSD
Laptop: MacBook Air 13"
NUC: Intel i5-4250U | 8GB RAM | 250GB SSD

Permalänk
Medlem
Skrivet av Knotvillage:

Vad sysslar Ace of Sweden med idag. Knappast nätaggregat till datorer iallafall.

Från https://aceofsweden.com/
"ACE of Sweden erbjuder funktionell kost för racketsport. Våra energybars bidrar till ett snabbt energitillskott genom sunda kolhydrater och ger samtidigt en grund till långvarig energi med hjälp av fibrer samt kaseinprotein. De tre härliga smakerna Kokos, Karamell & Hallon/Lakrits är valda med omsorg för att du ska njuta, samtidigt som du ger dig själv möjlighet att spela bättre och längre."

(Tvivlar starkt på att de har något med PSU-företaget att göra...men det känns som ett tveksamt företagsnamn att använda med tanke på föregångarens historia.)

Visa signatur

Laptop: Dell Latitude E7270 | 12,5" FHD IPS | i5-6300U | 16GB RAM | 500GB SSD
Laptop: MacBook Air 13"
NUC: Intel i5-4250U | 8GB RAM | 250GB SSD

Permalänk
Skrivet av PeCe:

Från https://aceofsweden.com/
"ACE of Sweden erbjuder funktionell kost för racketsport. Våra energybars bidrar till ett snabbt energitillskott genom sunda kolhydrater och ger samtidigt en grund till långvarig energi med hjälp av fibrer samt kaseinprotein. De tre härliga smakerna Kokos, Karamell & Hallon/Lakrits är valda med omsorg för att du ska njuta, samtidigt som du ger dig själv möjlighet att spela bättre och längre."

(Tvivlar starkt på att de har något med PSU-företaget att göra...men det känns som ett tveksamt företagsnamn att använda med tanke på föregångarens historia.)

Googlade oxå innan men hade svårt att se sambandet mellan det och PSU.

Visa signatur

Intel Core i9-12900KF 5.2GHz+ HT Custom loop
MSI RTX 4080 Gaming X Trio 3030MHz
Asus ROG Maximus Apex Z690 (WI-FI)
Corsair Dominator Platinum 6200mhz 32GB CL36
Asus 34" TUF VG34VQL1B, NZXT H9 Flow, Corsair HX1200i, 970 Evo Plus, Asus ROG Strix Flare MX, Logitech G502 PS

Permalänk
Medlem
Skrivet av ThomasLidstrom:

Ja, klassiskt kort. Det var det man skulle ha för att det var "snabbt i dos" när alla fokuserade på Windows.

Dom hade ett ET6000 på gång men jag tror aldrig det kom ut på marknaden.

Visa signatur

-dool

Permalänk
Medlem

Fanns nån kylfläns som blev populär tidigt. Tror den var för Pentium. Den hette nåt i stil med Alpha 66 man jag kan ha fel här. Den var från en japansk tillverkare och svår att få tag i i Sverige då det inte var så många som sålde och köpte lyxigare kylningskomponenter på den tiden. Jag beställde en direkt från Japan och betalade rätt mycket för den.

Visa signatur

-dool

Permalänk
Skrivet av dool:

Ja, klassiskt kort. Det var det man skulle ha för att det var "snabbt i dos" när alla fokuserade på Windows.

Dom hade ett ET6000 på gång men jag tror aldrig det kom ut på marknaden.

Va?

ET6000 var det bästa 2D chippet som gick att få tag på.

Hercules Dynamite 128 med 4Mb,som var baserat på ET6000, och ett Orchid Righteous 3D Voodoo kort med 4Mb på var det häftigaste som gick att köra precis när 3dfx korten släpptes 1996. Hade ett SoundBlaster AWE32 med 4Mb på och 4Mb ram i datorn då med. Så mycket med 4Mb på. AWE32 kortet var ett av få ljudkort som då både hade möjlighet till RAM på kortet och SPDIF ut.

Good times.

Permalänk
Medlem

Fujitsu Siemens - inte supergamla grejer än, men gick tydligen i graven 2009.. Hade en rejäl fulltower PC med första gen Athlon 64, det var ett riktigt tungt chassi, och trots olycka på DH så överlevde chassit fritt fall från 2-3 meters höjd. Fanns gott om utrymme för allt från damm till skräp..

Hade jag inte varit dum och skrotat chassit så hade jag nog kört en sleeper PC på det. Fanns inte några bra kabeldragningsmöjligheter men det kvittar ju när man inte har glasruta på chassit.. Det man inte ser, det lider man inte av.

Visa signatur

8700K 5GHz | GeForce GTX960 4GB WFOC | Corsair Vengeance LPX 16GB 3200MHz | Windows 11

Permalänk
Medlem

FIC - First International Computer
Hade ett moderkort från dom, kan dock inte komma ihåg vilket årtal detta var.

Visa signatur

Cpu: AMD Ryzen 5 2600 Mk: ASUS PRIME B450M-A Gpu: MSI Radeon RX 580 ARMOR 8G Ram: G.Skill Trident Z RGB Series 16GB 3200MHzChassi: NZXT H7 Elite Nätagg: FD Power Supply Integra M 650WHd: Kingston SSDNOW A1000 240GB M.2, Samsung 850 EVO SSD 250GB, Samsung SSD 860 PRO SSD 512GB x 2 Skärm: Acer KG241

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinkefing:

Nokia gjorde oerhört bra CRT-skärmar 90-talet till tidiga 2000-talet. Jag hade en Nokia 447Pro 17" med flatscreen. Det var lyx och kvaliteten var suverän!

Jag hade en Nokia CRT. Den var väldigt bra. Klarade hög upplösning men den kunde starta av sig själv plötsligt. Ofta mitt i natten. Skrämde mig många gånger av att man vaknade av det där klassiska CRT tjong ljudet när den startade.

Visa signatur

Asus B650 TUF, Ryzen 7600X, 32GB 6000mhz DDR5, Corsair RM1000X, Powercolor 6900XT Red Devil Ultimate, 360mm Corsair AIO, MSI Velox 100P Airflow. Kingston KC3000 M.2.

Permalänk
Snusfri

Minns min AST Advantage 611s med Cyrix 5x86 100 MHz, 8MB RAM och 850MB HDD.
Trevlig burk på den tiden

Visa signatur

WS: i9 13900K - 128GB RAM - 6.5TB SSD - RTX 3090 24GB - LG C2 42" - W11 Pro
LAPTOP 1: Lenovo Gaming 3 - 8GB RAM - 512GB SSD - GTX 1650
LAPTOP 2: Acer Swift 3 - 8GB RAM - 512GB SSD
SERVER: i5 10400F - 64GB RAM - 44TB HDD
NALLE: Pixel 7 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av firefreak:

Va?

ET6000 var det bästa 2D chippet som gick att få tag på.

Aha, det hade jag missat helt.

Visa signatur

-dool

Permalänk
Medlem
Skrivet av ASBR:

Fick mig att fundera på vad som hände med gamla Goldstar, men verkar inte som de gick upp i rök direkt utan de lever vidare som LG Electronics!
Ägde en eller två sådana på 90-talet, typ 14" eller 15".
Antagligen var det det billigaste som fanns att köpa då

LG = Lucky Goldstar 😊

Edit: Låtsas att det laggar och att jag var först med att svara 😄

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hjemrdeil:

Fujitsu Siemens - inte supergamla grejer än, men gick tydligen i graven 2009.. Hade en rejäl fulltower PC med första gen Athlon 64, det var ett riktigt tungt chassi, och trots olycka på DH så överlevde chassit fritt fall från 2-3 meters höjd. Fanns gott om utrymme för allt från damm till skräp..

Hade jag inte varit dum och skrotat chassit så hade jag nog kört en sleeper PC på det. Fanns inte några bra kabeldragningsmöjligheter men det kvittar ju när man inte har glasruta på chassit.. Det man inte ser, det lider man inte av.

Fujitsu var ju även stora innan det blev Fujitsu/Siemens (har haft Fujitsu pcs även innan ihopslagningen). Och har fortsatt även efter dom köpte ut Siemens. Nu tror jag Lenovo är majoritetägare i klient/PC-divisionen, vet dock inte om dom fortfarande säljer konsumentprodukter, det är ju dock fortfarande ett väldigt stort IT-bolag.

Permalänk
Skrivet av cirdonia:

FIC - First International Computer
Hade ett moderkort från dom, kan dock inte komma ihåg vilket årtal detta var.

Ah, FIC! Jag hade ett 503+ från den tiden när man kunde köra både Intel och AMD på samma bräda. Det här kortet hade också stöd för både gamla 72-pinnars minnen och nya SDRAM. Men det var jumprar högt och lågt.

Minns också med välbehag ett Cirrus Logic-kort (VESA Local Bus tror jag) som plötsligt gjorde att jag kunde visa 256 färger i stället för 16. Vilket lyft det var! Det är nog fortfarande min bästa uppgradering.

Permalänk
Medlem

Känns som dom flesta som minns något här är från förhistoriska tiderna för elektroniska prylar. Själv minns jag någon CRT skärm till datorn med en papegoja som figur. Parot? Dög väl på den tiden. Vet att farsan använder båda sina "skärmhållare" från den tiden. 50 kg kapacitet för en skärmjävel är ju bara sjukt att det gjordes från första början.

Visa signatur

NZXT H7 Flow, ASUS Z390-E, Intel 9700K 3.6GHz, 16 GB Corsair Vengeance 3.2GHz, Samsung EVO 970 500GB, MSI RTX 2070 Gaming Z, Seagate Barracuda 4 TB, Corsair RM750X V2 750W, Noctua NH-D15, 1 st FD Venturi HF-14, 6 st Phantek M25 120mm, Dell S2721DGFA,

Permalänk
Skrivet av dagas:

Jag hade en Nokia CRT. Den var väldigt bra. Klarade hög upplösning men den kunde starta av sig själv plötsligt. Ofta mitt i natten. Skrämde mig många gånger av att man vaknade av det där klassiska CRT tjong ljudet när den startade.

Måste ha varit någon felande sladd, någon inställning.

Permalänk
Medlem
Skrivet av norrby89:

minns efter att DFI försvann och jag fortfarande satt med ett lanparty kort och tog väldigt många timmar har leta fram drivrutiner till dom =o
https://cdn.sweclockers.com/galleri/bild/38365?l=eyJyZXNvdXJjZSI6IjM4MzY1IiwiZmlsdGVycyI6WyJ0PWxhcmdlIl0sInBhcmFtcyI6W10sImtleSI6IjU1MThiYmMxNzk2YjAwZTgxMDUwZDliMmI3YzQ0NjU1In0%3D

Hade också ett såntdär + 2st UV-rör De va tider de.

Permalänk
Medlem
  • Datorbutiken. Gtek. Fan..? Kallades den där anti-ljudbutiken för? Som sålde ljudisolering m.m. och Noisecontrol chassin osv?

  • Två komponentslim à Arctic Silver Thermal Adhesive, på min gamla T-bird 1333MHz. #Lol

  • Noisecontrol Silverado. Med inkluderade 10V/8V/6V motstånd, för de båda fläktarna. De där motstånden har varit händiga i flera år. Kylaren har gått i pension. Högen med korkmatta finns också undangömd här nånstans, till stöd för socketen, på baksidan av moderkortet.
    (URL= https://www.frostytech.com/articles/1116/index.html )

  • Samtron 76E(?) 17" CRT som brände ögonen ur en. Aja, blev många CS rundor framför den där. 640x480 som h111ton(!)

  • ATI Radeon 850XT hade en sån otroligt ful kylare.

  • DVI till VGA-adapter. Av alla färger. Genomskinliga, röda... berodde på vad som hängde med i exempelvis, lådan för Radeonkortet. Mja, sedan har vi alla medföljande CD-skivor och manualer till dessa grafikkort, som saknade helt värde.

  • Danger Den Maze <3 och Heat core med 1/2" mässingfittings

  • Vattenblocken PolarFLO TT (URL= http://ixbtlabs.com/news.html?03/13/27 )

  • Sedan har vi ju Håkan(?) från Piteå som fixade fram vattenblock till bl a nForce-chippen.

  • Swiftech MCX462+ - vilken best. Basen som är av ren koppar, är nog värd ett flak öl idag.
    (URL= https://www.overclockers.com/swiftech-mcx462/ )

  • Winbond BH-5 <3

EDIT: Minns ni Titans fläktar gjorda av aluminium? https://www.webhallen.com/se/product/20360-Titan-Aluminium-12... Snacka om waste. Ägde en o/

Dold text

15 år gammal bild. Pumpen används än idag. Chassit står i skrubben. Enda Lian Li chassit jag varit något missnöjd över. Mycket konstiga vibrationer och oljud från denna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mörksuggan:

Känns som dom flesta som minns något här är från förhistoriska tiderna för elektroniska prylar. Själv minns jag någon CRT skärm till datorn med en papegoja som figur. Parot? Dög väl på den tiden. Vet att farsan använder båda sina "skärmhållare" från den tiden. 50 kg kapacitet för en skärmjävel är ju bara sjukt att det gjordes från första början.

Gissar på Viewsonic: